https://ahanak.com/product-category/pipe/?grid=262

لوله مانیسمان در ردیف لوله های فولادی پرکاربرد و پرمصرف در صنایع مختلف و سیستم های تأسیسات و لوله کشی به شمار می رود. سازگاری و مقاومت بالا در برابر شرایط جوی مختلف و سیالات پر فشار، از ویژگی های حائز اهمیت لوله بدون درز تلقی می گردد. برای آگاهی بیشتر در مورد طریقه ساخت و کاربردهای این لوله با ما همراه باشید.

لوله مانیسمان چیست؟

این لوله برای نخستین بار توسط مهندس آلمانی به نام مانیسمان به کار گرفته شد و در ایران به همین نام شناخته شد. این لوله بدون درز بوده و به همین دلیل آن را از انواع دیگر لوله‌ها متمایز کرده است. محل جوشکاری در لوله‌های درزدار, حتی در بهترین شرایط جوشکاری هم ممکن است به عنوان نقطه شروع ترک خوردگی و رشد آن شود. به همین جهت, این خط جوش از دیگر نقاط لوله استحکام کمتری دارد و ضعیف‌تر عمل می‌کند.

لوله‌های مانیسمان خط جوش یا اتصالات دیگری ندارند و از ساختار یکنواختی برخوردار هستند. در نتیجه, از نظر استحکام, مقاومت در برابر خوردگی, مقاومت در برابر حرارت و فشارهای بالا کیفیت و عملکرد بهتری دارند و برای قسمت‌هایی که نیازمند دقت بالا باشند, بسیار مناسب خواهند بود.

تاریخچه لوله مانیسمان

برادران آلمانی مانیسمان, نخستین بار در سال 1886 از این نوع لوله بدون درز استفاده کردند. در سال‌های 1887 تا 1889 میلادی با چند شرکت تجاری در آلمان به نام‌های: بوهمیا, لاندور و ولز شراکت خود را آغاز کردند و کارخانه خود را در سال 1890 در شهر برلین راه‌اندازی کزدند.

از سال 1893 بخش مرکزی این کارخانه به شهر دوسلدورف منتقل شد و به نام Mannesmannröhren-Werke فعالیت خود را آغاز کرد. مانیسمان یکی از برندهای معتبر لوله‌های بدون درز (Seamless) می‌باشد و چون برای اولین بار این نوع لوله‌ها توسط این شرکت به ایران وارد شدند, این نوع لوله را با اسم کمپانی سازنده آن در ایران می‌شناسند.

download 6 - انواع لوله مانیسمان

استانداردهای لوله مانیسمان

هر چقدر فشاری حاصل از محتویات داخل لوله است بیشتر باشد, باید از لوله‌های با قطر و ضخامت بیشتر استفاده کرد. در استانداردهای لوله مانیسمان عواملی مانند: دما, ابعاد, ضخامت و … از اهمیت زیادی برخوردارد هستند.

این لوع لوله دارای 4 استاندارد جهانی می‌باشد که در زیر به صورت خلاصه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

استاندارد DIN

این استاندارد نتیجه تجربه و کار کارشناسی شده مهندسان اتحادیه اروپا و ملی کشورها است. این استاندارد باز است و تمامی افراد می‌توانند نوع استاندارد جدید در آن تعریف کنند و تجربیات خود را به دیگران هم ارائه کنند. استاندارد DIN شامل انواع لوله‌ها می‌شود و لوله‌های مانیسمان یا بدون درز یکی از این موارد هستند.

استاندارد لوله DIN 2448 مخصوص لوله‌های مانیسمان است و خود آن شامل 4 نوع از استانداردهای DIN است که در این مدل جمع‌آوری شده است. در این نوع استاندارد ابعاد لوله اهمیت زیادی دارد.

استاندارد ASTM

یکی ار اسنانداردهای لوله‌های بدون درز ASTM است و برای صنایع و کاربردهای مختلف انواع لوله‌ها از آن استفاده می‌شود. این نوع استاندارد شامل 12000 نوع استاندارد مختلف است و بیشتر از 100 مورد از آن مخصوص لوله مانیسمان می‌باشد و شامل گستره وسیعی از لوله‌ها است و یک استاندارد معتبر جهانی می‌باشد.

مهم ترین استاندارد لوله‌های بدون درز ASTM A53 و ASTM A106 هستند. لوله‌های A53 بیشتر برای انتقال مواد با فشار کم مناسب هستند و در انتقال بخار، هوا، آب، نفت و موارد مشابه از این نوع استاندارد استفاده می‌شود. لوله‌های A106 برای پروژه های ویژه‌تر و خاص‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند و مواد با فشار بالا و حرارت بالا را نمی‌توان با هر لوله‌ای انتقال داد. به همین جهت, این استاندارد مناسب این نوع کارها است.

استاندارد ASME

انجمن مهندسین آمریکا در سال 1980 استاندارد ASME را برای دیگ‌های بخار و مخازن تحت فشار ارائه کردند. به دلیل اینکه مصرف اصلی لوله مانیسمان برای موارد تحت فشار و دمای بالا است, این استاندارد برای این نوع لوله‌ها کاربرد بسیار زیادی دارد. این استاندارد شباهت زیادی به استاندارد ASTM دارد و در خیلی از موارد یکسان هستند.

استاندارد ASME B36.10 برای لوله‌های بدون درز برای دما و فشارهای بالا و پایین است. و بیان می‌کند برای هر ابعاد از این لوله چه ضخامتی در نظر گرفته شود. در واقع ASME B36.10 اهمیت زیادی دارد و نشان می‌دهد که هر نوع فشار نیاز به چه ضخامتی دارد تا مشکلی ب وجود نیاید.

استاندارد API

این استاندارد برای صنایع نفت و گاز است و به دلیل اینکه در این صنعت مواد اشتعال‌پذیر و خطرناک در لوله‌ها جابه‌جا می‌شود, استاندارد API در لوله‌های مانیسمان کاربرد و اهمیت فراوانی دارد.

استاندارد API 5L استانداردی است که در لوله‌های بدون درز کاربرد فراوانی دارد. این نوع استاندارد ابعاد مخصوص به خودش را ندارد و به استاندارد ASTM ارجاع داده می‌شود و تمرکز اصلی آن بر روی ابعاد خاصی از لوله نبوده و تمرکز اصلی آن بر روی موارد ایمنی می‌باشد.

مشخصات فنی لوله‌های بدون درز یا مانیسمان

لوله‌های بدون درز یا مانیسمان دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیادی هستند و در مکان‌های مختلف به وفور از آن‌ها استفاده می‌شود. اگر بخواهیم به ویژگی‌های این محصول را به طور خلاصه بیان کنیم, شامل موارد زیر می‌باشند:

  • کیفیت مطلوب
  • مقاومت بالا در برابر فشار
  • یکنواختی محصول
  • استحکام بالا
  • قیمت مناسب
  • کاربرهای زیاد در صنایع مختلف
  • دارای قابلیت عدم جوش پذیری

1399093011140753421850684 300x209 - انواع لوله مانیسمان

انواع لوله مانیسمان را بشناسید

این لوله‌ها زیر مجموعه‌ای از لوله‌های فولادی محسوب می‌شوند و دارای قطر کمی هستند و در مواردی که نیاز به قطر بیشتر از این نوع لوله باشد, فرآیند ساخت آن تغییر کرده و هزینه زیادی در پی خواهد داشت. این لوله‌ها بر اساس سایز, کاربرد و رده به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و در سایزهای 6 و 12 متری و رده‌های 20, 40, 60, 80, 120 و 140 تولید می‌شوند. بیشترین موارد استفاده از این نوع لوله, رده‌های 20 و 40 می‌باشند.

بر اساس کارخانه تولیدی لوله‌های مانیسمان را به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند و فرآیند تولید این نوع لوله نیازمند مراحل خاصی است که تعداد محدودی از کارخانه‌ها قادر به تولید آن هستند. استانداردهای تولیدی این کارخانه تفاوت زیادی باهم نداشته و ضخامت و سایز لوله تعیین کننده قیمت آن می‌باشد. در ادامه مقاله به معرفی کارخانه‌های تولید کننده این محصول خواهیم پرداخت.

لوله مانیسمان چگونه تولید می‌شود؟

این نوع لوله‌ها معمولا به یکی سه روش زیر تولید می‌شوند:

  • تولید به روش سنبه‌کاری چرخشی
  • فرآیند تولید با استفاده از روش روش ریخته‌گری نیروی گریز از مرکز
  • ساخت به روش ریخته‌گری پاششی

50 300x200 - انواع لوله مانیسمان

1. فرآیند تولید به روش سنبه‌کاری چرخشی

بر اساس سفارش مشتری ابتدا شمش در ابعاد مختلف برش داده می‌شود و بعد از قرار گرفتن داخل کوره قوسی, با سوخت گاز به اندازه کافی حرارت داده می‌شوند و سطح مقطع آن توسط الانگیتور گرد می‌شود. درون آن با استفاده از یک سنبه (ماندرل) شده و تابگیری لوله به منظور یکدست کردن لوله انجام می‌گیرد و سنبه داخل لوله از آن جدا می‌شود.

سر و ته لوله جدا می‌شود تا از حالت برنده به حالت گرد تبدیل شود و عملیات کشش تا 24 متر انجام می‌شود و سردکاری مخصوص توسط آب انجام می‌گیرد. لوله‌ها به اندازه‌های مورد نظر برش می‌خورند و در آخر بر روی لوله‌هایی که قصد صادرات به خارج از کشور داشته باشند, تست هیدرواستاتیک انجام می‌دهند. روی سطح لوله‌ها از پوشش روغن استفاده می‌شود تا از خوردگی چلوگیری آن‌ها جلوگیری شود و مرحله آخر بسته بندی و بارگیری لوله‌ها است.

برای کاهش دادن ضخامت لوله‌های بدون درز در حال تولید، از روش نورد کردن استفاده می‌شود و می‌تواند با استفاده از ماندرل داخلی و یا غلتک پیلگر در کنار ماندرل داخلی انجام گیرد.

2. تولید با استفاده از روش ریخته‌گری گریز از مرکز

هنگامی که به لوله‌های مانیسمان با طول کوتاه و ضخامت زیاد نیاز داشته باشند از این روش استفاده می‌کنند. البته, در مواردی که به خواص گرادیانی در راستای شعاع لوله نیاز باشد, فقط از این روش استفاده می‌شود.

از یک قالب چرخنده که با سرعت بالایی در حال حرکت است استفاده شده و فلز مذاب را به داخل دوار ریخته و به دلیل وارد شدن نیروی گریز از مرکز, مواد مذاب به قسمت خارجی قالب متمایل شده و فرآیند انجماد از دیواره‌های قالب شروع می‌شود.

3. فرآیند ساخت به روش ریخته‌گری پاششی

در این روش که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد, مواد مذابی که باید بدنه لوله را تشکیل دهند در محفظه‌ای حاوی نیتروژن قرار می‌گیرند و با چرخش یک میله روی آن پاشیده می‌شوند. قطر میله ضخامت داخلی لوله مانیسمان را تعیین خواهد کرد و با کنترل مقدار مواد مذاب می‌توان ضخامت دیوار لوله را کنترل کرد.

کاربرد لوله‌های مانیسمان چیست؟

این لوله‌ها معمولا در صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نحوه اتصال آن‌ها بسیار دشوار باشد. به دلیل اینکه, این لوله‌ها کاملا مقاوم هستند و هیچ آسیبی هنگام اتصال نمی‌بینند. از مهمترین کاربردهای این لوله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق کردن کابل‌های فشار قوی برق و بسیاری از کاربردهای دیگر در نیروگاه‌های تولید انرژی.
  • آبرسانی های صنعتی و برای امور کشاورزی.
  • خط های استخراج و انتقال نفت و گاز, شرکت‌های پتروشیمی و صنایع پالایشگاهی.

لوله مانیسمان 1024x768 1 300x225 - انواع لوله مانیسمان

مزایای استفاده از لوله مانیسمان

یکی از مزایای لوله‌های مانیسمان استحکام و دوام بالا در برابر شرایط جوی و عوامل محیطی می‌باشد. بدون درز بودن این لوله‌ها, در افزایش استحکام و مقاومت آن تاثیر مطلوب و بسیار زیادی دارد. همچنین این لوله‌ها, یکی از گزینه‌های موثر برای استفاده در فشارهای عملیات بالا به حساب می‌آید و نسبت به لوله‌های دیگر قابلیت استفاده در موارد مختلف را به سادگی فراهم می‌کند. این لوله‌ها گسیختگی و آشفتگی سیالات را به حداقل می‌رسانند و به همین دلیل در صنایع مختلفی مانند پالایشگاه, صنایع پتروشیمی و خطوط انتقال نفت و گاز استفاده می‌شوند.

مقاومت و استحکام بالای این لوله‌ها سبب شده که در مبدل‌های حرارتی و بویلرها از آن استفاده کنند و کاربرد آن در صنایع دارای حساسیت بالا, از مزایای لوله مانیسمان محسوب می‌شود.

مقایسه لوله مانیسمان و لوله درز دار

لوله های درز دار و بدون درز یا مانیسمان تفاوت‌های زیادی باهم دارند که بعضی از آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • مانیسمان یا لوله‌های بدون درز نسبت به لوله‌های درز دار و هم اندازه خود قابلیت تحمل فشار بیشتری دارند و قابل استفاده در دیگ بخار و جاهایی که نیاز به فشار زیاد است مناسب‌تر هستند.
  • لوله‌های مانیسمان مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارند زیرا پتانسیل ایجاد ناخالصی و خوردگی در این لوله‌ها کمتر می‌باشد.
  • لوله‌ مانیسمان نیاز به تست جوشکاری ندارند.
  • برای اماکن حساس و نیاز به امنیت بالاتر, لوله بدون درز انتخابی مناسب‌تر می‌باشد.
  • هزینه تولید لوله‌های مانیسمان نسبت به لوله درز دار بسیار کمتر می‌باشد.

لوله‌های مانیسمان در چه ابعادی تولید می‌شوند؟

این لوله‌ها در شاخه‌های 6 و 12 متری تولید شده و وارد بازار می‌شوند. معمولا قطر آن‌ها بین 1.2 تا 36 میلی‌متر می‌باشد. همچنین باید این نکته را بدانید که وزن این لوله‌ها با توجه به طول, قطر و ضخامت لوله‌ها متغییر می‌باشد.

لوله مانیسمان سبک

این نوع لوله‌ها دارای اندازه, سایز و وزن‌های مختلفی هستند. و لوله‌ مانیسمان سبک به لوله‌های رده 10 و 20 و 30 گفته می‌شود. این لوله‌ها دارای ضخامت کمتری نسبت به لوله‎‌های هم سایز خود می‌باشند و اصطلاحا به لوله مانیسمان سبک معروف هستند. قابلیت تحمل پذیری فشار بیشتری را نسبت به لوله‌های دیگر دارند و نیاز به تست جوشکاری ندارند.

بیشترین کاربرد این لوله‌ها در مصارف خانگی و گازی ساختمانی می‌باشد. لوله های مانیسمان با سایز نامی قطر (NPS) و رده ضخامت (SCHEDULE) شناخته می شوند. و معمولا در شاخه های 6 متری تولید می شوند.

مانسیمان 300x200 - انواع لوله مانیسمان

تولیدکنندگان لوله‌ مانیسمان در ایران

مهمترین تولیدکنندگان لوله مانیسمان یا بدون درز در ایران شامل:

  • کارخانه لوله و نورد اهواز
  • شرکت کاوه ایرانیان
  • کارخانه لوله مانیسمان ساوه
  • گروه ملی صنعتی فولاد ایران
  • لوله مانیسمان گستر اسفراین
  • شرکت پروفیل فولادی اصفهان
  • گروه صنعتی سپاهان
  • شرکت تولید لوله کیهان

برای آشنایی کامل با کارخانه‌های مذکور از مقاله ما در لینک زیر دیدن فرمایید.

قیمت لوله مانیسمان

لوله‌های مانیسمان بسیار مقاوم بوده و بخش عمده ای از این لوله‌ها وارداتی هستند و در عرضه آن‌ها به بازار محدودیت‌هایی وجود دارد و قیمت این نوع لوله نوسانات قابل ملاحظه‌ای را در بر خواهد داشت. آهنک به طور مستقیم و بدون واسطه لوله مانیسمان وارد می‌کند. شما می‌توانید با ارزان‌ترین قیمت لوله مورد نیاز خود در گرید‌های مختلف را از ما تهیه کنید. برای اطلاع از قیمت روز این کالا روی لینک قیمت لوله مانیسمان کلیک کنید یا با شماره گیری 91006007-021 با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.