تفاوت لوله گازی توکار و روکار

لوله های گازی فولادی به دوصورت روکار و توکار مورد استفاده قرار می گیرند که اطلاع از تفاوت لوله گازی توکار و روکار و قیمت آنها در شناخت کاربردهای این محصولات تاثیر فراوانی دارد. در ادامه به بررسی مشخصات فنی، استانداردها و تفاوت‌های این دو محصول از جهات مختلف می‌پردازیم.

مشخصه های فنی لوله توکار و روکار

لوله های گازی توکار و یا روکار، وابسته به نوع نیاز و سازه مورد ارتباط با آن مورد استفاده قرار میگیرند.در سازه های سبک استفاده از لوله گاز توکار الزامی است و در موارد دیگر از لوله گاز روکار استفاده می شود.

در هر شرایطی این لوله های باید دارای استانداردهایی باشند؛ و نیاز به تایید دارند.نمیتوان گفت کدام لوله ارجحیت دارد تنها میتوان باتوجه به نوع نیاز بهترین لوله مناسب محیط را انتخاب کرد. در ادامه با آهنک همراه باشید تا با تفاوت های لوله گاز توکار و روکار آشنا شوید.

استاندارد های لوله گاز فولادی

لوله های گازی چه از نوع توکار باشند و چه از نوع روکار، از جنس فولاد هستند و کاربری یکسانی خواهند داشت. نوع توکار، عموما از لوله مانیسمان یا API هستند. لوله های مانیسمان، در فرایند تولیدشان دارای هیچ درزی نیستند و تحت فرایند اکستروژن تولید میشوند.

اتصالات در لوله های گازی روکار هم از جنس مانیسمان است. لوله‌های گازی باید از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، خوردگی، نور خورشید، ضربه‌های ناگهانی و … برخوردار باشند تا ایمنی لازم را برای انتقال گاز فراهم آورند.

دو استاندارد معیاری برای ساخت لوله های گازی ، API5L  و BS EN ISO 3181 هست.

ابعاد استاندارد لوله گازی توکار

  • سایزهای ۱.۲ ، ۳.۴، ۱ ، ۱ ، ۱.۴   ۱، ۱.۲   ۱ و ۲ اینچ
  • ضخامت ۲.۶، ۲.۹، ۳.۴، ۳.۶، ۳.۷، ۳.۹ میلیمتر
  • طول هر شاخه از لوله توکار ۶ متر

ابعاد استاندارد لوله گازی روکار

  • سایزهای ۱.۲ ، ۳.۴، ۱،  ۱.۴   ۱، ۱.۲   ۱، ۲ اینچ
  • ضخامت ۲.۶۵، ۳.۲۵، ۳.۶۵
  • طول هر شاخه از لوله روکار ۶ متر

وزن لوله، ازدیگر مشخصات فنی لوله های گازی توکار و روکار است که اهمیت بالایی دارد.وزن لوله های گازی توکار و روکار به سایز و ضخامت بستگی دارد و طبق فرمول زیر محاسبه میشود:

(قطر بیرونی لوله _ ضخامت لوله ) * ضخامت لوله * ۳٫۱۴ * ۰٫۰۰۷۸۵ * طول لوله = وزن لوله

تولید لوله های گازی فولادی

روش تولید لوله گازی فولادی توکار و روکار یکی از عواملی است که باعث تفاوت در این دو نوع لوله خواهد شد. لوله های فولادی به دو روش درزدار و یا بدون درز تولید می‌شوند که لوله های بدون درز از شمش‌های فولادی تولید می شوند و از ابتدا به شکل نهایی لوله از خط تولید کارخانه خارج می‌شوند.

در مقابل لوله‌های درزدار از خمیده شدن ورق‌های فولادی سیاه تولید می‌شوند که در سرتاسر طول خود یک خط جوش دارند.مشخص است که لوله‌های بدون درز از کیفیت و مقاومت بالاتری برخوردار خواهند بود.

انواع لوله های گازی فولادی

از انواع رایج لوله‌ها برای انتقال گاز، لوله های فولادی به دو صورت روکار و توکار هستند. پیش از صحبت درباره تفاوت این دو لوله، نیاز است با لوله‌های گازی توکار و روکار آشنا شویم.

Built in gas pipe min - تفاوت لوله گازی توکار و روکار
تصویری از لوله گازی توکار

لوله های گازی توکار

لوله گاز های توکار داخل مصالح و در زیر سطح زمین کاربرد دارند.بخاطر این که در دسترس نیستند  از خیلی آسیب های محیطی در امان اند. اما عیب یابی و تعمیر آن ها از لوله های گازی روکار پرهزینه تر و دشوارتر است.

در استفاده از لوله های گازی توکار باید توجه داشت که در کانال هایی که استفاده می شوند ؛ در محیط عوامل خورنده مثل آهک و گچ و نمک های کلرید و رطوبت وجود نداشته باشد زیرا مصالح ذاتا دارای خاصیت خورندگی هستند و باعث زنگ زدگی و پوسیدگی لوله های گازی توکار میشوند.

برای انتقال گاز با فشار زیاد و حجم بالا استفاده از لوله های گازی توکار بهتر است. لوله های گازی توکار به هیچ وجه نباید نزدیک لوله های تاسیساتی مثل آب و فاضلاب یا کابل های برق باشند. در کانال های عبور لوله های گازی توکار باید حداقل 10 سانتی متر هیچ لوله و کابل تاسیساتی نباشد.

بعد از تولید لوله های گازی توکارروی این لوله ها الزاما تست های مخرب و غیرمخرب انجام میگیرد.

Covered gas pipe min - تفاوت لوله گازی توکار و روکار
تصویری از لوله گازی روکار

لوله های گازی روکار

لوله های گازی روکار در مکان هایی استفاده می شوند که لوله ها بصورت دوره ای نیاز به بازبینی داشته باشند یا برای دسترسی به لوله ها نیاز به تخریب بخشی از بنا و سازه نباشد.

از نظر زیبایی و بصری لوله گاز توکار بهتر است؛ این تفاوت بخصوص در اپارتمان های مسکونی بیشتر دیده می شود. اما گاهی استفاده از لوله های گازی روکار را الزامی میدانند.

لوله های گازی روکار به هیچ وجه نباید کمتر از 10 سانتی متر با پریز و کلید برق فاصله داشته باشند.
همچنین فاصله ی لوله گازی روکار با لوله آب و فاضلاب هم باید فاصله 5 سانتی متری را حفظ کند.حتی در سقف کاذب حمام هم نباید لوله کشی گازی روکار انجام شود.
در غیر این صورت؛ این لوله های نیاز به عایق بندی کامل دارند. در نصب لوله های گازی روکار در مکان های سرباز مثل پشت بام یا حیاط ها ؛الزامات بیشتری نیاز است.

توصیه می شود بعد از نصب لوله های گازی روکار در این محیط ها ؛ لوله های گازی روکار نسبت به زنگ زدگی و  خوردگی مقاوم شوند.
این لوله ها ابتدا باید کامل تمیز شده و سپس اغشته به ضد زنگ شوند.برای زیبایی و مقاومت بیشتر لوله های گازی روکار لوله هارا رنگ امیزی هم میکنند.

pipe ahanak 1 150x150 - تفاوت لوله گازی توکار و روکار

خرید لوله

شروع قیمت 21,500 تومان
آرشیو قیمتی لوله

تفاوت لوله گاز توکار و روکار

در صورتی که پروژه ساخت و ساز در حال انجام باشد، اجرای توکار لوله گاز بهتر است، در حالی که در تعمیر و بازسازی، استفاده از لوله گاز روکار ساده تر و عملکرد بهتری دارد.

تفاوت در کاربرد انواع لوله های گازی

تا اینجا فهمیدیم که لوله گازی توکار و روکار از نظر مشخصات فنی و روش تولید باهم فرق دارند.
این دو عامل باعث میشوند شاهد تفاوت در کاربرد لوله های توکار و روکار نیز باشیم.

از لحاظ کاربرد ، لوله های گازی توکار برای پروژه های عظیم و لوله کشی های بین شهری مثل :لوله کشی از پالایشگاه ها به شهرها استفاده استفاده میشوند. اما لوله های گازی روکار برعکس لوله های گازی توکار ، در پروژه های سبک و بیشتر در لوله کشی درون ساختمانی استفاده می شوند.

تفاوت کاربرد لوله های گازی توکار  و روکار به نوع این لوله هاو میزان مقاومتشان در برابر عوامل خارجی برمیگردد.لوله های گازی توکار به دلیل بدون درز بودن و داشتن یک لایه محافظ و عایق برای استفاده طولانی مدت و لوله کشی‌های طولانی در شرایط سخت بیرون شهری مناسب شده‌اند.

تفاوت در جنس لوله های توکار و روکار

این لوله های از نظر جنس متریالی که با آن ساخته می شوند و نوع اتصالات با هم تفاوت دارند. به دلیل استفاده از لوله های توکار در داخل بناها، لوله مانیسمان و یا لوله API استفاده می شود. برای لوله های روکار از لوله های درزدار استفاده میشود که جنسشان از فولاد گالوانیزه است.

لوله های گازی روکار بیشتر از نوع لوله‌های درزدار هستند. لوله‌های‌ گازی روکار هم مانند لوله گازی توکار، بعد از تولید توسط تست‌های مخرب و غیرمخرب مورد آزمایش قرار می‌گیرند. علاوه بر این، درز جوش این لوله‌ها نیز باید از نظر کیفی مورد تایید باشند.

تفاوت در آسیب پدیری لوله ها

لوله های گازی روکار اسیب پذیری بیشتری نسبت به لوله های گازی توکار دارند.چون بیشتر در معرض عوامل مخرب خارجی مثل رطوبت ، ضربه و دما هستند. بهمین خاطر در نصب لوله های گازی روکار باید وسواس بیشتری بخرج داد. بنابراین تفاوت لوله های گازی روکار و توکار در الزامات نصب هم مسئله حائز اهمیتی است.

لوله های گازی توکار بخاطر کابرد خاصشان، به مقاومت بیشتری نیاز دارد و بهمین دلیل عموما بدون درز تولید میشود و یا اگر درز دار باشد الزاما با جوشکاری برقی این درز ایجاد میشود. همچنین لوله های گازی توکار برای مقاومت در برابر شرایط نامطلوب محیطی باید عایق بندی شوند.
برای عایق بندی لوله های گازی توکار بعد از پاک کردن سطح از الودگی ، سطح لوله را با پرایمر پوشانده و نوارپیچی میشوند.

تفاوت در قیمت لوله ها

قیمت این دو نوع لوله آخرین و مهم‌ترین فاکتور است که باید هنگام انتخاب و خرید به آن توجه داشت.

اگر تا به اینجای مقاله را خوانده باشید به طور حتم متوجه شده‌اید که کدامیک از این لوله‌ها قیمت بالاتری دارد. قیمت لوله گازی توکار به دلیل نوع کاربری، استحکام و مقاومت بیشتر و داشتن یک لایه پوشش عایقی از قیمت لوله گازی روکار بیشتر است.

برای اینکه تفاوت در قیمت لوله گازی توکار و روکار را بهتر متوجه شوید می‌توانید به قسمت لوله گازی در منوی اصلی سایت اهنک مراجعه کنید.

خرید لوله گازی توکار و روکار

اگر قصد خرید لوله‌های گازی توکار و روکار را دارید، توصیه می‌کنیم قبل از خرید، قیمت‌ روز لوله مانیسمان و قیمت روز لوله API بازرگانی آهنک را مشاهده کرده و سپس به صورت اینترنتی و در سریع‌ترین زمان ممکن خریداری کنید.

بازرگانی آهنک مرجع فروش لوله گازی با سال‌ها خرید عمده و مستقیم از کارخانجات داخلی مناسبترین قیمت‌ها را به مشتریان خود پیشنهاد ‌می دهد. همچنین این بازرگانی در کنار پیشنهاد بهترین قیمت لوله گازی، کیفیت محصولات خود را نیز تضمین می‌نماید.

اگر در خصوص خرید لوله گازی توکار و روکار سوالی دارید، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید، مشاوره‌ی رایگان از دیگر خدمات ویژه بازرگانی اهنک است که کاربران بدون هیچگونه محدودیتی از آن استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با شماره تماس 91006007-021 با مشاوران آهنک در ارتباط باشید.

سخن پایانی

ما در این مقاله هرآنچه که برای شناخت لوله‌های گازی توکار و روکار و تفاوت میان این دو نوع نیاز است بدانید را بیان کردیم. شما می‌توانید با مطالعه‌ی این مقاله شناخت کافی درباره این دو محصول پیدا کنید. درصورتی که سوالی در ذهن شما درباره این مقاطع فولادی پیش آمده است، می‌توانید با کارشناسان ما در بخش نظرات درمیان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهند.