تفاوت لوله درزدار و بدون درز چیست

روش های زیادی برای ساخت لوله وجود دارد اما معروف ترین این روش ها منجر به تولید لوله های بدون درز و درز دار می شوند. این لوله ها ازجمله پرکاربردترین لوله های مورد استفاده در صنعت هستند که سال ها است مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت‌ لوله بدون درز و درزدار باید مورد بررسی قرار بگیرند تا در هنگام انتخاب، بهترین گزینه را برگزینید. برای آشنایی بیشتر با این محصولات و شناخت تفاوت های آن‌ها با ما همراه باشید.

Familiarity with Mannesmanns tube - تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟

آشنایی با لوله بدون درز یا مانیسمان (Seamless Pipe)

لوله‌های بدون درز با استفاده از شمش های فولادی تولید می‌شوند. در طی فرآیند تولید این شمش های فولادی تحت حرارت قرار می گیرند, کشیده می شوند و در نهایت روی یک قالب فشار داده شده یا کشیده می شوند. سپس در مرحله بعدی این شمش ها با دستگاهی شبیه به میله سوراخ می شوند که این امر موجب افزایش قطر داخلی و کاهش قطر خارجی می شود. این لوله‌ها نیازی به جوشکاری ندارند. در صورتی که لوله های بدون درز با اندازه های متفاوتی تولید شوند با افزایش قطر لوله هزینه تولید هم افزایش پیدا می کند. کاربرد لوله های بدون درز اکثرا در زمینه عملیات لوله کشی, انتقال مایعات, کشتی سازی, ساخت مخزن تحت فشار, در صنعت ساخت و ساز و صنایع شیمیایی است.

pipe ahanak 1 150x150 - تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟

خرید لوله

شروع قیمت 21,500 تومان
آرشیو قیمتی لوله

تاریخچه لوله بدون درز

در سال 1880 برادران مانسمان آلمانی برای اولین بار اقدام به ساخت لوله بدون درز کردند. زمانی که آن‌ها در کارخانه خود مشغول ساخت سوهان از بیلت استوانه‌ای بودند، دریافتتد که اگر غلتک‌ها در زمان سوهان کاری با زاویه در مقابل هم قرار بگیرند بیلت سوراخ می‌شود. آن‌ها توانستند با این اکتشاف زمینه پیدایش لوله‌های بدون درز را فراهم کنند. در سال 1890 ماکس مانسمان توانست به روشی مستقل برای تولید لوله بدون درز دست یابد.

Getting to know the seamed pipe min - تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟

آشنایی با لوله درزدار (Welded Pipe)

لوله‌های فولادی جوش داده شده از شیت یا کویل ورق فولادی تولید می‌شوند. مراحل این عملیات بدین صورت می باشد که در ابتدا ورق فولادی بین غلتک ها با استفاده از یک دستگاه ضخامت سنج عبور می‌کند تا محصول مسطح شده و اندازه گیری انجام شود.

در مرحله ی سوم با استفاده از قالب های فرمینگ, ورق فولادی به شکل های مورد نیاز مانند دایره و مربع و مستطیل بیضی مثلثی و … در می آیند و جوش داده می‌شوند. اکثرا لوله و پروفیل پس از تولید به طول هایی به ابعاد 6 متر برش داده می‌شود البته با توجه به نیاز و سفارش مشتری این ابعاد قابل تغییر می باشد. اکثر لوله های فولادی جوش داده شده باید از فرآیند عملیات حرارتی عبور کنند. کیفیت اتصال جوش مهم ترین عامل تعیین کننده کیفیت لوله جوشی است.

استانداردهای لوله درزدار

برای تولید لوله درزدار، از استانداردهای زیر استفاده می‌شود:

  • IGS: شرکت ملی گاز ایران
  • API: سازمان پتروشیمی آمریکا
  • BSI: موسسه استاندارد بریتانیا
  • JIS: موسسه استاندارد ژاپن
  • ISIRI: موسسه ملی استاندارد ایران
  • DIN: موسسه استاندارد آلمان
  • ASTM: جامعه آزمون و مواد آمریکا

انواع لوله درزدار

در لیست زیر، با انواع لوله‌های درزدار به صورت مختصر آشنا شوید:

لوله درزدار داربستی

تفاوت اصلی این محصول با سایر لوله‌های درزدار، ضخامت بیشتر و پایین‌تر بودن کیفیت در محل درز آن می‌باشد. به همین جهت، لوله درزدار داربستی برای انتقال آب و مایعات مناسب نمی‌باشد.

لوله درزدار مارپیچی

لوله درزدار مارپیچی یا لوله اسپیرال، نوعی از لوله درزدار است که درز آن مستقیم نبوده و از طریق جوشکاری مارپیچی ورق فولادی تولید می‌شود. کیفیت جوشکاری در لوله اسپیرال بیشتر از لوله‌های درزدار عادی است و به همین علت این لوله‌ها را بیشتر در ساخت سیستم‌های تهویه به کار می‌برند.

لوله درزدار گالوانیزه

لوله درزدار گالوانیزه همان لوله درزدار فولادی است که به منظور جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی، به آن پوششی از جنس فلز روی، اضافه کرده‌اند. این نوع لوله درزدار نیز بیشتر در سیستم‌های آب‌رسانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

لوله درزدار استیل

لوله‌های درزدار استیل از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود و به علت خواص این نوع فولاد، بیشتر در صنایع غذایی، خودروسازی، هوافضا و پتروشیمی کاربرد دارد.

لوله آهنی درزدار عادی

به این نوع لوله، لوله تست آب نیز می‌گویند، چرا که پیش از استفاده آن‌ها را از نظر مقاومت در برابر فشار یا خم شدن، مورد آزمون قرار می‌دهند. لوله درزدار عادی معمولا در طول 4 تا 10 متر ساخته شده و از آن‌ها برای انتقال مایعات با فشار پایین، استفاده می‌شود.

لوله سیاه درزدار

در ساخت لوله سیاه درزدار از ورق سیاه استفاده می شود. ابعاد آن طبق استاندارد DIN 2440 و DIN 2441 مشخص می گردد و بیشتر در صنعت ساختمان سازی، قطعه سازی و خودرو کاربرد دارد. لوله سیاه درزدار به دو نوع سبک و سنگین تقسیم می شود. برای تولید لوله های درزدار استاندارد های مختلفی وجود دارد. معمول ترین آنها مربوط به لوله درزدار سیاه است و عبارتند از ASTM A53 ,A333 ,A334 ,A335.

The difference manisman and seamed pipe min - تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست؟

فرق لوله بدون درز و لوله درزدار

لوله‌های درزدار و بدون درز ازجمله پراستفاده‌ترین لوله‌ها در صنایع مختلف هستند و هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های و قابلیت‌های منحصربه‌فردی می‌باشند. اگرچه اصلی‌ترین تفاوت لوله درزدار و بدون درز در نحوه تولید آن‌ها است اما این لوله‌ها دارای تفاوت‌های دیگری نیز می‌باشند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

تفاوت در ظاهر لوله ها

لوله فولادی بدون درز از ورقه فولادی به عنوان ماده اولیه ساخته می‌شوند. مشکلی که سطح بیرونی این ورقه‌ها دارد این است که در فرآیند نورد گرم نمی تواند از بین برود، فقط پس از اتمام محصول جلا می یابد. در فرآیند کاهش دیواره لوله، مشکلات و نقص های لوله ها می تواند تا حدی از بین برود.

لوله فولادی درزدار جوشی از کویل نورد گرم به عنوان مواد اولیه ساخته شده است. نکته ای که در تولید این لوله ها وجود دارد این است که کیفیت سطح کویل برابر با کیفیت سطح لوله است و قابلیت کنترل آسانی دارد. سطح کویل نورد گرم از کیفیت بالایی برخوردار است.

بنابراین با توجه به موارد بالا می‌توان نتیجه گرفت که کیفیت سطح لوله فولادی درزدار جوشی بسیار بهتر از لوله فولادی بدون درز می باشد.

اختلاف فرآیند شکل دهی

لوله فولادی بدون درز را می‌توان تنها با یک مرتبه نورد گرم شکل‌دهی کرد. لوله فولادی بدون درز به طور کلی از ریختن و روی هم قرار دادن فولاد مذاب تشکیل می‌شود. سپس با خروج فولاد مذاب از طریق شکاف حلقه‌ای و کشش آن، لوله بدون درز ایجاد می‌شود. به همین دلیل در سطح این لوله هیچ جوشی وجود ندارد.

لوله فولادی جوش داده شده از نوار یا صفحه فولادی و با خمش و فرآیندهای مختلف جوشکاری، تولید می‌شود. لوله‌های فولادی جوش داده شده مانند لوله‌های آب، معمولاً با خم کردن و جوش دادن درز صفحات فلز تولید می‌شوند. به همین دلیل درز جوش را می‌توان در بالای این لوله‌ها یافت. برای ساخت لوله‌های با قطر زیاد، از روش مارپیچ استفاده می‌کنند

عملکرد و کاربرد لوله مانیسمان و درزدار

لوله فولادی یکپارچه، ظرفیت فشار بهتری دارد و استحکام بالاتری نسبت به لوله فولادی جوش داده شده (ERW) دارد. بنابراین به طور گسترده‌ای در تجهیزات فشار قوی و صنایع حرارتی بویلر به کار می‌روند. عموماً درز جوش لوله فولادی جوش داده شده نقطه ضعف آن بوده و کیفیت جوش نیز اصلی‌ترین عامل مؤثر در عملکرد کلی آن است. افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند ، معمولا یخ زدن لوله‌های آب یا گرم کردن لوله‌ها را در زمستان تجربه کرده‌اند. همچنین معمولا درز جوش مکان بروز ترک‌ها و شکستگی‌ها می‌باشد.

به طور کلی، لوله‌های فولادی جوش داده شده می‌توانند 20٪ فشار کار کمتری نسبت به لوله‌های بدون درز را تحمل کنند. این قابلیت عامل اصلی این است که چرا مردم به دنبال لوله‌های بدون درز فولادی می‌روند. در حقیقت، برای ساخت تمام خطوط لوله صنعتی از لوله‌های بدون درز استفاده می‌شود. زیرا این لوله‌ها تحت فشار شدید حرارتی، شیمیایی و مکانیکی قرار دارند. لوله‌های جوش داده شده بیشتر در صنایع هوا و فضا، خودرو و الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا بودجه و فشار کار اعمالی روی لوله‌ها نسبتا کم است.

تفاوت ماده اولیه

مطابق روش تولیدی که در بالا توضیح داده شد، تفاوت لوله درزدار و بدون درز از لحاظ ماده اولیه کاملا مشهود است. برای ساخت لوله درزدار از ورق یا تسمه فولادی استفاده می‌شود و شمش فولادی ماده اولیه تولید لوله مانیسمان است.

تفاوت در مراحل ساخت لوله

لوله های درز دار معمولا حدود 20 درصد کمتر از لوله های بدون درز تحت فشار قرار می گیرند. همچنین به دلیل انجام عملیات جوشکاری بر روی این لوله ها و وجود شکاف بر روی سطح آنها نمی توان از لوله های درز دار در محیط هایی با فشار بالا و شرایط بحرانی استفاده کرد. از دیگر تفاوت های این دو لوله در مراحل ساخت این است که فرآیند تولید لوله بدون درز پیچیده و طولانی است اما لوله های درز دار طی فرآیندی ساده تر و در زمان کوتاه تری تولید می شوند.

مقاومت در برابر خوردگی

مقاومت در برابر خوردگی، خوب یا بد نیز بسته به ترکیب آلیاژ متفاوت است.  این دو لوله با همان ترکیب شیمیایی و عملیات حرارتی،  مقاومت در برابر خوردگی یکسانی دارند. ASTM با ارائه تست تکمیلی می تواند ثابت کند مقاومت در برابر خوردگی جوش برابر یا بهتر از فلز جوش داده شده است. عملیات حرارتی پس از جوشکاری برای لوله درزدار ناقص در محیط کلرید اسیدی، باعث تسریع خوردگی می‌شود. در واقع، محیط آن‍ها چندان بد نیست و فقط به تست خوردگی نیاز دارد.

ابعاد لوله ها

ساده تر بودن فرایند ساخت لوله های درزدار در مقایسه با لوله های بدون درز (مانیسمان) باعث شده است که در اندازه و ضخامت های متنوع تری تولید شوند. تولید لوله های بدون درز در سایزهای مختلف بسیار پرهزینه است و باعث می شود قیمت لوله بدون درز بالاتر از قیمت لوله درزدار باشد. از طرف دیگر طول لوله های بدون درز از لوله های درزدار کمتر است اما امکان تولید لوله های درزدار در هر اندازه و طولی امکان پذیر است.

تفاوت قیمت لوله بدون درز و درزدار

به صورت کلی قیمت لوله بدون درز یا مانیسمان نسبت به مدل درزدار بیشتر است. اما هر کدام از انواع لوله های مانیسمان و درزدار با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسند. قیمت‌گذاری نیز بر اساس برند تولیدکننده، ضخامت لوله و قیمت ارز و فولاد در دنیا و ایران تعیین می‌شود.

مزایای لوله بدون درز

  • لوله های بدون درز مقطع گردتری نسبت به لوله های درزدار دارند.
  • لوله های بدون درز آرامش خاطر بابت عدم وجود درزهای ضعیف در طول لوله را فراهم می کنند. اگرچه هیچ مشکلی در مورد درز لوله های درزدار توسط تولیدکنندگان معتبر وجود ندارد، اما لوله های بدون درز از این احتمال هرچند ناچیز جلوگیری می کنند.
  • مهم ترین مزیت این لوله ها فاقد درز جوشکاری بودنشان است. درز جوش داده شده به عنوان یک نقطه ضعف، در برابر خرابی و خوردگی آسیب پذیر است.

مزایای لوله درزدار

  • قبل از تولید نهایی می توان سطح داخلی لوله‌های درزدار را بررسی کرد که این امکان بدون وجود درز مقدور نیست.
  • لوله های درزدار راحت تر از لوله های بدون درز تهیه و در دسترس هستند. مدت زمان طولانی موردنیاز برای ساخت لوله بدون درز سبب ایجاد مشکل و اکثرا نوسان قیمت نیز می­‌شود.
  • لوله های درزدار می توانند در هر اندازه و ابعادی تولید شوند.
  • لوله های درزدار معمولا نسبت به معادل های بدون درز مقرون به صرفه تر هستند.

کاربرد لوله های درزدار و بدون درز

در بسیاری از صنایع از هر دو لوله استفاده می‌شوند. رایج‌ترین استفاده‌های لوله‌های درزدار در صنایع مختلفی همچون سیستم‌های تهویه، ساخت‌وساز، کشتی‌سازی، خودروسازی و … است.

درحالی‌که لوله‌های مانیسمان می‌توانند برای خطوط فشار قوی، خطوط صنایع غذایی و دارویی، خطوط هیدرولیک خطوط نفت و گاز و … به کار بروند و حتی می‌توانند در بسیاری از صنایع جایگزین لوله پی وی سی و سایر لوله‌ها شوند. به‌ صورت کلی می‌توان گفت امروزه استفاده از لوله‌های مانیسمان و درزجوش استفاده‌های رایجی در صنایع مختلف خصوصا نفت و گاز، آب و فاضلاب و … دارند.

عوامل موثر بر قیمت لوله بدون درز و درزدار

لوله بدون درز و درزدار از پرکاربردترین مقاطع فولادی می‌باشند که به طور گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت لوله نیز مانند سایر مقاطع به دلایل مختلف دائما در حال نوسان است و همین مساله استعلام قیمت لوله را به یک چالش تبدیل کرده است. عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول به شرح زیر می‌باشد:

  • نوسانات قیمت دلار
  • نرخ تورم
  • تحولات جهانی
  • هزینه حمل و نقل
  • قیمت مواد اولیه
  • عرضه و تقاضا
  • سیاست های اقتصادی دولتی
  • در دسترس بودن انرژی
  • کارخانه تولیدی

قیمت لوله بدون درز و درزدار

فولاد آلیاژی از آهن است که درصدی از وزن آن را کربن تشکیل می دهد. فولادها به علت استحکام بالایی که دارند در صنعت کاربردهای گسترده ای را دارا هستند. زمانی که قیمت فولاد بالا رود، پس قطعا قیمت سازه های آن نیز افزایش می یابد. با افزایش قیمت و ارزش دلار، قیمت آهن و در نتیجه قیمت فولاد و انواع لوله بردون درز و درزدار و اتصالات فولادی نیز دچار تغییر های زیادی خواهد شد. کارشناسان ما در وبسایت آهنک قیمت محصولات را به صورت لحظه‌ای بروزرسانی می‌کنند.

قیمت روز لوله بدون درز و درزدار را در آهنک دنبال کنید.

جمع بندی پایانی

لوله‌های درزدار و بدون درز از جمله رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین لوله‌ها هستند که به سبب داشتن ویژگی‌های و قابلیت‌های منحصربه‌فردی خود می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. اصلی‌ترین تفاوت لوله درزدار و بدون درز در روش تولید آن‌ها است. قیمت روز این محصول را در آهنک ببینید.