5 تفاوت مهم لوله مانیسمان و API

در دنیای امروز حمل و نقل و سرعت و کیفیت آن از مولفه‌هایی هستند که در کشورها، برای سنجش کیفیت زندگی مطلوب، مورد سنجش قرار می‌گیرند. یکی از ابزار مهم حمل و نقل لوله‌ها هستند. آب، منابع انرژی مختلف، مواد اولیه در تهیه انواع محصولات و …، از مواردی هستند که جا به جایی آن‌ها توسط لوله‌ها انجام می‌شود. دو نوع مهم از این لوله‌ها، لوله‌های مانیسمان و لوله‌های API هستند. ما در این مقاله پنج نکته مهم در تفاوت‌ لوله‌های مانیسمان و API را بیان خواهیم کرد. همچنین، هر کدام از این لوله‌ها را به شکل مختصر و مجزا معرفی خواهیم کرد.

شما می‌توانید در سایت آهنک، به شکل روزانه قیمت انواع لوله‌ها را مشاهده کنید.

آشنایی با لوله‌های مانیسمان و API

اولین نکته از تفاوت‌‌ لوله‌های مانیسمان و API که آن‌ها را از یکدیگر متمایز میکند، رد جوش است. لوله‌های بدون در مثل مانیسمان، از دسته لوله‌هایی هستند که سطح مقطع آن‌ها یکدست می‌باشد و رد جوش خوردگی ندارند. لوله API اما از دسته محصولات درزدار است. ماده اولیه در تولید این محصول که در ادامه از آن بیشتر خواهیم گفت، فولاد است.

Manismans tube min - 5 مورد از مهم‌ترین تفاوت لوله‌های مانیسمان و API را بدانید

لوله مانیسمان

علت نام‌گذاری این لوله به مانیسمان، نام مخترع آن است. ویژگی اصلی این نوع از لوله مقاومت و استحکام بالای آن درمورد ضربه‌ها و صدمات احتمالی است. این ویژگی به علت ساخت یک‌دست مانیسمان‌ها شکل می‌گیرد. لوله مانیسمان در رده‌های ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ به تولید و مصرف می‌رسد. رده‌های بالاتر از ۴۰ این سازه‌های فولادی، مقاومت بالایی دارند. از این رو، رده‌های ۶۰، ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ این محصول، توانایی حمل شریانات پرفشار و سنگین را دارد. اگر مایل هستید تا در مورد انواع این لوله اطلاعات بیشتری داشته باشید، می‌توانید آن را در مقاله انواع لوله مانیسمان که در وبلاگ آهنک موجود است، مطالعه کنید. از  لوله‌های مانیسمان، در خطوط انتقال فشار قوی، خطوط انتقال نفت و گاز و خطوط هیدرولیکی استفاده می‌کنند.

APIs tube min - 5 مورد از مهم‌ترین تفاوت لوله‌های مانیسمان و API را بدانید

لوله API

لوله API توسط موسسه نفت ایالات متحده آمریکا استاندارد سازی شده، از این رو API مخفف American Petroleum Institute می‌باشد. این نوع از لوله‌های فولادی، به علت سرعت بالای انتقال مواد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویژگی مهم این لوله‌ها استحکام خوب و تافنس بالای آن‌ها است. برای تولید این لوله، ورق‌های فولادی را به شکل استوانه‌ای درمی‌آورند و سپس فرایند جوشکاری را آغاز می‌کنند. این لوله را می‌توان با انواع روش‌های جوشکاری ساخت. بیشتر این لوله‌ها، برای لوله‌کشی‌های شهری، مانند لوله کشی آب یا نفت و گاز استفاده می‌شوند. لوله های API به لوله های درزدار نیز مشهورند. اگر مایل هستید تا اطلاعات بیشتری درباره لوله API و انواع آن داشته باشید میتوانید مقاله همه چیز درمورد لوله API را مطالعه کنید.

در ادامه به بخش اصلی این مقاله، یعنی بیان پنج تفاوت لوله‌های مانیسمان و API خواهیم پرداخت.

pipe ahanak 1 150x150 - 5 مورد از مهم‌ترین تفاوت لوله‌های مانیسمان و API را بدانید

خرید لوله

شروع قیمت 21,500 تومان
آرشیو قیمتی لوله

۵ تفاوت لوله‌های مانیسمان و API

اکنون، وقت آن رسیده تا بدانیم که این دو لوله فولادی، با هم چه فرقی دارند. در متن پایین 5 مورد از مهم‌ترین تفاوت لوله های API یا درزدار را با لوله های مانیسمان (بدون درز) بررسی خواهیم کرد.

۱. تفاوت لوله‌های مانیسمان و API در فرایند تولید

فرایند تولید مانیسمان، بدون جوشکاری می‌باشد. اما لوله‌های API از اتصال دو ورق فولادی با روش جوشکاری به دست می‌آیند. همچنین فرایند تولید لوله‌های بدون درز مثل مانیسمان، پیچیده‌تر و طولانی‌تر نسبت به تولید انواع دیگر لوله است.

۲. کدام لوله استحکام بیشتری دارد؟

در دومین مورد از بیان پنج تفاوت لوله‌های مانیسمان و API به یکی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب لوله مورد استفاده، یعنی استحکام خواهیم پرداخت. لوله‌های مانیسمان به علت ضخامت بالا و وزن بیشتر مستحکم‌تر هستند. همچنین این لوله‌ها به علت اینکه ردی از جوش خوردگی ندارند، امکان ایجاد ترک و آسیب دیدن از نقاط جوش در آن‌ها وجود ندارد.

۳. لوله مانیسمان ضخیم‌تر است یا API؟

هرچند ابعاد بزرگ لوله API می‌توانند ضخامت بالایی داشته باشند. اما در مجموع مانیسمان‌ها ضخامت بیشتری از لوله‌های API دارند. ضخامت لوله مانیسمان می‌تواند بین ۲.۵ تا ۷۵ میلی متر باشد.

۴. لوله اقتصادی‌تر کدام است؟

لوله‌های API، به علت سهولت در تولید و استفاده کمتر از مواد اولیه در تولید، ارزان‌تر هستند. در واقع عدم استفاده از شمش‌های فولادی در ساخت لوله‌های API و امکان تولید آن با روش‌های جوشکاری متنوع و در دسترس موجب ارزان‌تر بودن این لوله فولادی درزدار نسبت به مانیسمان است. همچنین بخاطر سبک و نازک بودن این لوله‌ها نسبت به مانیسمان، از مواد اولیه کمتری در تولید API استفاده می‌شود.

۵. کدام لوله سنگین‌تر است؟

به علت اینکه در تولید لوله‌های مانیسمان از شمش‌های فولادی استفاده می‌شود، این نوع از لوله‌ها، از API سنگین‌تر است.

The use of pipes in energy transmission lines min - 5 مورد از مهم‌ترین تفاوت لوله‌های مانیسمان و API را بدانید

برای ساخت پروژه‌ها از لوله مانیسمان استفاده کنیم یا API؟

اگر توضیحات ارایه شده همچنان نتوانسته شما را برای استفاده یکی از این لوله‌ها متقاعد کند، در این بخش با چند مولفه مانند تلورانس ابعادی، هزینه خرید لوله‌ها و … لوله‌های API و مانیسمان را بررسی خواهیم کرد.

۱. زمان تولید

لوله‌های درزداری مانند API در زمان سریع‌تری نسبت به لوله‌های مانیسمان به تولید می‌رسند.

۲. در دسترس بودن

هر دو این لوله‌ها در بازار کنونی ایران، به راحتی قابل دسترسی و خرید هستند.

۳. تلورانس ابعادی بالا

لوله‌های درزداری مثل API در سایزهای بیشتری، همان‌طور که معرفی شدند، ساخته می‌شوند و در این مورد برتری دارند.

۴. جایگزینی برای سایر لوله‌ها

لوله مانیسمان می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع باشد. زیرا این لوله مقاومت بالایی دارد و جایگزینی آن در موارد حساس، منجر به صدمه دیدن آن نخواهد شد.

۵. یک‌دست بودن ضخامت

به علت اینکه لوله‌های API از دو ورق مجزا به دست می‌آیند ضخامت یک‌دست‌تری دارند. گاها ضخامت لوله‌های مانیسمان در برخی قسمت‌ها دچار تغییر می‌شود.

برآورد قیمت لوله‌های مانیسمان و API

موثرترین عامل بر تولید این لوله‌ها، قیمت فولاد است. علاوه بر قیمت فولاد، نرخ ارز، قیمت سایر مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا در بازار از مواردی هستند که بر تعیین قیمت لوله‌های فولادی اثر گذارند.

اگر با اطلاعات به دست آمده، قصد خرید لوله مانیسمان را دارید، میتوانید قیمت آن را به شکل روزانه در سایت آهنک مشاهده کنید و به آسانی خرید خود را نهایی کنید. همچنین اگر لوله API را برای پروژه خود انتخاب کردید، میتوانید قیمت لوله API را در سایت آهنک مشاهده و آن را خریداری کنید.

امروزه برخی از برترین تولیدکنندگان لوله مانیسمان و لوله API در کشور ما، اقدام به تولید و فروش این محصول کاربردی می‌کنند.

جمع بندی پایانی

در این مقاله، سعی کردیم تا هر دو لوله API و مانیسمان را به طور مختصر، معرفی کنیم. سپس پنج تفاوت لوله‌های مانیسمان و API را یک به یک گفتیم. همچنین سعی کردیم تا عملکرد این دو لوله را با پنج مولفه ضخامت یک‌نواخت، دسترسی مناسب، قابلیت جایگزینی آن‌ها، تلورانس ابعادی بالا و زمان تولید بررسی کنیم. همچنین عوامل موثر بر تعیین قیمت لوله‌‌های فولادی را نام بردیم.

اگر شما عزیزان برای خرید و تهیه این محصول نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، متخصصان مجموعه آهنک با شماره ۹۱۰۰۶۰۰۷-۰۲۱ آماده برای پاسخگویی هستند.

همچنین می‌توانید نظرها و سوالات خود را، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگو خواهیم بود.