تفاوت میاگرد صنعتی با میلگرد ساختمانی-آهنک

میلگردها در انواع خود به دو دسته صنعتی و ساختمانی دسته بندی می‌شوند. همانطور که می‌دانید، یکی از مقاطع فولادی که کاربردهای بسیاری در صنعت و سختمان سازی دارد، میلگرد است. میلگردها مقاطع طویل با سطح مقطع دایره‌ای شکل است که استانداردهای مختلف, سایز و جنس‌های مختلف تولید شده و به بازار عرضه می‌گردند. در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی برای شما صحبت کنیم. همچنین مزایا و معیاب هر دو دسته از این میلگردها را بررسی می‌کنیم و کاربردشان را به شما می‌گوییم.

پس برای شناخت کامل این دو نوع میلگرد، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

میلگرد چیست؟

میلگردها برای استفاده در بتن و ساخت اسکلت اصلی سازه‌ها طراحی شده‌اند. بتن مقاومت بالایی در برابر نیروهای فشاری دارد, ولی در برابر نیروهای کششی و خمشی ضعیف عمل کرده و از هم فرو می‌پاشد. برای جبران کردن این ضعف بتن, از میلگردها در بین بتن استفاده می‌کنند. روی میلگردهای آج‌دار, دندانه و آج‌هایی وجود دارد تا باعث چسبندگی و اصطحکاک بین فولاد و بتن شود و میلگردها محکم در جای خود قرار گیرند. اولین و مهمترین تفاوت بین میلگردهای صنعتی و ساختمانی, وجود آج و دندانه روی میلگردها می‌باشد. میلگردهای صنعتی مانند میلگردهای ساختمانی توپر هستند و سطح مقطع آن‌ها دایره‌ای شکل است, ولی سطح روی آن‌ها صاف و بدون برجستگی می‌باشد.

19508 300x285 - تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

تاریخچه استفاده میلگرد در ساختمان

فردی به نام جوزف لوئیس در قرن 18 میلادی برای اولین بار از میله‌های فلزی در بتن استفاده کرد. قبل از آن بتن و آجر و سنگ مواد اصلی تشکیل دهنده سازه‌ها بودند. این میله‌ها مقاومت بتن را افزایش می‌دادند و برای بالا بردن مقاومت سازه در برابر نیروهای کششی و فشاری استفاده می‌شدند. بعد از این اتفاق روز به روز استفاده از میلگرد در سازه‌ها زیاد شد و سال‌ها طول کشید میلگردها به استانداردهای امروزی برسند.

استانداردهای زیاد و متفاوتی برای ساخت میلگرد در دنیا وجود دارد, و در ایران بخش زیادی از میلگردها در کارخانه ذوب‌آهن تولید می‌شود و با استانداردهای کشور روسیه مطابقت دارد.

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

همان‌طور که گفته شد میلگردها انواع مختلفی دارند و از آن‌ها در صنایع و بخش‌های مختلفی استاده می‌کنند. مهمترین کاربردهای میلگردها برای استفاده در ساختمان سازی و صنعت می‌باشد. میلگردهایی که در صنعت و ساختمان استفاده می‌شود تفاوت‌هایی باهم دارند که در ادامه مقاله به بررسی تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی خواهیم پرداخت.

blog resized 1200 500 18 1613194343 simple ribbed rebar differenc pic 300x125 - تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

کاربرد میلگرد

میلگردهای دارای انواع گوناگون و ویژگی‌های متفاوتی هستند و با توجه به خواص آن‌ها دو کاربرد اصلی دارند.

  • استفاده از میلگرد در صنعت ساختمان سازی
  • برای استفاده در صنایع مختلف دیگر

کاربرد میلگرد در ساختمان سازی

میلگردها در ساختمان سازی تقریبا در همه‌ی بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و اصلی ترین کاربرد میلگرد استفاده در بتن و افزایش استحکام بتن می‌باشد. بتن مقاومت پایینی در برابر نیروهای کششی و چرخشی دارد و برای جبران این ضعف بتن از میلگرد استفاده می‌شود.

بتن در برابر نیروهای کششی و چرخشی بسیار شکننده و ترد است و برای کاهش این ویژگی بتن به کمک میلگرد آن را مسلح می‌کنند و اصطلاحا به آن بتن آرمه یا بتن مسلح می‌گویند.

میلگردهای استفاده شده در ساختمان سازی از نوع آج‌دار هستند. همین امر سبب می‌شود, چسبندگی بیشتری بین بتن و میلگرد بوجود آید و میلگردها در بتن مستحکم شوند.

میلگردها در صنعت چه کاربردهایی دارند؟

این نوع میلگرد اصلاحا صاف یا بدون آج نامیده می‌شود و در سایزهای مختلف تولید شده و وارد بازار می‌شود. از گرید A1 بوده و با قطر 6 تا 200 میلی‌متر و مقاومت کششی 360 نیوتن بر میلی‌متر مربع و مقاومت تسلیم 240 نیوتن بر میلی متر مربع موجود می باشد.

از مهمترین کاربرهای میلگرد در صنایع مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در صنعت خودرو سازی
  • تولید ماشین آلات کشاورزی
  • ساخت پیچ و مهره و اتصالات
  • و تولید تجهیزات کشاورزی

unnamed 1 300x300 - تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر شکل ظاهری چه تفاوتی دارند؟

میلگردها به طور کلی به دسته آجدار و ساده تولید می‌شوند. اکثر میلگردهایی که در ایران تولید می‌شوند بر اساس استاندارد روسی بوده و به 4 دسته A3, A2, A1 و A4 تقسیم می‌شوند که از نظر شکل ظاهری, خواص مکانیکی و شیمیایی متفاوت می‌باشند. میلگرد A1 از نوع میلگرد ساده بوده و سطح روی آن صاف و بدون برجستگی می‌باشد و کاربردهای آن در صنایع مختلف می‌باشد.

میلگردهای A3 ,A2 و A4 جزء میلگردهای آج‌دار بوده و همانطور که از اسم آن مشخص است, روی سطح آن دارای برجستگی و فرورفتگی می‌باشد. این برجستگی‌ها سبب می‌شود میلگردها راحت به بتن چسبیده شوند و کاربردهای این نوع میلگردها در صنعت ساختمان‌سازی می‌باشد.

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر خواص مکانیکی

یکی دیگر از تفاوت‌های میلگردها در خواص مکانیکی و نوع آلیاژ به کار رفته در آن‌ها می‌باشد. میلگردهایی که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند, باید مقاومت بالایی در برابر کشش و سختی داشته باشند و ویژگی‌هایی مانند خم‌کاری و انعطاف‌پذیری برای آن اهمیتی ندارد.

اما خواص مکانیکی میلگردهای صنعتی باید به گونه‌ای باشد که استحکام, قابلیت خم شوندگی, انعطاف‌پذیری, قابلیت ماشین کاری داشته باشد.

تفاوت‌های میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر ترکیب شیمیایی

ترکیبات شیمیایی میلگرد صنعتی و ساختمانی یکسان نبوده و دارای تفاوت‌هایی می‌باشد. برای تولید میلگردهای ساختمانی ازآلیاژ ST37 استفاده می‌شود. و از آنجایی این توع میلگردها در مقایسه با میلگرد صنعتی کاربردهای وسیعی ندارند. و از آلیاژهای متفاوت برای ساخت این نوع میلگرد استفاده نمی‌شود.

میلگرد صنعتی کاربردهای زیادی دارد و به همین علت, مواد اولیه که برای تولید آن استفاده می‌شود تنوع بیشتری در مقایسه با میلگرد مورد استفاده در ساختمان دارد. مقدار عناصر آلیاژی و مقدار کربن به کار رفته در تولید میلگرد صنعتی تنوع بیشتری دارد و این امر, برای بدست آوردن خواص جدید از فولاد می‌باشد.

61841183 300x200 - تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر قطر و سایز

سایز تمامی میلگردهای مورد استفاده در ساختمان سازی بین 8 تا 32 میلی‌متر می‌باشند. در حالی که, میلگردهای مورد استفاده در صنعت به دلیل این که تنوع کاربردی بیشتری دارند در سایزهای بیشتر از 32 میلی‌متر هم تولید می‌شوند.

تولیدکنندگان میلگرد, بر اساس سایز میلگرد ساده و آج‌دار آن‌هارا به صوت شاخه‌ای یا کلاف به بازار عرضه می‌کنند. میلگردهایی که سایز کمتر از 12 میلی‌متر دارند به صورت کلاف و میلگردهای با سایزهای بیشتر به صورت شاخه‌ای به فروش می‌رسند.

با دانستن سایز میلگرد و مقایسه وزن میلگرد خریداری شده و مطابقت دادن آن با وزن استاندارد میلگرد در جدول اشتال, کیفیت میلگرد خریداری شده را می‌توان مورد بررسی قرار داد. هرچقدر وزن میلگرد به استاندارد آن در جدول نزیکتر باشد کیفیت بالاتری خواهد داشت.

در حال حاضر میلگردهای ذوبآهن اصفهان بالاترین کیفیت را نسبت به میلگردهای موجود در بازار آهن آلات داشته و این امر باعث بالاتر یودن قیمت میلگرد ذوبی نسبت به بقیه رقبا می‌باشد.

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی از نظر قیمت

برای خرید هر میلگرد، قیمت پارامتر بسیار مهمی است. قیمت انواع میلگرد در بازار آهن آلات تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر می‌کند. عواملی مانند نوع میلگرد، جنس، سایز، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات ارزی و وقایع سیاسی، بیشترین تاثیر را بر قیمت این مقطع دارند. هر کدام از این موارد می‌توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم، موجب ایجاد تغییراتی در قیمت این مقطع شوند.

قیمت میلگردهای صنعتی، با توجه به اینکه کاربردهای خاص‌تری داشته و در بسیاری موارد به صورت سفارشی تولید می شوند، در مقایسه با میلگردهای ساختمانی، قیمت بالاتری دارند.

برای گرفتن استعلام بروزترین قیمت میلگرد به سایت آهنک مراجعه کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.