پیشبینی قیمت میلگرد در سال 1402

اگر می‌خواهید پیش ‌بینی قیمت میلگرد را برای سال 1402 انجام دهید، باید در ابتدا به بررسی و آنالیز برخی عوامل تاثیر‌گذار بپردازید. مورد ‌توجه قرار‌دادن چنین عواملی می‌تواند تا حد زیادی روی درستی پیش‌بینی‌تان تاثیر داشته باشد. جهت آشنایی بیشتر با پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1402 با ما همراه باشید.

مراحل پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1402

پیش بینی قیمت میلگرد در هر بازه زمانی نیاز به اطلاعات اولیه ای دارد که آن ها را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

مرحله اول: نوسان قیمت میلگرد در سال 1401

روند قیمت میلگرد در اواخر بهار و تابستان 1401، روندی نسبتا ثابت داشت. نرخ میلگرد در این بازه زمانی بین 16000 تا 17000 تومان در نوسان بود.

این روند نسبتا ثابت، تا فصل پاییز و اواسط آذرماه نیز ادامه داشت، اما با وجود اجرایی شدن طرح جدید دولت برای کنترل بازار دلار، قیمت دلار روند افزایشی داشت. در نتیجه، قیمت میلگرد نیز روند صعودی پیدا کرد.

روند صعودی قیمت میلگرد به دلیل آشفتگی قیمت دلار، ابلاغیه شرکت بورس کالا در 12 دی 1401 مبنی بر «محاسبه قیمت پایه محصولات فولادی بر اساس دلار نیمایی تا دلار توافقی» و کمبود انرژی برق و گاز، تا زمستان و ابتدای بهمن ماه و با نوسانات زیاد، همچنان ادامه داشت.

اواسط بهمن ماه 1401 و به دلیل جهش ناگهانی نرخ دلار، قیمت میلگرد نیز به صورت روزانه و با شیب تندتری صعودی شد. اوج افزایش قیمت میلگرد در این بازه زمانی، مربوط به ۷ اسفند ماه 1401 و قیمت 32000 تومان می باشد.

اما بعد از این تاریخ و از هفته دوم اسفند ماه 1401 با شروع کاهش نرخ ارز، روند قیمت میلگرد نیز کاهشی شد؛ به گونه ای که قیمت میلگرد در هفته های آخر اسفندماه تا 26000 تومان کاهش داشت.

پیش بینی می کنیم این روند، به دلیل کاهش قیمت دلار، احیای روابط ایران و عربستان و کاهش عرضه و تقاضا در هفته های آخر سال 1401، همچنان کاهشی بماند.

rebar ahanak 150x150 - پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1402

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

The price of rebar in 1402 300x171 - پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1402

مرحله دوم: عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد

عوامل موثر بر قیمت میلگرد و نوسانات آن در بازار شامل موارد زیر می شوند:

نرخ تورم

نرخ تورم میزان تورم سالانه در یک کشور را نشان می دهد. که این عدد در کشور ما طبق اطلاعاتی که مرکز آمار ایران اعلام می نماید حدود 50 درصد میباشد. یعنی تمامی محصولات در طی یک سال به میزان 50 درصد افزایش قیمت دارند و ارزش ریال به نصف کاهش پیدا میکند. البته پیش‌بینی هایی وجود دارد که نرخ تورم در سال آینده افزایش پیدا می کند.با این نرخ تورم در حال حاضر ماهانه 3 درصد محصولات افزایش قیمت دارند و این افزایش 3 درصدی ممکن است به یکباره یا به صورت قطره چکانی بر قیمت‌ها اعمال گردد. بازار فولاد نیز از این قاعده مستثنا نیست و افزایش قیمت خواهد داشت.

میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا بسیار در بازار فولاد تاثیرگذار می باشد. همانطور که دیدیم در ماه‌های پایانی امسال به دلیل محدودیت انرژی برای صنایع فولادی و کاهش تولید آنها و نبود عرضه برای تقاضای موجود باعث شد که قیمت آهن آلات افزایش زیادی داشته باشد. در شروع سال 1402 احتمالا با رفع محدودیت انرژی و تولید بیشتر محصولات و همچنین سیاست‌های مبتنی بر عرضه بیشتر این محصولات با قیمت مناسب ممکن است روند کاهشی در بازار فولاد ادامه پیدا کند.

همانطور که میدانیم فرمولی برای تعیین قیمت محصولات در بورس کالا تعیین گردیده که طبق این قانون یک بازه منفی طی هر عرضه برای تعیین قیمت در نظر گرفته می شود. در صورتی که این سیاست و قانون برای تعیین قیمت تغییر پیدا نکند و همچنین عرضه محصولات در حجم زیادی باشد ثبات یا کاهش قیمت در بازار آهن آلات تا حدودی اعمال می شود.

نرخ دلار و ارز

دلار در سال 1401 در کنار محدودیت‌های تولید به دلیل قطع گاز و برق، یکی از مهم‌ترین دلایل در افزایش قیمت میلگرد بوده است. افزایش قیمت دلار در وهله اول با افزایش التهاب و هیجان در بازار به صورت روانی باعث افزایش در بخش تقاضا و افزایش قیمت میلگرد می‌شود. مهم‌ترین علت این تأثیر تاریک بودن چشم انداز اقتصادی کشور است. پس از تأثیر روانی و در ادامه افزایش قیمت دلارباعث افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده میلگرد می‌شود.

تأثیر دیگر نوسانات ارزی قیمت دلار نیمایی و اختلاف آن با قیمت دلار در بازار آزاد است. نکته اول اینکه قیمت پایه میلگرد در بورس کالا براساس دلار نیمایی محاسبه می‌شود و نکته دوم هم اینکه هرچه اختلاف دلار نیمایی و دلار آزاد بیشتر شود دامنه سود قیمت میلگرد هم بیشتر شده و دلالان را وارد این میدان می‌کند. این اختلاف قیمت باعث بازارسازی‌ها، عدم عرضه یا عرضه مستقیم در بازار و تمایل به صادرات در تولیدکنندگان میلگرد می‌شود.

نرخ دلار پس از جهش 100 درصدی در سال 1401 و جبران کسری دولت توسط سرمایه مردم، احتمالاً نرخ دلار در اوایل سال 1402 به تعادلی در کانال قیمتی 50 هزار تومان برسد. همراه با این تثبیت، قیمت میلگرد هم به ثبات کوتاه مدت خواهد رسید که به دلیل پیشخور شدن تقاضا در اواخر سال 1401، میلگرد در اوایل 1402 دچار رکود خواهد شد. به احتمال فراوان در ادامه سال 1402 نرخ دلار قیمت‌های بالای 60 هزار تومان را خواهد دید و به دنبال آن شاهد افزایش قیمت میلگرد و سایرمقاطع فولادی خواهیم بود.

میزان عرضه و تقاضا برای خرید

هرچه میزان تقاضا برای یک محصول کمتر باشد، قیمت محصول با نرخ بیشتری محاسبه می‌شود. اگر تقاضا برای محصول بسیار زیاد باشد، عرضه آن زیاد بوده و از این رو، محصول‌ مورد‌نظر نرخ رو ‌به پایینی را تجربه می‌کند. این موضوع در پیش ‌بینی قیمت میلگرد هم موثر است.

هرچه تقاضا برای آن در بازار مسکن بیشتر باشد، تولید‌کنندگان هم با موادی که در دست دارند، تعداد بیشتری میلگرد تولید کرده و در نتیجه در کمتر‌شدن نرخ آن تاثیر می‌گذارند.

میزان اثر‌گذاری نفت بر روی نرخ آهن آلات

ممکن است برخی افراد در زمان پیش‌بینی به میزان اثر‌گذاری این مورد توجه خاصی نداشته باشند. بهتر است این موضوع که چنین عاملی روی نرخ آهن‌آلات و همچنین میلگرد، به‌صورت 15 درصدی اثر‌گذار است را مورد توجه قرار دهید.

برای درک راحت‌تر می‌توان گفت 15 درصد از پیش ‌بینی قیمت میلگرد به نرخ نفت بستگی دارد. چنانچه می‌خواهید پیش‌بینی‌تان برای سال 1402 تمامی موارد را در بر داشته باشد، بهتر است از این مورد غافل نشوید.

تقاضا در بورس کالا

یکی دیگر از معیارهای تعیین قیمت میلگرد در بازار، بورس کالا است. میزان عرضه و تقاضا در بورس، تعیین کننده قیمت نهایی میلگرد (بر اساس دلار نیمایی) در آن هفته خواهد بود. پس از انتشار قیمت میلگرد در بورس کالا، قیمت در بازار آزاد نیز تعیین می‌ گردد.

هزینه تولید

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد، هزینه تولید و مواد اولیه است. در همین راستا نوسانات قیمت شمش فولادی به عنوان ماده اولیه تولید میلگرد، تاثیر مستقیم روی قیمت میلگرد دارد.

مرحله سوم: توجه به اخبار روز

هرچند به کمک ابزارهای تحلیل بازار مالی می توان قیمت میلگرد را هم در کوتاه مدت و هم بلند مدت پیش بینی کرد، اما مسئله اینجاست که در هیچ شرایطی امکان پیش بینی قطعی وجود ندارد؛ به خصوص به دلیل وجود رویدادها و اخبار غیرمنتظره ای که می تواند هر گونه پیش بینی را با اشکال مواجه کند.

به طور مثال، رویدادهایی مانند تحریم های جدید، ابلاغیه های داخلی و … یا حوادثی مانند سیل و زلزله یا موج گرما، از جمله مواردی است که پیش بینی ها را دستخوش تغییر می کند. به همین دلیل، پیگیری اخبار در سطح ملی و جهانی، یکی از ملزومات اصلی پیش بینی قیمت و آپدیت کردن آن است.

قیمت امروز انواع میلگرد را در وبسایت آهنک ببینید و نمودار تغییر قیمت نسبت به روزهای گذشته را کنار هر محصول مشاهده کنید.

iran rebar price 002 300x174 - پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1402

دلایل اهمیت پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1402

افرادی که به‌دنبال پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال 1402 هستند، به سه گروه زیر تقسیم می‌شوند.

  • گروه اول فروشندگان هستند که برای این‌که کسب و کارشان را تحت‌کنترل داشته باشند، به این تخمین و تحلیل‌ها نیاز دارند.
  • گروه دوم مشتریان هستند که از میلگرد برای پروژه‌های مختلفی مثل ساخت‌و‌ساز استفاده می‌کنند. این افراد به پیش‌بینی نرخ‌ها نیاز دارند تا بتوانند بودجه موردنیاز برای پروژه‌هایشان را برآورد کنند. همچنین با تکیه بر تحلیل‌هایی که انجام می‌دهند، بهترین زمان برای خرید مقاطع و پروفیل‌های موردنیاز پروژه‌شان را تعیین می‌کنند.
  • گروه سوم هم سرمایه‌گذاران هستند. نوسان‌های بازار فولاد و استراتژیک‌ بودن این محصولات، پای سرمایه‌گذاران را هم به این بازار باز کرده است. آن‌ها با تخمین و تحلیل قیمت‌ها می‌خواهند مقاطع فولادی را با نرخ کم‌تر بخرند و در زمان صعود نمودارها، بفروشند.

بازار میلگرد در سال 1402 چه مسیری در پیش می‌گیرد؟

طی یک سال گذشته شاهد حوادث متعددی از جمله زلزله وحشتناک ترکیه و جنگ میان روسیه و اکراین به‌ عنوان دو تولیدکننده مهم فولادی بوده‌ایم. خلا به وجود آمده در بازار فولاد به دنبال این حوادث می‌تواند فرصت جدیدی برای صادرات ایران ایجاد کند. برای مثال، ترکیه تأمین‌کننده محصولات فولاد کشورهای حاشیه‌ای خلیج‌فارس و همسایه‌های ایران است؛ اما پس از خسارت‌های ناشی از زلزله، حجم زیادی از تولیدات خود را به نیازهای داخلی و بازسازی شهرهای زلزله‌زده اختصاص می‌دهد. از این ‌رو، بازارهای مهم ترکیه به ‌راحتی در مشت ایران قرار می‌گیرند و این موضوع قیمت میلگرد سال 1402 را در ایران تحت تاثیر قرار میدهد.

در صورت افزایش صادرات به کشورهای همسایه، احتمال گران شدن محصولات فولادی به دلیل کاهش عرضه و کمبود بازار داخلی قوت می‌یابد. از طرف دیگر، با توجه به اخبار ضدونقیض می‌توان انتظار افزایش دستمزد نیروی انسانی و هزینه‌های ترابری را داشت. بالا رفتن دستمزد نیروی انسانی با افزایش هزینه‌های تولید و حمل ‌و نقل، نقش مهمی در افزایش قیمت محصولات فولادی در سال آینده خواهد داشت. به‌ این ‌ترتیب، بررسی شرایط حاضر و شنیده‌ها در مورد رویدادهای سال آینده، حاکی از آن هستند که کاهش قیمت میلگرد دور از انتظار است.

04 300x144 - پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1402

قیمت میلگرد در سال 1402 چگونه تغییر خواهد کرد؟

باتوجه به مواردی که گفته شد، پیش بینی قیمت میلگرد فردا ساده نیست. چرا که عوامل بسیاری بر تعیین آن اثرگذارند.

با این‌حال با توجه به نرخ تورم سالانه که در حال حاضر 48 درصد است و تغییراتی که قیمت دلار در پیش گرفته و در حال حاضر به 45 هزار تومان رسیده است، می‌توان پیش بینی کرد که قیمت میلگرد در سال 1402 نیز افزایشی خواهد بود.

در صورتی افزایش نرخ تورم و شدت یافتن افزایش قیمت دلار، تغییرات قیمت میلگرد نیز با شیب بالاتری انجام می‌شود و جهش خواهد داشت.

شما می‌توانید برای پیش بینی قیمت میلگرد فردا، نمودارهای قیمتی این کالا را در وبسایت آهنک بررسی نمایید. با توجه به افزایش قیمت کنونی میلگرد، می‌توان افزایش قیمت آن را در روزهای آینده نیز انتظار داشت. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.

روش های تحلیل و پیش بینی قیمت میلگرد

بازار فولاد در حال حاضر به یک بازار مالی تبدیل شده است و بسیاری از قوانین ترید در این بازار هم تأثیر دارد. البته پیچیدگی این بازار به اندازه بازار سهام و بورس‌های بین‌المللی نیست و هنوز هم می‌توان با تکنیک‌های ساده، تا حدودی قیمت‌ها را تحلیل و پیش‌بینی کرد. این روش ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تاریخچه بازار را به یاد داشته باشید.
  • نمودارها را بررسی کنید.
  • اخبار را پیگیری کنید.
  • تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید.
  • به شاخص‌های فاندامنتال توجه داشته باشید.
  • مراقب تغییرات عواملی که احتمال دارد روی بازار فولاد اثر بگذارند، باشید.

محاسبه قیمت میلگرد در سال 1402

علاوه بر عوامل بسیار مهمی که در بالا به آن اشاره شد، عوامل دیگری نیز بر تعیین قیمت میلگرد موثرند. عواملی چون وزن میلگرد، سایز آن، برند تولیدکننده و نوع میلگرد از جمله عوامل مهم به شمار می‌روند.

برند تولید کننده

برندهای تولیدکننده مختلف میلگرد، از مواد اولیه متفاوت و دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند. در نتیجه قیمت میلگرد تولیدی هر یک از برندها ممکن است با یکدیگر متفاوت باید.

کارخانه های تولید کننده میلگرد در ایران بسیار زیادند و در جزئیات تولید و کیفیت با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین قیمت روز میلگرد ذوب آهن را نمی‌توان با قیمت میلگرد ظفر بناب یکی دانست.

نوع میلگرد

در پیش بینی قیمت میلگرد 1402 باید در نظر داشته باشید که عامل همیشه موثر، نوع میلگرد است. مسلما تکنولوژی که در ساخت میلگرد ساده استفاده می‌شود، با تکنولوژی ساخت میلگرد A2 متفاوت است.

در نتیجه قیمت این مقاطع نیز با هم متفاوت خواهد بود. نه تنها تکنولوژی ساخت، بلکه ترکیب شیمیایی انواع میلگرد نیز با هم متفاوت است.

جنس میلگرد

واضح است که قیمت میلگرد فولاد ساده کربنی با قیمت میلگرد استیل باید تفاوت داشته باشد. استیل، آلیاژی با خاصیت مقاومت به خوردگی است و قیمت بیشتری نسبت به قیمت میلگرد فولادی معمولی دارد.

برخی میلگردها نیز از فولاد آلیاژی ساخته می‌شوند. بنابراین، جنس میلگرد و نوع آلیاژی که در ساخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد از عوامل بسیار مهمی است که در تعیین قیمت اثر می‌گذارد.

سایز و وزن میلگرد

در محاسبه قیمت میلگرد وزن میلگرد نیز تاثیر مستقیم دارد. وزن هر شاخه میلگرد 8 با میلگرد 14 متفاوت است. بنابراین این دو کالا قیمت برابر نخواهند داشت.

جمع بندی پایانی

باتوجه به شرایط این روزهای کشور، عدم توافق برجام، رشد نرخ دلار و روند متزلزل عرضه‌های بورس، پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال 1402 کار بسیار دشواری است. در این مقاله به بررسی مهم‌ترین متغیرهای موثر بر روند قیمت این محصول در سال جدید پرداختیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.