کاربرد میلگرد 14 در ساختمان سازی

امروزه میلگردها از اساسی ترین مقاطع فولادی مورد استفاده در صنعت و ساختمان سازی هستند. میلگردهای ساختمانی با ترکیبات آلیاژی مختلف و استانداردهایی که در تولید آنها تعریف شده است، گونه ها و کاربری های متنوعی پیدا میکنند. برای آشنایی بیشتر با میلگرد 14 و مشاهده کاربردهای میلگرد 14 با ما همراه باشید.

آشنایی با میلگرد 14

میلگرد یکی از مهمترین محصولات فولادی در صنعت ساخت و ساز است. به این شیوه که اگر این عنصر اصلی در این صنعت وجود نداشت، قطعا ساخت برج‌های مرتفع هم امکان پذیر نبود. به طور کلی کاربرد میلگرد در بیشتر صنایع کاملا شفاف است. میلگرد برای جبران مقاومت کششی بتن و همچنین مقاوم سازی بیشتر ساختمان به کار برده می شود. در ادامه کاربردهای میلگرد 14 را توضیح خواهیم داد.

rebar ahanak 150x150 - کاربردهای میلگرد 14 چیست؟

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

iron81 - کاربردهای میلگرد 14 چیست؟

انواع میلگرد سایز 14

میلگردهای 14 به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند:

میلگرد ساده و میلگرد آجدار در ظاهر خود دارای تفاوت هستند. میلگردهای ساده آج ندارند، در حالی که میلگرد آجدار، آج دارد. میلگرد آجدار در ساخت و ساز ها به خوبی به بتن ها می چسبد و باعث ایجاد مقاومت بالا می شود. میلگردهای ساده با استاندارد A1 ساخته می شوند. در حالی که میلگردهای آجدار با استانداردهای A2، A3 و A4 ساخته می شوند.

روش تولید میلگرد 14

به طور کلی روش های تولید میلگرد در ایران عموما به 4 دسته زیر تقسیم می شوند.

  • روش نورد گرم
  • روش نورد سرد
  • روش میکروآلیاژی
  • روش ترمکس

روشی که برای تولید میلگرد 14 استفاده میشود، نورد گرم نامیده میشود.

 تولید میلگرد 14 به روش نورد گرم

در این روش شمش ها را در کوره های مخصوص تا دمای 1000 الی 1100 درجه حرارت می دهند و سپس آن را وارد مرحله نورد می کنند. در مرحله نورد، طی فرایندی با عنوان رافینگ، شمش ها با عبور از غلتک هایی در 3 مرحله، به سطح مقطع دایره ای شکل و قطر مناسب می رسند.

سپس بعد از عبور شمش ها از قفسه های نورد، که خروجی‌های مختلفی برای تولید قطرهای مختلف میلگرد دارد، میلگرد با قطرهای متفاوت تولید می شود. بعد از آن، نوبت به مرحله آج گذاری می رسد که طبق استانداردهای کشورمان، میلگردهای آج های مربوط به میلگردها نوع A2 ،A3 و A4 تولید می شوند. آچ گذاری میلگرد A2 مستقیما در خط نورد انجام می شود، اما آج کاری میلگرد نوع A3 و A4 پس از خنک شدن میلگردها با آب انجام می شود.

استانداردهای میلگرد 14

بر روی تمامی میلگردهای آجدار حروفی نشانگر استاندارد تولید ویژه آن میلگرد حک شده است که این کدها عبارتند از:‌

SA ,JU ,JT ,CU ,CT

  • کد SA برای میلگرد 14 آجدار گرید A4 استفاده میشود.‌
  • اگر حرف اول کد J باشد بیانگر گرید A2 است.
  • اگر حرف اول C باشد نشان دهنده گرید A3 است.‌
  • حروف T و U که در جایگاه دوم این کدها قرار گرفته اند نشان دهنده روش تولید میلگرد هستند؛
  • حرف U : میلگردهای تولیدی با روش آلیاژی
  • حرف T: میلگردهای تولیدی با روش ترمکس

mqY2mTdAXG0Dxy9VyPFdsF9eU14lvRmT 300x300 - کاربردهای میلگرد 14 چیست؟

ویژگی میلگرد 14

میلگرد 14 آجدار در انواع مختلف تولید می‌شود که هرکدام از این ها ویژگی‌های خاص خود را دارا هستند و کاربردهای متفاوتی هم دارند. وزن تقریبی هر متر میلگرد 14 حدود 1.25 کیلوگرم است. این میلگرد یکی از پرکاربردترین محصولات در ساختمان سازی است.

از دیگر ویژگی های میلگرد 14 می‌توان به موارد زیر اساره کرد:

  • تنش جاری 4000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.
  • سخت‌گیری این مقطع فولادی حدود 6 هزار کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.
  • تغییر شکل نسبی میلگرد 14 هنگام گسیختگی 14 درصد است.
  • میلگرد دارای عاج‌های پیچیده و مارپیچ است. ‌
  • به عنوان میلگرد نیمه خشک هم معروف است.

کاربردهای میلگرد سایز 14 در ساختمان سازی

از مهم‌ترین کاربردهای میلگرد 14 می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اجرای تیر بتنی در سازه
  • اجرای ستون
  • استفاده به عنوان آرماتور طولی در اجرای فوندانسیون
  • ساخت انواع تیرچه

اجرای تیر بتنی در یک سازه بتن آرمه

یکی از کاربردهای میلگرد 14، اجرای تیر بتنی در یک سازه بتن آرمه است. بارهای مرده و زنده ساختمان، در ابتدا به عضوهای افقی که تیر نامیده می‌شوند، منتقل می‌شود تا از طریق تیرها، به ستون و از طریق ستون به فونداسیون انتقال داده شوند. در برخی از موارد، از میلگرد 14 برای اجرای تیر بتنی در سازه استفاده می‌شود.

استفاده به‌عنوان اجرای ستون

ستون‌ها مهمترین اعضای یک سازه هستند که باید محکم و بادوام ساخته شوند. کاربرد اصلی، میلگرد 14 در ساختمان‌سازی است؛ از این محصول، در ساختمان‌های بزرگ و بتنی به‌عنوان اجزای ستون استفاده می‌شود.

قابل استفاده به‌عنوان آرمتور طولی در اجرای فونداسیون

آرماتورهای طولی و عرضی در اصل، همان میلگردهایی هستند که به‌صورت طولی و عرضی در ساختمان‌سازی استفاده می‌‎شوند. معمولا برای آرماتورهای طولی که به شکل طولی پیاده‌سازی می‌شوند و همچنین میلگردهای عرضی که در حالت عرضی و بر روی یکدیگر قرار دارند، از این محصول استفاده می‌شود.

ساخت انواع تیرچه

یکی از اجزایی که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند، تیرچه‌ها هستند که انواع مختلفی دارند. در برخی از موارد ممکن است برای ساخت تیرچه‌ها از میلگرد سایز 14 استفاده شود.

rebar 1 min 740x460 1 300x186 - کاربردهای میلگرد 14 چیست؟

قیمت میلگرد 14

ظرفیت تولید میلگرد و دیگر مقاطع فولادی در کشور ما نسبتا بالا است، و همین امر موجب کنترل قیمت آنها در بازارهای داخلی و خارجی شده است. شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، مجتمع فولاد خراسان، بافق یزد، امیرکبیر کاشان، راد همدان و سیدان ابهر، از جمله تولیدکننده هایی هستند که به تولید میلگردهای صنعتی و ساختمانی در ضخامت های مختلف می پردازند.

جمع بندی پایانی

میلگرد یک ماده ضروری برای بتن مسلح است. انتخاب اندازه، درجه و نوع مناسب میلگردهای تقویت کننده برای موفقیت هر پروژه بسیار مهم است. فاصله مناسب و یکنواخت نیز مهم است. درک کامل استحکام کششی و تسلیم هر گرید میلگرد و همچنین مزایا، معایب و تفاوت هزینه کلی بین گزینه های میلگرد شما به شما این امکان را می دهد که یک پروژه ایمن، مقرون به صرفه و بادوام ایجاد کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.