کاربرد میلگرد سایز 10 در صنعت و ساختمان

میلگرد، یک نوع پروفیل ساختمان سازی با سطح مقطع دایره و توپر می باشد که نوع فلزی آجدار آن بیشتر شناخته شده است. جنس آن از فولاد بوده و در انواع سایزها تولید و عرضه می شود. برای توضیحات بیشتر و آشنایی با انواع کاربردهای میلگرد 10 یا ما همراه باشید.

آشنایی کلی با میلگرد سایز 10

یکی از پرکاربردترین میلگردها در ساختمان‌سازی، میلگرد سایز 10 می‌باشد. ویژگی‌های خاص این محصول باعث شده که بتوان از آن به‌عنوان تقویت کننده بتن در یک ساختمان استفاده کرد و خرید آن برای استفاده در پروژه‌های ساختمانی به‌عنوان خاموت یا سنجاقی توصیه می‌شود؛ زیرا سازه‌های بتنی از مقاومت کششی بالا بهره می‌برند.

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

میلگرد 10 چیست

انواع میلگرد 10

میلگرد سایز 10 در انواع مختلف ساده و آجدار در خط تولید مصالح فولادی قرار می‌گیرد.

میلگرد 10 ساده

نوع ساده آن به دودسته مدل شاخه‌ای و مدل کلافی تقسیم‌بندی می‌شود. میلگرد کلاف در سایز 10 بخش جدایی ناپذیر در ساختمان سازی است. میلگردهای کلاف عموما به صورت ساده و در استانداردهای A1 و A2 تولید می‌شوند و در برخی مصارف خاص به صورت A3 و آجدار نیز به کار می‌روند.

میلگرد سایز 10 آجدار

میلگردهای سایز 10 را می‌توان در چهار گرید A3 ،A2 ،A1 و همچنین A4 تقسیم کرد.

  • گرید A1 این محصول، با استفاده از فولاد نرم و بدون آج با 24 درصد کربن تولیدشده و از میزان مقاومت کششی پایینی برخوردار است.
  • میلگرد نیمه‌خشک یا نیمه نرم موجود در بازار همان میلگرد A2 است که از مقدار مقاومت کششی قابل‌توجهی برخوردار است.
  • گرید A3، یکی از پرکاربردترین نوع این محصول است که به‌منظور استفاده در سازه‌های بتنی و افزایش مقاومت آن‌ها و هم‌چنین آرماتوربندی به‌کاربرده می‌شود. این میلگرد ازلحاظ ظاهری به‌صورت آج‌های جناقی یا هفت و هشتی است. عدم جوش‌پذیری و تغییر شکل بر روی آن موجب می‌شود، تا برای آهنگری و زاویه‌بندی‌های تند انتخاب مناسبی نباشد.
  • میلگرد آجدار A4 به دلیل مقدار بسیار پایین کربن موجود در آن، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. دوام و استحکام کششی آن بیشتر از انواع دیگر میلگرد آجدار 10 است. بهترین گزینه برای تقویت سازه‌های بتنی سنگین، میلگرد سایز 10 آجدار A4 است. آج‌های دوکی‌شکل آن‌که بانام آج‌های مرکب شناخته می‌شوند بالاترین میزان چسبندگی با بتن را در زمان آرماتوربندی ایجاد می‌کنند که این خود یک مزیت برای تقویت سازه خواهد بود.

مواد تشکیل دهنده میلگرد 10 ساده

مواد تشکیل دهنده میلگرد 10 ساده از فولاد بوده که به آن مش سیم فولادی نیز می گویند. کاربرد اصلی آن برای بتن هاست به این صورت که مانند یک دستگاه کششی برای تقویت بیشتر و همچنین نگه داشتن بتن ها عمل می کند. شکل ظاهری میلگرد 10 ساده بتنی است و روی آن هیچ گونه آجی وجود ندارد.

میلگرد 10 ساده معمولا به خاطر قطر نسبتا کمی که داشته، قابلیت انعطاف پذیری مناسبی داشته، از این رو می توان در مواردی که نیاز به خم کردن بوده نیز از این نوع میلگرد ها بیشترین میزان استفاده را داشت. از آنجایی که بتن ها و فولاد به کار رفته در میلگردهای ساده ضریب مقاومتی حرارت آن ها بالا است، می تواند یکی دیگر از علت های کاربرد میلگرد 10 ساده در ساختمان ها باشد تا میزان حرارت و تغییرهای دمایی را به کمترین حالت خود برساند.

مشخصات فنی میلگرد 10

هنگام تولید میلگرد 10 ساده، فاکتورهایی وجود دارد که نهایتا منجر به شکل گیری ظاهری مخصوص این نوع از میلگرد میشود. این فاکتورها قطر میلگرد، طول شاخه میلگرد و وزن کلی آن هستند.‌

قطر میلگرد

میلگرد 10 ساده، همانطور که در نامگذاری آن هم مشخص است دارای قطر 10 میلی متر است. این قطر کم، شاید باعث شود که این نوع از میلگرد، در بسیاری از موارد صنعتی و بعضا ساختمانی مناسب استفاده نباشد، ولی کاربردهای فراوان آن، این نوع از میلگرد را به یکی از پرکاربردترین های میلگردهای موجود تبدیل کرده است.

طول شاخه

یکی دیگر از مشخصات ظاهری و فیزیکی میلگرد 10 ساده، طول شاخه آن است. شاخه های تولیدی میلگرد ساده، معمولا در متراژهای متفاوتی از 2 تا 12 متر به بازار عرضه میشوند.

وزن میلگرد سایز 10

علاوه بر جنس مفتول و کیفیت آن، فاکتور مهم دیگری که بر قیمت میلگرد 10 ساده تاثیر مستقیم دارد، وزن کلی آن است که در متراژهای متفاوت عدد متفاوتی دارد. به طور معمول، هر متر از میلگرد ساده دارای وزنی معادل 0.62 کیلوگرم می باشد. بدین ترتیب یک شاخه 12 متری از میلگرد، دارای وزنی برابر با 7.400 کیلوگرم و در صورت نصف کردن آنها و تبدیل به شاخه 6 متری، وزن هر شاخه 3.700 کیلوگرم می باشد.‌

استانداردهای میلگرد 10

تولید انواع میلگرد همچون میلگرد 10 بر اساس استاندارهایی داخلی و یا بین المللی صورت میگیرد و در تولید میلگرد استاندارهای مختلفی وجود دارد. در ادامه چند نمونه از استاندارهای معتبر بین المللی تولید میلگرد را معرفی خواهیم کرد:

کاربردهای میلگرد 10

استاندارد ATSM

این استاندارد مربوط به انجمن مواد و آزمون آمریکاست و آیین نامه ACI (318-14) نیز به همین شرکت، مرتبط است.

استاندارد JIS

این استاندارد JIS مربوط به کشور ژاپن است که در تولید میلگرد مورد استفاده قرار میگیرد.

استاندارد DIN

در اینجا استاندارد DIN 488 را داریم که مربوط به کشور آلمان و مخصوص فولاد به کار رفته در بتن مصلح است.

استاندارد ISO

ISO 6935 یک استاندارد بین المللی به شمار می آید.

کاربردهای میلگرد 10 در ساختمان سازی و صنعت

برخی از کاربردهای این محصول شامل موارد زیر است:

  • تقویت اولیه سازه‌های سبک و غیر بتنی
  • ساخت و تولید رابیتس و سقف‌های کاذب
  • تولید و ساخت پیچ و مهره
  • استفاده به‌عنوان میلگرد حرارتی در ساخت سازه‌های کشتی
  • ساخت حفاظ و نرده
  • استفاده به‌عنوان حصار در پروژه‌های فضای باز و بوستان‌ها به‌منظور زیباسازی
  • ساخت و تولید توری مش برای تقویت سازه‌های بتنی

کاربردهای صنعتی میلگرد 10 ساده

میلگرد ساده اغلب مصرف صنعتی دارد. از این محصول در ساخت پیچ، مهره، میخ و هم‌چنین ساخت برخی اتصالات استفاده می‌گردد. هم‌چنین میلگرد‌های ساده سایز پایین در ساخت مفتول، از جمله مفتوا گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاربرد های صنعتی میلگرد بدون آج می‌توان بعضا به استفاده آن‌ها در ساخت خاموت نیز اشاره کرد.

همچنین میلگرد 10 ساده که وزن سبکی دارد، در صنعت رابیتس و رابیتس‌بندی ساختمان‌ها استفاده می‌شود و کاربرد هایی هم‌چون تولید حفاظ دارد. جهت تولید این نوع حفاظ‌ها نیاز به میلگرد‌هایی است که علاوه بر استحکام مورد نیاز، امکان خم‌کاری نیز داشته باشند. از این رو معمولا تولید‌کنندگان حفاظ و نرده استفاده بسیار زیادی از میلگرد 10 ساده دارند.

مزایای میلگرد 10

از مزایای استفاده از میلگرد 10 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت پشتیبانی از تمامی پروژه‌ها
  • ممکن است مقدار کمی زنگ‌زدگی روی سطح خارجی داشته باشد که بر یکپارچگی محصول تأثیری ندارد.
  • قابلیت استفاده برای ستون‌های گرد
  • نصب آسان

معایب میلگرد 10 ساده

میلگرد 10 ساده در کنار کاربردها و مزایایی که در استفاده آن وجود دارد، میتواند تحت شرایطی، دارای معایبی نیز باشد. این معایب به دلیل وجود بخش زیادی از فولادهای ناخالصی ناتمام است در مواد تشکیل دهنده میلگرد 10 ساده است که سبب میشود موجبات آسیب و تخریب در بتن و زنگ زدگی میلگرد را به دنبال داشته باشد.
جهت جلوگیری از این مشکل، و جلوگیری از زنگ زدگی، باید PH سطح پوششی بتن، از 12 فراتر برود‌ اما در این صورت هم بتن هایی با عرض زیاد خواهیم داشت که این خود یک مشکل خواهد بود و میتواند تهدیدی برای محافظ های محلی به حساب بیاید. از سوی دیگر، زنگ زدگی در فولاد سبب میشود که فشار زیادی از داخل بتن، به اطراف آن وارد آید و نهایتا میلگرد را در معرض ترک خوردگی، بیرون زدگی و یا شکستگی قرار دهد.

کاربرد میلگرد 10 چیست

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد 10 و خرید

قیمت انواع مختلف میلگرد یکسان نیست. اولین دلیل در این تفاوت قیمت را می‌توان نوع کاربرد میلگرد دانست. مثلا میلگرد آجدار در مقایسه با میلگرد ساده مصرف به مراتب بالاتری دارد. کمبود تقاضا در بخش میلگرد ساده موجب می‌شود تا کارخانه‌ها کمتری نسبت به تولید این محصول اقدام کنند.

جمع بندی پایانی

مهم ترین کاربرد میلگردها جهت تقویت سازه های بتنی می باشد تا استحکام کششی مورد نیاز برای بتن فراهم شود. بنابراین در ساخت انواع سازه ها نظیر ساختمان ها، پل ها، جاده ها، اسکلت بتنی و فلزی و… کاربرد دارند. کاربردهای میلگرد 10 را در این مقاله مشاهده کردید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.