کاربرد میلگرد سایز 18 در صنعت و ساختمان سازی

از آنجایی که قیمت میلگرد نقش تعیین کننده ای در پروژه ها دارد، بنابراین شناخت دقیق انواع میلگرد می تواند شما را در مسیر انتخابی درست قرار داده و در بهینه سازی هزینه های پیش رو کمک کننده باشد. یکی از پرکاربردترین میلگردهای در ساخت و ساز میلگرد سایز 18 می‌باشد. برای آشنایی با کاربردهای میلگرد 18 با ما همراه باشید.

آشنایی بیشتر با میلگرد 18

میلگرد 18 آجدار برای افزایش مقاومت سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. میلگردها به دو دسته کلی آجدار و ساده دسته بندی می شوند. میلگرد آجدار 18 دارای شیارهایی بر روی سطح خود است که از لغزش و سر خوردن بتن جلوگیری می نماید. به عبارت دیگر میلگرد 18 آجدار نسبت به نوع ساده درگیری بیشتری با بتن دارد. برای تولید میلگرد 18 آجدار باید از فولاد نوع کاملا آرام استفاده شود. میلگرد 18 آجدار از پرکاربردترین انواع میلگرد در ساخت و ساز است. در ادامه به انواع کاربردهای این محصول اشاره خواهیم کرد.

rebar ahanak 150x150 - کاربردهای میلگرد 18 چیست؟

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,200 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

میلگرد آجدار min 300x200 - کاربردهای میلگرد 18 چیست؟

خصوصیات و ویژگی های میلگرد 18

میلگرد 18 از قوی‌ترین و بزرگ‌ترین میلگردهای تقویت‌کننده بتن است. این نوع از میلگرد در دو رنگ مشکی و روکش اپوکسی وجود دارد. قیمت میلگرد 18 مشکی بسیار پایین‌تر از نوع دیگر آن است. در مواردی که احتمال خطر کمتری وجود دارد از میلگرد مشکی استفاده می‌شود؛ اما در سازه‌هایی که احتمال خطر بالاست و استحکام و مقاومت سازه اهمیت دارد، همچون پل‌ها، از روکش اپوکسی استفاده می‌شود.

قطر میلگرد یکی از مهمترین شاخصه های اصلی این قطعه فولادی است و نقش مهمی در خرید و فروش آن دارد. وزن میلگرد بر اثر حاصل ضرب قطر، طول، مساحت و چگالی آهن محاسبه می شود. هر چقدر طول و قطر میلگرد بیشتر باشد، وزن آن نیز بیشتر است. درصد خلوص آهن موجود در میلگرد یکی از مهمترین موارد تأثیر گذار بر وزن و قیمت میلگرد است.

نحوه تولید میلگرد در سایز 18

تولید و ساخت میلگرد 18 آجدار به روش نورد انجام می شود. برای تولید میلگرد آجدار به روش نورد گرم، شمش های فولادی را تحت حرارت بالا ذوب کرده و سپس به وسیله یک جک هیدرولیکی به درون کوره هدایت می کنند. با استفاده از غلتک های تعبیه شده در دستگاه نورد و با اعمال نیروی کششی و فشاری، میلگرد را به قطر مورد نظر می رسانند. این عملیات در چند مرحله انجام می شود.

پس از آن میلگردها را به قفسه های نورد منتقل کرده و سپس به استندهای آج زنی منتقل می شوند. آج زنی میلگرد 18 گرید A2 در همان مرحله نورد کردن میلگرد انجام می شود. اما برای گرید A3 آج زنی پس از سرد شدن میلگرد انجام می شود. در گام بعدی میلگردها را در طول مورد نظر برش می زنند که این طول غالبا برابر با 12 متر است.

milgerd ajdar 300x300 - کاربردهای میلگرد 18 چیست؟

استانداردهای میلگرد 18

بر روی میلگردهای آجدار کدهایی حک شده است که نشان دهنده روش استاندارد تولید میلگرد است. این کدها شاملJU ،JT،, CU ،CT و SA می باشد. SA برای میلگردهای A4 استفاده می شود. حرف اول J نشان دهنده گرید A2 و حرف C نشان دهنده گرید A3 می باشد. حرف های U و T حک شده پس از این حروف، نشان دهنده روش تولید میلگرد 18 آجدار است.

برای میلگرد 18 آجدار تولید شده به روش آلیاژی از حرف U و برای میلگردهای آجدار تولید شده به روش ترمکس از حرف T استفاده می شود. به طور مثال بر روی میلگردهای A3 تولید شده به روش ترمکس، کد CT حک می شود.

کاربردهای میلگرد در سایز 18 در صنعت و ساختمان سازی

میلگرد 18 به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارد برای ساخت سازه هایی با تعداد طبقات بالا استفاده می شود. در نتیجه می تواند مقاومت سازه را به صورت چشمگیری افزایش دهد و از سویی دیگر وزن وارده بر سازه را کاهش دهد. مهندسان سازه برای ساخت ساختمان های با اسکلت بتنی و فلزی که طبقات بالایی دارند، ترجیح می دهند از میلگرد 18 استفاده کنند، چرا که بتن به نوبه خود باعث افزایش وزن سازه می شود. اگر بخواهند مقاومت سازه را افزایش دهند باید مقدار بتن را افزایش دهند. از این رو می توانند با استفاده از میلگرد سایز 18 هم مقاومت سازه را بالا برده و خم وزن آن را کاهش دهند.

از انواع کاربردهای میلگرد 18 می تواند به موارد زیر اشاره نمود:

  • ساخت سازه هایی در مقیاس بزرگ
  • ساخت پارکینگ ها
  • ساخت تاسیسات دریایی
  • ساخت تاسیسات صنعتی
  • ساخت انواع پل ها

وزن میلگرد 18

وزن میلگرد سایز 18 معمولا  بین 22.8 تا 25.2 کیلوگرم است. یکی از راه‌های آسان برای محاسبه وزن میلگرد، مراجعه به جدول اشتال و مشاهده وزن میلگرد 18 به ازای هر متر در این جدول است. با ضرب این عدد در طول یک شاخه، وزن هر شاخه میلگرد 18 به دست می‌آید. محاسبه وزن میلگرد 18 با رساندن نمره آن به توان 2 و تقسیم کردن حاصل آن بر عدد 162 نیز امکان‌پذیر است. فقط به خاطر داشته باشید که عدد نهایی را باید ضرب در طول میلگرد کنید.

بهترین تولیدکنندگان میلگرد 18

از مهم ترین کارخانه های تولیدکننده میلگرد 18 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

با کلیک بر روی هر کارخانه به صفحه محصولات مورد نظر خود وارد شوید و نوسانات قیمت و خرید خود را انجام دهید.

از آنجایی که میلگرد یک محصول پرطرفدار و کاربردی در کشور حساب می‌شود، کارخانه‌های تولید کننده این محصول نیز به نسبت تقاضای بازار دارای فراوانی مناسب و کیفیت بالایی می‌باشند. برای خرید و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.

1 636467652229626523 300x173 - کاربردهای میلگرد 18 چیست؟

 عوامل موثر بر قیمت و خرید میلگرد 18

عوامل و فاکتورهای زیادی وجود دارند که بر قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارند, از جمله:

  • عرضه و تقاضای انواع میلگرد
  • هزینه مواد اولیه
  • نرخ ارز
  • هزینه حمل و نقل
  • کارخانه‌های تولیدکننده انواع میلگرد

برای تعیین قیمت میلگرد 18 معمولا پس از مشخص شدن تناژ میلگرد پیش فاکتور جهت خرید میلگرد 18 صادر خواهد شد؛ اما در صورتی که تناژ خریداری شده بالا باشد قیمت نهایی میلگرد را بر اساس وزن باسکول مشخص خواهند کرد.

جمع بندی پایانی

در موارد مختلف و به طور کلی در پروژه هایی که از میلگرد 18 در عضو بتنی استفاده می شود، به آن بتن آرمه یا بتن مسلح می گوییم. در این شرایط مهندسی حوزه ساخت و ساز توصیه می کنند، از انواع آجدار میلگرد در بتن مورد استفاده قرار گیرد، تا آج موجود بر روی میلگرد حداکثر درگیری را بتن اطراف خود ایجاد کند. این یکی از موارد کاربرد میلگرد 18 می باشد. در این مقاله با انواع کاربردهای میلگرد 18 آشنا شدید. برای مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.