4 تفاوت مهم نبشی و ناودانی

دو نوع از پروفیل‌هایی که در دنیای ساخت و ساز و صنعت، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، نبشی‌ها و ناودانی‌ها هستند. این دو پروفیل با اینکه شباهت‌هایی به هم دارند و گاه با هم اشتباه گرفته می‌شوند اما تفاوت‌های مهمی نیز با یکدیگر دارند. از این رو آگاهی از تفاوت نبشی و ناودانی، امری مهم برای مصرف‌کنندگان این دو پروفیل است. همچنین سازندگان همواره مشتاق به اطلاع از قیمت نبشی و ناودانی، کاربردها و ویژگی‌های این دو ابزار مهم هستند. ما در این مقاله قصد داریم تا ضمن معرفی کلی این دو پروفیل، به بیان تفاوت‌ها و شباهت‌های نبشی و ناودانی بپردازیم.

Getting to know corner and gutter - ۴ تفاوت نبشی و ناودانی

آشنایی کلی با دو پروفیل نبشی و ناودانی

در این قسمت، برای درک مناسب تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو پروفیل، به معرفی کلی هر کدام از این محصولات خواهیم پرداخت.

نبشی

نبشی یکی از پروفیل‌هایی است که معمولا جنس فولادی دارد. این پروفیل‌ها به دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شوند. نبشی‌ها در واقع سازه‌هایی هستند که از دو ضلع عمود بر هم ساخته می‌شوند. ظاهر آن‌ها نیز شبیه به حرف L می‌باشد. دو ضلع نبشی را بال می‌نامند. ممکن است نبشی‌ها بال‌مساوی یا بال‌نامساوی باشد. همچنین نبشی‌ها به علت روش‌های تولید متفاوت، عمدتا به دو دسته پرسی و فابریک تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید مقاله تفاوت نبشی پرسی و فابریک را در سایت آهنک مطالعه کنید. از انواع نبشی‌ها از نظر جنس و شکل نیز می‌توان به نبشی‌های اسپیرال، ضد زنگ، گالوانیزه، لقمه و نبشی تاشو pvc اشاره کرد.

کاربردهای نبشی

  • کاربرد اصلی این محصولات پروفیلی، مربوط به اتصالات است. برای انواع اتصالات معمولا از نبشی‌هایی با ضخامت ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر استفاده می‌کنند.
  • ساخت انواع‌ ستون‌ها
  • ساخت سازه خرپا
  • ساخت دکل‌های توزیع و انتقال انرژی
  • برای مهار و افزایش استحکام دیوارهای سفالی
  • استفاده از نبشی لقمه در صنعت ساخت آسانسور
  • ساخت ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی

این موارد، مهم‌ترین استفاده‌هایی است که سازندگان و صنعتگران، از نبشی‌ها می‌کنند.

اینک به سراغ آشنایی با پروفیل دیگر، یعنی ناودانی برویم.

ناودانی

ناودانی نوعی پروفیل با مقطع باز است. شکل ظاهری این پروفیل شبیه به حرف U انگلیسی است. ناودانی از دو بال در کناره تشکیل شده و به سطح بین این دو بال، جان می‌گویند. ناودانی با جنس‌های استنلس استیل، گالوانیزه، آلومینیوم و فولاد به تولید می‌رسد. این پروفیل را هم در مصارف صنعتی و هم در ساخت بناهای مختلف مورد استفاده قرار می‌دهند. ناودانی‌ها در دو شکل ساده و مشبک به تولید می‌رسند.  همچنین روش تولید این محصولات، مانند نبشی‌ها در دو روش پرسی و فابریک انجام می‌شود. نوع پرسی این پروفیل‌ها با پرس ورق‌های فلزی به دست می‌آید. نوع فابریک نیز با استفاده از شمش‌های فولادی نورد گرم یا سرد دیده به تولید می‌رسند. از ویژگی‌های این محصولات نیز می‌توان به اشغال کم فضا، نصب سریع و آسان، استحکام بالای این محصول در دهانه و خرپا و تحمل بالای این سازه در برابر ضربه‌ها اشاره کرد. اینک ببینیم که این پروفیل‌های باز چه کاربردی دارند.

کاربردهای ناودانی

  • استفاده از ناودانی‌ها برای ساخت انواع چارچوب‌ها
  • ساخت تشکیلات دریایی مختلف
  • ساخت اسکلت کامیون‌ها و خودرو
  • ساخت انواع ماشین‌آلات صنعتی
  • برای ساخت سازه خرپا
  • در ساخت ستون‌ها نیز از این پروفیل‌ها به شکل قوطی یا جفت استفاده می‌شود.

این شش مورد از مهم‌ترین استفاده‌هایی است که از انواع ناودانی‌ها می‌شود. همچنین اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری در مورد این پروفیل هستید، می‌توانید مقاله راهنمای کامل شناخت ناودانی و انواع آن را در سایت آهنک مطالعه کنید.

اینک به سراغ بخش اصلی مقاله، یعنی بیان تفاوت نبشی و ناودانی برویم.

What is the difference between a corner and a stud min - ۴ تفاوت نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی چه تفاوتی با هم دارند؟

این دو پروفیل، با اینکه شباهت‌هایی به یکدیگر دارند و در خیلی از موارد در یک مجموعه قرار داده می‌شوند اما نمی‌توان از تفاوت‌های آن‌ها غافل شد. زیرا که هزینه تهیه مصالح برای سازندگان شامل مبلغ کمی نمی‌شود و در صورت تهیه اشتباه انواع مصالح، آن‌ها متحمل ضرر زیادی خواهند شد. از این رو ما به بیان ۴ تفاوت مهم پروفیل‌های نبشی و ناودانی خواهیم پرداخت.

۱. تفاوت ظاهری

اولین تفاوت این دو پروفیل در ظاهر آن‌ها است. در تعریف ساده، نبشی به شکل حرف L و ناوانی به شکل حرف U انگلیسی است. این تفاوت موجب ایجاد کاربردها و استفاده‌های متفاوت از این پروفیل‌ها می‌شود. عامل به وجود آمدن این تفاوت در ظاهر، جان است. پروفیل‌های ناودانی بین دو سطح مقطع عمود خود، یک سطح مقطع افقی دارند که این دو سطح عمود را به یکدیگر متصل می‌کند. این این سطح مقطع میانی و متصل کننده، جان می‌گویند. این در حالی است که در نبشی‌ها چیزی به اسم جان وجود ندارد. آن‌ها فقط از دو سطح مقطع که با زاویه ۹۰ درجه به هم اتصال یافته‌اند تشکیل شده‌اند. همانطور که گفته شد نام این دو سطح مقطع نبشی‌ها بال می‌باشد.

وجود جان ناودانی، علاوه بر ایجاد تفاوت ظاهری این محصولات با نبشی موجب ایجاد تفاوت‌های دیگر نیز می‌شود. برای مثال، جان موجب افزایش وزن می‌شود. از این رو معمولا نبشی‌ها نسبت به نادوانی‌هایی که از نظر بال، ضخامت و ماده اولیه یکسان هستند، وزن کمتری دارند.

۲. استاندارد تولید

با اینکه این دو ابزار پروفیلی شبیه به هم هستند اما استاندارد تولید آن‌ها با هم متفاوت می‌باشد. هرچند که در تولید این دو ابزار از استانداردهای اروپایی و یا استاندارد دین آلمانی استفاده می‌شود، اما شماره و نوع استانداردها با هم متفاوت هستند. جدول زیر بیانگر تفاوت استاندارد تولید نبشی و ناودانی است.

نوع استاندارد استاندارد تولید نبشی استاندارد تولید ناودانی
اروپایی BS EN 10056 BS EN 10279
DIN آلمان DIN 1022 DIN 1026

کارخانه‌های مختلف تولید پروفیل بنا به ابزارها، شیوه‌ی کاری خودشان و خواست خریداران، تصمیم به استفاده از یکی از این استانداردها می‌کنند.

۳. تنوع جنس

این تفاوت درمورد تنوع جنس‌های این دو پروفیل می‌باشد. نبشی‌ها با جنس‌های مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم، گالوانیزه، پلیمر، پلاستیک و … عرضه می‌شوند. در صورتی که جنس‌های مختلف ناودانی شامل این تنوع نمی‌باشد. ناودانی‌ها عمدتا از جنس فولاد، آلومینیوم یا به شکل گالوانیزه تولید می‌شوند. همین امر موجب می‌شود تا برخی از سازندگان در تهیه ناودانی‌ها با جنس مد نظر خود به مشکل بخورند و به دنبال جایگزینی به دنبال ناودانی بگردند یا اینکه با هزینه بیشتری، ناودانی با جنس مد نظر خود را به تولید کننده سفارش دهند. این موضوع را می‌توان یکی از ضعف‌های ناودانی و مزایای نبشی دانست.

۴. تفاوت در بال‌ها

این تفاوت را در ابعاد بال این دو کالای پرکاربرد می‌توان یافت. ابعاد بال‌های نبشی‌ها می‌تواند با هم برابر یا نابرابر باشد. به نبشی‌هایی که دو بال آن‌ها ابعاد متفاوتی دارد، بال نامساوی می‌گویند. اما بال ناودانی‌ها با هم مساوی است و چیزی به اسم ناودانی بال نامساوی وجود ندارد.

علاوه بر تفاوت‌های ظاهری، کاربردی و استانداری، در مجموع از این ۴ تفاوت نبشی و ناودانی، می‌توان این نتیجه را گرفت که نبشی‌ها محصولات متنوع‌تر و منعطف‌تری در تولید هستند.

Similarities between corner and stud min - ۴ تفاوت نبشی و ناودانی

شباهت‌های نبشی و ناودانی

فراموش نکنیم که با وجود تفاوت نبشی و ناودانی، شباهت‌های این دو محصول نیز، کم نیست. به همین جهت در این بخش به ذکر شباهت‌های کلی نبشی و ناودانی می‌پردازیم.

  • شباهت از نظر روش تولید

هر دو پروفیل‌، به دو روش پرسی و فابریک تولید می‌شوند.

  • شباهت از نظر تعداد بال

تعداد بال‌های این محصولات با هم یکسان است و هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند.

  • شباهت از نظر زاویه بال‌ها

زاویه‌ بال‌ها و سطح مقطع این دو سازه، ۹۰ درجه است.

  • شباهت از نظر جنس

درست است که نبشی را بر خلاف ناودانی می‌توان از جنس‌های متنوعی یافت. اما جنس‌های پرمصرف این دو محصول با هم یکسان است. این جنس‌ها شامل فولاد، آلومینیوم و یا گالوانیزه می‌شود.

ahanak angle 150x150 - ۴ تفاوت نبشی و ناودانی

خرید نبشی

شروع قیمت 23,400 تومان
آرشیو قیمتی نبشی

نکاتی خرید نبشی و ناودانی

شما باید پیش از خرید این دو محصول، ابتدا با مهندس و طراح پروژه مشورت کنید و اطلاع دقیقی از نیاز خود داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که فاصله تولید کننده با خود را در نظر داشته باشید زیرا امروزه هزینه‌های حمل و نقل کم نیست. همچنین به عواملی که ممکن است بر قیمت این دو پروفیل اثرگذار باشد توجه کنید تا در زمان مناسب اقدام به خرید کنید. شما در وبلاگ آهنک می‌توانید مقاله ۸ عامل موثر بر قیمت پروفیل را مطالعه کنید. همچنین شما در سایت آهنک می‌توانید به شکل روزانه قیمت انواع محصولات نبشی و ناودانی را مشاهده کنید و با طی کردن چند مرحله ساده خرید خود را نهایی کنید. در صورت نیاز به مشاوره برای خرید این پروفیل‌ها، می‌توانید با شماره ۹۱۰۰۶۰۰۷-۰۲۱ تماس بگیرید تا با مشاوران ما در سایت آهنک صحبت کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به آشنایی کلی با نبشی و ناودانی پرداختیم. سپس ۴ تفاوت نبشی و ناودانی را بیان کردیم. در پایان نیز شباهت‌های این دو پروفیل و نکاتی را درمورد خرید انواع نبشی و ناودانی گفتیم. شما می‌توانید دیدگاه‌ها و سوالات خود را، در بخش نظرات برای ما بنویسید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود.