نبشی کشی ساختمان چیست؟ اصول و ضوابط شاسی کشی و نبشی کشی ساختمان

نبشی ها به منظور جلوگیری از ایجاد خسارات و خرابی های ساختمان در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله، سیل و غیره در دیوارهای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. این امر سبب می شود تا نیروهایی وارد شده به ساختمان و دیوارهای آن به واسطه نبشی ها به زمین منتقل شود و پایداری دیوارهای سازه به طرز قابل توجهی حفظ شود. برای آشنایی بیشتر با نبشی کشی ساختمان با ما همراه باشید.

آشنایی با نبشی کشی ساختمان

نبشی کشی ساختمان همان‌طور که از نامش پیداست نصب و استفاده از نبشی در ساختمان سازی است. این فرآیند از کارهایی مهمی است که حتما در هنگام ساخت باید با دقت و در نظرگرفتن نکات اصولی صورت بگیرد تا نتیجه موردنظر را در پی داشته باشد.

نبشی کشی ساختمان یا وال پست فرآیندی است که برای مقاوم سازی سازه در برابر نیروهای خارجی باد، زلزله و سیل انجام می‌شود. وال پست به طور کلی کلافی است که برای رفتار یکپارچه دیوار ساخته می شود. به این صورت که دیوار در برابر نیروهای خارجی بتواند رفتاری یکپارچه و یکسان داشته باشد تا تخریب و کرنش و تغییر شکل به کمترین میزان خود برسد.

ahanak angle 150x150 - نبشی کشی ساختمان چیست؟

خرید نبشی

شروع قیمت 23,400 تومان
آرشیو قیمتی نبشی

انواع نبشی در نبشی کشی ساختمان

از انواع نبشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبشی پرسی
  • نبشی فابریک
  • نبشی بال مساوی
  • نبشی بال نامساوی
  • نبشی لقمه‌ای
  • نبشی اسپیرال

Angle steel 04981233 300x300 - نبشی کشی ساختمان چیست؟

انواع نبشی از نظر جنس

نبشی های ساختمان از نظر مصالح به دو دسته تقسیم می شوند که شامل موارد زیر می باشد:

نبشی فلزی

از این نبشی ها در سازه های فلزی استفاده می شود. خود نبشی های فلزی در سه مدل نبشی، ناودانی و قوطی تولید می گردند.

نبشی در بتن آرمه

بتن آرمه در ساختمان های که از مصالح بنایی استفاده شده، کاربرد دارد.

انواع نبشی از نظر ظاهر

از لحاظ ظاهری وال پست ها به دو دسته تقسیم می شوند:

وال پست های قائم

این وال پست ها برای دهانه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد روش اجرای آن ها هم بدین صورت است که از روی تیرآهن طبقه زیرین به قسمت زیرین تیرآهن طبقه بالا در ناحیه دهانه، جوشکاری انجام می گیرد.

وال پست های افقی

از وال پست افقی بیشتر در قسمت دیوار ها استفاده می شود که به خوبی اسکلت با دیوار درگیر شود و در نهایت مقاومت سازه افزایش پیدا کند.

اهمیت نبشی کشی ساختمان

برخی افراد به غلط تصور می‌کنند که نبشی کشی تنها نقش زیباسازی را ایفا می‌کند. اما نبشی کشی ساختمان از فرایندهای حیاتی برای ساخت‌وساز محسوب می‌شود. درواقع اگر این عملیات به‌صورت اصولی و استاندارد انجام نشود، باعث ایجاد ضررهای مالی و تخریب‌های زیادی خواهد شد. به همین دلیل به نبشی کشی ساختمان، شاسی کشی نیز می‌گویند. درواقعاین کار برای پیشگیری از خراب شدن ساختمان‌ها و دیوارها در برابر طوفان و باد انجام می‌شود که در آن از سازه‌ای به نام سازه وال پست استفاده می‌کنند.

عملکرد این سازه به صورتی است که انرژی وارد شده از طریق باد یا زلزله را به‌راحتی دفع کرده و طوری که به سازه آسیبی وارد نشود، به زمین انتقال خواهد داد. به همین دلیل عدم نبشی کشی ساختمان به‌خصوص در ساختمان‌های بتنی از اشکالات پایه‌ای محسوب می‌شود. اما در دیوارهایی که از جنس پنل باشند، نیاز به این کار وجود ندارد. زیرا میلگردهای موجود در این دیوارها به ما اطمینان می‌دهند که دیوارهای ساختمان دچار فروپاشی نمی‌شوند.

انواع روش نبشی کشی ساختمان

فرایند کلی نبشی کشی ساختمان و پروژه‌های عمرانی باتوجه‌به کاربردهای گوناگونی که دارد در دو دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرد. حالا لازم است به این موضوع اشاره کنیم که عموما نبشی یا قبل بتن‌ریزی یا بعد از آن انجام می‌شود. این کار با استفاده از تفنگ‌های مخصوص که برای این منظور طراحی شده‌اند انجام گردیده و در نهایت دو تقسیم‌بندی را نیز به شما شرح خواهیم داد.

nabshi nema kavian 2 300x300 - نبشی کشی ساختمان چیست؟

انواع نبشی کشی از نظر چینش

شکل ظاهری و نوع چینش نبشی‌ها با هم متفاوت است. نبشی‌ها را می‌توان به‌صورت عمودی و افقی در ساختمان‌ها مورداستفاده قرار داد. از نبشی به‌صورت عمودی بیشتر در بخش‌هایی استفاده می‌شود که فاصله دهانه‌ها از هم زیاد است و لازم است که این دهانه‌ها پر شود. نیاز به استحکام بالایی دارد و انتظار می‌رود که ساختمان مقاومت خود را در حالت ارتعاش از دست ندهد. نبشی‌ها را پایین به ستون‌ها و یا تیرآهن‌های کف ساختمان و از بالا به تیرها و ستون‌های سقف جوش خواهند داد. اما در نبشی کشی به‌صورت افقی بیش‌تر در جاهایی استفاده می‌گردد که فاصله دهانه‌ها خیلی فاحش نیست.

نبشی کشی افقی سبب ایجاد یک پیوند میان دیوار با ستون و بدنه ساختمان و در نتیجه آن سبب افزایش مقاومت سازه می‌گردد. در موارد زیادی استفاده از آن برای بلا بردن استحکام و بهبود مقاومت خواهد بود. نبشی کشی و افقی و عمودی اگرچه بنا به یک منظور انجام می‌شوند، اما در نهایت تفاوت میان پلتفرم و محل اجرا وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره داشتیم.

انواع نبشی کشی از نظر نوع متریال نبشی

دسته‌بندی تقسیم دوم، مربوط به نوع نبشی خواهد بود. یکی از نبشی‌ها بتن‌آرمه و دیگری فلزی و از نبشی‌های فلزی در ساختمان‌هایی استفاده می‌گردد که اسکلت فلزی خواهد بود. در مقابل نبشی‌های بتن‌آرمه مناسب ساختمان‌هایی هستند که اسکلت آن‌ها بتنی بوده و این موضوع سبب می‌شود که مقاومت هرکدام از ساختمان‌ها با استفاده از متریال نبشی و نوع کاربری آن‌ها بهتر و قوی تر شود.

اجزای به کار رفته در نبشی کشی

بسته به اینکه استراکچر اصلی در یک دیوار چگونه ساخته شود، اجزا نبشی کشی ساختمان می تواند متغیر باشد. در اینجا اجزا به کاررفته در نبشی کشی ساختمان به صورت معمول را مشاهده کنید:

 دیواره اصلی

عموما این بخش از دیوار از جنس بتن مسلح می باشد. روش های نوین ساخت دیوارهای بتنی امکانات خوبی فراهم آورده است تا دیوارها با ضخامت های دلخواه بتن ریزی گردند. استفاده از تقویت کننده هایی نظیر میلگرد نیز می تواند در ساخت دیوارها نقش تعییت کننده ای در استحکام دیوار بازی نماید. همچنین این میلگردها می توانند به عنوان بخش قابل اتصال برای نبشی در نبشی کاری ساختمان استفاده شود.

 بولت یا پیچ اتصال

بال عمودی نبشی که در نبشی کشی ساختمان به کار می رود می بایست به طریقی به استراکچر اصلی متصل گردد. عموما این کار به وسیله بولت یا پیچ مخصوص صورت می گیرد. نشیمنگاه این بولت می بایست از قبل به وسیله ورق آهن Base plate مهیا گردد. در بعضی موارد از میلگرد نیز برای فراهم کردن اتصال نبشی بهره می گیرند.

 نبشی آهنی

برای انجام عملیات نبشی کشی در ساختمان معمولا از نبشی 5 استفاده می گردد. دلیل این امر این است که در نبشی کشی ساختمان علاوه بر اینکه استحکام مورد نیاز برای اتصال دیواره خارجی به استراکچر اصلی مد نظر قرار گرفته است، محدودیت فضا نیز امریست که نمی توان از آن غافل بود. چراکه اگر از نبشی با سایز کوچکتر استفاده شود استحکام لازم بدست نمی آید و استفاده از نبشی سایز بالاتر می تواند باعث اشغال فضای بیشتر و در نهایت بیرون زدگی نبشی از دیوار خارجی گردد.

ضوابط نبشی کشی ساختمان

رعایت ضوابط نبشی کشی ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌تواند در ایمن بودن یا نبودن ساختمان تاثیر بگذارد. برای این که کار نبشی کشی به بهترین شکل ممکن انجام بگیرد، باید ابتدا نقشه کامل مربوط به آن‌ها طراحی شده و در ادامه با استفاده از نقشه این کار به خوبی پیش برود. این موضوع یکی از مهم‌ترین ضوابط نبشی کشی ساختمان به حساب می‌آید. البته به غیر از این مورد، برخی فاکتورهای دیگر هم در انجام صحیح این کار تاثیر زیادی داشته و حتما باید به آن‌ها توجه شود. از جمله مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تیغه‌های با بیش از یک ارتفاع خاص، باید به سازه مهار شوند. این ارتفاع در استانداردهای ساختمان مشخص است و معمولا 1.8 متر در نظر گرفته می‌شود.
  • طول دیوارهای غیرسازه نباید بیش‌تر از 6 متر یا به عبارتی بیش‌تر از 40 برابر ضخامت‌شان باشد.
  • اجرای نبشی‌های افقی و عمودی باید به صورت دو طرفه انجام گیرد. برای مثال، اتصال همه نبشی‌های عرضی از یک طرف به نبشی‌های عمودی می‌تواند باعث کاهش استحکام این کلاف شود.
  • ارتفاع دیوارهای غیر سازه‌ای از کف ساختمان نباید از حدود سه و نیم متر بیش‌تر باشد.
  • لبه‌های آن دسته از دیوارهای قائم در ساختمان که غیرسازه‌ای هستند، باید مهار بشوند.

نبشی کشی ساختمان 300x200 - نبشی کشی ساختمان چیست؟

نبشی کشی در سازه‌ های بتنی

به منظور اجرای دیوار در سازه‌های بتنی به طور معمول باید تعدادی میلگرد را به صفحات ستون وصل نموده و بعد از آن مش بندی میلگرد را انجام دهید و در آخر، داخل شبکه میلگرد بتن بریزید؛ اما اگر قصد به کارگیری مصالح فشاری مانند آجر یا بلوک سفالی را دارید، باید به ‌صورت زیر عمل نمایید:

اگر که ورق فولادی یا همان پلیت مخصوص اجرای وال پست در ستون‌ها تعبیه نشده باشد، باید با اتصال ورق به ستون‌ها شروع کنید. سپس نبشی‌ های عمودی را به ورق‌های بالا و پایین جوش داده و با متصل کردن آن‌ها به نبشی‌های افقی، کلاف فولادی موردنظرتان را خواهید داشت.

نبشی کشی در سازه های فولادی

اجرای وال پست در سازه فلزی از سازه بتنی آسان تر است؛ چون که معمولا صفحات ستون و پلیت‌ها از پیش در سازه تعبیه شده‌اند. در این مدل سازه به منظور ایجاد اتصال فلزی در ساختمان، دیگر نیازی به تخریب و افزودن یک بخش به سازه مانند پلیت نبوده و می‌توانید نبشی‌های عمودی را به کمک جوشکاری به تیرهای افقی بالا و پایین و همچنین ستون‌ها، وصل نمایید. اتصال نبشی به تیر و ستون، می‌تواند به کمک تفنگ میخکوب یا تسمه فولادی نیز صورت پذیرد.

نبشی کشی در نمای ساختمان

دلیل استفاده از نبشی کشی در نمای ساختمان این است که برجستگی ها و فرورفتگی های زیر نما را با استفاده از شاسی کشی فولادی برطرف کنیم، برای انجام این کار باید از پروفیل های آهنی و نبشی ها و پیچ و مهره ها استفاده کنیم و پس از آن به اسکلت اصلی ساختمان متصل کنیم با این کار سطح صافی در زیر بنا ایجاد می شود که زمینه را برای مرحله نازک سازی نما فراهم می کنیم.

به این نکته بسیار باید توجه کرد که نبشی کشی در ساخت نماهایی که طراحی های پیچیده ای دارند نیاز به توجه و ظرافت بسیار زیادی دارند.

ضوابط نبشی کشی دیوار

نحوه اجرای نبشی در ساختمان‌های فلزی، نما و بتن با هم متفاوت است. از نظر نظام‌مهندسی برای هر کدام از آن‌ها یک اصول خاص در نظر گرفته شده و لازم است که طبق این اصول، کل پروژه اجرایی پیش برود. در ساخت دیوارها اگر از پنل‌های سه‌بعدی استفاده شده باشد، نیازی به نبشی کشی نخواهد بود.

چون درون دیوارها شبکه میلگرد وجود دارد و این میلگردها ایمنی کامل را به جهت مقاومت در مقابل ارتعاش تأمین می‌کنند. در مقابل نحوه اجرای نبشی کشی در سازه‌های فلزی و بتنی نیز با هم متفاوت‌های ویژه‌ای دارد.

چگونگی نبشی کشی دیوار

نبشی ها درسایز های 6 و 12 متری در بازار عرضه می شوند که نبشی 6 متری کاربرد بیشتری در پروژه های ساختمانی داردکه در بالا بردن مقاومت دیوار های آجری و سفالی نقش مهمی دارد. در دیوار های آجری از این جهت که دیوار ها با بقیه ی اجزای سازه یکپارچه باشند قبل از بتن ریزی  صفحات فلزی و یا پلیت ها  را جایگذاری می کنند و به وسیله جوش آنها را متصل می کنند تا به دیوار جانبی، ستون و سقف متصل شوند.

روش دیگری نیز وجود دارد از تفنگ های مخصوص برای میخ کوب و یا تسمه در اتصال نبشی به ستون استفاده می گردد که تمام این جزئیات در داخل دیوارو جهت اتصال نبشی به میلگردها انجام می پذیرد. در این حالت میلگرد های عرضی به میلگرد طولی، و میلگردهای طولی به نبشی ها جوش داده می شود. حال بتن ریزی و دیوار چینی آغاز می گردد که با انجام این عملیات خطر ریزش دیوار کنترل می شود; که البته به میزان فشاری که توسط زلزله منتقل مشود بستگی دارد اما استفاده از نبشی میتواند فشار را تا حد زیادی مهار کند.

سایز نبشی کشی ساختمان چقدر است؟

به طور کلی برای نبشی کشی ساختمان بتنی و فلزی انواع پروفیل‌های لازم را در سایزهای متغیر بین 50 الی 150 میلیمتر تولید می‌‌کنند. سایز پروفیل مورد نیاز بر اساس نوع کاربرد آن متفاوت خواهد بود. به‌ عنوان مثال سایز پروفیل ‌های به کار رفته در اتصال ستون به تیر با سایز پروفیل به کار رفته در اتصال ستون در فونداسیون یا دیوارها متفاوت است.

تفاوت نبشی کشی و وال پست

نبشی کشی ساختمان در اصل یکی از انواع وال پست است. وال پست یا نگه‌دارنده دیوار در اصل کلافی آهنی است که با استفاده از یکی از مقاطع فولادی مثل نبشی، ناودانی یا قوطی پروفیل یا ترکیبی از آن‌ها ساخته شده و عضوی غیر سازه‌ای به شمار می‌رود. البته وال پست برای ایجاد درگیری کامل دیوار با سازه ساخته شده و کل سازه اعم از اسکلت و اعضای غیر سازه‌ای را یکپارچه می‌کند.

همچنین وال پست‌ها به 2 دسته عمودی و افقی تقسیم می‌شود. وال پست عمودی تیر طبقه پایین را به تیر طبقه بالایی متصل می‌کند. وال پست عمودی بیشتر برای دهانه‌های بزرگ به کار می‌رود. همچنین وال پست افقی، همان اسکلت فلزی ساخته شده از نبشی، سپری و ناودانی است که در دیوار تعبیه شده و آن را به ستون متصل می‌کند.

نبشی کشی ساختمان1 300x225 - نبشی کشی ساختمان چیست؟

تأثیر قیمت نبشی در هزینه نبشی کشی ساختمان

با توجه به اینکه نبشی‌ها از فولاد ساخته می‌شوند، تاثیر زیادی بر هزینه‌های ساخت‌وساز یک ساختمان دارند. به‌علاوه کیفیت پروفیل‌های انتخابی در نبشی کشی ساختمان نیز تاثیر بسزایی بر قیمت آن‌ها خواهد داشت. از طرفی به دلیل اینکه قیمت فولاد در بازار جهانی مشخص می‌شود، قیمت نبشی‌ها دارای نوسان بوده و نمی‌توان قیمت واحدی برای آن‌ها ارائه داد. شما می‌توانید با توجه به نوع نبشی موردنیاز، قیمت آن‌ها را از سایت آهنک استعلام کنید. طول، قطر و برند نبشی‌ها نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن‌هاست.

قیمت امروز نبشی را در سایت آهنک ببینید و برای مشاهده راهنمای کامل خرید نبشی ها کلیک کنید.

جمع بندی پایانی

نبشی کشی یکی از مراحلی است که برای حفظ ساختمان و جلوگیری از تخریب و فرسودگی آن باید حتماً انجام گیرد. توصیه می‌شود به دلیل اهمیت این موضوع از اجرای صحیح و اصولی آن اطمینان حاصل کنید. همچنین به کیفیت نبشی و دیگر پروفیل‌های مورد مصرف در نبشی کشی ساختمان دقت کافی داشته باشید. هزینه نبشی کشی ساختمان به طورکلی به دلیل نوسانات بازار ثابت نیست و علاوه بر این به فاکتورهای دیگری چون ابعاد، نوع و ضخامت نبشی‌های مورد نیاز بستگی دارد. شما می‌توانید با کلیک بر روی قیمت نبشی، از قیمت روزانه و لحظه ای این محصول پرکاربرد با خبر شوید. آهنک به شما تضمین می‌دهد که نبشی مورد نظرنتان با بهترین کیفیت و قیمت در اختیار شما قرار دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصان ما در آهنک با شماره ۹۱۰۰۶۰۰۷-۰۲۱ تماس بگیرید.