پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان‌سازی

میلگردها از مقاطع بسیار پرکاربرد و مهم در صنایع مختلف هستند که شناخت پرکاربردترین سایز میلگرد ها از اهمیت بسیاری برخوردارد است. میلگرد، پروفیلی با سطح مقطع دایره‌ای است که به طور معمول از جنس فولاد کربنی بوده و استحکام کششی بالایی دارد

میلگرد باعث افزایش استحکام بتن در برابر نیروهای کششی می‌شود به همین دلیل در آرماتوربندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقطع فولادی در سایزها و گریدهای متفاوتی ساخته می‌شود که هرکدام کاربرد مخصوص خود را دارند.

قیمت میلگرد نیز بر اساس عوامل بسیاری مانند سایزهای مختلف، نحوه تولید و تولیدکننده‌های آن تعیین می‌شود. ما در این مقاله به صحبت درباره‌ی انواع میلگرد، سایزهای متفاوت آن و پرکاربردترین سایزها به ویژه در ساختمان سازی خواهیم پرداخت.

مناسب ترین سایزهای میلگرد برای ساختمان

میلگرد از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین مقاطع فولادی در ساختمان‌سازی به شمار می‌آید که در سایزها و استانداردهای گوناگون ساخته می‌شوند و کاربردهای آن نیز با توجه به سایز آن‌ها متفاوت است.
استفاده از سایزهای مناسب و استاندارد میلگرد، باعث ایجاد ایمنی در کار می‌شود. حال سوال اینجاست که چه سایز و نوع از میلگرد مناسب برای فعالیت های ساختمانی است؟

پاسخ به این سوال کاملا به نوع سازه تعداد طبقات و نوع آرماتور به کار رفته متغییر است. ولی برای درک بهتر، برای انتخاب سایز مناسب میلگرد، ابتدا باید با ویژگی‌ها و کاربرد هر سایز آن آشنا شویم. این مقوله به شما کمک می‌کند تا باتوجه به نوع سازه بهترین سایز میلگرد را برای ساختمان سازی تهیه کنید.

rebar ahanak 150x150 - پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان سازی

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

سایزهای مختلف تولید میلگرد

سایز میلگرد همان قطر سطح مقطع آن است که برحسب میلی‌متر بیان می‌شود. میلگردها در سایزهای متنوعی مانند 10، 12، 14، 16، 20، 25، 32، 40 و 50 میلی‌متر تولید می‌شوند اما کارخانه‌ها به طور معمول از سایز 8 تا 32 میلی‌متری را به دلیل کاربرد بیشتر تولید می‌کنند.

از میان سایزهای مختلف میلگرد، سایزهای 12، 14، 16 و 25 از پرکاربردترین سایزها هستند که میلگرد 25 ‌میلی‌متری یکی از بهترین و مناسب‌ترین سایزهاست.

چهار گرید مختلف در میلگردها دیده می‌شود و برای معرفی عبارت‌های A3، A2، A1 و A4 را به‌کار می‌برند. از میان این چهار نوع گرید، A3 به طورعمده به عنوان میلگردهای طولی استفاده شده و بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارند.

تقسیم‌بندی براساس جنس میلگرد

میلگرد ها در جنس‌های متفاوتی تولید می‌شوند و هر کدام در سازه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای انتخاب جنس میلگرد مورد نیاز، آشنایی با شرایط آب و هوایی منطقه و همچنین نوع سازه است. در کشور ما ایران معمولا اکثر سازه‌ها را با میلگرد سیاه می‌سازند.

برای آشنایی بیشتر شما ما انواع میلگرد را بر اساس جنس معرفی می‌کنیم.

1. میلگرد اروپایی

این جنس معمولا از منگنز ساخته شده و مهم‌ترین ویژگی آن خم‌شوندگی است. استفاده از این نوع میلگرد در شرایط بد آب و هوایی مانند زمین‌لرزه، طوفان و غیره مناسب نیست؛ اما مقرون به صرفه است.

2. میلگرد کربن‌دار ( پایه سیاه)

این نوع به میلگرد سیاه معروف است و برایی شرایط آب و هوای مرطوب مناسب می‌باشد. میلگرد سیاه بهترین گزینه برای استفاده در ساخت و سازهاست.

3. میلگرد فایبرگلاس پلیمر

این میلگردها در برابر سولفات‌ها، کلریدها و زنگ‌زدگی مقاومند.

4. میلگردهای پوشش داده شده با اپوکسی

از این نوع میلگرد در مناطق درتماس با آب‌نمک یا در معرض خطر خوردگی استفاده می‌شوند. قیمت بالاتری دارند و می‌توانند بسیار ظریف باشند؛ به این دلیل بهتر است از منابع معتبر خریداری شوند.

5. میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه نسبت به میلگرد کربن‌دار چهار برابر مقاومت بیشتر در برابر خوردگی دارد، درنتیجه قیمت بالاتری نیز دارد.

6. میلگرد فولاد ضد زنگ

این نوع مقاومت بسیار بالایی دربرابر خوردگی دارد، به همین دلیل گرانترین میلگرد در بازار ایران محسوب می‌شود. کاربرد این نوع میلگرد در شبکه‌بندی، تقویت‌کننده‌ها و فرفوژه‌کاری می‌باشد.

تقسیم‌بندی میلگرد براساس استاندارد

1. میلگرد (S240) A1

این استاندارد از نوع میلگردهای ساده بوده و از شماره‌ی 8 تا 10 را شامل می‌شود. این نوع میلگرد انعطاف‌پذیری بالایی دارد به همین دلیل در خم‌کاری، آهنگر و جوشکاری استفاده می‌شود. در صنعت (مانند میخ‌سازی) کاربرد بیشتری دارد و در سقف‌های تیرچه بلوک به عنوان میلگرد حرارتی استفاده می‌شود.

2. میلگرد (S340) A2

نوع A2 به نام‌های میلگرد ساختمانی، مارپیچی یا فنری شناخته می‌شوند. این نوع از نوع آج‌دار است که آج از ابتدا تا انتهای آن بدون قطعی وجود دارد. در خاموت و مش‌بندی ساختمان، ستون‌ها، تیرها و تیرچه‌های سازه‌های بتنی کاربرد دارند. در جاهای با شکل‌پذیری بالا مناسب‌تر از A3 هستند اما بهتراست از جوشکاری برروی آن اجتناب شود.

3. میلگرد (S400) A3

این نوع نیز به عنوان میلگرد ساختمانی شناخته می‌شود. از نوع آجدار بوده و عمدتا جناقی می‌باشد. به عنوان میلگرد طولی در بتن‌ریزی (پی‌ها و دیوارهای برشی)، آرماتوربندی ستون‌ها و تیرها و فوندانسیون سازه در ساختمان سازی استفاده می‌شود و بیشترین کاربرد آن عملیات ساختمانی است. این نوع میلگرد ترد و شکننده است و شکل‌پدیری مناسب ندارد. همچنین بهتراست از جوشکاری برروی آن اجتناب شود.

4. میلگرد (S500) A4

این میلگرد از نوع آج‌دار و دوکی‌شکل می‌باشد، و عمدتا از فولادهایی با کربن بالا ساخته می‌شوند. کاربرد آن‌ها بیشتر برای سازه‌های سنگین، در طراحی و ساخت انواع سازه‌های بتن آرمه (به جز دیواره‌های برشی ویژه و قاب‌های خاموشی) می‌باشد. A2 و A3 بیشترین تقاضا را در بازار داخلی کشور دارند.

rebar ahanak 150x150 - پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان سازی

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

کاربرد انواع میلگرد

میلگرد‌ها براساس سایز، کاربردهای خاص و متفاوتی در بخش‌های مختلف اسکلت ساختمان دارند. به طور کلی هرچه قطر میلگرد بیشتر باشد، سنگین‌تر بوده و نسبت به فشار و نیروی زیاد مقاوم‌تر هستند. در اینجا به کاربرد انواع میلگرد چه ساده و چه آجدار در ساختمان‌سازی و صنعت خواهیم پرداخت.

Simple rebar min - پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان سازی
نمایی از میلگرد ساده

1. کاربرد میلگردهای ساده

همانطور که از نام این میلگرد مشخص است، میلگرد ساده، نوعی میلگرد بدون آج است که از نظر خصوصیات با میلگرد آج‌دار متفاوت بوده و در موارد متفاوتی نیز به کار می‌رود. از کاربردهای این نوع میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اتصال ساختمانی
  2. ساخت اتصالات صنعتی
  3. قطعات خودروسازی
  4. اتصالات زیربنایی در جاده‌ها و بزرگراه‌ها

همچنین شما می‌توانید با مراجعه به صفحه مربوط به قیمت میلگرد ساده، از تغییرات روزانه قیمت آن مطلع شوید تا بتوانید خریدی مناسب و مقرون به صرفه داشته باشید.

Ribbed rebar min - پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان سازی
نمایی از میلگرد آج‌دار

2. کاربرد میلگردهای آج‌دار در ساختمان و سازه

مهمترین کاربرد میلگردهای آج‌دار، تولید بتن مسلح می‌باشد. برای برطرف کردن ضعف مقاومت کششی بتن باید از مصالح دیگر برای مسلح کردن آن استفاده کرد، که میلگرد آج‌دار بهترین گزینه برای این کار است.

از این مقطع فولادی در انواع سازه‌های بتنی مانند ساختمان‌ها و برج‌ها، پل‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس BRT استفاده می‌شوند. برای تقویت سازه‌های فولادی، مقاوم‌سازی در برابر زلزله و … نیز کاربرد دارد.

شما می‌توانید قیمت میلگرد آج‌دار را با کلیک بر روی لینک و ورود به صفحه مربوط به قیمت آن، به صورت لحظه‌ای دنبال نموده و در سریع‌ترین زمان ممکن این محصول را به صورت اینترنتی خریداری نمایید.

پرکابردترین سایزهای میلگرد در صنعت ساختمان سازی

از میان سایر سایزهای میلگرد، برخی از بقیه پر استفاده‌تر هستند. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که باز هم نوع طراحی سازه و آرماتوربندی، حرف اول و آخر را در تصمیم برای خرید میلگرد در سایز مناسب را می‌زند.

1. کاربردهای میلگرد 12

میلگرد 12، متداول‌ترین میلگرد دز ساختمان‌سازی است و همانطور که از نام آن پیداست، قطر آن 12 میلی‌متر بوده و قطر اسمی 1.5 اینچ و مساحت اسمی آن 1.76 اینچ مربع است. وزن هر شاخه آن نیز نزدیک به 11 کیلوگرم می‌باشد. این سایز هم به صورت ساده و هم آج‌دار تولید می‌شود.

میلگرد سایز 12 دربرابر تنش‌ها، نیروهای کششی، فشاری و تسلیمی مقاومت بالایی دارد و درون بتن قرار می‌گیرد و با سیمان مخلوط می‌شود. به دلیل درگیری این میلگرد در بتن، از تخریب آن جلوگیری می‌شود و در مقایسه با سایر سایزهای کوچکتر مقاومت بیشتر و انعطاف کمتری دارد.

از این میلگرد به صورت متداول، در ساختمان‌سازی، ساحت استادیوم‌های بزرگ، سازه‌های بتنی و فلزی پتروشیمی، سوله‌ها و ساختمان‌های بزرگ و بتنی که به تقویت‌کننده برتر نیاز است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از ساختمان‌سازی، بیشترین کاربرد این میلگرد در ساخت گاردریل بزرگراه‌هاست. علاوه بر این، برای ساخت پارکینگ‌ها و افزایش استحکام و دوام ستون‌های آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین از این سایز میلگرد، در ساختن اسکله و سکو‌های نفتی نیز کاربرد دارد. این سازه‌ها به صورت طولانی مدت در مجاورت آب دریا قرار دارند، به همین دلیل می‌توانند به یرعت دچار خوردگی و رطوبت سوند.

این نوع میلگرد براساس استاندارد ملی ایران ISIRI3132 تولید شده و در دو دسته سبک و سنگین تقسیم‌بندی می‌شود. میلگرد سبک، وزنی کمتر از وزن استاندارد دارد و کیفیت آن نیز از حد استاندارد پایین‌تر است. وزن میلگرد سنگین، براساس جدول وزنی اشتال میلگرد بوده و کیفیت آن نیز بالاتر است..

2. کاربردهای میلگرد 14

میلگرد سایز 14، به صورت آج‌دار در انواع مختلف A3 ،A2 و A4 تولید شده و از پرکاربردترین محصولات ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. این نوع دارای تنش جاری 4000 کیلو‌گرم بر سانتی‌متر مربع، تنش گسیختگی 6000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تغییر شکل نصبی آن هنگام گسیختگی 14درصد است.

آج‌های این محصول پیچیده و مارپیچ بوده و میلگرد 14 به صورت نیمه‌خشک است. از این میلگرد برای حمایت و تقویت بتن استفاده می‌شود که به دلیل داشتن آج برروی سطح آن، در بتن سر نمی‌خورد و مقاومت سازه بتنی را بالا می‌برد.

این نوع میلگرد عمدتا برای ایجاد پایداری بیشتر در سازه‌های بزرگ بتنی، کارهای ساختمانی سنگین، ساختمان‌های بلند، پل‌ها، تاسیسات صنعتی و سازه‌های پارکینگ استفاده می‌شود.

همچنین در اجرای ستون‌ها در ساختمان‌های بزرگ و بتنی که از اعضای مهم سازه‌ها محسوب می‌شوند، از این میلگرد استفاده می‌کنند تا استحکام و دوام ستون‌ها بالا برود. همچنین در ساخت انواع تیرچه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر کاربردهای این سایز میلگرد می‌توان به شرکت در ساخت آرماتورهای طولی و عرضی در اجرای فوندانسیون اشاره کرد. لازم به ذکر است که از این نوع میلگرد در ساخت دیوارهای برشی و قاب‌های خمشی و مکان‌هایی که احتمال تغییر شکل وجود دارد، استفاده نمی‌شود.

شما می‌توانید با کلیک بر روی قیمت میلگرد 14 وارد صفحه قیمت لحظه‌ای این سایز از میلگرد شوید و در سریع‌ترین زمان، بدون واسطه و با بهترین قیمت خرید خود را به صورت اینترنتی انجام دهید.

3. کاربردهای میلگرد 16

میلگرد 16 در دسته‌ی میلگردهای A3 و آج‌دار 400 بوده و از شمش و بیلت‌های فولادی تولید می‌شود. این نوع میلگرد، در سازه‌های بتنی مسطح و بنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتن یا سازه بنایی در حالت فشرده باقی بماند.

از خصوصیات این سایز میلگرد می‌توان به قطر اسمی 16 میلی‌متر و سطح مقطع اسمی 201 میلی‌متر اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که میلگرد 16 با بالاترین کیفیت و استاندارد تولید می‌شود.

این مقطع باعث ایجاد دوام و استحکام بالا در ساختمان می‌شود و متداول‌ترین کاربرد آن در ساختمان‌سازی، برای تقویت پی یا فوندانسیون ساختمان است و در پروژه‌های اداری، تجاری و تفریحی نیز کاربرد دارد.

این نوع میلگرد به دلیل داشتن نیروی تسلیمی بیشتر و استحکام و دوام بالا، در رمپ پارکینگ، پایه‌های بتنی، پل‌ها و ساخت دکل‌های نفتی نیز استفاده می‌شود. رمپ درواقع نوعی مسیر شیب‌دار است که برای اتصال قسمت بالایی سازه به قسمت پایینی سازه از آن استفاده می‌شود.

در هر پروژه ساخت و ساز، هرچه ابعاد و متراژ ساختمان بیشتر باشد، بری ساخت اسکلت آن ساختمان میلگرد سنگین‌تری استفاده می‌شود. برای اطلاع از قیمت روز میلگرد 16، می‌توانید برروی لینک مربوط به آن کلیک کرده و از تغییرات و قیمت لحظه‌ای این سایز میلگرد مطلع شوید.

rebar ahanak 150x150 - پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان سازی

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

سخن پایانی

در این مقاله با انواع میلگرد از نظر جنس، استاندارد و سایز و همچنین کاربردهای هرکدام در ساختمان سازی آشنا شده‌ایم.
حالا می‌دانیم که استاندارد معمول مورد استفاده برای ستون های ساختمان معمولا از میلگردهای آجدار A3 و برای جوشکاری و سایر اتصالات از میلگردهایی با استاندارد A2 استفاده می کنند.همچنین با پرکاربردترین سایزهای میلگرد در ساختمان سازی آشنا شدیم.

در پایان اگر سوالی در مورد انتخاب سایز مناسب این محصول فولادی در ذهن دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان به شما پاسخ خواهند داد. همچنین می‌توانید برای مشاوره و خرید میلگرد با شماره تلفن 91006007-021 تماس حاصل کنید.