میلگرد کمرکش چیست؟

میلگرد کمرکش یکی از انواع میلگردهاست که در ساخت سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع میلگرد برای کنترل میزان فشار کششی وارد شده به ساختمان بهره می گیرند. در واقع دیگر بدون میلگردها ساختمان ها نمی‌توانند در مقابل نیروهای کششی و خمشی مقاومت می‌کنند و همین مسئله اهمیت میلگردهایی مانند میلگرد کمرکش را روشن می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این محصول با ما همراه باشید.

کمرکش در ساخت و ساز یعنی چه؟

در واقع کمرکش ها یا پشتبندهای افقی چهارتراش های افقی هستند که در پشت پشتبندهای قائم نصب می شوند و به مهارهای مایل آن ها تکیه می نمایند. کمرکش ها سختی طولی قالب را نیز افزایش می دهند. همچنین این ابزار در قالب های لغزنده نیز به کار برده می شوند.

rebar ahanak 150x150 - میلگرد کمرکش چیست؟

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

آشنایی با میلگرد کمرکش

عوامل بسیاری ممکن است ایمنی سازه را به خطر بیندازند. برای مثال: حوادثی مانند زلزله، سیل و طوفان‌های سنگین، چالش‌های زیادی را در رابطه با ایمنی ساختمان به وجود می‌آورند. به همین علت اسکلت ساختمان‌ها باید مقاومت کافی را در برابر این نوع حوادث داشته باشند. استفاده از برخی تجهیزات و قطعات می‌تواند باعث استحکام کافی ساختمان شود؛ در بسیاری از سازه‌ها از بتن استفاده می‌شود.

بتن‌ها مقاومت کششی لازم را ندارند و عملکرد میلگرد کمرکش در اینجاست که مشخص می‌شود. میلگردهای کمرکش در مقابل هر گونه فشار وارد بر ساختمان از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند. این میلگردها نمی‌گذارند که فشارهای وارد بر ساختمان باعث از هم گسیختگی و شکستگی در کل سازه شود. به میلگردهای کمرکش، آرماتورهای کششی نیز می‌گویند. این میلگردها به لحاظ فیزیکی به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

what lumbar rebar2 - میلگرد کمرکش چیست؟

انواع میلگرد کمرکش

میلگردهای کمرکش به لحاظ فیزیکی و ظاهری به دو دسته تقسیم می‌شوند و شامل میلگردهای کمرکش ساده و میلگردهای کمرکش آجدار می‌شوند. آرماتورهای کمرکش انواع مختلفی دارند و به‌ صورت آجدار و ساده با استانداردهای A2 ,A1 و A3 تولید می‌شوند. میلگردهای کمرکش آجدار همان‌طور که از نام آنها مشخص است دارای برجستگی و فرو رفتگی‌های زیادی بر سطح بدنه‌ خود هستند. این فرو رفتگی‌ها کمک می‌کند تا بتن تماس بیشتری با میلگرد داشته باشد و در نتیجه بهتر به‌هم وصل می‌شوند.

زمانی که اتصال بین بتن و میلگرد بیشتر است، مقاومت کششی آن‌ها نیز بالا می‌رود. هر یک از میلگردهای کمرکش دارای مقاومت تسلیمی و کششی مختلفی هستند؛ اما با وجود تفاوت در عملکرد و ظاهر، طبق استانداردهای روسیه تولید و عرضه می‌شوند.

میلگرد کمرکش دیوار برشی

میلگردهای کمر کش دیوار برشی در میانه دیوارهای برشی ساختمان کار می‌شوند. دیوار برشی، دیواری است که بارهای جانبی را تحمل می‌کند. به عنوان مثال در هنگام طوفان، فشار جانبی وارد بر ساختمان، این دیوار را تحت فشار قرار می‌دهد؛ این فشارها ممکن است خمشی هم باشند؛ بنابراین مقاومت دیوار برشی در امنیت کل سازه نقش مهمی ایفا می‌کند.

میلگرد کمرکش تیر

تیر یکی از اجزای مهم در مجموعه المان‌های مورد استفاده در سازه‌های ساختمانی می‌باشد. وظیفه اصلی تیرها، تحمل تنش‌های حاصل از نیروهای برشی و لنگر خمشی ناشی از بارهای وارد بر آنها است. خصوصیات اصلی تیرها شامل نیمرخ، طول و ماده سازنده می‌باشد.

به ‌طور معمول از تیرهای حاوی میلگردهای کمرکش برای جلوگیری از کمانش ساختمان استفاده می‌گردد. در ستون‌ها هر چقدر که ارتفاع ستون بیشتر شود، آن ستون لاغرتر می‌گردد. در ستون‌های لاغر، احتمال کمانش ستون بیشتر است، به همین دلیل در آن‌ها از تیرهای حاوی میلگردهای کمرکش بیشتر استفاده می‌شود. عموما وظیفه میلگرد کمرکش تیر این است که طول مهار نشده را مقاوم کند و از خم شدن ستون‌ها جلوگیری نمای. این تیرها کمک می‌کنند تا ما بتوانیم ستون‌های لاغرتر داشته باشیم و همچنین باعث استحکام وسختی بیش‌تر ساختمان نیز می‌شوند.

زمانی که ارتفاع یک طبقه از طبقه‌های دیگر بیشتر می‌باشد، لازم است حتما در آن از تیرهای کمرکش استفاده شود تا به مقاوم ‌سازی آن سازه کمک کنند. این تیرها در وسط ستون قرار می‌گیرند، طول ستون را کاهش می‌دهند و از کمانش آن جلوگیری می‌کنند.

e306739eebbe08a4944464d9af43fb00 1024x406 - میلگرد کمرکش چیست؟

خواص میلگرد کمرکش

تولیدکنندگان، میلگردهای کمرکش را از نظر نوع طراحی و خواص مکانیکی در گروه بندی های مختلفی قرار می دهند. این خواص مکانیکی مربوط به میزان مقاومت میلگرد کمرکش است که تا چه اندازه توان تحمل فشار کششی را دارد.

برای هر میلگرد کمرکش یک شناسنامه دقیق از اطلاعات و ویژگی های آن در اختیار مشتریان قرار می گیرد. این اطلاعات که همگی مربوط به خواص مکانیکی میلگرد هستند عبارتند از:

  • رده بندی میلگرد کمرکش براساس مدل
  • نوع استاندارد به کار رفته در تولید میلگرد
  • میزان مقاومت نهایی میلگرد
  • میزان مقاومت تسلیم میلگرد
  • شکل رویه
  • رده بندی میلگرد از نظر میزان سختی

مشخصات میلگرد کمرکش

کارخانه‌های مختلف، ویژگی‌ها و مشخصات محصولاتشان را تعیین می‌کنند تا مصرف‌کنندگان بتوانند براساس نیاز پروژه مورد نظرشان از آن‌ها استفاده کنند. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که توسط کارخانه‌ها مشخص می‌شود را در ادامه نام می‌بریم:

  • مدل و نوع استاندارد آرماتور
  • سایز میلگرد
  • مقاومت نهایی مقاطع
  • مقاومت تسلیمی مقاطع
  • شکل رویه میلگرد (ساده یا آجدار بودن)
  • میزان سختی

بعضی از کارخانه‌ها ترکیبات به کار رفته در آلیاژ فولادی که برای محصول به کار رفته است را هم در شناسنامه محصولاتشان مشخص می‌کنند.

blog resized 850 500 3620 1645434993 what lumbar rebar 300x176 - میلگرد کمرکش چیست؟

مهم‌ترین ویژگی میلگردهای کمرکش

ویژگی‌های کلی آرماتورهای کمرکش نیز عبارت است از:

  • هنگام اعمال بارهای کششی زیاد، طول المان زیاد می شود.
  • میزان توان تحمل کشش وارد شده بر ساختمان در میلگرد های کمرکش با توجه به نوع ساخت و استاندارد متفاومت است.
  • این نوع میلگرد باید در پایین ترین قسمت از خط فرضی تیر قرار گیرد.
  • میلگرد کمرکش مقاومت و توان کششی بتن را افزایش می دهد.
  • این نوع میلگرد در بارهای کششی دچار خمیدگی نمی شود.

کاربرد میلگردهای کمرکش

از میلگرد کمرکش در صنعت و ساختمان سازی استفاده زیادی می شود. مهم ترین کاربرد این نوع میلگرد بالابردن توان کششی و مقاومت ساختمان است. میلگرد کمرکش مناسب برای سازه های سد، پل، ساختمان های چند طبقه و پروژه های بزرگ است. لازم به ذکر است در منطق زلزله خیر بسیار مهم است که از میلگرد کمرکش استفاده شود تا مقاومت ساختمان در برابر زلزله افزایش یابد.

ساختمان های ژاپنی و اروپایی که اصولی ساخته می شود و مقاومت خوبی دارد از میلگرد کمرکش در سازه به درستی استفاده می کند به همین دلیل سازه هنگام حوادث طبیعی مثل سیل، طوفان و زلزله مقاوم است و احتمال تخریب سازه بسیار کم می باشد.  بسیاری از ساختمان های ایران هم در حال حاضر مطابق با استاندارد های جهانی ساخته می شوند و از این مقطع استفاده می کند.

قیمت میلگرد کمرکش

قیمت میلگرد به‌عنوان یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در ساختمان‌سازی و صنایع برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است. این محصولات در کارخانه‌های مختلفی تولید می‌شوند و انواع مختلفی دارند. طبق استانداردی که برای میلگردها در نظر گرفته‌شده است، می‌توان این محصولات را به 4 گرید A3 ،A2 ،A1 و A4 تقسیم کرد. قیمت امروز میلگرد کمرکش را در آهنک ببینید و برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.

جمع بندی پایانی

میلگردها از نظر نوع و کارایی در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند، یکی از این میلگردها، میلگرد کمرکش است.میلگرد کمرکش در حقیقت نوعی مقطع فولادی است که به منظور مقاوم‌سازی سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول عمدتا از مقاومت کششی بسیار بالایی برخوردار است؛ از این رو برای بالا بردن استحکام بسیاری از سازه‌ها از آن استفاده می‌کنند.