کاربرد تیرآهن 14 در ساختمان سازی و صنعت

اساسی ترین تیرآهن مورد استفاده در ساختمان ها تیراهن 14 می باشد و در شاخه های 6 و 12 متری تولید می شوند. قیمت تیرآهن نیز همیشه یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه ساخت و ساز بوده و هست. در این مقاله ابتدا به کاربردها، مشخصات فنی، استاندارد و مقاومت این محصول می‌پردازیم . در انتها نیز عوامل موثر بر تغییر قیمت تیرآهن 14 را بررسی خواهیم کرد و به شما می‌گوییم که چگونه با بهترین قیمت تیرآهن سایز 14 را تهیه کنید. برای آشنایی بیشتر با این محصول و شناخت کاربردهای تیرآهن 14 با ما همراه باشید.

آشنایی با تیرآهن 14

تیرآهن سایز 14 را می توان یکی از پرکاربردترین انواع تیرآهن به شمار آورد که دارای وزنی مابین 12.9 تا 33.7 کیلوگرم می باشد. تیرآهن 14 تقریبا توسط تمامی کارخانه‌های داخل کشور، تولید می‌شود. از کاربردهای تیرآهن 14 در تولید ستون، نعل و تیر در پوشش سقف استفاده می شود و نوع لانه‌زنبوری آن نیز در ساخت پل به کار می‌رود.

مشخصات فنی تیرآهن 14

میزان ارتفاع و یا همان اندازه عرض جان، که به عنوان سایز تیرآهن در نظر گرفته می شود، در این محصول 14 سانتیمتر می باشد. منظور ما از ارتفاع تیرآهن و اصطلاح جان، مقدار فاصله موجود در بین دو لبه آن است. تیرآهن 14 در کارخانجات صنایع فولاد، با استانداردهای گوناگونی تولید می شود. طبقه بندی این محصولات در استانداردهای گوناگون را بر تقسیماتی که بر اساس وزن و میزان ضخامت تیغه ها وجود دارد اضافه کنید، تا بتوانید به میزان تنوع موجود در این سایز از تیرآهن پی ببرید. این محصول در سه وزن سبک، متوسط و سنگین تولید می شود.

میزان وزن این مقاطع در شاخه های 12 متری آنها و در سه رده وزنی سبک، متوسط و سنگین به ترتیب 120، 130 و 140 کیلوگرم می باشد. لازم به ذکر است که اعداد بیان شده تنها به این سایز در استاندارد IPE مربوط می باشد. ST52 ،ST37 و ST44 را میتوان به عنوان اصلی ترین استانداردهای آلیاژی مورد استفاده در ساخت این محصولات دانست.

tirahan size14 300x259 - کاربردهای تیرآهن 14 چیست؟

مقاومت تیرآهن 14

تیرآهن 14 نیز مشابه با تیرآهن 12، برای سازه‌های سنگین چندان مناسب نیست. اما مقدار تحمل بار و استحکام کششی و فشاری آن بیشتر از تیرآهن 12 است. این افزایش استحکام و بیشتر بودن وزن سبب گران‌تر بودن تیرآهن 14 نسبت به 12 شده است. این نوع تیرآهن اغلب به‌عنوان ستون و پوشش سقف به کار می‌رود.

tirahan ahanak 1 150x150 - کاربردهای تیرآهن 14 چیست؟

خرید تیرآهن و هاش

شروع قیمت 17,250 تومان
آرشیو قیمتی تیرآهن و هاش

استانداردهای تیرآهن 14

  • استاندارد IPE  (ایران و اروپا)
  • استاندارد INP (چین و روسیه)
  • استاندارد IPB (بال پهن یا هاش)

بارزترین مشخصه تیرآهن IPE این است که ضخامت بال های آن در ابتدا و انتهای آن کاملا یکنواخت است. این تیرآهن ها در ارتفاع 600 تا 800 میلی‌متر عرضه میشود و معمولا در ستون ها، نعل درگاه ها، خرپا ها، سقف ها، پل های لانه زنبوری و … کاربرد دارند. تیرآهن 14 در طول 6 الی 12 متری تولید می‌شود و در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای تیرآهن 14

یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین تیرآهن های موجود، تیرآهن 14 می باشد. این تیراهن محدوده وزنی بین 12.9 الی 33.7 کیلوگرم دارد و در بیشتر کارخانه های تولید تیرآهن داخلی طراحی و تولید می شود. کاربرد تیرآهن 14 در ساخت خرپا، ستون، نعل و در پوشش سقف سازه بسیار گسترده است. از نوع سنگینتر تیر سایز 14 برای قسمت هایی از سازه که نیاز به تحمل نیروی بیشتری دارد استفاده می شود. تیرآهن 14 لانه زنبوری در اکثر موارد در ساخت پل کاربرد دارد.

8ae04480 5688 4cbf b280 6af4f89870de 300x225 - کاربردهای تیرآهن 14 چیست؟

کاربردهای تیرآهن 14 در ساختمان

کفی ستون

از این محصول می توان به عنوان صفحات کفی ستونی و صفحات فولادی با ضخامت های مختلف استفاده کرد. این کفی ها برای اتصال نبشی به ستون ها بسیار مفیدند و امکان دریل کاری و ایجاد سوراخ و مشعل کاری برای برش و اتصال پیچ را می دهند. وباعث تحمل بارساختمان می شوند.

ستون ها

تیرآهن با بال های پهن و یا هاش با مقطع مربعی شکل برای ستون استفاده می شود. در ساختمان های بیش از یک طبقه می‌توان از تیرآهن به عنوان ستون یکپارچه استفاده کرد، به طوری که طول ستون باید در حدی باشد که از سقف طبقه بالا بیرون زده باشد تا ستون طبقه بعدی را به آن متصل کنند.

اسکلت سازه فولادی

می‌توان از انواع تیرآهن‌های 14 برای مقاوم‌سازی ساختمان در قسمت اسکلت سازه بهره برد.

تیرک های میانی

تیرک ها از شاه تیرها کوچک ترند و به نام تیر کوچک هم شناخته می شوند. آن ها به به عنوان اعضای میانجی یا ستون متصل می شود و به اندازه شاه تیرها مهم نیستند اما از آن جایی که تیرآهن در تحمل وزن ساختمان بسیار مهم است این تیرک ها در بالا و پایین تیر ها و تیرآهن ها قرار می گیرند و به نحوی در هم قفل می شوند که بتوانند فشار و نیروهای زیادی را دریافت و تحمل نمایند. این تیرک ها کمک می کنند که بارها به شاه تیر ها و شاه تیر ها به ستون ها انتقال داده شود تا نیرو به صورت عمودی منتقل شود.

تیرهای باریک کرومیت

از تیرآهن‌های 14 به عنوان تیر باریک کرومیت استفاده می‌شود. این نوع تیر‌ها از تیرک‌ها باریک‌تر است اما طول بیشتری دارند.

ساخت خرپا

از دیگر کاربردهای تیرآهن 14 می‌توان به استفاده در ساخت خر پا نیز اشاره کرد.

تیرهای اصلی یا شاه تیر

به اعضای افقی سازه های فلزی تیر می گویند که بر روی ستون ها و با کمک پلیت ها به یکدیگر متصل می شوند. این وسیله می تواند به عنوان شاه تیر به ستون ها متصل شود که با استفاده از نبشی یک طرف آن در طول بال تیرآهن و طرف دیگر به ستون متصل می شود. این نحوه ی اتصال به شاه تیر معروف است که تیرک های میانه هر طبقه را نگه می دارد.

کاربردهای تیرآهن 14 در صنعت

  • مهمترین سازه در کف کشتی‌ها، تیرآهن شاه تیر بدنه اصلی می‌باشد که به عنوان ستون فقرات کشتی شناخته می‌شود. کلیه المان‌های اصلی سازه به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با شاه تیر اصلی بدنه ارتباط دارند.
  • در پالایشگاه ها به دلیل اینکه سازه ها احتیاج به مقاومت بالا و طول زیاد دارند از تیرآهن هاش استفاده می شود. تیرآهن هاش به دلیل سطح مقطع خاص آن می تواند برای مصارف با طول 100 متر استفاده شود. تیرآهن هاش به دلیل نوع هندسه آن ها مقاومت قابل توجهی در برابر نیروهای برشی و خمشی نسبت به تیرآهن معمولی دارند. پهنای بال یا همان عمق زیاد این تیرآهن باعث شده استفاده از آن ها استحکام بیشتری به سازه ببخشد.

بهترین تولیدکنندگان تیرآهن 14

از برترین تولیدکنندگان تیرآهن 14 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شما با کلیک بر روی هر کارخانه می‌توانید به صفحه مورد نظر خود رفته و قیمت تیرآهن هر کارخانه را بررسی و خرید خود را با چند کلیک ساده انجام دهید.

برای سفارش و خرید تیرآهن 14 مستقیم از کارخانه و یا انبار آهنک در تهران با کارشناسان فروش ما با شماره 91006007-021 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

blog 29 300x225 - کاربردهای تیرآهن 14 چیست؟

خرید تیرآهن 14 با بهترین قیمت

تیرآهن 14 یکی از رایج ترین سایزهای این مقاطع در مصارف ساختمان سازی و صنعت می باشند. استاندارد تعریف شده برای اندازه طول هر شاخه از این محصول 6 و 12 متری است. پتروشیمی، نفت، گاز و اسکله و کشتی سازی، صنایع مختلفی هستند که در برخی از پروژه های خود از تیرآهن 14 استفاده می کنند. برای خرید و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با شماره تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید.

عوامل موثر بر تغییر قیمت تیرآهن 14

تیر آهن سایز 14 یکی از پر مصرف ترین تیرآهن ها در بین سازندگان داخلی نیز می باشد. به‌طورکلی شاخص‌های متعددی بر روی قیمت تیرآهن 14 تأثیر گذارند که از پراهمیت‌ترین آن‌ها، می‌توان به قیمت مواد اولیه و نرخ ارز اشاره داشت. تیرآهن به‌صورت شاخه‌ای و کیلویی عرضه می‌شود و وزن و طول تیرآهن سفارشی از کارخانه های مختلف بسیار مهم است.

جمع بندی پایانی

تیر آهن 14 یکی از نوع‌های تیرآهن است که از محبوبیت بالایی برخوردار است. سایز 14 را می توان یکی از پرکاربردترین انواع تیرآهن به شمار آورد که دارای وزنی مابین 12.9 تا 33.7 کیلوگرم می باشد.