کاربردهای تیرآهن سایز 20 در ساختمان سازی و صنعت

تیرآهن از اساسی ترین و محبوب ترین قطعات پروفیل فولاد در ساخت و ساز ساختمان ها است و پایه و اساس اکثرسازه ها را می توان تیرآهن در نظر گرفت. تیرآهن 20 از پر مصرف ترین تیرآهن ها در بین مهندسان داخلی و خارجی می باشد. برای آشنایی با کاربردهای تیرآهن 20 با ما همراه باشید.

آشنایی با تیرآهن 20

تیرآهن های سایز 20 از دیگر مقاطع فولادی پرمصرف هستند که در استانداردهای مختلفی تولید می‌شوند. پیداست که وزن این تیرها در مقایسه با سایزهای کوچک‌تر، بیشتر است. کاربرد هر سایز تیرآهن با طول جانی برابر با 20 بیشتر به وزن آن بستگی دارد؛ اما به طور کلی در سازه‌های عظیم و طبقات پایینی به عنوان ستون اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به کاربردهای تیرآهن 20 اشاره خواهیم کرد.

tirahan ahanak 1 150x150 - کاربردهای تیرآهن 20 چیست؟

خرید تیرآهن و هاش

شروع قیمت 17,250 تومان
آرشیو قیمتی تیرآهن و هاش

zafarbonab 013 189379026 - کاربردهای تیرآهن 20 چیست؟

مشخصات تیرآهن 20

از دیگر سایز های متداول در بین تیرآهن ها، تیرآهن 20 می باشد که نسبت به سایز های 12 تا 18 پرکاربرد نبوده اما نسبت به سایر سایزها، تیرآهنی پر مصرف محسوب می شود. این تیرآهن دارای طول جان 200 میلی متر بوده و وزن هر متر از این تیرآهن بین 22.4 تا 60 کیلوگرم متغییر است.

ویژگی های تیرآهن 20

تیرآهن 20 یکی از تیرآهن هایی است که از دوام و استحکام بالایی برخوردار است و همین ویژگی باعث شده است از تیرآهن 20 در ساخت و سازهای خاص استفاده گردد. اصولا از تیرآهن 20 در ساخت و سازهای مسکونی و صنعتی استفاده می شود ولی نه در تمام قسمت ها. کاربرد اصلی تیرآهن 20 برای افزایش ایستایی و مقاومت سازه در برابر نیروهای برشی و همچنین لنگرهای خمشی است. بدین ترتیب می توان ایمنی و استقامت سازه را تضمین نمود.

استانداردهای تیرآهن سایز 20

انواع تیرآهن 20 بر اساس استاندارد ساخت، به 3 دسته INP ,IPE و IPB تقسیم می‌شود.

  • تیرآهن 20 (INP)
  • تیرآهن 20 (IPE)
  • تیرآهن 20 (IPB)

تیر آهن 20 متناسب با فناوری‌ها و اصول استاندارد روز طراحی و به مرحله تولید می رسد. استاندارد در نظر گرفته شده برای تیر آهن سایز 20 از نوع IPE بوده که تحت عنوان استاندارد ایران و اروپا ساخته و پرداخته می شود. در این زمینه باید به این موضوع اشاره نمود که تیر آهن ها بر اساس سه استاندارد مختلف و متفاوت طراحی و تولید می شوند.

علاوه بر استاندارد IPE، تیر آهن های استاندارد IPB و INP از دیگر نمونه های این محصولات می باشند. استاندارد INP متناسب با استاندارد روسیه و چین ساخته می شود. نوع IPB به صورت بال های پهن تولید می‌گردد. همچنین، از نمونه های دیگر این محصولات می توان به تیر آهن لانه زنبوری، اشاره نمود.

Isfahan steel company2 min - کاربردهای تیرآهن 20 چیست؟

کاربردهای تیرآهن 20

یکی از کاربردهای صنعتی تیرآهن 20، صنعت پل سازی است. تیرآهن 20 به دلیل مقاومت بالایی که دارد، به خوبی می تواند وزن پل و همچنین بارهای ناشی از خودروهای عبوری را تحمل کند. همچنین از تیر 20 می توان برای ساخت و سازهای مسکونی به عنوان ارکان اصلی ساختمان بهره برد.

از دیگر کاربردهای تیرآهن 20 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ساخت انواع پل
  • ساخت خرپا
  • ساخت تیرها (تیرهای اصلی و فرعی)
  • ساخت ستون
  • ساخت نعل درگاهی در سازه

استفاده در ستون‌ها

از تیرآهن‌هایی با بال پهن که مقطع آن‌ها مربع شکل است به صورت عمودی به عنوان ستون در ساخت و ساز استفاده می‌کنند.

کاربردهای تیرآهن 20 در کفی ستون‌ها

تیر آهن‌ها دارای ضخامت‌های مختلفی هستند به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در صفحات کفی ستونی و صفحات فولادی نیز استفاده کرد.

اسکلت سازه فولادی

می‌توان از انواع تیر آهن‌های ذکر شده برای مقاوم‌سازی ساختمان در قسمت اسکلت سازه بهره برد.

کاربردهای تیرآهن 20 در پل سازی

امروزه به کاربردی بودن تیر اهن های بزرگ و مقاومی همچون 20 در صنعت پل سازی پی برده شده است، چرا که پایه های پل های تیرآهنی می توانند به خوبی وزن پل و خودروهای عبوری را تحمل نمایند.

مقاومت تیرآهن 20

این تیرآهن حتی از تیرآهن 18 نیز سنگین تر بوده و توانایی تحمل بار بسیار بیشتری دارد و بنابراین به دلیل وزن بالای آن، در سازه های بزرگ و یا در طبقات زیرین سازه به کار برده می شود.

برای محاسبه وزن تیرآهن نوع 20 IPE به طول 12 متر از فرمول زیر استفاده می شود:

وزن تیرآهن IPE = [12] (m) × ( 22٫40 ) = وزن مخصوص IPE20 از جدول اشتال (kg/m) = 268.80

یکی از بهترین راه‌ها برای میزان مقاومت و تحمل بار تیرآهن مراجعه به جدول وزنی و اشتال تیرآهن است.

همچنین برای میزان مقاومت و تحمل بار تیرآهن می‌توانید از فرمول A=2Bh+Hb که در تصویر زیر آمده است استفاده کنید.

2 23 2023 08 10 52 روش های محاسبه تحمل بار تیرآهن آهن آنلاین 300x150 - کاربردهای تیرآهن 20 چیست؟

بهترین تولیدکنندگان تیرآهن 20

بهترین تولیدکنندگان تیرآهن 20 را در لیست زیر مشاهده کنید:

برای سفارش و خرید مسقیم محصولات کارخانجات بالا از درب شرکت و یا خرید از انبار آهنک با کارشناسان ما به شماره 91006007-021 تماس بگیرید.

انواع تیرآهن - کاربردهای تیرآهن 20 چیست؟

عوامل موثر بر خرید تیرآهن سایز 20

عواملی که می توانند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، بر قیمت روز تیرآهن 20 موثر باشند عبارتند از:

  • قیمت ارز
  • قیمت سنگ آهن
  • قیمت شمش
  • کیفیت تیرآهن
  • وزن تیرآهن
  • نوع تیرآهن
  • استاندارد تیرآهن
  • کارخانه تولیدکننده
  • میزان عرضه و تقاضا
  • هزینه های حمل و نقل

قیمت تیرآهن در بازار آهن آلات به‌ ازای هر کیلو اعلام می‌شود. خرید این مقطع نیز به‌صورت شاخه‌ای، کیلویی و بندیل است. قیمت امروز تیرآهن 20 را در آهنک مشاهده کنید و برای مشاوره قیل از خرید با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

جمع بندی پایانی

تیرآهن 20 یکی از متداول‌ترین نوع تیرآهن است که تمامی کارخانه‌ها می‌توانند در اندازه و سایزهای متفاوت آن را تولید و روانه بازار کنند. تیرآهن سایز 20 به دلیل وزن بالایی که دارد در سازه های بزرگ و یا طبقات زیرین سازه مورد استفاده قرار می گیرد و دارای وزنی مابین 22.4 تا 60 کیلوگرم می باشد.