تیرآهن بلژیکی چیست؟

تیرآهن یکی از اصلی ترین مقاطع فولادی مورد استفاده در اسکلت های فلزی بوده و از همین رو انتخاب صحیح آن متناسب با پروژه مورد نظر دارای اهمیت بالایی است. برای آشنایی بیشتر با تیرآهن بلژیکی و کاربردهای این محصول پرکاربرد با ما همراه باشید.

آشنایی با تیرآهن بلژیکی

تیرآهن بلژیکی با روشی متفاوت تولید می شود که در واقع، با کمک نورد سرد است. اما، از نظر ظاهری تفاوت چندانی نسبت به سایر تیرآهن ها ندارد و از دو بخش بال و جان تشکیل شده است. معمولا ارتفاع جان این محصول بین 40 الی 400 میلی متر، طول آن ها تقریبا بین 6 الی 20 متر و عرض بال ها نیز بر اساس نوعشان متفاوت می باشد.

تولیدکنندگان برای ساخت این نوع از تیرآهن ابتدا شمش های مخصوص فولادی را که دارای گرید های مشخص و خاصی هستند، تحت تاثیر دمای بالا و حرارت زیاد قرار می دهند. سپس، با کمک غلتک ها و دستگاه های پیشرفته، آن ها را به اشکال و سایزهای مورد نیاز، تبدیل می کنند.

tirahan ahanak 1 150x150 - تیرآهن بلژیکی چیست؟

خرید تیرآهن و هاش

شروع قیمت 17,250 تومان
آرشیو قیمتی تیرآهن و هاش

تاریخچه تولید

ایده ساخت این محصول به اواسط قرن 20 میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان شرکتی به نام (Bethlehem) به فکر تولید تیرآهن به روشی تازه افتاد. این شرکت برای اولین بار این محصول را با استفاده از شمش‌های فولادی با گریدهای مشخص تولید کرد. روشی که این شرکت برای تولید تیرآهن استفاده کرد، در حال حاضر با نام نورد سرد شناخته می‌شود.

در این روش نیاز به شمش‌های فولادی با گریدهای مشخص وجود دارد. تفاوت در گریدهای تیرآهن‌های بلژیکی از جمله اصلی‌ترین تفاوت‌های میان انواع این محصول می‌‎باشد. این شمش‌های فولادی ابتدا در دمای بالا کمی نرم می‌شوند. سپس با استفاده از غلتک و قالب به شکل‌های موردنظر در می‌آیند.

روش تولید تیرآهن بلژیکی

این تیرآهن نیز مانند سایر تیرآهن‌ها طی فرآیند نورد تولید می‌شود و طی آن شمش فولادی در حرارت بالا به پروفیل مورد نظر تبدیل می‌شود. برای تولید این تیرآهن از شمش‌های مرغوب با گرید ST33 ،ST37 ،ST44 و ST52 استفاده می‌شود زیرا این آلیاژها از درصد کربن بالایی تشکیل می‌شوند و باعث افزایش سختی و استحکام تیرآهن بلژیکی می‌شوند. در تولید این محصول هر چه فرآیند نورد با دقت بیشتری انجام شود محصول نهایی از کیفیت بالاتری برخوردار می‌شود و هرچه مراحل قالبگیری و حرارت دهی تکرار شود ظاهر و کیفیت محصول افزایش پیدا می‌کند. مراحل تولید این محصول به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • انتخاب فولاد با گرید مناسب
  • حرارت دادن شمش فولادی
  • گرم کردن فولاد تا دمای 1100 درجه سانتیگراد
  • عبور دادن مواد از داخل غلتک‌ها و دستگاه‌ها به جهت فرم دهی تیرآهن
  • تکرار مرحله فرم دهی
  • ایجاد فشار مناسب برای قالبگیری نهایی
  • خارج کردن تیرآهن از دستگاه

انواع تیرآهن بلژیکی

علت اصلی نام گذاری این تیرآهن، شبیه بودن شکل ظاهری آن به حرف انگلیسی H، می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که تیرآهن بلژیکی هاش به نام دیگر تیرآهن بلژیکی بال پهن نیز معروف است. این محصول، دارای بالی ها پهنی با ضخامت بسیار زیادی می باشد که همین امر سبب شده تا بتواند فشار زیادی را تحمل کند. لذا، در اغلب مواقع برای ساخت و سازهای سنگین که نیاز است تا تیرآهن مقاومت بالایی داشته باشد، از این نوع استفاده می کنند. در ادامه با انواع این محصول بیشتر آشنا شوید.

GRVL9H2YPA - تیرآهن بلژیکی چیست؟

هاش (H) یا بال‌پهن

پروفیل بال پهن یا هاش، دارای بالهای پهن و ضخیم هم اندازه با جان است. سطح مقطع این محصول شبیه به H انگلیسی است و به همین دلیل به نام هاش شناخته می‌شود. با توجه به اینکه اندازه سطح تیرآهن با میزان توانایی آن در برابر تحمل فشار مناسب است، تیرآهن هاش از مقاومت بالایی برخوردار است.

بال نیم پهن

این نوع تیرآهن‌های بلژیکی از نظر ضخامت، کمی با سایر انواع آن تفاوت دارد؛ چراکه ضخامت بال‌های تیرآهن بلژیکی نیم پهن از جان آن کم‌تر است. افزون بر آن طول بال از طول جان کم‌تر است و همین موضوع باعث می‌شود که سطح مقطع آن به شکل حرف I انگلیسی باشد. این نوع تیرآهن در عین داشتن وزن پایین‌تر، مقاومت مناسبی دارد و به همین علت کاربرد آن از سایر انواع تیرآهن‌های بلژیکی بالاتر است. تیرآهن‌های بلژیکی بال نیم پهن یا IPE، بر اساس استانداردهای ایران و اروپا ساخته می‌شود.

لانه زنبوری

تیرآهن لانه‌زنبوری بلژیکی در حقیقت همان تیرآهن بلژیکی هاش یا بال نیم پهن است که از وسط برش خورده و پس از برش، اشکال خاص روی جان این تیرآهن ایجاد کرده‌اند و در نهایت مجددا دو نیمه آن را به یک‌دیگر جوش داده‌اند. کاربرد اصلی تیرآهن بلژیکی در بخش‌هایی از سازه است که بار زیادی را تحمل نمی‌کند. همچنین وجود حفره‌های متعدد روی جان، منجر به آن می‌شوند که درگیری بالایی با بتن داشته باشند و به همین جهت، به منظور افزایش مقاومت کششی در سازه‌های بتنی به کار می‌رود.

ویژگی های تیرآهن بلژیکی

تیرآهن‌های بلژیکی از فولادهای ST52 ،ST44 ،ST33 و ST37 ساخته می‌شود. تولید این محصول، سطح گرمای شمش‌ فولادی تا 1100 درجه سانتی‌گراد می باشد و بعد از میان دستگاه‌ و غلتک‌های مختلف عبور می دهند. این روال تا رسیدن به شکل مطلوب، صاف و باکیفیت ادامه دارد و در آخر، محصول نهایی برای قالب‌گیری تحت فشار قرار می‌گیرد.
در مجموع  ارتفاع تیرآهن‌ های بلژیکی بین 80 تا 400 میلیمتر و طول آن‌ها نیز بین 6 تا 20 متر می باشد و عرض بال‌ها بسته به نوع سازه ( IPB ،IPE ،INP ) و لانه زنبوری متفاوت می باشد.

سایز تیرآهن بلژیکی

تیرآهن‌های بلژیکی در سایزهای بزرگ و کوچک تولید می‌شوند. سایز تیرآهن با توجه به ارتفاع جان و طول محصول محاسبه می‌شود. به طور مثال تیرآهن 12 دارای جان 120 میلیمتری است که در طول های مختلف تولید می‌شود. سایز تیرآهن ها عامل مهمی در میزان تحمل بار و مقاومت خمشی محصول است.

پروفیل دارای جان ضخیم و نسبتا بلند، قابلیت تولید در طول های متنوع را دارد. در حالیکه پروفیل دارای جان نازک و کم ارتفاع، به منظور تحمل بار بیشتر در اندازه های کوتاه تر تولید می‌شود. تیرآهن های 14، 16 و 18 محبوب ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند که اغلب در سایزهای 6 الی 20 متر تولید می‌شوند. پروفیل های فولادی به طور کلی در اندازه های 80 تا 400 میلیمتر طراحی می‌شوند.

tir h - تیرآهن بلژیکی چیست؟

کاربردهای تیرآهن بلژیکی

از انواع کاربردهای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت استفاده مجدد است، به طوری که تیرآهن دست دوم قابل خرید و فروش می باشد.
  • گوناگونی و تنوع تیرآهن بلژیکی موجب کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف شده است.
  • تنوع زیاد تیرآهن (بال پهن/بال نیم پهن) در سازه های بزرگ و کوچک استفاده می گردد.
  • تیرآهن بلژیکی در سایزهای متفاوت به عنوان اسکلت سازه/ سقف، سقف پارکینگ، ستون، خرپا، بادگیر دیوار، نعل چهارچوب پنجره و پاسیو کاربرد دارد.

وزن تیرآهن‌های بلژیکی

برای محاسبه وزن این تیرآهن، می‌توانید از جدول وزنی سازنده یا فرمول محاسبه وزن تیرآهن استفاده کنید. محاسبه وزن تیرآهن بلژیکی به شما کمک می‌کند تا علاوه بر به دست آوردن قیمت تیرآهن به ازای هر شاخه، تعداد شاخه‌های هر سایز از تیرآهن بلژیکی را در یک بندیل و بار تیرآهن، محاسبه کنید.
در زیر با جدول وزن تیرآهن بلژیکی آشنا می‌شوید. تنها نکته‌ای که باید پیش از دیدن آن بدانید، این است که تیرآهن بلژیکی هاش در دو نوع سبک و سنگین عرضه می‌شود و وزن آن‌ها به دلیل تفاوت در ضخامت جان و بال، با یکدیگر متفاوت است.

سایز تیرآهن بلژیکی (cm) نوع تیرآهن بلژیکی وزن هر متر (Kg)
12 زنبوری 10.42
12 هاش سبک 19.9
12 هاش سنگین 26.75
12 بال نیم پهن 10.42
14 زنبوری 12.9
14 هاش سبک 24.75
14 هاش سنگین 33.75
14 بال نیم پهن 12.9
16 زنبوری 16.25
16 هاش سبک 30.42
16 هاش سنگین 42.6
16 بال نیم پهن 16.25
18 زنبوری 18.75
18 هاش سبک 35.5
18 هاش سنگین 51.25
18 بال نیم پهن 18.75
20 زنبوری 22.9
20 هاش سبک 42.3
20 هاش سنگین 61.33
20 بال نیم پهن 22.9

برای محاسبه وزن تیرآهن بلژیکی با استفاده از فرمول نیز باید وزن واحد طول آن را از جدول اشتال به دست بیاورید و در طول تیرآهن ضرب کنید.

برای مشاهده جدول اشتال تیرآهن لانه زنبوری کلیک کنید.

عوامل موثر بر قیمت تیرآهن بلژیکی

همچنین عوامل زیادی بر قیمت این محصول اثرگذار هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • قیمت آهن در بازارهای داخلی و جهانی
  • قیمت ارز
  • قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین و گازوئیل
  • هزینه‌های تولید ازجمله منابع انسانی، قیمت برق و غیره
  • برند سازنده
  • گرید و کیفیت آهن
  • سایز و ضخامت محصول
  • وضعیت عرضه و تقاضا در صنعت ساخت‌وساز به‌ویژه مسکن

قیمت تیرآهن بلژیکی دست دوم

این محصول به صورت نو و دست دوم موجود است. نوع دست دوم آن در صورتی که دچار عیب و ایراد نباشد، دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبیعتا تیرآهن دست دوم از تیرآهن نو ارزان تر است. قیمت گذاری تیرآهن بر اساس وزن، طول و اعتبار کارخانه تولیدکننده محاسبه می‌شود. در حالیکه خریداران تیر آهن به ویژگی های مختلفی چون ضخامت بال، ضخامت جان، شیب بال، طول و در نهایت وزن آن توجه می‌کنند.

25RAGTZNTF 300x300 - تیرآهن بلژیکی چیست؟

قیمت تیرآهن بلژیکی

برای استعلام قیمت این محصول، باید ابتدا وزن، سایز و طول محصولات موردنیاز خود را به درستی بدانید؛ اصولا قیمت تیرآهن بر اساس طول مشخصی اعلام می‌گردد و با اطلاع از وزن دقیق، می‌توانید قیمت کل محصول مورد نیازتان را محاسبه کنید.

قیمت امروز این محصول را در سایت آهنک مشاهده کنید و جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.

جمع بندی پایانی

در این مطلب به معرفی تیرآهن بلژیکی پرداختیم و سعی کردیم به خوبی شما را با آن آشنا کنیم. این محصول یکی از مهم‌ترین و پر کاربردترین محصولات در ساختمان‌سازی به حساب می‌آید. نکته مهمی که توجه به آن می‌تواند در نتیجه کار شما موثر باشد توجه به برند و فروشنده معتبر آهن آلات است. کارخانه‌های معروف تولید تیرآهن معمولا محصولات خوبی را ارائه می‌دهند. شرکت آهنک یکی از بهترین فروشگاه‌های محصولات فولادی از جمله تیرآهن است که با ارائه محصولات با کیفیت و مناسب به شما کمک می‌کند تا نتیجه مطلوبی درحوزه ساخت و ساز بگیرید.