کاربرد تیرآهن 16 در ساختمان سازی و صنعت

تیرآهن 16 مقاومت بیشتری در مقایسه با تیرآهن 12 و تیرآهن 14 دارد. به همان نسبت سنگین تر است و قیمت بالاتری نیز دارد. کاربرد عمده تیر آهن 16 در صنایع ساختمان سازی می باشد. این تیرآهن ها در واقع وظیفه حمل فشارهای تنشی و خمشی وارد بر ساختمان را دارند. برای آشنایی با کاربردهای تیرآهن 16 با ما همراه باشید.

آشنایی با تیرآهن 16

تیرآهن‌های سایز 16 به دلیل این‌که به نسبت دارای مقاومت بالاتری هستند، در ساخت ستون و تیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این تیرآهن‌ها همچنین در ساخت خرپا، پل‌های زنبوری و نعل استفاده می‌شود. البته در نهایت، استاندارد سازنده‌ و نوع برند، مشخص می‌کند که چه کاربردی داشته باشد. در واقع زمانی می‌توان از تیرآهن 16 به عنوان ستون استفاده کرد که در برابر نیروهای وارد شده، مقاومت کافی داشته باشد. در ادامه به کاربردهای تیرآهن 16 اشاره شده است.

beam 300x227 - کاربردهای تیرآهن 16 چیست؟

tirahan ahanak 1 150x150 - کاربردهای تیرآهن 16 چیست؟

خرید تیرآهن و هاش

شروع قیمت 17,250 تومان
آرشیو قیمتی تیرآهن و هاش

مشخصات فنی تیرآهن 16

طول بال‌های این تیرآهن 74 میلی‌متر بوده و وزن هر متر از این تیرآهن بر اساس استانداردهای مختلف بین 15.8 تا 41.6 کیلوگرم متغیر می‌باشد. در صورت تولید این تیرآهن بر اساس استاندارد IPE، وزن هر متر آن برابر با 15.8 کیلوگرم است پس هر شاخه 12 متری آن وزنی برابر با 189.6 کیلوگرم خواهد داشت. وزن تیرآهن 16 تولید شده توسط ذوب آهن 190 کیلوگرم است. جان این تیرآهن ضخامت 5 میلی‌متر و بال آن ضخامت 7.4 میلی‌متر دارد.

وظیفه تیرآهن 16 حمل فشارهای تنشی و خمشی وارد بر ساختمان است. در تمامی تیرآهن‌ها از جمله تیرآهن 16، علامت V تیرآهن‌های سنگین و علامت L سبک بودن تیرآهن را نشان می‌دهد.

ویژگی های تیرآهن 16

تیرآهن 16، ازجمله محصولاتی است که از گذشته تاکنون، جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساختمان‌‌سازی داشته است و با توجه به پروژه موردنظر، می‌توان ضخامت‌های مختلفی از این محصول را خریداری کرد. ضخامت بیشتر تیرآهن باعث افزایش مقاومت سازه خواهد شد؛ اما از طرفی هم باعث افزایش قیمت تیرآهن می‌شود.

این تیرها به‌صورت افقی و عمودی می‌توانند در سازه استفاده شوند و اگر سازه حجم نسبتا بالایی داشته باشد، از این محصول برای قرار دادن تیرهای فرعی استفاده می‌شود.

استانداردهای تیرآهن 16

رایج ترین استانداردهای تیرآهن ها، تولید بر اساس استاندارد ساخت می باشد که بر این اساس انواع تیرآهن 16 زیر را خواهیم داشت:

  • تیرآهن 16 IPE
  • تیرآهن 16 INP
  • تیرآهن 16 IPB

کاربردهای تیرآهن 16

تیرآهن سایز 16، از جمله محصولات پر کاربرد و پرطرفدار است که به دلیل قیمت مناسب و طراحی ساده و هوشمندانه، می‌توان از آن در قسمت‌های مختلف صنعت ساختمان سازی استفاده کرد. موارد استفاده از این تیر را به صورت مختصر در ادامه مشاهده کنید.

girder1 - کاربردهای تیرآهن 16 چیست؟

خرپا

از کنار هم قرار گرفتن میله‌هایی مستقیم که شکل‌های مثلثی می‌سازند، خرپای سازه، تولید می‌شود. تیرآهن 16، برای ساخت این بخش از سازه‌ها نیز کاربرد دارد و مادامی که یکی از میله‌ها خم نشود یا نشکند، برای مجموعه‌ی خرپا، اتفاقی نمی‌ا‌فتد.

پوشش سقف

این سازه‌ها که با تیرآهن 16، قابل اجرا هستند کمک می‌کنند تا بار سقف، به دیوارها منتقل شود و استحکام کلی بنا، افزایش یابد. جالب است بدانید که تا پیش از اختراع تیرآهن، بیشتر تیرهای سقف چوبی بودند و پس از مدتی خمیده یا مستهلک می‌شدند. وجود تیرآهن به صنعت ساختمان سازی کمک کرد تا با سرعت و کیفیت بیشتری، پروژه‌ها را تحویل بدهد.

استفاده در اسکلت سازه فولادی

برای مقاوم سازی ساختمان‌ از تیرآهن 16 در اسکلت سازه فولادی استفاده می شود. این کار مطابق با طراحی و محاسبات انجام می شود.

استفاده در تیر فرعی

تیر فرعی در ساختمان‌سازی به عنوان اعضای میانجی هستند. وظیفه اصلی‌ تیر فرعی اتصال غیر مستقیم تیر اصلی به ستون ها و انتقال بار به تیر اصلی است. در اسکلت‌های فلزی از تیرآهن های 16 به عنوان تیرهای فرعی استفاده می‌ شود. لازم به ذکر است که این تیرها از اهمیت بالایی برخوردار هستد و هم به صورت افقی و هم عمودی در سازه قرار می گیرند. در ساختمان‌هایی که دارای حجم نسبت بالایی هستند برای قرار دادن به عنوان تیرهای فرعی از این تیرآهن استفاده می‌کنند.

پل‌های لانه زنبوری

از تیرهای حفره دار که اصطلاحا به آن لانه زنبوری می‌گویند، برای تولید بخشی از پل‌ها استفاده می‌شود. به این سازه‌ها در مجموع پل‌های لانه زنبوری می‌گویند.

استفاده در نعل

از کاربردهای تیرآهن 16 می توان به استفاده برای ساخت نعل های مختلف اشاره کرد. برای برداشتن فشار از درگاه و منتقل کردن آن به طرفین در درگاه از نعل استفاده می شود. درگاه ها اهمیت زیادی دارند و به دلیل شکنندگی زیادی که دارند باید مقاومت آن را بالا برد. با افزایش مقاومت درگاه بنا نیز مقاومت بالایی پیدا می کند.

مزایای تیرآهن 16

دلایل و مزایای استفاده از این تیرآهن‌ها عبارتند از:

  • بالا رفتن کیفیت ساخت.
  • افزایش سرعت اجرا (عملیات اجرایی سازه بتنی مدت زمانی به اندازه سه برابر ساخت اسکلت فلزی ساختمان نیاز دارد).
  • کاهش یافتن ضایعات مصالح.
  • مقاومت ساختمان در برابر زلزله بالا می‌رود.
  • کاهش یافتن هزینه‌های ساخت.
  • فضای اشغال شده ساختمان کاهش و برای استفاده ساکنان فضای داخلی بیشتری باقی می‌ماند.
  • تیرآهن‌ 16 دوام خوب و مقاومت بالایی در برابر رطوبت، عوامل محیطی و شیمیایی مانند زنگ‌زدگی و خوردگی داشته که همین مساله باعث افزایش طول عمر سازه می‌گردد.
  • سازه‌هایی که با این تیرآهن‌ها ساخته شده‌اند نسبت به دیگر سازه‌ها امکان بازسازی و گسترش بهتری دارند.
  • دوام و استحکام بسیار بالا، در کنار داشتن مواد اولیه و متریال باکیفیت و مرغوب از دیگر مزایای این تیرآهن‌ها محسوب می‌گردد.

مقاومت تیرآهن 16

برخلاف تیرآهن 12 و تیرآهن 14، این تیرآهن استحکام و تحمل بار بیشتری را ارائه می‌دهد و درنتیجه، از کاربردهای تیرآهن 16 می‌توان به ساخت خرپا، ساخت انواع پل، ستون‌ها و پوشش سقف‌ها اشاره کرد. این تیرآهن به دلیل برخورداری از وزن و مقاومت بیشتر، در ساخت انواع سازه‌های سنگین به کار برده می‌شود.

tirahan 300x190 - کاربردهای تیرآهن 16 چیست؟

بهترین تولیدکنندگان تیرآهن 16

در لیست زیر برترین تولیدکنندگان تیرآهن 16 را مشاهده کنید:

  • کارخانه ذوب آهن اصفهان
  • کارخانه آریان فولاد
  • کارخانه جهان فولاد غرب
  • کارخانه شاهین بناب
  • کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو)
  • کارخانه فولاد یزد (احرامیان)
  • کارخانه ناب تبریز
  • کارخانه پروفیل صنعت ماهان
  • کارخانه کوثر اهواز

برای سفارش تیرآهن 16 تولیدی در کارخانجات بالا و همچنین تیرآهن های وارداتی با کارشناسان فروش ما در آهنک تماس بگیرید.

چطور تیرآهن 16 بخریم؟

قیمت تیرآهن 16 همواره در بازار با تغییرات زیادی همراه است، به همین دلیل کارشناسان ما در آهنک به صورت روزانه از کارخانه های تولید کننده، قیمت تیرآهن 16 را استعلام می کنند و در سایت قرار می‌دهند.

جمع بندی پایانی

طول بال‌ها در این تیرآهن برابر با 74 میلی‌متر است. به طور کلی وزن هر متر از این تیرآهن بر اساس استانداردهای مختلف بین 15.8 تا 41.6 کیلوگرم متغیر است. اگر این تیرآهن بر اساس استاندارد IPE، تولید شده باشد، وزن هر متر برابر با 15.8 کیلوگرم است پس وزن هر شاخه 12 متری از آن برابر با 189.6 کیلوگرم می‌شود. عمده ترین کاربردهای تیرآهن 16 در ساختمان سازی می‌باشد.