لوله گالوانیزه چیست؟ انواع + 4 کاربرد مهم

یکی از پرکاربردترین انواع لوله‌ها در صنعت، لوله‌ گالوانیزه است که نوعی لوله درزدار محسوب می‌شود. این نوع لوله‌ها به دلیل مقاومت بالایی که دربرابر خوردگی و زنگ‌زدگی در اثر گالوانیزاسیون پیدا می‌کنند، کاربردهای بسیاری در زمینه‌های مختلف دارند.
علاوه بر این با توجه به تنوع سایز لوله‌ها، کاربردشان نیز متفاوت است. این لوله‌ها به طور معمول در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در معرض مستقیم رطوبت باشند. همچنین براساس عوامل مختلفی مانند جنس، نحوه تولید و وزن به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.
ما قصد داریم در این مقاله هر آنچه که شما برای آشنا شدن با این نوع لوله نیاز است بدانید را در اختیارتان قرار دهیم، تا شناخت کافی درباره انواع، کاربرد، نحوه‌ی تولید، سایزهای متنوع، مزایا و معایب و عوامل موثر بر قیمت لوله گالوانیزه پیدا کنید.

شناخت لوله گالوانیزه

این لوله‌ها به لوله آهنی سفید نیز شناخته می‌شوند. دلیل این نامگذاری این است که برای ساخت این لوله، ورق سفید نورد شده را به صورت استوانه‌ای توخالی درمی‌آورند. سپس درز آن را جوش داده تا بهم وصل شوند. به این صورت این نوع لوله، جز دسته لوله‌های درزدار نیز محسوب می‌شود.

بروری این نوع لوله‌ها گالوانیزاسیون سرد یا گرم انجام می‌شود تا بر سطح آن‌ها پوششی محافط دربرابر خوردگی و آسیب ایجاد شود. برای گالوانیزه کردن، لوله‌ی تولید شده را در حوضچه‌ای از روی یا مس غوطه‌ور می‌کنند تا سطح آن روی اندود یا مس اندود شود. هرچه ضخامت این لایه گالوانیزه بیشتر باشد، مقاومت و دوام لوله نیز افزایش می‌یابد.

این محصول کاربرد بسیار متنوعی دارد و از آن برای انتقال آب یا گاز، تخلیه فاضلات و در گلخانه برای آبیاری استفاده می‌شود. در ابتدای نصب، رنگی مشابه رنگ نیکل دارد، اما با گذشت زمان و افزایش سن، و همچنین با توجه به محیط به‌کار رفته، می‌تواند تغییر رنگ داده و تیره یا بسیار کدر به نظر برسد.

pipe ahanak 1 150x150 - لوله گالوانیزه چیست؟ انواع + 4 کاربرد مهم

خرید لوله

شروع قیمت 21,500 تومان
آرشیو قیمتی لوله

انواع لوله گالوانیزه

این نوع لوله براساس جنس، نحوه تولید و وزن به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه به بیان و توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

1. براساس جنس

لوله‌های گالوانیزه می‌توانند در دو جنس متفاوت آهنی و فولادی تولید شوند که هرکدام براساس جنسشان ویژگی‌ها و کاربردهای متنوعی دارند.

 1.1 لوله گالوانیزه فولادی

از لوله فولادی گالوانیزه در تخلیه فاضلاب و لوازم بهداشتی کوچک، و به عنوان کاربرد اصلی در تهویه استفاده می‌شود. این نوع از جنس فولاد نرم ساخته می‌شود. برای تولید آن، ورق فولادی با فشار از قالب عبور داده شده و سپس درزهای آن جوش داده می‌شود.
پس از جوش دادن درزها، لوله را درون روی مذاب غوطه‌ور می‌کنند تا آبکاری شده و مقاومت آن دربرابر خوردگی، زنگ‌زدگی و اسیدها افزایش پیدا کند. لوله فولادی به نسبت لوله آهنی مقاومت کمتری در برابر اسید دارد. اما در حضور آب واکنشی نشان نمی‌دهد، درنتیجه مجاورت با آب باعث سخت‌تر شدن آن می‌شود. همچنین این لوله سبک‌تر از لوله‌ی آهنی است.

1.2 لوله گالوانیزه آهنی

لوله آهنی از آهن سفید نورد شده تولید و به رنگ‌های تیره و خاکستری شناخته می‌شوند. این لوله‌ها به وسیله دستگاه‌های مخصوص، درزهایشان جوش داده شده و سپس درون روی مذاب برای گالوانیزه شدن فرو می‌رود. پس از آبکاری شدن، دو سر ابتدایی و انتهایی آن رزوه می‌شود.
لوله‌های آهنی در دو حالت سبک و توسط، و به طول 6 متر تولید می‌شوند.

galvanized pipe production line min - لوله گالوانیزه چیست؟ انواع + 4 کاربرد مهم
تصویری از خط تولید لوله گالوانیزه

2. براساس نحوه تولید

لوله‌ها می‌توانند به دو صورت گرم و سرد گالوانیزه شوند که هرکدام از این دو روش، می‌تواند به لوله خواص و ویژگی‌های متفاوتی بدهد، درنتیجه هرکدام کاربرد متفاوتی پیدا می‌کنند. هر دو روش گرم و سرد، یک روش متداول گالوانیزاسیون دارند که به ترتیب روش غوطه‌وری گرم و الکتروشیمیایی هستند.

گالوانیزاسیون گرم لوله، محصولی با کیفیت بالاتر ارائه می‌دهد، مزایای بیشتری نسبت به گالوانیزاسیون سرد دارد، همچنین روش راحت‌تری به شمار می‌رود؛ درنتیجه عموما لوله‌های گالوانیزه موجود در بازار، از روش گالوانیزاسیون گرم تولید می‌شوند.

2.1 لوله گالوانیزه سرد

در این روش که به آن الکتروگالوانیزه هم گفته می‌شود، لوله‌ها درون محلول الکترولیت روی قرار گرفته و فلز روی به روش الکترولیز به لوله می‌چسبد. همین موضوع باعث می‌شود روکشی مات برروی لوله ایجاد شود. در روش گالوانیزه سرد ضخامت لایه روی ایجاد شده، بسیار کمتر از روش گرم و حدود 25 میکرون است.
نازک‌تر بودن لایه روی ایجاد شده، بر کیفیت این محصول تاثیر بسیاری دارد که باعث می‌شود دوام و استحکام کمتری داشته باشد. به همین دلیل در مصارف خانگی کاربرد و این فرآیند در شرکت‌های کوچک با تجهیزات قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این محصول در ساختمان‌های نوساز ممنوع است.

لوله‌های گالوانیزه سرد، نسبت به لوله‌های گرم قیمت کمتری دارند. سطح آن‌ها صاف‌تر از لوله‌های گرم بوده و رنگ آن عموما زرد یا سبز بوده و یعضا به رنگ سفید مایل به آبی نیز وجود دارد.

2.2 لوله گالوانیزه گرم

برای گالوانیزاسیون گرم لوله‌ها، از روش غوطه‌وری گرم استفاده می‌شود. در این روش، لوله‌ها درون وانی از فلز روی مذاب شناور شده و آهنِ لوله، با فلز رویِ مذاب واکنش داده و یک لایه آلیاژِ روی ایجاد می‌کنند.
در ابتدا نیاز است که لوله‌ی فولادی موردنظر برای ازبین رفتن اکسیدهای سطح آن ترشی زده شود. پس از ترشی زدن، با محلول آبی کلرید آمونیوم، کلرید روی، و یا محلول آبی ترکیبی از هردو لوله را تغذیه می‌کنیم.

این روش مزایای بسیاری ازجمله: آبکاری یکنواخت ، چسبندگی قوی، استحکام بیشتر، راحتی انجام، هزینه کمتر و طول عمر بیشتری نسبت به روش سرد دارد. علاوه بر این میزان فلز روی مصرفی در روش گرم بیشتر از سرد است. محصول بدست آمده از این روش، رنگ سفید نقره‌ای و سطحی براق و منعکس کننده دارد.

2.3 تفاوت لوله‌های گالوانیزه سرد و گرم

همانطور که در بالا اشاره کردیم، تولید لوله‌ها به دو روش گرم و سرد، باعث می‌شود که هرکدام خواص متفاوت و منحصر به فردی داشته باشند. به همین دلیل لوله‌های گالوانیزه گرم و سرد تفاوت بسیار باهم دارند، ازجمله:

  • قیمت لوله روش گرم نسبت به قیمت لوله روش سرد بیشتر است.
  • سطح لوله ایجاد شده به روش سرد زبرتر بوده و استحکام کمتری در برابر خوردگی دارد.
  • ضخامت لایه گالوانیزه در لوله به روش گرم بیشتر از سرد است.
  • سطح لوله‌ روش گرم براقی بیشتری نسبت به سرد دارد.
  • طول عمر لوله‌های روش گرم بیشتر از روش سرد است.
  • لوله‌ی روش گرم کیفیت بالاتری نسبت به روش سرد دارد.

3. براساس وزن لوله

لوله‌های گالوانیزه در سه وزن مختلف ساخته می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

3.1 لوله گالوانیزه سبک

به آن لوله صنعتی نیز گفته می‌شود که برای افزایش مقاومت، هم داخل و هم خارج آن روی‌اندود شده است. همچنین به هر دو روش سرد و گرم تولید می‌شود. از کاربردهای آن می‌توان به انتقال سیالات در گلخانه‌ها و منازل اشاره کرد که به هر دو صورت روکار و توکار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3.2 لوله گالوانیزه متوسط

لوله متوسط کارایی و مقاومت بالایی دارد، به همین دلیل گزینه‌ای مناسب و عالی برای پرو‌های عمرانی بزرگ است. همچنین از لوله‌های پرمصرف در صنعت محسوب می‌شود. این نوع، دیواره‌های مقاوم و ماندگاری بالایی دارد که باعث شده در ساخت انواع سازه‌های فلزی کاربرد زیادی داشته باشد.
از انواع لوله متوسط می‌توان به لوله وزن متوسط برق، لوله وزن متوسط کاندوئیت، لوله وزن متوسط تزئینی، لوله وزن متوسط ستون و لوله وزن متوسط گلخانه‌ای اشاره کرد.

3.3 لوله گالوانیزه سنگین

این لوله نسبت به لوله سبک، ضخامت بیشتری دارد، درنتیجه باعث می‌شود مقاومت بیشتری نیز نسبت به انواع سبک و متوسط داشته باشد. به همین دلیل برای انتقال آب و مصارف بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

pipe ahanak 1 150x150 - لوله گالوانیزه چیست؟ انواع + 4 کاربرد مهم

خرید لوله

شروع قیمت 21,500 تومان
آرشیو قیمتی لوله
Application of galvanized pipes min 1 - لوله گالوانیزه چیست؟ انواع + 4 کاربرد مهم
تصویری از کاربردهای لوله گالوانیزه

کاربرد لوله گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه ویژگی‌های زیادی دارند که باعث شده در صنعت و ساختمان‌سازی بسیار پرکاربرد باشند. عموما از این محصول در انتقال سیالات مانند آب، گاز و حرارت استفاده می‌شود و در محیط‌های مرطوب بیشترین کاربرد را دارد. این کاربردها شامل:

  1. انتقال آب
  2. دکل برق
  3. دکل مخابراتی
  4. ساخت انواع ستون
  5. انواع نرده
  6. انواع داربست
  7. انواع ریل
  8. تهویه
  9. گاردریل
  10. کشاورزی
  11. انواع سازه‌های فلزی
  12. لوله کشی گلخونه‌های صنعتی
  13. حفاظ و حصار
  14. تخلیه فاضلاب

1. لوله انتقال آب

سیستم اتقال آب بخش مهم از ساختمان‌ها محصوب می‌شود که نیاز است از ابزار و وسایل با دام و استحکام بالا استفاده کرد. به همین دلیل از لوله‌های گالوانیزه در این سیستم استفاده می‌شود. این لوله‌ها با تغییر دمای آب واکنش نشان نمی‌دهند. به عنوان مثال با عبور جریان آب داغ دچار خم‌شدگی یا تغییر شکل نمی‌شوند و در هوای خیلی سرد نیز دچار آسیب و مشکل نمی‌شوند.
لوله‌های انتقال آب می‌توانند هم به صورت روکار و هم به صورت توکار نصب شوند. همچنین روش ساخت آن‌ها هم به هر دو روش گالوانیزه گرم و هم سرد است، اما حتما باید به روش گرم ساخته شوند تا از استحکام بالاتری برخوردار باشند. قیمت این نوع لوله‌ها نسبت به سایر انواع لوله بیشتر است.

2. لوله انتقال برق

این نوع لوله، از ورق آهن سفید نورد شده و در ابعاد و ضخامت گوناگونی تولید می‌شوند. به دلیل کاربرد آن، به بهترین حالت پوشش‌دهی شده‌اند تا دربرابر تغییرات آب و هوا، رطوبت، پوسیدگی، جوندگان و … مقاومت بالایی داشته باشند.
لوله انتقال برق کاربردهای متنوعی از جمله صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، کابل‌های برق، دکل‌های مخابراتی، سازه‌های فلزی، نیروهای برق و … دارند.

3. لوله سازه گلخانه

این نوع لوله از لوله سیاه ساخته می‌شود و مقدار پوشش گالوانیزه آن حدود 70 میکرون است. همچنین در سایزهای 0.5 تا 6 اینچ تولید می‌شوند و بسته بندی آن‌ها به صورت بند یل است که قیمت‌گذاری آن نیز براساس وزن هر بند یل صورت می‌گیرد. انواع این نوع لوله شامل:

  1. سازه گلخانه سبک
  2. سازه گلخانه کشاورزی
  3. سازه گلخانه صنعتی
  4. سازه گلخانه سنگین

هستند.

4. لوله انتقال گازها

از این نوع لوله‌های گالوانیزه در اکثر کارخانه‌ها، شرکت‌ها، منازل، کارگاه‌ها و … به فراوانی استفاده می‌شود. با توجه به این موضوع نقش مهمی در انتقال انرژی دارند.
همچنین برای انتقال گازها از لوله‌های مانیسمان نیز استفاده می‌شود که برای داشتن اطلاعات کافی درباره انواع لوله مانیسمان می‌توانید به مقاله‌ی مربوطه مراجعه کنید.

سایز لوله گالوانیزه

این لوله‌ها کاربردهای بسیاری در زمینه‌های متعددی دارند، به همین دلیل با دما و فشار مواجه هستند. برای داشتن کاربرد مناسب و قابلیت بالا، ضخامت‌ها وسایزهای متفاوتی دارد. بین قطر داخلی و خارجی لوله تفاوت وجود دارد و برای شناخت آن ار نمره یا قطر اسمی استفاده می‌کنند.
قطر اسمی درواقع از قطر داخلی بزرگتر و از قطر خارجی کوچکتر است. سایزهای لوله‌های گالوانیزه شامل موارد زیر هستند:

  1. نمره 2 با سایز 2.1 اینچ به ضخامت 2 میلی‌متر
  2. نمره 2.5 با سایز 4.3 اینج به ضخامت 2 میلی‌متر
  3. نمره 3 با سایز 1 اینچ به ضخامت 2 میلی‌متر
  4. نمره 4 با سایز 4.1.1 اینج به ضخامت 2 میلی‌متر
  5. نمره 5 با سایز 2.1.1 اینچ به ضخامت 2 میلی‌متر
  6. نمره 6 با سایز 2 اینچ به ضخامت 2 میلی‌متر
  7. نمره 2 با سایز 2.1 اینچ به ضخامت 2.5 میلی‌متر
  8. نمره 2.5 با سایز 4.3 اینچ به ضخامت 2.5 میلی‌متر
  9. نمره 3 با سایز 1 اینچ به ضخامت 2.5 میلی‌متر
  10. نمره 4 با سایز 4.1.1 اینچ به ضخامت 2.5 میلی‌متر
  11. نمره 5 با سایز 2.1.1 اینچ به ضخامت 2.5 میلی‌متر
  12. نمره 6 با سایز 2 اینچ به ضخامت 2.5 میلی‌متر

ویژگی‌های لوله گالوانیزه

پس از آبکاری لوله‌ها، ابتدا و انتهای آن را رزوه کاری می‌کنند که براساس استاندارد NPT انجام می‌شود. همچنین به کمک این دنده‌های پیچی که در انتها و ابتدای آن‌ها ایجاد می‌شود، لوله‌ها به هم متصل می‌شوند.
برای اتصال لوله‌های گالوانیزه به هم نباید به هیچ عنوان از جوشکاری استفاده کرد. پوشش روی که بر سطح لوله‌ها قرار دارد، با حرارت جوشکاری از بین رفته و دود سفیدی تولید می‌شود که باعث آلودگی محیط زیست، مسمومیت و آسیب به ریه‌ها می‌شود. اتصالات لوله‌ها قفل، کمربند و برشن هستند.
همچنین تمامی اسیدها باعث خورده شدن فلز روی موجود در سطح لوله شده و باعث تخریب آن می‌شوند.

علاوه بر این مواردی که گفته شد، لوله‌های گالوانیزه ویژگی‌های دیگری نیز دارند که شامل موارد زیر می‌شوند.

  1. این نوع لوله‌ها از انواع لوله درزدار محصوب می‌شوند.
  2. از جنس فولاد نرم و یا آهن سفید نورد شده هستند.
  3. معمولا به طول 6 متر، قطر داخلی 1.2 تا 6 اینچ و ضخامت 2 و 2.5 اینچ تولید می‌شود.
  4. استحکام و دوام بالایی دربرابر خوردگی و زنگ زدگی دارد.
  5. به دلیل داشتن ساختاری واحد، دربرابر ضربات نیز مستحکم است.
  6. دارای قابلیت بازیافت شدن و استفاده دوباره است.
  7. مقاومت آن نسبت به لوله آهنی کمتر است.
  8. طول عمر آن بالای 50 سال است.
  9. معمولا خاکستری رنگ و براق است.
  10. قیمت مناسبی دارد.

بهترین کارخانه تولیدکننده لوله گالوانیزه

بزرگترین کارخانه تولیدکننده این محصول در کشور ما، کارخانه‌ی نورد و پروفیل ساوه است که بخش زیادی از نیاز ما به این نوع لوله را تامین می‌کند. این کارخانه از سال 1354 تولید انواع لوله و پروفیل‌های فولادی را برعهده دارد. همچنین برای ساخت این لوله‌های گالوانیزه از جدیدترین و مدرن‌ترین روش‌ها و از استانداردهای روز دنیا استفاده می‌کند.

مزایا و معایب لوله گالوانیزه

این محصول نیز مانند هر محصول فولادی و آهنی دیگر مزایا و معایبی دارد که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

  • مزایا

  1. این محصول هزینه نگهداری بسیار پایینی دارد، چون در طول مدتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیاز به نگهداری خاصی ندارد.
  2. طول عمر زیادی دارد و در شرایطی که در مناطق غیرشهری استفاده شود 40 تا 50 سال عمر می‌کند. اما درصورت استفاده در شهرها و شرایط کاری سخت، طول عمر آن 25 سال است.
  3. این نوع لوله‌ها، محصولاتی مقرون به صرفه به نسبت سایر لوله‌ها هستند و فرآیند گالوانیزاسیون آن نیز نسبت به سایر پوشش‌ها ارزان‌تر است.
  4. پوشش لوله به راحتی قابل بازرسی حتی با چشم غیرمسلح است.
  • معایب

  1. یکی از معایب استفاده از این محصول، شوره زدن آن درصورت قرار گیری طولانی مدت در محیط مرطوب و بدون تهویه مناسب است.
  2. پوشش روی که براثر فرآیند گالوانیزاسیون بر سطح آن ایجاد می‌شود، به لوله استحکام کافی دربرابر خوردگی برای مدتی مشخص می‌دهد. به همین دلیل، درصورت قرارگیری طولانی‌مدت در معرض رطوبت، پوشش روی از بین رفته و انتقال را دچار مشکل و نشتی می‌کند.
  3. درصورت ایجاد خوردگی، ممکن است عوامل غیر بهداشتی و آلوده کننده وارد آب شود.

قیمت لوله گالوانیزه

همانطور که گفتیم، این محصول می‌تواند از دو جنس فولادی یا آهنی باشد، به همین دلیل قیمت آن نیز با توجه به جنس آن متفاوت است. همچنین روش تولید آن نیز می‌تواند گالوانیزاسیون سرد یا گرم باشد که هرکدام به طور جداگانه بر قیمت این نوع لوله‌ها تاثیر گذارند.
علاوه بر این موارد، فاکتورهای دیگری مانند سایز، ضخامت، نرخ ارز، شرایط بازار جهانی، وزن و مقدار خریداری شده، کاربرد، انواع آن و .. نیز می‌توانند باعث ایجاد نوسان در قیمت روز لوله گالوانیزه شوند.
برای داشتن خریدی مطمئن و مقرون به صرفه، بهتر است قبل از خرید، اطلاعات کافی درباره قیمت انواع این لوله داشته باشید. همچنین درصورت نیاز به راهنمایی درخصوص خرید این محصول، می‌توانید با مشاوران ما در آهنک، با شماره تماس 91006007-021 درارتباط باشد.

pipe ahanak 1 150x150 - لوله گالوانیزه چیست؟ انواع + 4 کاربرد مهم

خرید لوله

شروع قیمت 21,500 تومان
آرشیو قیمتی لوله

سخن پایانی

در این قاله ما هر اطلاعاتی که برای شناخت لوله گالوانیزه، انواع، کاربردهای متنوع، ویژگی‌ها و مزایا و معایت آن نیاز است بدانید را به زبان ساده بیان کردیم. با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید با داشتن شناخت کافی درباره این محصول، خریدی مناسب و مطمئن داشته باشد.
اگر سوالی برایتان ایجاد شده است که پاسخ آن را در مطالب بالا نیافتید، میتوانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما درمیان گذاشته، تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.