علامت اختصاری تیرآهن

علائم اختصاری به عنوان راحت ادا کردن و شناسایی بهتر واژه ها به کار گرفته می شوند. تیرآهن ها نیز مانند سایر محصولات دارای انواع مختلفی هستند که علائم اختصاری کمک می کنند تا انها را بهتر و سریعتر تشخیص دهیم. این علائم معمولا بر روی جلد محصولات و یا روی کارتن ها حک می شوند. اما در مصالح ساختمانی فیزیکی نظیر آهن آلات بر روی خود محصول نیز حک می شوند. امری که موجب می شود تا مهندسان و کارکنان سریعتر آنها را تشخیص دهند. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت روز و خرید تیرآهن به فروشگاه اینترنتی آهنک مراجعه نمایید.

پرکاربردترین تیرآهن ها به همراه علامت اختصاری

تیرآهن ها از نظر استاندارد به دو نوع مختلف تقسیم می شوند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • استاندارد INP: این تیراهن ها در کشور روسیه و چین تولید می شوند. این نوع از استاندارد تیرآهن دارای ویژگی های بارزی نظیر نازک بودن بال ها در ابتدای تیراهن و ضخیم شدن به مرور آن در انتها هستند.
  • استاندارد IPE: این تیرآهن ها بیشترین کاربرد را در اروپا و بازار ایران دارند. ویژگی بارز این نوع از استاندارد یکنواختی در ضخامت بال های ابتدایی و انتهایی تیرآهن است. بسیاری از نقشه های عمرانی که توسط مهندسان ایرانی ترسیم می شود بر اساس این نوع استاندارد است.

symbol of beam - علامت اختصاری تیرآهن

آشنایی با علائم اختصاری تیر آهن ها

به طور کلی تیرآهن ها در 4 نوع مختلف تولید می شوند. به طوری که هر کدام از آنها کاربرد مختص به خود را داشته و با یکی از استانداردهای فوق تولید می شوند:

  • تیرآهن نوع اروپایی با علامت اختصاری INP: این نوع از تیرآهن نرمال ترین تیرآهن موجود در بازار است. علامت اختصاری آن INP بوده و در ساخت خرپا و ستون کاربرد دارد. طول این تیرآهن ها بین 8 الی 16 متر است. عرض آهن ها نیز معمولا 42، 50، 58 الی 215 میلیمتر بوده و در ارتفاع های 80، 100، 120 الی 600 میلیمتر تولید می شوند.
  • تیرآهن بال پهن یا هاش: این تیرآهن دارای علامت اختصاری IPB بوده و وزن بسیار سبکی دارد. مقاطع این محصول بسیار ساده بوده و در خرپاها و ساخت ستون کاربرد دارد. تیرهایی با بال سبک با علامت اختصاری IPBL و تیرهای با بال سنگین با علامت اختصاری IPB7 نشان داده می شوند.
  • تیراهن نیم پهن: تیراهن های نیم پهن با علامت اختصاری IPE نشان داده می شوند. شباهت این تیرآهن با تیراهن های اروپایی موجب شده است که بسیاری از افراد به اشتباه آن را با علامت اختصاری INP نشان دهند. این محصول در طول های 8 الی 16 متری تولید شده و دارای ارتفاع های 80، 100 تا 600 میلیمتر می شود. عرض آن نیز بین 46 تا 220 میلیمتر می باشد.
  • تیرآهن لانه زنبوری: تیرآهن های لانه زنبوری به دلیل حفره های کندویی شکلی که دارند به این نام شهرت پیدا کرده اند. علامت اختصاری این نوع از تیرآهن CNP بوده و در طول های 12 الی 18 متری تولید می شود. ارتفاع این تیراهن ها از 80 میلیمتر آغاز و تا 300 میلیمتر ادامه ادامه دارد. البته عرض این محصولات بستگی به نوع پروفیل مصرفی دارد. به طوری که اگر پروفیل از نوع معمولی باشد دارای یک عرض و اگر از نوع بال پهن باشد دارای عرضی متفاوت خواهد بود.