معرفی کامل میلگرد حرارتی و کاربردهای آن

میلگرد حرارتی در واقع همان میلگرد معمولی است که در سایزهای مخصوصی به کار می‌رود و از آن‌جایی که وظیفه خنثی کردن تنش‌های حرارتی را دارد، به این نام معروف شده است. میلگرد حرارتی، با نام میلگرد افت و حرارت نیز شناخته می‌شود. برای شناخت بیشتر این محصول با ما همراه باشید.

اطلاعاتی در مورد میلگرد حرارتی

میلگرد حرارتی از محصولات فولادی هستند که در استحکام بخشیدن به بتن نقش مهمی دارند. میلگرد حرارتی ضمن ایجاد مقاومت کششی باعث مقاومت بتن در برابر ضربه و تنش نیز خواهد شد. جلوگیری از جمع شدگی در بتن از دیگر ویژگی‌های این میلگردها است.
ترکیب بتن و میلگرد حرارتی از انبساط، انقباض و جمع شدگی جلوگیری کرده و ساختار سازه در طول زمان دچار مشکل نخواهد شد. از همین رو به میلگرد آرماتور نیز گفته می‌شود. میلگرد حرارتی در طی فرآیند نورد گرم ساخته می‌شود. این موجب می‌شود که در زمان پی ریزی و تماس با رطوبت مقاومت خود را از دست ندهد.
این میلگردها تخریب و مشکلات ناشی از تغییر حرارتی وتماس با رطوبت را به حداقل می‌رسانند.

rebar ahanak 150x150 - میلگرد حرارتی چیست؟

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

کاربرد میلگردهای حرارتی

در هر بخشی از ساختمان که از بتن‌ریزی برای افزایش مقاومت استفاده می‌شود می‌توان از آرماتورهای حرارتی برای جلوگیری از ترک خوردن بتن و مقابله با تنش‌ها استفاده کرد. از جمله رایج‌ترین بخش‌های ساختمان که می‌توان از میلگردهای حرارتی در آن استفاده کرد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • استفاده در سقف‌های تیرچه بلوک
  • کاربردی در سقف‌های اسکلت بتنی
  • استفاده در سقف‌های کرومیت
  • کاربردی در دیوارهای حائل
  • استفاده در دال‌ها و …

سایز میلگردهای حرارتی

در کل میلگردهای حرارتی در سایزهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. میلگرد ساده سایز 4 یا 5 بیشترین کاربرد را دارند اما درصورتی‌که از میلگرد با مقاومت بالاتر استفاده شود می‌توان از آرماتوری با سایز 4 نیز استفاده کرد.

cover 6 300x225 - میلگرد حرارتی چیست؟

نحوه محاسبه میلگرد حرارتی سقف

به‌طور کلی برای محاسبه‌ی محصول مورد نیاز برای استفاده در سقف، حرف اول و آخر را مهندس سازه‌ی پروژه و آیین‌نامه‌ی ضوابط استفاده از میلگرد حرارتی در ساختمان می‌زند. اما برای اینکه کمی با نحوه‌ی محاسبات و ضوابط این کار آشنا شوید، لازم است مواردی را مطرح کنیم.

سایز میلگرد

به‌طور معمول، سایز آن مورد استفاده به‌ عنوان میلگرد افت و حرارت، 5 تا 6 میلی‌متر با توجه به نوع میلگرد است. اما باید در نظر داشته باشید که قطر میلگرد بر اساس محاسبات مهندسی، ممکن است تغییر کند و به میلگرد با قطر بزرگ‌تر نیاز باشد.

وزن میلگرد

مهندس سازه، پس از در نظر گرفتن نوع میلگرد و محاسبه‌ی قطر آن، اندازه‌گرفتن ضخامت دال و محاسبه‌ی فواصل استفاده، تعداد میلگرد مورد نیاز را محاسبه می‌کند. بعد از آن با توجه به حداکثر وزن استاندارد برای سقف و محاسبه‌ی بتن، تیرچه و بلوک موجود، وزن مجاز برای میلگردهای حرارتی را محاسبه می‌کند.

نوع میلگرد

معمولا به دلیل کاهش هزینه‌ها و با توجه به عدم نیاز درگیری آرماتور با بتن از نظر کششی، نیاز به استفاده از میلگرد آجدار نیست. بنابراین، بهتر است از نوع ساده به عنوان میلگرد حرارتی استفاده شود.

مقدار میلگرد

با تعیین شدن فواصل قرار گیری میلگردها از یکدیگر، می‌توان مقدار آن در سقف را محاسبه کرد. به‌طور کلی، فاصله میلگردهای حرارتی نباید بیش از 50 سانتی‌متر و یا بیش از 5 برابر ضخامت دال باشد. به همین دلیل، فاصله‌ی 25 سانتی‌متر برای قرارگیری این محصول در ساختمان‌های کوچک، رقم مناسبی است.

نقش میلگردهای حرارتی

یکی از مشکلات بتن، شکنندگی و احتمال ترک‌خوردگی آن است. نیروهای شدید و کاهش و افزایش دما می‌توانند ازجمله عوامل مؤثر در ترک خوردن بتن به شمار روند. نقش میلگرد حرارتی در جلوگیری از ایجاد این ترک‌هاست.

استفاده از میلگردهای حرارتی در آرماتوربندی می‌تواند سبب افزایش خاصیت کشسانی بتن و بالا رفتن مقاومت آن در برابر تنش‌های ناشی از حرارت و جمع شدگی شود. در واقع وجود پیوند بین آرماتور حرارتی و بتن سبب می‌شود تا از انبساط و انقباض‌های بتن جلوگیری کنند.

روش اجرای میلگردهای حرارتی

علاوه بر میلگردهای اصلی در بتن مسلح، تعدادی میلگرد عمود بر آن‌ها قرار می‌گیرند که به نام میلگردهای حرارتی شناخته می‌شوند. انواع میلگردهای حرارتی به صورت چپ و راست روی سقف قرار می‌گیرند و از ترک خوردن بتن در هنگام گیرش جلوگیری می‌کنند. اتصال میلگردهای حرارتی به دو روش جوش سرد و یا با استفاده از مفتول انجام می‌شود.

بر اساس آئین‌نامه ACI360R-10 بند 3-2-2، بهترین محل برای قرارگیری آرماتورهای حرارتی، یک سوم بالای ضخامت دال بتنی است. فاصله میلگرد حرارتی از میلگرد حرارتی بعد، نباید از 25 سانتی‌متر بیشتر شود. البته با توجه به نوع استفاده، این عدد در برخی آیین‌نامه‌ها 20 سانتی‌متر ذکر شده است.

میلگرد حرارتی چیست؟ - میلگرد حرارتی چیست؟

ضوابط آیین نامه‌ای میلگرد حرارتی

آیین نامه بتن ایران در خصوص استفاده از میلگرد های حرارتی، ضوابطی را تعیین کرده است که به شرح زیر است:

  • فاصله ی میلگرد های افت و حرارت، نباید از 5 برابر ضخامت دال و از 500 میلی متر بیشتر باشد.
  • طول مهاری میلگرد های حرارتی در مقاطع لازم به خصوص در تکیه گاه ها، باید با فرض رسیدن تنش میلگرد در کشش به مقاومت تسلیم میلگرد، محاسبه شود.
  • حداقل میلگرد های حرارتی وقتی رضایت بخش است که وقوع جا به جایی های ناشی از افت بتن یا تغییرات درجه حرارت لحاظ شده باشد.
  • معمولا قرار دادن آرماتور های افت و حرارت به صورت چسبیده و عمود بر میلگرد های خمشی، از نظر اجرایی، راحت تر است.

سه روش جایگزین میلگرد حرارتی

برای حل مشکل ترک هنگام گیرش بتن در سقف ها گاها روش های دیگری نیز به جای میلگرد حرارتی اتخاذ می شود. این روش ها عبارتند از:

استفاده از بتن الیافی

الیاف فلزی موجود در بتن الیافی، نقش میلگرد حرارتی را ایفا کرده و از ترک خوردگی بتن جلوگیری می ‌کند.

کم کردن نسبت آب به سیمان

در بتن سخت شده، نسبت مقاومت بتن و نسبت آب به سیمان، رابطه معکوسی با یکدیگر دارند.

استفاده از فوق روان ‌کننده

استفاده از فوق روان کننده باعث افزایش چشمگیر مقاومت در بتن های سازه ای می شود.

دلایل استفاده از میلگرد حرارتی

در آیین نامه های مقررات ملی ساختمان، اجبار و الزامی به استفاده از میلگرد حرارتی نیست، بلکه بیشتر جنبه توصیه ای دارد. بسیاری از مهندسان نظر مثبتی درباره کاربرد میلگرد ها دارند. به عبارتی نظرات مثبت نسبت به نظرات منفی پیشی دارد. میلگردهای حرارتی باید در یک سوم بالای ضخامت دال بتنی متصل شوند و اتصال آن‎ها نیز از نوع سرد است. این نوع میلگرد باید از نوع آجدار باشد، زیرا اتصال و گیرش بین بتن و میلگرد به بیشترین حد ممکن می رسد.

حداقل ضخامت برای میلگرد حرارتی 6 الی 8 میلیمتر است. در صورت استفاده، بهتر است سایز 8 میلیمتر را انتخاب کنید، زیرا کمتر از آن باعث کاهش مقاومت خمشی خواهد شد.

نحوه اتصال میلگردها به گونه‌ای است که یک شبکه شطرنجی ایجاد خواهد شد. ردیف قرارگیری میلگردها عمود بر یکدیگر و کاملاً موازی هستند. فاصله میلگردها، ارتباط مستقیمی با ضخامت سقف دارند. یعنی 5 برابر ضخامت سقف باید فاصله بین میلگرد ها از یکدیگر باشد. فاصله آن ها به صورت استاندارد بین 25 الی 35 سانتیمتر است. نکته آخر این است که نباید فاصله آن ها از 50 سانتیمتر بیشتر باشد.

blog resized 850 450 108 1642664709 thermal rebar - میلگرد حرارتی چیست؟

مزایای استفاده از میلگردهای حرارتی

استفاده از میلگردهای حرارتی و به طور کلی میلگرد در ساخت و سازهای بتنی، مزایای مهمی را به همراه دارند. اولین و مهمترین مزیت این است که باعث افزایش چندین برابری استحکام بتن خواهد شد. این استحکام در برابر فشار، ضربه و لرزش ها خود را نشان می دهد. البته نوع میلگرد، میزان مقاومت و ضخامت آن نقش تعیین کننده ای دارند.

اگر در بتن از میلگرد استفاده شود مسلما از میزان ضخامت بتن کاسته می‌شود، زیرا اگر بتن به تنهایی استفاده شود باید ضخامت بیشتری داشته باشد (هزینه بیشتر). یکی دیگر از مزیت ها، افزایش طول عمر مفید سازه یا ساختمان است.

نقش میلگرد حرارتی در بتن و تیرچه بلوک

میلگردهای حرارتی نوعی از میلگرد است که به منظور مقابله با اثرات تغییر دمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از میلگردها در حالت عمود نسبت به هم و به شکل T قرار می‌گیرند و بدین ترتیب اجازه نمی‌دهند که تغییرات حرارتی مقاومت بتن را تهدید کند. به طور کلی می‌توان گفت، نقش و کارکرد میلگردهای حرارتی در جلوگیری و مقابله با تنش‌های دمایی بتن است که منجر به جلوگیری از ترک‌خوردگی بتن و تیرچه بلوک خواهد شد.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد حرارتی

اهمیت میلگرد و میزان استفاده از آن در صنعت ساختمان‌سازی به اندازه‌ای است که قیمت میلگرد بدون تردید یکی از عوامل مؤثر بر قیمت ساختمان است. قیمت میلگردهای حرارتی هم مانند سایر محصولات فولادی به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی داشته و ممکن است روند صعودی و نزولی داشته باشد. هنگام خرید میلگرد باید به نوسان قیمت آنها توجه داشته باشیم. همچنین عوامل دیگری که بر قیمت میلگردهای تاثیر گذار هستند شامل:

  • سیاست­‌های داخلی کشور
  • تغییرات فصلی
  • هزینه‌های حمل و نقل
  • قیمت مواد اولیه برای ساخت میلگرد
  • تورم جهانی
  • نرخ ارز و قیمت دلار
  • عامل عرضه و تقاضا

خرید میلگرد حرارتی

قیمت میلگـرد حرارتی سقف بسته به سایز و کیفیت متفاوت خواهد بود. میلگردهای حرارتی، میلگردهایی هستند که معمولا در سایز 6، 6.5 یا 8 هستند. از این میلگردها برای افزایش امنیت تیرچه و در مدل شبکه و عمود بر تیرچه ها است. این میلگرد ها به منظور مقابله با تغییرات که حرارت عامل ایجاد آن ها است یا جمع شدن بتن و مانع از ترک خوردن بتن می شود.

قیمت روز انواع میلگرد را در آهنک ببینید. برای خرید میلگردهای حرارتی و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.

جمع بندی پایانی

این محصول تنش های حرارتی بتن از قبیل انبساط و انقباض را کنترل می کند. استفاده از این میلگردها به خصوص برای مقابله با پدیده جمع شوندگی بسیار ضرورت دارد؛ پدیده جمع شوندگی پدیده‌ای است که در آن بتن انقباض پیدا می‌کند و این انقباض به خاطر از بین رفتن رطوبت بتن است که در نتیجه خالی شدن فضای بین ذرات بتن ایجاد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.