5 ways to recognize original and fake rebar min - ۵ روش تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی

میلگردها را می‌توان یکی از اصلی‌ترین ابزار ساخت بنا و یکی از ارکان مهم فرایند تولید در صنایع مختلف دانست. از همین جهت آشنایی با انواع میلگرد، قیمت میلگرد، کاربردهای این ابزار مهم و همچنین آگاهی از موارد دیگری همچون برترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران یا روش تشخیص میلگرد اصل از تقلبی از مواردی است که برای سازندگان، فعالان صنایع و طراحان سازه اهمیت بالایی دارد. ما در این مقاله قصد بررسی یکی از این موارد، یعنی راهکارهای شناخت میلگرد اصل را داریم. برای این کار ابتدا به اهمیت استفاده از میلگرد اورجینال و سپس به بیان ۵ راه برای تشخیص آن خواهیم پرداخت. در انتها نیز نکاتی را درمورد قیمت روز و خرید این مصالح پرمصرف بیان خواهیم کرد.

The importance of identifying the original rebar min - ۵ روش تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی

چرا تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی مهم است؟

امروزه نمی‌توان هزینه‌ای که سرمایه‌گذاران و سازندگان پروژه برای تهیه میلگرد می‌کنند را ناچیز یا کم دانست. حتی می‌توان گفت که یکی از عوامل پرهزینه در ساخت سازه تهیه همین مصالح فولادی است. علاوه بر هزینه نیز، برگشت زدن جنس نامرغوب یا تقلبی به کارخانه و تهیه دوباره آن موجب توقف پروژه می‌شود که این توقف ضررهای زیادی را بر سازنده تحمیل می‌کند. به این دلایل است که افرادی که این مصالح ساده اما پرکاربرد را تهیه می‌کنند، باید بسیار به مرغوبیت و انطباق آن به محصول مدنظر خود توجه کنند.

حال اگر سازندگان متوجه محصولات تقلبی نشوند، امنیت ساکنین و یا مصرف‌کنندگان سازه را به خطر می‌اندازند. این تهدید از هزینه اضافه و توقف در ساخت پروژه تبعات بیشتری دارد و جان افراد را به خطر می‌اندازد. با این توضیحات به سراغ بخش مهم مقاله یعنی معرفی ۵ روش برای شناخت میلگرد سالم و مطابق با آن چیزی که خریداری کرده‌اید خواهیم پرداخت.

How to distinguish original rebar from fake - ۵ روش تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی

شیوه‌های تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی

از تاثیر میلگرد بر ساخت و ساز و اهمیت تشخیص نوع اصلی این مصالح به اندازه کافی گفتیم. اینک در بخش اصلی این مقاله، به توضیح ۵ راه‌ مطابقت این ابزار ساخت و ساز با نوع اصلی آن خواهیم پرداخت. این ۵ راه شامل سنجش وزن میلگرد، بررسی علامت‌های نمادین، چک کردن پلاک مرسوله، آشنایی با رنگ میلگردهای اصل و چک کردن گواهی‌نامه کنترل کیفیت می‌شود.

۱. وزن میلگرد، مهم‌ترین عامل برای تشخیص میلگرد اصل

متخصصان، بررسی وزن میلگرد تهیه شده را بهترین و قطعی‌ترین راهکار برای تشخیص اصل بودن این محصولات می‌دانند. زیرا میلگردهایی که بدون توجه به استاندارد و به شکل تقلبی تولید شده‌اند دارای موادی با استحکام و وزن کمتر هستند. از این رو اگر می‌خواهید از اصل بودن مصالح خریداری شده اطمینان پیدا کنید، وزن آن را بر اساس جدول اشتال این ابزار بسنجید. جدول اشتال راهنمایی است برای انواع محصولات که در آن، وزن استاندارد هر سایز از محصولات ثبت شده است. از این رو تولیدکنندگانی که محصولات خود را به شکل استاندارد تولید می‌کنند، در فرایند تولید از جدول اشتال یا جدول وزنی استفاده می‌کنند. شما می‌توانید در وبسایت آهنک جدول اشتال میلگرد را مشاهده کنید.

۲. علائم اختصاری موجود بر سطح میلگرد

همه محصولاتی که از تولیدکنندگان معتبر تهیه می‌کنید، دارای علامت‌هایی هستند که توسط کارخانه بر روی آن ثبت شده است. میلگرد نیز به مانند سایر محصولات علامت‌هایی اختصاری دارد که هرکدام معنی خاصی دارند. تولیدکنندگان معتبر و استاندارد این مصالح بااهمیت، این علامت‌ها را به شکل درست روی محصولات خود حک می‌کنند. اما توجه کنید که تنها وجود این علامت‌های اختصاری کافی نیست، بلکه اگر این نمادها به شکل دستی یا با استفاده از سنبه یا روش‌های این‌چنینی بر روی سطح محصولات باشد، احتمال تقلبی بودن محصولات بسیار زیاد است. شما در وبلاگ آهنک می‌توانید مقاله معرفی علامت‌های اختصاری میلگرد را مطالعه کنید و علامت‌های مربوط به هر کارخانه و هر نوع میلگرد را بشناسید.

۳. بررسی پلاک‌ مربوط به میلگردها

بر روی بندیل هر میلگرد پلاک‌هایی وجود دارد که بیانگر ویژگی و هویت هر دسته از این ابزار فولادی است. ساده‌ترین و اولین راه برای شناخت میلگرد اصلی، بررسی و مشاهده پلاک بندیل است. این پلاک شامل اطلاعاتی همچون شماره شناسایی محصولات، وزن کل بندیل، استاندارد محصولات، کارخانه تولیدکننده محصولات به همراه آدرس، کدی که مربوط به شمش‌ها است، تاریخی که کالاها در آن تولید شده‌اند و گرید میلگردهای موجود در بندیل می‌باشد. این پلاک‌ها به شکل اوراق فلزی یا کاغذی بر روی هر بندیل نصب می‌شوند.

۴. تشخیص میلگرد اصل از طریق رنگ آن

میلگردهای مرغوب و اصل، اکثرا رنگ‌های مایل به تیره یا سیاه دارند. البته توجه کنید که این روش خیلی مطمئن نیست زیرا که ممکن است میلگردی مرغوب و اصل باشد و به دلیل استفاده از مواد اولیه خاص در فرایند تولید آن، رنگ روشن داشته باشد. همچنین این روش وقتی نتیجه می‌دهد که میلگرد در معرض آب و هوای مرطوب یا مخرب نبوده باشد و مدت زیادی از تولید آن نگذشته باشد. زیرا بسیاری از این مصالح مهم، بعد از اینکه مدت بسیار زیادی از تولید آن‌ها می‌گذرد یا در آب و هوای مرطوب و آسیب‌زننده نگهداری می‌شوند، رنگ‌شان رو به زردی می‌رود.

۵. بررسی گواهی کنترل کیفیت میلگرد

گواهی کنترل کیفیت، سندی است که تولیدکنندگان محصولات از سازمان استاندارد دریافت می‌کنند و طبق آن موظف می‌شوند که محصولات خود را در چارچوب موارد استاندارد به تولید برسانند. شما می‌توانید هنگام دریافت مرسوله مصالحی که خریداری کرده‌اید، این گواهی را چک کنید تا از صحت محصولات و اعتبار کارخانه تولیدکننده اطمینان پیدا کنید. اگر تولیدکننده‌ای محصولات خود را برخلاف گواهی کنترل کیفیت عرضه کنند، متخلف محسوب می‌شود و طبق قانون می‌توان با آن شرکت تولیدی برخورد کرد.

این پنج مورد، متداول‌ و کارآمدترین راهکارهایی است که برای کنترل اصل بودن میلگردها می‌توان انجام داد.

rebar ahanak 150x150 - ۵ روش تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

نکاتی درمورد قیمت و خرید میلگرد

اطلاع از قیمت و نحوه خرید میلگرد امری مهم برای فعالان حوزه صنعت و ساخت و ساز محسوب می‌شود. برای اطلاع از قیمت میلگرد شما می‌توانید به وبسایت آهنک رجوع کرده و در دسته‌بندی‌ها،‌ میلگردها را پیدا کنید و قیمت انواع این مصالح پرمصرف،‌ که توسط کارخانه‌های مختلف تولید شده را به شکل روزانه مشاهده کنید. همچنین برای خرید این ابزار ساخت شما می‌توانید مقاله راهنمای خرید میلگرد را در وبلاگ آهنک مطالعه کنید. همچنین اگر برای خرید و استفاده از این محصولات نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید با شماره ۹۱۰۰۶۰۰۷-۰۲۱ تماس بگیرید تا با مشاوران ما در آهنک صحبت کنید.

کلام پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا به بهترین شکل روش تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی را در ۵ مورد توضیح دهیم. پیش از معرفی این ۵ مورد ابتدا مقدمه‌ای درمورد اهمیت اطمینان از مصالح خریداری شده گفتیم. پس از آن نیز به ذکر نکاتی مهم در مورد قیمت و خرید این سازه‌های فولادی پرداختیم. امیدواریم که با استفاده از این راهکارها شما بتوانید از صحت میلگردهای خریداری شده، اطلاع پیدا کنید. همچنین شما عزیزان می‌توانید دیدگاه‌ها و سوالات خود را در بخش نظرات برای ما درج کنید. ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی این نظرات خواهیم بود.