تفاوت وزن و قیمت میلگرد سبک و سنگین

دانستن تفاوت وزن و قیمت میلگرد سبک و سنگین می‌تواند به شما در انتخاب میلگرد مورد نیازتان کمک بسیاری کند. میلگرد یکی از مقاطع فولادی پر مصرف و مهم در صنعت ساخت و ساز است و از آنجا که در استحکام ساختمان نقش بسزایی دارند؛ لذا انتخاب میلگرد برای پروژه های مختلف از حساسیت ویژه ای برخوردار است. همچنین با وجود میلگردهایی بی کیفیت و سبک تر از وزن استاندارد در بازار باید مراقب باشیم تا گرفتار دلالانی که صرفا به فکر سود خود هستند نشویم. در این مقاله ابتدا با میلگرد سبک و سنگین آشنا می‌شویم. درقدم بعدی هم، هر آنچه در مورد تفاوت وزن و قیمت این نوع کالای مهم ساختمانی وجود دارد را با شما در میان خواهیم گذاشت.light rebar raad hamadan - تفاوت وزن و قیمت میلگرد سبک و سنگین

میلگرد سبک چیست؟

میلگرد یکی از مهمترین مقاطع فولادی است که در ساختمان سازی ار آن به منظور استحکام بخشیدن به بتن استفاده می‌کنند. هر جایی که لازم باشد بتن برای تحمل فشار و تنش مورد استفاده قرار بگیرد کاربرد میلگرد اجتناب ناپذیر خواهد بود. میلگردها در انواع و گریدهای مختلفی و تحت استانداردهای مشخصی تولید شده و به بازار عرضه می شوند. بر اساس استاندارد وزن میلگردها و تلرانس تغییر آن مشخص است. اگر میلگردی با وزن کمتر از وزن استاندارد تولید شود در اصطلاح به آن میلگرد سبک می‌گویند. البته این پایین بودن وزن هم باید در بازه ای استاندارد باشد تا میلگرد مورد نظر قابلیت استفاده در سازه را داشته باشد.heavy rebar ZOBAHAN - تفاوت وزن و قیمت میلگرد سبک و سنگین

میلگرد سنگین چیست؟

دلیلی که باعث تمایز قراردادن بین میلگردها می شود، مقدار عددی وزن هر میلگرد است. هرچقدر وزن میلگرد بیشتر باشد آن میلگرد پهن تر و سنگین تر است. میلگرد سنگین عموما در پروژه های ساختمانی که باید بار سنگینی را تحمل کنند مورد استفاده قرار می گیرد.

گفتنی است برای محاسبه وزن میلگرد باید به جدولی وزنی که هر کارخانه ارائه می دهد توجه کرد و به عنوان یکی از ملاک های اصلی خرید میلگرد قرار داد. میلگرد سایز 32 یکی از میلگردهای سنگین است که در پروژه های مختلف کاربردهای متفاوتی دارد.

تفاوت میلگرد سبک و سنگین در چیست؟

مقدار وزن میلگردها در سبک و سنگین بودن میلگرد تاثیرگذار است. میلگرد سبک دارای وزنی کمتر از میلگرد سنگین است و هر کارخانه تولیدی می‌تواند در آن واحد هر دو محصول را تولید نماید. تمامی میلگردها به صورت شاخه‌ای و بندیل (دسته‌هایی تشکیل شده از تعدادی شاخه میلگرد) توسط تولیدکننده‌ها عرضه می‌شوند.

هر چقدر وزن میلگرد سبک‌تر باشد تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل بیشتر خواهد بود، از طرفی با توجه به بالا بودن قیمت میلگرد سبک نسبت به سایر میلگردها، در این معامله هر دو طرف یعنی خریدار و مصرف کننده می‌توانند هزینه‌های خود را مدیریت نمایند.

فروشنده چون به صورت کیلویی آهن را خرید و فروش می‌کند و خریدار نیز در قبال مقدار هزینه پرداختی تعداد بیشتری میلگرد سبک را تهیه کرده است، می‌توانند در این معامله سود داشته باشند. اگر وزن هر میلگرد چنانچه از حد مجاز کمتر باشد، تحمل نیروهای جانبی وارد آمده بر سازه را نداشته و مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد می‌کند.

بنابراین نمی‌توان گفت کدام یک از این دو نوع میلگرد مناسب‌تر است. براساس ترجیج مهندس سازه، مسائل اقتصادی و دیگر موارد مربوطه نوع میلگرد مناسب انتخاب می‌شود.

اگر به دنبال خرید میلگرد سبک هستید، پیشنهاد می‌کنم مقاله ما در مورد سبک ترین میلگرد در بازار را بخوانید تا اطلاعات بیشتری به دست آورید.

مهمترین کاربردهای میلگرد سبک

اگر میلگردهای سبک تمام پارامترهای کلیدی استاندارد را دارا باشند، می‌توانیم از آن در تمامی بخش‌های سازه استفاده کنیم، اما کارشناسان معمولاً استفاده از میلگرد سبک را به‌عنوان تقویت‌کننده سازه و حفاظ توصیه می‌کنند. در صورتی که وزن میلگرد سبک از بازه و مقدار وزنی استاندارد پایین‌تر باشد، استفاده از آن در بتن توصیه نمی‌شود، چرا که چنین میلگردی قطعاً شکننده است و ایمنی سازه را پایین می‌آورد.

مهمترین کاربردهای میلگرد سنگین

استفاده از میلگرد سنگین را برای تمامی کاربردهای میلگرد آجدار می‌توان در نظر گرفت. میلگردهای سنگین مقاومت کششی بتن و سازه بتنی را افزایش می‌دهند و می‌توان از آن ها در قسمت‌هایی از سازه که فشار زیادی بر آن ها وارد می‌شود، استفاده کرد. مهم‌ترین نکته در استفاده از میلگرد سنگین، توجه به امر شکننده بودن آن است. این میلگرد معمولاً میزان کربن بالایی دارد و بهتر است در قسمت‌هایی از سازه که نیاز به خم‌کاری وجود دارد، از آنها استفاده نکرد و به عنوان جایگزین از میلگرد سبک استفاده کرد. جدا از این هر شاخه میلگرد سنگین وزن بیشتر و طبیعتا قیمت بیشتری دارد.

Weighing the rebar - تفاوت وزن و قیمت میلگرد سبک و سنگین

محاسبه وزن میلگرد سبک و سنگین

قبل از هرچی باید بدانیم با توجه به وضعیت پروژه چه سایز میلگرد و چه وزنی را نیاز داریم و سپس با توجه به فرمول زیر می توانید وزن آن را محاسبه کنید.

screenshoteasy - تفاوت وزن و قیمت میلگرد سبک و سنگین

وزن میلگردها را با توجه به میزان سفارش شما معمولا با باسکول‌های جاده‌ای یا باسکول توزین میلگرد (میلگرد کش) اندازه می‌گیرند. حال زمان تحویل بار با توجه به فرمول وزن میلگرد و جدول وزن میلگرد محصول دریافتی را با وزنی که باید باشد و محاسبه کرده اید مطابقت داشته باشد. تا از کیفیت و درستی آن مطمئن شوید و متحمل هزینه اضافی نشوید.

رابطه وزن با قیمت میلگرد سبک و سنگین

بعد از بررسی میلگرد سبک و سنگین به تاثیر وزن بر قیمت میلگرد بپردازیم. اگر تا به حال به قیمت میلگرد کارخانجات مختلف نگاهی کرده باشید احتمالا متوجه تفاوت نرخ‌ها با هم شده باشید. بیشتر مصرف‌کنندگان ممکن است این تصور را داشته باشند که میلگرد سبک ارزان‌تر از قیمت دیگر میلگردها باشد. چرا که وزن کمتری داشته و قیمت هر شاخه میلگرد برحسب وزن کیلویی آن محاسبه می‌شود. بنابراین با توجه به سبک بودن این نوع میلگرد پس باید قیمت کمتری نیز داشته باشد. اما باید گفت میلگرد سبک گران‌تر از میلگرد سنگین است.

 

Light rebar factory - تفاوت وزن و قیمت میلگرد سبک و سنگین

کارخانه های تولیدکننده میلگرد سبک

در بین تعداد زیادی از تولیدکنندگان این محصول در کشور، کارخانه فولاد راد همدان و فولاد ظفر بناب سبک‌ترین نوع میلگرد را تولید و روانه بازار نموده‌اند.

کارخانه راد همدان

این کارخانه تولیدی فعالیت خود را از سال 1396 در زمینی به مساحت 50 هزار متر مربع در شهرک ویان همدان آغاز نمود. تولید سالانه محصولات این کارخانه به صورت سالانه 500 هزار تن است. میلگردهای آج‌دار استاندارد A2 و A3 از جمله محصولات تولیدی این کارخانه به شمار می‌رود.

این محصولات بر اساس استانداردهای ملی ISIRI 3132 و استانداردهای بین المللی DIN 488 و BS EN 4449 تولید می‌شوند. آرماتور تولید شده در کارخانه راد همدان با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات اروپایی، در وزنی سبک‌تر از محصول دیگر کارخانه‌های تولید شده است. میزان کیفیت و استاندارد بودن محصول تولید شده مطابق با شناسنامه کنترل کیفی محصول توسط کارخانه تولیدی همراه خود محصول ارائه می‌شود.

کارخانه فولاد ظفر بناب

این تولیدکننده در استان آذربایجان شرقی از سال 1386 در شهرستان بناب شروع به فعالیت نموده است. تمامی محصولات این کارخانه بر اساس استاندارد ملی و بین المللی تولید می‌شوند.

مجتمع فولاد ظفر بناب به عنوان یکی از تولیدکنندگان میلگرد سبک در شمال غرب کشور شناخته می‌شود که دارای گواهینامه‌های ISO 18001 ,14001 و 90001 است.

علاوه بر دو کارخانه اعلام شده، کارخانه‌های سیرجان جنوب، فولاد آناهیتا گیلان و فولاد گیلان حسن رود از جمله تولید کنندگان میلگردهای سبک در کشور هستند.

heavy rebar factory - تفاوت وزن و قیمت میلگرد سبک و سنگین

 

کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد سنگین

تعداد کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد سنگین در ایران، کم نیست و کارخانه‌های موجود در لیست زیر، از مشهورترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد سنگین هستند:

  • ذوب‌آهن اصفهان
  • کویر کاشان
  • مجتمع فولاد خراسان (نیشابور)
  • سیادن ابهر
  • فولاد میانه

از بین تمامی این کارخانه‌ها ذوب آهن اصفهان برجسته ترین تولید کننده میلگرد سنگین در ایران است.

قیمت میلگرد سبک و سنگین

نکته بسیار مهم در تفاوت قیمت میلگرد، تفاوت در وزن این میلگرد در برندهای مختلف است؛ بنابراین توجه داشته باشید که برای انتخاب و خرید میلگرد تنها به سراغ قیاس قیمتی برندها و انتخاب ارزان‌ترین میلگرد نروید و به اطلاعات دیگر مانند وزن توجه کنید. برای مشاهده و اطلاع از قیمت و وزن میلگرد سبک و سنگین می‌توانید با مشاوران آهنک به شماره 91006007-021 تماس حاصل نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله با میلگرد های سبک و سنگین و تفاوت هایشان در قیمت و وزن آشنا شدید. حالا می‌دانید که بر اساس نوع سازه و نظر کارشناس انتخاب کدام نوع از این دو دسته میلگرد میتواند پاسخگوی نیاز شما باشد. در پایان از شما دعوت میکنیم تا در قسمت نظرات سوالات خود را بیان کنید تا کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما باشند.