معرفی کارخانجات تولید میلگرد سبک در ایران-آهنک

قبل از هر چیزی باید باید به این مساله اشاره کرد که سبک بودن وزن میلگرد باید در حد استانداردی باشد. در غیر این صورت, کم بودن وزن مصالح ساختمانی پاسخگوی بارگذاری سازه نخواهد بود و مشکلات جبران ناپذیری به وجود خواهد آورد. در این مقاله به معرفی سبک ترین میلگرد در بازار آهن آلات خواهیم پرداخت و استانداردهای وزن میلگرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به چه میلگردی سبک می‌گویند؟

میلگردها با توجه به سایز و انواع مختلفی که تولید می‌شوند. در نتیجه, کاربردهای مختلفی در صنعت و ساختمان سازی دارند. میلگردها با توجه به وزن, دو نوع سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. تعدادی از تولید کنندگان وزن میلگرد را پایین تر از حد استاندارد تولید می‌کنند. به این قبیل میلگردها در بازار آهن آلات, میلگرد سبک گفته می‌شود.

اگر در مورد مزایا و معایاب میلگردهای سبک اطلاعات چندانی ندارید, تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

images 2 - سبک ترین میلگرد در بازار

سبک ترین میلگرد در بازار آهن آلات

وزن میلگرد سبک نسبت به دیگر میلگردهای استاندارد و موجود در بازار کمتر است ولی این مساله دلیل بر این نیست که این محصول از کیفیت پایینی برخوردار است. بسیاری از افراد برای ساخت و سازهای مختلف و کاردبردهای خاص نیاز به میلگرد سبک دارند.

محل استفاده، منطقه جغرافیایی، بودجه اقتصادی و… از جمله عواملی است که بر انتخاب بهترین نوع میلگرد تاثیر می گذارد. و به طور قطع نمی توان یک نوع میلگرد را همیشه بهترین دانست.

سبک ترین میلگرد ایران را چه کارخانه‌ای تولید می‌کند؟

دو کارخانه فولاد ظفر بناب و فولاد راد همدان در ایران میلگرد سبک تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنند.

فولاد راد همدان تولید کننده سبک ترین میلگرد

این کارخانه در سال 1396 واقع در شهرک ویان استان همدان با زمینی به مساحت 50 هزار متر مربع فعالیت خود را آغاز کرد. ظرفیت تولید این کارخانه 500 هزار تن در سال می‌باشد و میلگرد آجدار استاندارد A2 و A3 تولید می‌کند. استانداردهای تولید میلگرد در این کارخانه, استاندارد ملی ISIRI 3132 و استاندارد بین المللی DIN 488 و BS EN 4449 می‌باشد.

با استفاده از تجهیزات اروپایی و بر اساس استانداردهای جهانی, اقدام به تولید سبک ترین میلگرد نسبت به دیگر کارخانجات ایران می‌کند. این کارخانه استاندارد بودن محصولات خود را به وسیله برگه آنالیز و آزمایش مخصوص هر میلگرد تضمین می‌کند. نام تجاری هک شده بر روی هر شاخه میلگرد RAD می‌باشد.

مشخصات میلگرد راد همدان آهنک - سبک ترین میلگرد در بازار

 

فولاد ظفر بناب تولید کننده سبک ترین میلگرد در شمال غرب

این کارخانه از سال 1386 واقع در استان آذربایجان شرقی, شهرستان بناب فعالیت خود را آغاز کرد. این کارخانه به غیر از میلگرد که از محصولات اصلی تولید آن می‌باشد, اقدام به ساخت نبشی, ناودانی و تیرآهن هم می‌کند. تولیدات این کارخانه طبق استانداردهای DIN و ASTM و استاندارد ملی ISIRI است.

فولاد ظفر بناب یکی از تولیدکنندگان اصلی سبک ترین میلگرد در شمال غرب کشور می‌باشد. که گواهینامه‌های ISO 14001 ,ISO 18001 و ISO 90001 برای کیفیت محصولات خود دریافت کرده است. نام تجاری حک شده این کارخانه بر روی میلگردهای تولیدی خود, ZN می‌باشد.

علامت اختصاری فولاد ظفر بناب 1 - سبک ترین میلگرد در بازار

 

جدول وزن کارخانه‌های تولید کننده میلگرد سبک در ایران

در جدول زیر وزن تقریبی هر کدام از سایزهای میلگرد راد همدان و ظفر بناب آورده شده است. البته هر کارخانه در تولیدات خود مقداری تلرانس در نظر می‌گیرد.

Component 3 – 1 - سبک ترین میلگرد در بازار

 

نحوه محاسبه وزن میلگرد

فرمول زیر برای محاسبه وزن میلگرد با قطر مختلف و طول متفاوت است.

نکته: وزن هر شاخه میلگرد 12 متری با توجه به استاندارد جهانی در نظر گرفته شده است.

formul milgerd - سبک ترین میلگرد در بازار

وزن میلگرد استاندارد

استانداردهای مورد استفاده در ایران سه نوع است. استاندارد میلگرد روسی، استاندارد ISIRI 3132 (استاندارد ملی میلگرد ایران) و آیین نامه آبا.

در جدول زیر وزن استاندارد بر اساس سایز هر شاخه 12 متری میلگرد را مشاهده می‌کنید.

[table id=20 /]

اندازه گیری وزن میلگرد با استفاده از جدول اشتال

جدول اشتال یا همان (STAHLBAU Table) مرجعی بین‌المللی برای وزن استاندارد انواع مقاطع فولادی است. شما می‌توانید با کلیک بر روی جدول اشتال میلگرد، اطلاعاتی نظیر سطح مقطع میلگرد، قطر میلگرد، حجم یک شاخه میلگرد و وزن هر متر میلگرد را به دست آورید.

خانم اشنایدر بورگر (Martha Schneider-Bürger) در سال 1938 برای اولین بار جدول اشتال را بر اساس استاندارد DIN آلمان تهیه و تنظیم کرد. با این حال, کلمه اشتایل واژه‌ای آلمانی و به معنای استیل است.

Data 2 300x180 - سبک ترین میلگرد در بازار

آیا در وزن میلگرد می‌توان تقلب کرد؟

برای محاسبه وزن میلگرد، از فرمول خاصی استفاده می‌شود که در بالا به آن اشاره شد. طول، قطر و وزن میلگرد بر اساس یک استاندارد مشخص و از پیش تعیین شده است. طول استانداردی که برای میلگرد در نظر گرفته می‌شود؛ 12 متر است. اگر این سایز، کمتر از 10 میلی‌متر باشد، به  صورت کلاف تولید می‌شوند.
برخی از تولیدکنندگان، وزن میلگرد تولیدی خود را از حد استاندارد تعریف شده سبک‌تر می‌سازند. آیا در وزن میلگرد می‌توان تقلب کرد؟ همان‌طور که در این مطلب به آن اشاره کردیم، میلگردها تلرانس وزنی دارند، بنابراین وزن آن‌ها معمولا به صورت دقیق و حساب شده است.

مشکل بزرگی که خیلی از افراد در بازار آهن آلات با آن درگیر هستند، این است که ممکن است خریدار درخواست میلگرد فولاد ظفر بناب به عنوان میلگرد سبک را داشته باشد. و فروشنده به جای این نوع میلگرد، میلگرد کارخانه دیگری را برای خریدار ارسال کند. این در حالی است که خیلی از افراد این تصور را دارند که در وزن میلگرد تقلب شده است. در صورتی که کارخانه میلگرد را مطابق با استانداردهای تولید میلگرد می‌سازد و روانه بازار می‌کند.

بهترین میلگرد در بازار ایران

میلگرد فولاد کربن

به این مقطع فولادی «نوار سیاه» یا «میلگرد سیاه» هم گفته می‌شود. به دلیل استحکام کششی بالا یکی از پرمصرفترین میلگردهای بازار ایران مجسوب می‌شود. این نوع میلگرد برای مناطق مرطوب و شرجی مناسب نبوده و دچار زنگ‌زدگی می‌شود. هنگامی که زنگ بزند بتن اطرافش را ترک می‌اندازد و می‌شکند. در مناطق مرطوب بهتر است از میلگرد نوع گالوانیزه استفاده کرد. به دلیل اینکه مقاومت بیشتری در برابر رطوبت از خود نشان می‌دهند.

download 1 1 300x122 - سبک ترین میلگرد در بازار

تاثیر وزن بر قیمت میلگرد

برای محاسبه وزن میلگرد باید از یک فرمول اختصاصی استفاده کرد. قیمت میلگرد بر اساس وزن آن محاسبه می‌شود. با فهمیدن قیمت هر شاخه میلگرد, می‌توان هزینه کل میلگردهای مورد نیاز برای پروژه را محاسبه کرد.

وزن میلگرد سبک نسبت به دیگر میلگردهای موجود در بازار کم‌تر می‌باشد اما این کم بودن وزن دلیل بر استاندارد نبودن یا بی‌کیفیتی محصول نیست.  قیمت میلگرد این دو کارخانه تولید کننده سبک ترین میلگرد در بازار آهن آلات و تمامی تولیدکنندگان آهن ایران و نیز بررسی وزن محصولات، را از ما بخواهید. آهنک با بیش از ۶۰ سال سابقه در زمینه فروش انواع آهن آلات می‌تواند به صورت مستقیم و بدون واسطه میلگرد مورد نیاز شما را تامین کند.