تفاوت فولاد و آهن

به صورت کلی می توان گفت که تمام فلزات موجود را در ابتدا از معادن به کمک ماشین آلات و دستگاه های انتقال برداشت کرده و سپس به کارخانه های ذوب انتقال می دهند، در قدم بعدی با دادن حرارت در کوره و با افزودن و یا جدا سازی مواد اضافه می توانند فلز مورد نظر را استخراج کنند. از جمله فلزات موجود را می توان فولاد و آهن نام برد که این دو به مواد خاصی تلقی می شود. در این مقاله به بررسی و بیان تفاوت فولاد و آهن پرداخته می شود.

تعریف فولاد و آهن

آهن: یکی از فراوان ترین فلزات موجود در سطح زمین آهن می باشد، در واقع آهن سنگی است که از معادن برداشت شده و سپس در کارخانه مواد اضافی آن جداسازی می شوند که آنها را ذوب کرده و به دلیل متفاوت بودن چگالی آهن با مواد دیگر، آهن در قسمت پایین قرار می گیرد ولی مواد ناخالص به سمت بالایی مواد مذاب می روند و آهن خام به وجود می آید.

فولاد: در واقع فولاد از آهن خام به وجود می آید که مواد اصلی برای تولید فولاد را می توان آهن خام نام برد و با استفاده از عناصر دیگر و ترکیب آنها با آهن خام، فولاد به وجود می آید. فولاد آلیاژی از آهن خام می باشد که در صنعت ساختمان سازی و همچنین ساخت انواع تجهیزات دیگر کاربرد فراوان دارد و انواع مختلفی از فولاد وجود دارد.

برای دریافت قیمت روز ورق آهن و قیمت میلگرد با ما همراه باشید.

تفاوت میان فولاد و آهن

فولاد در حقیقت آلیاژی از آهن خام می باشد و ماده اصلی برای تولید فولاد را می توان آهن خام نام برد. آهن خام را به تنهایی نمی توان استفاده کرد، زیرا قابلیت هایی از جمله ضربه پذیر بودن و انعطاف پذیری مورد نیاز را ندارد که باید از عناصر مختلف (از جمله مگنز، کروم، گوگرد، کربن و سیلیسیم که درصد هر کدام متفاوت می باشد) استفاده کرد تا ماده ای ایجاد شود که ویژگی های مورد نیاز ما را داشته باشد، علاوه بر افزودن مواد خاص به آهن خام، زمان و نحوه ی سرد شدن مواد مذاب نیز در ماده ی به وجود آمده موثر است.

difference between steel and iron - تفاوت فولاد و آهن

 

تشخیص فولاد از آهن

همانگونه که ذکر شد، آهن و فولاد با هم متفاوت می باشند و مهمترین روش تشخیص تفاوت آنها توجه به رنگ و همچنین خواص مکانیکی آنها می باشد، آهن به رنگ خاکستری تیره ولی رنگ فولاد روشن تر می باشد و خواص مکانیک آهن از جمله استحکام و شکل پذیری، کمتر از فولاد می باشد و برای استفاده از آن باید مواد متفاوتی به آن اضافه شود.
از دیدگاه علمی بسیاری از اصطلاحاتی که به صورت عامیانه استفاده می شوند و به نظر یک معنی مترادف دارند، اشتباه می باشد برای مثال تفاوت آهن و فولاد، همینطور که اشاره شد این دو با هم متفاوتند و فولاد، آلیاژی از آهن خام می باشد و آهن خام به تنهایی کاربردی ندارد و باید با استفاده از مواد دیگر، محصولی ایجاد کرد که ویژگی مناسبی برای کاربرد ما داشته باشد. از موارد استفاده آهن می توان به انواع تیرآهن اشاره کرد که در صنایع مختلف کاربرد دارد. برای خرید تیرآهن می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی آهنک اقدام نمایید.