توری اکسپندد متال چیست

شاید بسیاری تنها کاربرد توری‌های فلزی را در حفاظت از املاک و برخی از ماشین‌آلات صنعتی بدانند. اما فقط اگر با دقت بیشتری به اطراف خود توجه کنیم، یکی از پرکاربردترین توری‌های فلزی مورد استفاده در جهان امروز، یعنی توری اکسپندد متال را خواهیم دید. توری لوزی اکسپندد متال با مزایای فراوانی که نسبت به دیگر توری‌ها دارد، محصولی کاربردی در صنعت، ساختمان‌سازی، ابزارآلات، معماری و بسیار مصارف دیگر می‌باشد. در این مقاله به معرفی توری اکسپندد، ویژگی‌ها، کاربرد‌ها، مزایا و بررسی قیمت این محصول کاربردی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

توری اکسپندد متال چیست؟

توری اکسپندد متال (Expanded Metal) که از دیگر نام‌های آن می‌توان به توری لوزی، استرچ متال، متال مش، فنس لوزی و توری فرانسه اشاره کرد یک نوع توری فلزی است که اولین بار توسط جان فرنچ گلینگ (John French Golding) در سال 1884 اختراع و ثبت شد.

این توری در‌ واقع یک صفحه‌ی فلزی مشبک است. توسط فرایند‌های کششی مقاوم سازی شده و دارای شبکه‌هایی توخالی به نام چشمه، در ستون و ردیف می‌باشد. چشمه‌ها اغلب به شکل لوزی (الماس) ساخته می‌شوند. می‌توان گفت محدودیت خاصی در جنس، ابعاد، شکل و حتی روش استفاده از این محصول وجود ندارد و قطعا یکی از اقتصادی‌ترین انتخاب‌ها در هر نوع پروژه، توری لوزی اکسپندد خواهد بود.

جنس اکسپندد متال

تقریبا می‌توان گفت هر صفحه‌ی فلزی را می‌توان به توری اکسپندد متال تبدیل کرد. اما هر مواد مصرفی، استحکام، زیبایی و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. به همین خاطر جنس توری باید با توجه به موارد مصرف آن انتخاب شود. برای تولید توری لوزی می‌توان از فولاد ضد زنگ، فولاد نورد گرم و سرد، مفتول سیاه، آلومینیوم، گالوانیزه، استینلس استیل، تیتانیوم، نیکل، کورتون و یا هر ماده‌ی انعطاف پذیر دیگری استفاه کرد.

types of expanded metal min - توری لوزی اکسپندد متال چیست و چه کاربردی دارد؟

 

ابعاد توری اکسپندد

یکی از دلایل پرکاربرد بودن توری اکسپندد متال، امکان تولید آن به صورت سفارشی می‌باشد چرا که اکسپندد متال‌ها را می‌توان از لحاظ ابعاد، اندازه، طول و عرض، ضخامت، شکل ظاهری و… به گونه‌های متنوعی تولید کرد. طول ورق‌ها نامحدود و عرض آنها نیز با توجه به نوع پروژه قابل تغییر است. اما در نهایت اکسپندد متال‌ها پارامترهایی برای تولید دارند که به شرح زیر است.

ضخامت ورق:  ضخامت ورق فلزی بین 1 تا 8 میلی‌متر متغیر است. ورق‌هایی با ضخامت کمتر از استحکام کافی برخوردار نمی‌باشند و با ضخامت بیشتر وزن محصول سنگین خواهد شد.

طول و عرض ورق: همانطور که گفتیم طول ورق‌های توری لوزی کششی نامحدود است و عرض آن‌ به عرض ورق فلزی انتخابی بستگی دارد.

پایه چشمه: به میزان بازشدگی شیار روی هر ورق را به اسم پایه چشمه می‌شناسند. حداقل مقدار این فضا 4 و حداکثر 25 میلی‌متر می‌باشد. با تغییر اندازه پایه چشمه می‌توان مقدار دید، عبور هوا، نور، آب، باد و… را کنترل کرد.

طول و عرض چشمه: ابعاد چشمه‌های توری لوزی می‌تواند بسیار متنوع باشد. بازه تغییر طول چشمه‌ها بین 32 تا 250 و عرض آنها بین 14 تا 100 میلی‌متر است.

0علاوه بر شاخص‌های گفته شده، توری لوزی اکسپندد با ضخامت ورق 0.2 تا 6 میلی‌متر، طول آزاد و چشمه‌هایی با ابعاد 6*4 و 75*200 نیز قابل ساخت است. همچنین قطر چشمه های توری لوزی با توجه به نوع ورق فلزی انتخاب شده و نوع کاربرد آن متغیر خواهد بود. همین تنوع در تولید باعث محبوبیت آن بین معماران و فعالان صنعت ساختمان‌سازی شده است.

expanding machine min 1 - توری لوزی اکسپندد متال چیست و چه کاربردی دارد؟

روش ساخت توری اکسپندد متال

توری اکسپندد متال طی فرآیند نورد سرد و توسط دستگاه اکسپندینگ (دستگاه منبسط کننده) تولید می‌شود. به دلیل طراحی و تولید ساده‌، روش ساخت آن از زمانی که اختراع شده تا به حال تغییر نکرده است. دستگاه ورق‌‌ها و کویل‌های فلزی جامد را به یک شبکه‌ی فلزی منبسط شده تبدیل می‌کند. درواقع روی دستگاه چاقویی نصب شده که الگوی مش را تعیین می‌کند. یعنی همانطور که ورق فلزی توسط دستگاه از اطراف منبسط می‌شود با استفاده از فرآیند شکاف تحت فشار، به طور همزمان بریده و کشیده می‌شود. کشیده شدن شکاف‌های ایجاد شده توسط چاقو سوراخ‌های یکنواختی ایجاد می‌کند که این الگو‌ها با توجه به شکل برش دستگاه متغیر است. برای اطمینان از یک الگوی منسجم، دستگاه به صورت دستی برنامه‌ریزی شده یا همزمان که ورق توسط دستگاه کشیده می‌شود، تیغه نیز برش ایجاد می‌کند. سپس اکسپندد متال‌ها به صورت سیم پیچ (کلاف/رول) یا شیت وارد بازار می‌شوند.

Production process of expanded metal mesh - توری لوزی اکسپندد متال چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع اکسپندد متال‌ها

رایج‌ترین انواع اکسپندد متال عبارتند از:

اکسپندد متال استاندارد (Standard Expanded Metal)

می‌توان گفت اکسپندد متال استاندارد یا توری لوزی ساده به دلیل تنوع بالا و مقرون به صرفه بودن رایج‌ترین نوع از اکسپندد متال است. از این توری فلزی ساده اغلب برای ایجاد یک سطح سفت، برجسته و مقاوم در برابر لغزش استفاده می‌کنند. در توری لوزی ساده، رشته‌ها و پیوندها در یک زاویه یکنواخت قرار می‌گیرند. 0چشمه‌های لوزی یا الماسی شکل ایجاد شده، علاوه بر استحکام بیشتر، باعث گردش هوا و نور حداکثری به محیط می‌شوند.

اکسپندد متال مسطح (Flattened Expanded Metal)

زمانی که توری کششی پس از فرآیند نورد سرد توسط دستگاه پرس شود، به توری اکسپندد متال مسطح یا تخت تبدیل می‌شود. در پروژه هایی که به سطح صاف نیاز است، معمولا از این نوع توری کششی استفاده می‌کنند. همچنین در فرآیند صاف کردن، طول ورق مورد استفاده بین 3 تا 7 یا به طور میانگین 5 درصد افزایش می‌یابد.

اکسپندد متال شش ضلعی (Hexagonal Expanded Metal)

اکسپندد متال شش ضلعی دارای چشمه‌های شش ضلعی به جای الماسی‌های معمولی (لوزی) است. 0زمانی که ورق فلز به شدت منبسط شده باشد، دهانه‌های شش ضلعی به دهانه‌های الماسی شکل ترجیح داده می‌شوند. شکل ظاهری اکسپندد شش ضلعی علاوه بر این که به فلز استحکام بیشتری می‌بخشد، امکان عبور نور، هوا، گرما، صدا و مایع را فراهم می‌کند.

اکسپندد متال معماری (Architectural Expanded Metal)

0این نوع توری که برای مصارف معماری و تزیینی استفاده می‌شود در واقع همان توری لوزی با دهانه‌ی الماسی شکلیست که به آن ویژگی‌های معماری اضافه شده است. به طور همزمان از زیبایی شناسی خوب، حفظ حریم خصوصی و تهویه هوای مناسب برخوردار می‌باشد و برای اهداف تزیینی یا کاربردی و یا ترکیبی از این دو، بهترین گزینه است. اکسپندد متال معماری کمتر در ایران پیدا می‌شود و پس از ساخت نیاز به رنگ‌آمیزی دارد.

اکسپندد متال میکرو (Micro Expanded Metal)

توری لوزی میکرو دارای تعداد زیادی از چشمه‌های کوچک در سطح ورق فلز است. چشمه‌های این نوع توری می‌توانند استاندارد (لوزی)، مسطح، شش ضلعی و مربعی باشند. این نوع اکسپندد متال‌ها اغلب برای فیلتراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اکسپندد متال گریتینگ (Grating Expnded Metal)

استرچ متال گریتینگ بدون هیچ اتصال یا جوشی تولید می‌شود و از نمونه‌های معمولی سنگین‌تر است.0 در واقع توری اکسپندد متال گریتینگ نوعی توری لوزی تقویت شده است و برای همه کاربردهای سنگین همچون مناطقی که نیازمند دوام بالایی هستند مانند راهروها، پله‌ها یا مناطق اصلی عابر پیاده استفاده می‌شود.

different types of expanded metal mesh min 3 - توری لوزی اکسپندد متال چیست و چه کاربردی دارد؟

 

ویژگی‌های توری لوزی

از مهم‌ترین دلایل محبوبیت توری لوزی، ویژگی‌های خوب و کاربردی این محصول در انواع پروژه‌های صنعتی و تزیینی است. در این قسمت چند ویژگی مهم این محصول را بررسی می‌کنیم.

مقاومت بالا و وزن کم

بسیاری از مواقع این توری به عنوان جایگزینی برای ورق فلزی یا توری سیمی در نظر گرفته می‌شود. توری اکسپندد برخی از بهترین ویژگی‌های این دو محصول را به طور همزمان دارا‌ست؛ به طوریکه ماده‌ای را ارائه می‌کند که از توری سیمی قوی‌تر است و عبور جریان هوا، زهکشی بهتر و وزن کمتری نسبت به ورق فلز دارد. علاوه بر این، اکسپندد متال نیاز به عملیات جوشکاری اضافی را در مقایسه با استفاده از سیم‌های فولادی جداگانه کاهش می‌دهد.

سطح متخلخل و ضدلغزش

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز برای مسیرهای عبور در فضاهای صنعتی، امنیت می‌باشد. گیر کردن ضایعات، جمع شدن آب باران، برف و یا یخ زدگی، باعث سنگینی و لغزنده شدن این راهروها می‌شوند. قرارگیری حفره‌های توخالی یا همان چشمه‌ها با زوایای مشخص در کنار هم، باعث کمتر شدن لغزندگی و لیزی اکسپندد مش نسبت به ورق‌های فلزی شده است. همچنین وجود این فضاهای توخالی و زوایای قرارگیری آن‌ها، سطح متخلخلی را روی توری لوزی ایجاد می‌کند که این محصول را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در مکان‌های صنعتی مانند کارخانجات، راهرو و پیاده‌رو‌ها تبدیل کرده است.

قابلیت شکل‌دهی و اتصال با جوش

همانطور که گفتیم در ساخت توری لوزی از متریال‌هایی با انعطاف بالا استفاده می‌شود. به همین دلیل محصول نهایی ما نیز از قابلیت شکل‌دهی و برش طولی و عرضی دلخواه برخوردار است. اکسپندد متال به دلیل منعطف بودن، مناسب‌ترین انتخاب برای ساخت محصولات فلزی، معماری و حتی مجسمه‌سازی می‌باشد.

نصب توری اکسپندد نیز بسیار آسان است. این توری هرجایی که نیاز به جوش داشته باشد با روش‌های مختلف جوشکاری قابل نصب و اتصال است.

کاربرد‌های توری لوزی اکسپندد متال

تنوع بالا و آزادی عمل در تولید استرچ متال، دایره‌ی مصرف آن را نیز بسیار بزرگ‌تر کرده است. به طوری که از کوچک‌ترین وسایل روزمره تا پروژه‌های بزرگ صنعتی می‌توان روی این فرآورده حساب کرد. با این حساب مصارف توری لوزی تقریبا نامحدود و ناشمردنی‌ست؛ ما در این بخش سعی کرده‌ایم تا 6 مورد از مهم‌ترین آنها را برای شما شرح دهیم.

1-حفاظت و امنیت

توری کششی از ویژگی‌هایی مانند استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و ضربه، رسانایی برق و گرما، عبور هوا و مایعات و همچنین ضدلغزش بودن برخوردار می‌باشد. این ویژگی‌ها باعث شده تا این فرآورده عمدتا برای تامین امنیت زیرساخت‌های کلیدی و تجهیزات مکانیکی، حفاظ‌‌ های ماشین و حتی نرده‌ی جاده‌ها استفاده شود.

حصارهای امنیتی و محافظ املاک

برخلاف دیگر حصارهای امنیتی مثل توری فلزی بافته شده و حصار جوشی، فنس کششی اکسپندد متال از ورق فولادی یک تکه با شکاف و کشش ساخته می‌شود. این ساختار، توری لوزی را در برابر برش با ابزار معمولی کاملا مستحکم می‌سازد. علاوه بر این بالا رفتن از آن سخت است، پس امنیت بالایی را ارائه می‌کند. از فنس کششی به طور گسترده در موارد زیر استفاده می‌شود.

  • حفاظت از جاده‌ها
  • مکان‌های ساخت و ساز
  • فضاهای صنعتی مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌ها
  • امنیت مرزی
  • محافظت امنیتی برای ایمنی تاسیسات
  • حفاظت از افراد داخل حصار

expanded metal security fance min - توری لوزی اکسپندد متال چیست و چه کاربردی دارد؟

گارد ماشین‌آلات صنعتی

ایمنی همیشه در صنعت تولید یک دغدغه‌ی بزرگ است. تجهیزات صنعتی علاوه بر اینکه نیروی کار را در معرض خطر قرار می‌دهند، بلکه خود در برابر تهدیدات انسانی و طبیعی نیاز به محافظت دارند. گارد فلزی اکسپندد متال مش، در حفاظت کلی و جزئی دستگاه‌ها قابل استفاده است. حفاظ‌‌های بزرگ معمولا بر روی ماشین‌هایی که مستعد ایجاد صدمات هستند، برای محافظت افراد در برابر تراشه و جرقه هنگام کار دستگاه نصب می‌شود. همچنین از گارد اکسپندد اغلب برای تیغه‌های فن، چرخ دنده‌ها، میله‌های اتصال و دیگر اجزای دستگاه استفاده می‌شود. فنس لوزی برای حفاظت از ماشین‌ها در فضای باز نیز قابل استفاده است.

expanded metal machine guards min - توری لوزی اکسپندد متال چیست و چه کاربردی دارد؟

2-ساختمان سازی

در ساختمان‌های مرتفع، ساختمان‌های عمومی، تجاری و سایر ساختمان‌های مهم، پایداری امنیت، باید در طول ساخت و ساز رعایت شود. اکسپندد متال به عنوان محصولی برای محافظت از ساختمان با قیمت مقرون به صرفه، در دیوار‌های ساختمان، سقف، آجرکاری و غیره استفاده می‌شود. استفاده از استرچ متال در زیرساخت‌ها، استحکام ساختار کلی و طول عمر ساختمان را افزایش می‌دهد و در نهایت باعث امنیت جانی بیشتر افراد می‌گردد.

تقویت دیوار و سقف

توری اکسپندد متال در طول ساخت و ساز، اغلب به عنوان پایه گچ‌کاری دیوار برای تقویت دیوارهای ساختمان استفاده می‌شود. سطح برجسته‌ی توری، چسبندگی گچ را افزایش می‌دهد و می‌تواند به طور موثر از ترک خوردن دیوار ناشی از انقباض بتن یا گچ جلوگیری کند و کیفیت ساختمان را بهبود ببخشد. فلز اکسپندد به طور گسترده روی بتن، آجر، چوب، گچ و سایر سطوح قابل استفاده است.

concrete wall expanded metal lath min - توری لوزی اکسپندد متال چیست و چه کاربردی دارد؟

3-مهندسی

همانطور که گفتیم اکسپندد متال یک فراورده‌ی مشبک یک تکه است که از بریدگی و کشش یک صفحه‌ی فولادی جامد ساخته می‌شود. محکم و با دوام است و ظرفیت بار عالی و خاصیت ضدلغزش بودن دارد. بنابراین می‌تواند شرایط ایمن را برای عابران پیاده و تجهیزات فراهم کند. به همین دلیل استفاده‌ی گسترده‌ای در ساخت راهروها، آج پله‌ها، نیمکت گلخانه، رمپ تریلر و… دارد.

ساخت راهرو و پله‌ها

گذرگاه‌ و پله‌هایی با جنس اکسپندد متال، از استحکام و تحمل وزن بالایی برخوردارند و همچنین ضدلغزش هستند. در صنایع مختلف برای ایجاد گذرگاه ایمن برای ساخت و ساز، حمل و نقل، عملیات‌های تعمیر و نگهداری و فضاهای عمومی مانند؛ روگذر، سکوی نفت و گاز، سکوی دریایی، سیستم‌های پلتفرم سقف، پل عابر و غیره مورد استفاده می‌باشند. همچنین برای پله‌های متحرک، ثابت و پله‌های مارپیچ در سازه‌های صنعتی و یا حتی مسکونی بسیار مناسب هستند.

مهندسی گلخانه‌ای

در صنعت کاشت گلخانه‌ای، نیمکت‌های استرچ متال بسیار محبوب هستند. چراکه سطحی قوی و محکم برای پشتیبانی و محافظت از گیاهان گلدانی فراهم می‌کنند. اکسپندد متال مورد استفاده برای نیمکت‌های گلخانه‌ای اغلب نوع مسطح (تخت) این محصول است. توری کششی تخت، سطحی صاف ایجاد می‌کند تا جلوی ریزش گیاهان ‌گلدانی را بگیرد. علاوه بر این، حفره‌های توخالی یکنواخت اجازه‌ی عبور آزاد هوا و نور خورشید را می‌دهد و در نهایت محیطی مناسب برای رشد گیاهان در گلخانه را فراهم می‌کند. همچنین از اکسپندد مسطح برای کاشت مستقیم بذر گل نیز استفاده می‌شود.

مهندسی و طراحی ابزار و وسایل ماشینی

توری فلزی کششی به جز ساخت پلکان و پیاده‌رو‌ها، در طراحی ابزار جانبی ماشین‌ مانند؛ رمپ‌های شیب‌دار، نردبان چندمنظوره‌ی خودرو‌های سنگین، رمپ تریلر، بارانداز عرشه‌ها و حتی کفپوش و قفس حیوانات برای نگهداری و جابجایی با تعداد بالا استفاده می‌شود.

4-دکوراسیون و معماری

اکسپندد متال تزئینی یا توری اکسپندد معماری، در جنس‌های مختلف، الگوهای چشمه و رنگ وجود دارند و جدای از زیبایی و عملکرد، بسیار مقرون به صرفه نیز هستند. در نتیجه به یک مصالح تزئینی محبوب برای ساختمان‌های مدرن تبدیل شده‌اند. از اکسپندد معماری می‌توان به طور گسترده ای در نما، سقف، دکوراسیون داخلی، آفتابگیر، نرده و غیره استفاده کرد.

نمای ساختمان‌ها

اکسپندد متال معماری به عنوان نمای سازه، دیواری سبک وزن است که معمولا در ساختما‌های مدرن با مقیاس بزرگ یا بلند برای محافظت و تزئین دیوارهای خارجی استفاده می‌شود. این محصول، اغلب در مراکز خرید، ساختمان‌های تجاری، هتل‌ها، پارکینگ‌ها و سایر ساختمان‌های عمومی استفاده می‌شود.

نماهای استرچ متال، معمولا از آلومینیوم به ضخامت 3 تا 5 میلی‌متر، سبک و محکم ساخته می‌شوند. همچنین توری لوزی با روکش آنودایز یا PVDF نه تنها ظاهری جذاب دارد، بلکه مقاومت بسیار خوبی در برابر آب و هوا و در نتیجه عمری طولانی دارد که محبوبیت روزافزونی میان معماران و طراحان به دست می‌آورد.

expanded metal in building decoration min - توری لوزی اکسپندد متال چیست و چه کاربردی دارد؟

سقف

می‌توان گفت سقف اکسپندد متال، یکی از مصالح ضروری در طراحی ساختمان‌های مدرن است. چراکه نه تنها جلوه‌ی بصری شگفت انگیزی را به ارمغان می‌آورد، بلکه ضد حریق، عایق گرما و جاذب صدا می‌باشد و بسیاری از عملکردهای مورد نیاز را برای معماران برآورده می‌کند. به طور گسترده در دفاتر، کتابخانه‌ها، مراکز خرید، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و… مورد استفاده است. این نوع توری فلزی به طور کلی از صفحه آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شود و در ابعاد مختلف چشمه (دهانه) قابل تولید است.

آفتابگیر ساختمان

آفتابگیر اکسپندد متال به دلیل داشتن ساختاری سه بعدی، به طور موثری جلوی نور شدید خورشید را می‌گیرد. دهانه‌های یکنواخت آن به جریان آزاد هوا، اجازه‌ی عبور می‌دهد و یک محیط خنک و سالم را فراهم می‌آورد. این آفتابگیرها در ساختمان‌های مسکونی، اداری، استادیوم‌ها، مراکز خرید و غیره مورد استفاده هستند.

دکوراسیون داخلی

استفاده از اکسپندد متال تزیینی در دکوراسیون داخلی، نه تنها جلوه‌های دکوراسیون داخلی خیره کننده‌ای به ارمغان می‌آورد، بلکه عملکردهای تقسیم، پشتیبانی و حفاظت را نیز انجام می‌دهد. بنابراین گزینه‌ای مناسب برای پارتیشن داخلی، ویترین و دکور فروشگاه‌ها، دیوار پس‌زمینه یا تزیینی، دکوراسیون سقف، دکوراسیون لامپ، شلف، کتابخانه و سایر مصارف داخلی و تزیینی می‌باشد.

نرده‌ها

نرده‌های ساخته شده با استرچ متال مستحکم و با دوام هستند و معمولا به عنوان ریل راه‌پله یا بالکن استفاده می‌شوند. همچنین علاوه بر ایجاد امنیت، به دلیل تنوع در تولید می‌تواند با هر سبک معاری هماهنگ شود.

5-فیلتراسیون

توری اکسپندد در فیلتراسیون، از عناصر داخل فیلتر، پشتیبانی و محافظت می‌کند. به طوری که اکسپندد متال با سوراخ‌های ریز، نه تنها می‌تواند از پارچه‌های نبافته، کاغذ فیلتر و سایر اعضای فیلتر محافظت کند؛ بلکه خود می‌تواند به عنوان یک  فیلتر اصلی برای حذف ناخالصی‌ها عمل کند. توری لوزی ریز بافت یک انتخاب ایده‌آل برای صنعت فیلتراسیون است و در فیلتراسیون هوا، تصفیه آب، فیلتر رنگ، فیلتراسیون چربی و سایر زمینه‌ها به وفور استفاده می‌شود.

برای فیلتراسیون، اغلب از اکسپندد متال میکرو استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم این توری، در اندازه، رنگ و الگوهای مختلف قابل تولید است و می‌توان آن را از طریق فرآیند شکل‌دهی پیشرفته به انواع شکل‌های مخروطی، پلیسه‌دار، استوانه‌ای و… تبدیل کرد تا نیازهای مختلف در فیلتراسیون را برآورده کند.

micro expanded metal in filtration - توری لوزی اکسپندد متال چیست و چه کاربردی دارد؟

6-خودروسازی

از توری لوزی در صنعت خودروسازی، برای تولید ماشین‌هایی با استانداردهای بالا استفاده می‌شود. اکسپندد متال اغلب به عنوان توری ورودی و خروجی هوا، قفسه‌ی پشت سر پیکاپ، محافظ بلندگو و سایر قطعات خوردرو عمل می‌کند. ساختار سفت و سخت آن در عین حال که می‌تواند از اجزای کلیدی محافظت کند، به دلیل وجود حفره‌هایی منظم و یکنواخت اجازه‌ی عبور مناسب هوا و صدا را می‌دهد.

دیگر کاربردهای توری های لوزی

همانطور که گفتیم، کاربردهای توری فلزی اکسپندد بسیار زیاد است، بنابراین تنها به نام بردن برخی دیگر از آنها بسنده می‌کنیم:

  • درپوش دودکش
  • محافظ نورگیر و پنجره
  • صفحه گریل
  • قفسه
  • ساخت اجزای داخلی لوازم خانگی
  • سینی و لوازم آشپزخانه
  • وسایل فلزی مانند جامدادی‌های رومیزی در دفاتر، مدارس و…
  • قفسه و کمدهای نگهداری در بیمارستان‌ها، آتشنشانی و…
  • صفحه‌ی خشک کن
  • روکش رادیاتور
  • قفس حیوانات
  • میز و صندلی فضای باز
  • انواع میز کار
  • گریل اسپیکرهای کوچک و بزرگ
  • انواع سبد بیمارستانی، فروشگاهی، دوچرخه و…
  • سطل زباله‌های فلزی و سبک

مزایای توری اکسپندد متال

استفاده از اکسپند متال مش، مزیت‌های بسیاری دارد که ما هشت مورد از آن‌ها را باهم بررسی می‌کنیم.

  1. مقرون به صرفه: با توجه به روش ساخت این توری، می‌توان ورق فلزی کوچکی را با کشش و برش به یک اکسپندد متال بزرگ تبدیل کرد. بنابراین با مواد اولیه‌ی کمتر، محصول بیشتری به دست خواهد آمد. در نتیجه، هزینه‌های کمتر در تولید توری لوزی، این محصول را یک انتخاب اقتصادی برای انواع پروژه‌ها کرده است.
  2. فرآیند کارآمد: هنگام تولید مش فلزی اکسپندد ضایعات خیلی کمی وجود دارد. این فرآیند، نه تنها باعث دورریز و ضرر کمتر تولید کننده می‌شود؛ بلکه به گونه ای، اکسپندد متال مش را تبدیل به یک محصول سبز می‌کند.
  3. رسانایی خوب: از جایی که فنس لوزی به صورت یک تکه است، می‌تواند رسانای عالی الکتریسیته، شار مغناطیسی، گرما و سرما باشد.
  4. تقویت محافظ: ترکیب اکسپندد متال با شیشه، بتن، لاستیک و سایر مواد، استحکام آن سطح را بسیار تقویت می‌کند. همچنین باعث انعطاف پذیری آن نسبت به کشش، انبساط، انقباض، ضربه و غیره می‌شود.
  5. استحکام بالا: فلزات اکسپندد در مقابل وزن بسیار مقاوم‌اند و فشار را بهتر از فلزات بافته شده یا جوش‌های مفصلی تحمل می‌کنند.
  6. وزن کم: نوع طراحی و تولید توری لوزی، قطر کمی را در سطحی بزرگ با فضاهایی توخالی ایجاد کرده. این طراحی باعث سبک‌تر بودن وزن این محصول نسبت به ورق‌های فلزی سنتی مانند ورق پانچ و غیره شده است.
  7. گردش هوا و نور: حفره‌های موجود روی سطح توری اکسپندد، امکان گردش نور و هوا، همچنین عبور مایعات و صدا را فراهم می‌سازد.
  8. ویژگی آکوستیک: اکسپندد مش‌های مخصوص و توسعه یافته، می‌توانند آکوستیک را بهبود ببخشند و به عنوان عایق صدا عمل کنند.

تفاوت‌های توری اکسپندد با دیگر توری ها

دانستن تفاوت‌ها و نقاط قوت و ضعف محصولات مشابه نسبت به یکدیگر، تصمیم‌گیری ما در انتخاب را راحت‌تر می‌کند. برای مثال ما فنس لوزی کششی را از لحاظ شکل ظاهری، مقاومت، کاربرد و هزینه با توری استنلس استیل و ورق پانچ مقایسه کرده‌ایم. اگر شما نیز در انتخاب بین این محصولات تردید دارید، در این بخش با ما همراه باشید.

The difference between expanded metal and steel wire mesh min - توری لوزی اکسپندد متال چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت توری کششی و توری استیل

شکل ظاهری: همانطور که گفتیم فرآیند ساخت توری کششی به جز انواع خاص آن مانند شکل شش‌ضلعی، دایره و مربع، به طول کلی اغلب حفره‌های لوزی شکل با الگویی منظم و یکنواخت در سطح این توری ایجاد می‌کند. این در حالیست که توری استنلس استیل الگویی تقریبا مربعی شکل دارد. انواع مختلف این توری از نظر شکل ظاهری سه نوع ساده، دولا بافت و جناقی یا توری استیل کج‌راه می‌باشند.

مقاومت: با وجود مقاومت بالای توری استنلس استیل در برابر سایش و خوردگی، می‌توان گفت توری کششی به دلیل شکل خاص لوزی که نسبت به دیگر اشکال هندسی مانند دایره و مربع مقاومت بیشتری در برابر انواع فشار دارد، به طور کلی از مقاومت بالاتری برخوردار است. چراکه شکل هندسی لوزی و زوایایی که ایجاد می‌کند، فشار را به خوبی به همه‌ی سطح پخش کرده و استحکام بیشتری را ارائه می‌کند.

همچنین شکل ظاهری لوزی باعث شده که توری کششی از انعطاف و مقاومت کششی بالاتری نسبت به توری استیل برخوردار باشد.

کاربرد: هر دو نوع توری اکسپندد و توری استیل، کاربرد زیادی در انواع صنایع و دیگر مصارف مانند؛ ساختمان‌سازی، نفت و گاز، خودروسازی، محافظ و حصار، معماری و غیره دارند. با این حال استرچ متال‌ها، با توجه به مزایایی که قبل‌تر به آ‌ن‌ها اشاره کردیم، در بسیاری موارد گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شوند.

هزینه: قیمت هر توری بسته به شرایط و مطالبات و دیگر متغیرها می‌تواند تغییراتی داشته باشد. به طوری که می‌توان گفت قیمت ها روز به روز متفاوت هستند. سه عامل مهم برای تغییر قیمت توری کششی؛ ضخامت، مدل و سایز می‌باشد و برای توری استیل؛ ضخامت، نوع مفتول و کیفیت آن است.

The difference between expanded and punched metal min - توری لوزی اکسپندد متال چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت توری لوزی با ورق پانچ

شکل ظاهری: در فرایند ساخت ورق پانچ، با ایجاد سوراخ‌ در سطح ورق فلز اشکال با اندازه‌های مختلف همچون دایره، مربع، مستطیل و اشکال ساده و حتی طرح‌های پیچیده‌تر اما همچنان مسطح و تخت به وجود می‌آیند. اما سوراخ‌های موجود روی سطح استرچ متال برخلاف ورق پانچ با حذف قسمتی از ورق ایجاد نشده. بلکه با برش‌های خطی و به طور همزمان کشیده شدن ورق توسط دستگاه، سوراخ‌هایی اغلب لوزی شکل با زوایای مشخص و به طور سه بعدی شکل ظاهری این توری را می‌سازند.

ورق پانچ به دلیل سطحی تخت و ساده‌تر، بیشتر مناسب معماری ساده‌ی مدرن و معاصر است. وجود زوایای خاص روی سطح فنس لوزی نیز، این توری را برای طراحی منحصر به فردتر نسبت به دیگر معماری‌ها مناسب می‌سازد.

کاربرد: توری کششی و پانچ متال، هردو به دلیل عبور نور و هوا و در عین حال مقاومت بالا گزینه‌ی مناسبی برای استفاده در نمای ساختمان، محافظ و انواع کاربردها می‌باشند. اما با این وجود توری لوزی کششی علاوه بر آن از مزایایی مانند وزن پایین و همچنین دور ریز کمتر مواد اولیه و… بهره‌مند است. بنابراین می‌تواند مصارف بسیار بیشتری از ورق پانچ حتی در صنایع بزرگ و ساخت و ساز‌ها داشته باشد.

هزینه: به طور کلی اکسپندد مش محصولی مقرون به صرفه به حساب می‌آید. با این وجود، گاهی به دلیل تفاوت در روند ساخت هزینه‌ها تغییر می‌کنند. مثلا روند ساخت ورق پانچ بسیار ساده است اما دور ریز زیادی دارد و تنها در شیت قابل اجرا می‌باشد که همین می‌تواند باعث تغییر قیمت شود. در حالی که دور ریز استرچ متال تقریبا صفر است اما امکان دارد به دلیل فرایند کشش اضافی قیمت بیشتری پیدا کند.

قیمت توری لوزی اکسپندد

به طور کلی، قیمت توری اکسپندد متال با توجه به جنس، ضخامت، ابعاد، وزن و قیمت مواد اولیه سنجیده و به طور روازنه دچار تغییرات می‌شود. این تغییرات به صورت عمده از نوسانات قیمت انواع توری فلزی پیروی می‌کند. شما می‌توانید این نوع توری فلزی و یا انواع دیگری از توری ها را از ما با بهترین قیمت و کیفیت تهیه کنید. برای مشاهده تمامی توری های فلزی شامل، انواع توری گابیون، مش، حصاری و استعلام قیمت روز آن‌ها روی لینک زیر کلیک کنید.

کلام پایانی

اکسپندد متال یک ماده‌ی فلزی همه کاره است که به طور گسترده برای امنیت، ساخت و ساز، صنایع مختلف، هنر، مهندسی و سایر زمینه‌ها استفاده می‌شود و به عنوان یک محصول سبز و کم ضرر، جایگزینی خوب برای دیگر نمونه‌ها می‌باشد. امید داریم در این مقاله، معرفی کامل و جامعی از این فرآورده‌ی پرکاربرد را به شما ارائه داده باشیم. ممنون که تا پایان همراه ما بودید.