راهنمای خرید انواع ورق استیل

ورق های استیل از دسته فولادهای آستنیتی و فریتی یا ترکیبی از هر دو نوع است. به دلیل ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی، استحکام بالا، قابلیت شستشوی آسان، قابلیت فرم دهی و شکل پذیری، مقاومت در برابر اکسیداسیون و غیره، کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد. برای آشنایی بیشتر با راهنمای خرید ورق استیل با ما همراه باشید.

آشنایی با ورق استیل

استنلس استیل به ورقی گفته می شود که پایه آن آهن است اما آلیاژهای دیگری نیز دارد و عناصر دیگری نیز بسته به خواص مکانیکی آن مثل شکل پذیری، جوش و سختی در آن ترکیب شده اند. ورق های استیل دارای درصدی کم از کربن می باشند که این درصد معمولا زیر عدد 2 است و هرچه میزان کربن موجود در ورق های استیل بیشتر باشد شکل پذیری کاهش و مقاومت آن ها افزایش می یابد.

این محصول در دو نوع متفاوت مربع و مستطیل شکل تولید شده که هر دو دارای ابعاد متفاوتی نیز می باشند و بسته به نیاز پروژه انتخاب می گردند. یکی دیگر از ویژگی های بارز ورق های استیل مقاومت بسیار بالای آن ها در برابر تحمل دماهای بالا و پایین می باشد به طوری که این ورق ها می توانند تا دماهای 1000+ درجه سانتی گراد و 200- درجه را تحمل نمایند.

coil ahanak 150x150 - جامع ترین راهنمای خرید ورق استیل

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

ورق استیل از کجا بخریم؟

ورق استیل کاربرد بسیار زیادی دارد. برای اینکه بتوانید از مزیت این نوع از ورق های فلزی به خوبی بهره مند شوید لازم است باید و نبایدهای مربوط به خرید را جدی بگیرید. در حال حاضر شرکت های مختلفی در حوزه ی فروش ورق های استیل فعالیت دارند. از سوی دیگر سودجویانی نیز در تلاش هستند با ترفندهایی از طریق فریب خریدار، پول زیادی به جیب بزنند.  حتما برای خرید ورق استیل، شرکت های شناخته شده را انتخاب کنید. در این صورت قادر خواهید بود با اطمینان خاطر خرید خود را نهایی کنید.

شرکت آهنک با بیش از 60 سال سابقه فروش آهن آلات انتخابی مطمئن و مقرون به صرفه برای شما عزیزان است. شما می‌توانید با شماره گیری 91006007-021 محصولات آهنی مورد نیاز خود از جمله ورق استیل را از ما تهیه کنید.

abstract metal pattern background 3d illustration 103740 1466 300x196 - جامع ترین راهنمای خرید ورق استیل

اطلاعات لازم قبل از خرید ورق استیل

چیزهایی مثل قیمت و کیفیت در هنگام خرید محصولات فولادی و آهنی مهم هستند اما کافی نیستند. قبل از خرید ورق استیل این موارد را بدانید که آیا بنگاه و فروشنده امکان ارسال بار به تمام نقاط را دارد؟ در غیر این صورت شما باید درگیر ماشین و راننده با هزینه اضافه باشید. یا اینکه مطمئن شوید که فروشنده امکان خرید عمده و یا با حجم کم را داشته باشد. اگر نیاز به پرداخت هزینه به صورت اقساط، چک و یا شرایط داشته باشید، بهتر است از شرکت هایی خرید کنید که این شرایط را در اختیار مشتریان قرار می دهند.

ورق استیل نیز همچون ورق آلیاژی پرطرفدار است. لازم است در مورد باربری و شرایط ارسال و تحویل بار نیز اطلاعاتی به دست آورید. بار شما باید بیمه شده باشد، به طور سالم و در موعد مشخص شده به مقصد برسد.
ورق های فولادی و آهنی کاربردهای زیاد و متنوعی دارند. این محصولات در ابعاد، ضخامت، شکل و جنس مختلف ساخته می شوند تا صنایع نظامی، ماشین سازی، ساخت و ساز و غیره به کار بروند؛

اما ورق استیل ضد زنگ کاربردهای خاص تری دارد و از آن در:

  • ساختمان سازی، معماری، شهرسازی و راه سازی
  • ساخت ماشین آلات و تجهیزات کارخانه ها
  • ساخت دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و دارویی
  • خط تولید صنایع غذایی
  •  صنایع بزرگ، مهم و حساس

نکات مهم زمان خرید ورق استیل

حال که با پارامترهای قبل از خرید ورق استیل آشنا شدید، برای خرید آگاهانه و حرفه ای این محصول، آمادگی کافی دارید. قدم بعدی، اعلام اطلاعات کامل و کافی به فروشنده این محصول و اطمینان از اصالت بار است.

اطلاعاتی که باید خریدار به فروشنده اعلام کند

اطلاعاتی که باید زمان خرید ورق استیل به فروشنده اعلام نمایید، شامل موارد زیر می شود:

مشخص کردن گرید ورق

با توجه به گرید ورق، کاربرد آن و قیمت پایه اعلامی نیز متفاوت می باشد. به طور مثال، گرید پرکابرد 304 که در برابر آب و رطوبت مقاوم است، بیشتر در بازار موجود است و می توانید سریع تر آن را تهیه کنید. ورق استیل 316 نیز از جمله گریدهای پرکاربرد است که علاوه بر مقاومت در برابر آب و رطوبت، در برابر اسیدها نیز مقاومت دارد.

مشخص کردن نوع ورق

علاوه بر تعیین نوع ورق از نظر خشدار، براق یا رنگی بودن، باید روکش دار بودن یا نبودن و نیز فابریک بودن ورق را (در صورت نیاز) به فروشنده اعلام کنید. به طور مثال، ورق خشدار فابریک یا ورق رنگی فابریک، قیمت بیشتری دارد نسبت به همان ورق که در داخل کشور خدمات روی آن انجام شده است؛ یا ورق روکش دار داخلی نسبت به ورق روکش دار فابریک در 3 درجه مختلف عرضه می شود که هر کدام قیمت متفاوتی دارند.

اعلام ابعاد ورق

در صورتی که درخواست ابعاد نرمال ورق استیل را داشته باشید، قیمت آن ها در مراکز فروش مختلف مشابه است؛ اما برای خرید ورق استیل در ابعاد غیر نرمال (به طور مثال 1.5*3) به دلیل کم بودن موجودی چنین ابعادی، قیمت پایه آن نیز بیشتر خواهد بود.

همچنین در صورتی که ابعاد درخواستی شما به گونه ای باشد که بتوان آن را از ورق های استیل با ابعاد نرمال برش دارد، خرید شما آسان تر خواهد بود؛ زیرا می توانید ابعاد مورد نظر خود را از شرکت های بازرگانی تهیه فرمایید که خدمات برش نیز انجام می دهند. در این حالت، شرکت مربوطه، ابعاد و تعداد شیت مورد نیاز شما را با توجه به موجودی های خود و با کمترین پرتی ورق آماده می کند.

اما در صورتی که ابعاد سفارشی شما سایزی بزرگ تر از شیت های موجود داشته باشد، حتما باید با برش رول ورق آن را تهیه کنید. اگر تعداد محدودی نیاز داشته باشید، مسلما مدت زمان طولانی تری بار خود را دریافت خواهید کرد؛ زیرا سفارش های محدود باید به تعداد لازم برسد تا برش رول صورت گیرد.

file 300x240 - جامع ترین راهنمای خرید ورق استیل

چگونه از اصالت ورق استیل مطمئن شویم؟

اکثر ورق‌های استیل در دسته محصولات فولادی وارداتی به شمار می‌روند و تعداد بسیار زیادی از شرکت‌های بازرگانی در ایران به عرضه این محصولات پر‌کاربرد در بین مشتریان خود می‌پردازند. از آنجایی که در واردات و عرضه ورق‌های استیل تنوع زیاد است، حتماً باید قبل از هرگونه انتخاب و خرید این ورق‌ها، در اصالت آن اطمینان حاصل کنید.

یکی از بهترین روش‌های تأیید اصالت و کیفیت در این ورق‌ها، دریافت یک برگ نمونه از کار و بررسی میزان کیفیت و ویژگی‌های آن است. در صورتی که محصول انتخابی‌تان تأیید شد، می‌توانید به خرید نهایی آن اقدام کنید.

معمولاً روش پیشنهادی در بالا دارای یک سری معایب خاص است، مثلا در تهیه ورق‌های نمونه در ورق‌های استیل نازک با ضخامت‌هایی مثل 0.2، 0.4 و یا 0.5 میلی‌متر، قطعا طی مراحل مربوط به حمل‌ونقل تا لحظه تحویل، دچار برخی عیوب ظاهری و آسیب‌هایی جدی خواهد شد. به همین خاطر بهتر است از روش دوم استفاده کنید.

دومین روش جهت بررسی اصالت ورق‌های استیل، بازدید مستقیم از بار است. توجه داشته باشید که این راه، یکی از کم‌هزینه‌ترین و در عین حال مطمئن‌ترین روش‌های موجود بوده که می‌تواند سلامت بار را به راحتی و به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن مشخص کند.

روش تشخیص ورق استیل اصلی

روشهای آزمایشگاهی و دقیق بسیاری برای تشخیص نوع استنلس استیل وجود دارد که نیازمند تجهیزات دقیق آزمایشگاهی می‌باشند. ما در اینجا قصد نداریم در مورد آزمایش‌های مکانیکی و شیمیایی که نیاز به تجهیزات ویژه دارند توضیح دهیم. بلکه به شش روش ساده برای تشخیص ورق استیل که می‌تواند در دسترس همه قرار گیرد و برای خرید ورق استیل ممکن است به آهن نیاز داسته باشید, اشاره می‌کنیم:

1- شناسایی با آهنربا

شاید برایتان سوال پیش بیاید که تفاوت استیل بگیر و نگیر چیست و چطور می شود این دو استیل را از هم دیگر تشخیص داد برای این کار می توان از آهنرباها برای تمایز بین دو نوع ورق ضد زنگ استفاده کرد. ورق استیل ضد زنگ حاوی کروم می‌تواند توسط آهنربا جذب شود اما فولاد ضد زنگ حاوی کروم و نیکل به طور کلی در حالت آنیل غیر مغناطیسی است. همچنین، فولادهای غنی از منگنز یا محتوای منگنز بالاتر غیر مغناطیسی هستند.
ورق‌های ضد زنگ دارای کروم، نیکل و نیتروژن خواص مغناطیسی پیچیده‌تری هستند، برخی غیر مغناطیسی و برخی مغناطیسی هستند. اگرچه آهنربا اساساً می‌تواند بین فولاد ضد زنگ کروم و فولاد ضد زنگ کروم – نیکل تمایز قائل شود اما نمی‌تواند به درستی برخی از گریدهای فولادی با ویژگی خاص را تشخیص دهد. این روش بسیار ابتدایی است و نتایج قطعی ندارد، ولی در بازار سنتی بسیار رایج می‌باشد.

2- شناسایی با اسید نیتریک

اسید نیتریک یا جوهر شوره محلولی اسیدی از دی‌اکسید نیتروژن در آب و مایعی بسیار خورنده و سمی با بوی بسیار تند است. روی نمونه‌ای از آلیاژ مورد آزمایش چند قطره اسید نیتریک بچکانید. در صورتی که واکنشی نداشته باشد آلیاژ مورد نظر استنلس استیل است و اگر بخار قهوه‌ای و بوی نامطبوع ایجاد شد آلیاژ استیل نیست. در هنگام مصرف این ماده باید، حتماً به نکات ایمنی و عدم تماس آن با پوست و چشم دقت کرد.

3- شناسایی با اسید هیدروکلریک

اسید هیدروکلریک یا جوهر نمک محلولی بی‌رنگ و اسیدی از کلرید هیدروژن در آب و مایعی بسیار خورنده و سمی با بوی بسیار تند است. روی نمونه‌ای از آلیاژ مورد آزمایش چند قطره اسید هیدروکلریک بچکانید. در صورتی که پس از 30 تا 60 دقیقه آلیاژ مورد نظر تغییر رنگ داد آن نمونه استنلس استیل است. دقت کنید که این آزمون مخرب است و باعث آسیب سطحی روی نمونه می‌شود. در هنگام مصرف این ماده باید، حتماً به نکات ایمنی و عدم تماس آن با پوست و چشم دقت کرد.

4- شناسایی با سولفات مس

لایه اکسید روی فولاد را بردارید، یک قطره آب بریزید و با سولفات مس آغشته کنید. اگر پس از آغشته کردن تغییر رنگ ندهد، عموماً ورق استنلس استیل است. اگر رنگش بنفش شود، می‌تواند یکی از دو نتیجه زیر را ارائه دهد:
• اگر غیر مغناطیسی باشد، فولاد با درصد بالای منگنز است.
• اگر مغناطیسی باشد، فولاد معمولی یا فولاد کم آلیاژ است.

5- شناسایی جرقه سنگ زنی

شناسایی جرقه یا تست جرقه به این صورت است که باید ورق استیل را روی دستگاه سنگ زنی بگذارید و جرقه را مشاهده کنید. به عنوان مثال، اگر جرقه متوسط باشد و گره‌های متراکم بیشتری داشته باشد (شاخه‌ای نباشد)، فولاد با منگنز بالا یا نیتروژن با محتوای منگنز است. اگر گره وجود نداشته باشد (شاخته‌ای باشد)، فولاد کروم یا ورق ضد زنگ کروم – نیکل است.

6- شناسایی با محلول تشخیص استیل

شناسایی آلیاژهای مختلف استیل به کمک محلول شناسایی یا شناسگر یکی از رایجترین و دقیقترین روشهای تشخیصی است. اکثر دست‌اندرکاران استیل امروزه از این محلولها استفاده میکنند و در چند ثانیه با تغییر رنگ محلول بصورت حدودی به نوع آلیاژ اسیل پی می‌برند.

ayneyi1 - جامع ترین راهنمای خرید ورق استیل

بعد از خرید ورق استیل چه مواردی را بررسی کنیم؟

یکی از مهم‌ترین نکات پس از خرید هرگونه مقطع فولادی نظیر ورق‌های استیل که حتماً باید به آن توجه داشته باشید، مقایسه دقیق میزان وزن بار دریافتی با میزان وزن درج شده در فاکتور فروش شرکت و وزن مربوط به برگه باسکول جهت تسویه نهایی با فروشنده است.

همچنین اینکه در این مرحله حتماً دقت و تمرکز کافی را در بررسی ویژگی‌های ظاهری بار و اطمینان کامل از سلامت بار و در نهایت چگونگی نگهداری از آن داشته باشید. در ادامه شما عزیزان را با برخی نکات مهم در خصوص نگهداری از ورق‌های استیل آشنا خواهیم کرد:

به طور کلی می‌توان گفت که ورق‌های استیل به تمیزکاری‌های مداوم و همیشگی نیاز ندارند و معمولاً تمیزکاری نمونه‌های خارجی و وارداتی آن‌ها می‌تواند بین یک تا چهار بار در سال متغیر باشد؛ اما گاهی اوقات کاربران تمایل دارند که جهت مصارف بهداشتی خود، این محصولات را به صورت روزانه تمیز کنند. از دیگر نکات مهم نسبت به نگهداری ورق‌های استیل، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اگر از روش‌های مخصوص و بی‌خطر جهت نگهداری از ورق‌های استیل استفاده نکنید، این امکان وجود دارد که با تغییر رنگ و یا خوردگی آن‌ها مواجه شوید.
  • اگر زمان نصب این محصول با تأخیر همراه شد، حتماً باید نسبت به نگهداری و تمیزکردن آن، توجه بیشتری از خود نشان دهید.
  • در صورت وجود هرگونه آلودگی مشکوک در سطح ورق، سعی کنید جهت جلوگیری از هرگونه مشکل آن را فورا تمیز کنید.

مزایای فروش ورق استیل به صورت آنلاین

  • از عمده ترین مزایای فروش استیل در فروشگاه اینترنتی، مرسوم بودن آن است. در حال حاضر در ایران با وجود ایجاد کمیسیون صنفی کسب و کار اینترنتی و نیز عرضه نشان اعتماد از طرف سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت و معدن و تجارت توانسته به نوعی به کسب و کار خود وجهه ببخشد و شخص می تواند در یک مکان مجاز آغاز به فروش استیل نماید.
  • زمانی که شخصی یک فروشگاه اینترنتی داشته و به شکل مطلوبی توانسته روی آن کار کند و آن را به یک درآمد ایده آل برساند بدین مفهوم می باشد که شخص خودش به نوعی صاحب این حرفه است و رئیس خود می باشد. هر نوع پیشنهاد یا برنامه ای که داشته باشید می توانید به حقیقت تبدیل کنید. هر زمانی که دلتان بخواهد می توانید مطالبی را برای کالای خود درج نمایید. مهم تر از همه درآمد ناشی از فروش استیل به حساب شخصی شما واریز می شود و در این خصوص هیچ هراسی نخواهید داشت.
  • از دیگر مزایای فروش استیل در فروشگاه اینترنتی رشد و توسعه کسب و کار می باشد. در هر موقعیتی که باشید به راحتی می توانید کسب و کار خود را توسعه دهید و درآمد خویش را زیاد نمایید. نمونه شدنی این عنوان این گونه است که شما بعد از تهیه و فروش یک گروه ویژه از محصول می توانید طبقه بندی های دستمایه ای وابسته دیگری را نیز پوشش دهید و آنها را در این بخش به فروش برسانید. به این شکل هر موقع که در یک گروه به فروش ایده آلی رسیدید می توانید با افزودن طبقه بندی و نیز به کارگیری فن های تخفیف و فروش های فصلی حرفه خود را توسعه دهید.

OdOabgoKievL 300x166 - جامع ترین راهنمای خرید ورق استیل

عوامل موثر بر قیمت ورق استیل

عوامل و فاکتورهایی هستند که بر قیمت ورق استیل در بازار تأثیر می گذارد که شامل:

  • خاصیت مغناطیسی
  • میزان عنصر کروم
  • میزان خاصیت ضد زنگی
  • میزان قابلیت شکل پذیری
  • قابل اشتعال بودن
  • میزان مقاومت و استحکام
  • قابلیت جوشکاری, ابعاد و نوع ورق می شود.

نکته مهم در قیمت ورق استیل

قیمت ورق استیل بر مبنای ضخامت و آلیاژ سازنده آن متفاوت است. عوامل مختلفی همچون گرید، ضخامت ورق، نوع ورق و برند تولید کننده آن است. علاوه بر موارد گفته شده، در سالهای اخیر، نوسانات قیمت ارز همواره بر قیمت انواع ورق فولادی، موثر بوده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.

جمع بندی پایانی

قیمت گذاری برای این محصول به معیارهای مختلفی وابسته است و با توجه به شرایط اقتصادی و بالا پایین شدن نرخ ارز نوسانات آن نیز متفاوت است. اگر قیمت ورق استیل 304، استیل 316، استنلس و… با ضخامت های مختلف از جمله 3، 2 میلی متر و…  را بخواهید، می توانید قیمت روز این محصولات را در وبسایت آهنک مشاهده کنید.