ورق دامپا چیست و چه کاربردی دارد

ورق دامپا ابزاری است جهت پوشش سازه شیروانی از زیر که سبب می گردد علاوه بر پنهان شدن سازه، مانع از پیچیده شدن باد در زیر سازه می شود و نام دیگر آن لمبه است. جهت آشنایی بیشتر با این محصول و شناخت کاربردهای آن با ما همراه باشید.

آشنایی با ورق دامپا

اگر بخواهیم تعریف کامل و جامعی از دامپا داشته باشیم می‌توانیم بگوییم که، دامپا یک ابزار به‌خصوص و منحصربه‌فرد جهت پوشش سقف‌های کاذب و شیروانی است که سبب می‌گردد علاوه بر پنهان شدن سازه، مانع از پیچیده شدن باد در زیر سازه می‌شود و زیبایی خاصی به سازه و سوله می‌بخشد. بیشترین کاربرد دامپا در پوشش قسمت‌هایی از جلوی سازه‌های شیروانی و دیواره‌های کانکس‌ها است. در ادامه با کاربردهای این محصول بیشتر آشنا خواهیم شد.

dampa sheet tejaratfoolad 1 300x188 - ورق دامپا چیست و چه کاربردی دارد؟

coil ahanak 150x150 - ورق دامپا چیست و چه کاربردی دارد؟

خرید ورق آهن

شروع قیمت 18,350 تومان
آرشیو قیمتی ورق آهن

انواع ورق دامپا

دو نوع متداول ورق دامپا ورق ‌های پلاستیک و فلز هستند. سقف ‌های پلاستیکی ممکن است از آکریلیک، پلی کربنات، پی ‌وی ‌سی و پلی استایرن تشکیل ‌شده باشند. در حالی ‌که سقف ‌های فلزی معمولا از فولاد هستند. آن‌ ها به ترتیب با گرانول ‌های آکریلیک یا سنگی پوشیده شده ‌اند تا یک سطح صاف یا یکنواخت داشته باشند.

ورق دامپا فلزی

ورق ‌های فلزی سقف از نظر ترکیب مشابه ورق‌ های راه‌ راه هستند. با این ‌حال، آن ‌ها منحنی‌ های کمتری دارند که از فلزاتی مانند فولاد ضدزنگ یا آلومینیوم ساخته ‌شده‌ اند. ورق دامپا فلزی دارای یک‌ لایه محافظ از روی هستند. آن‌ ها با لایه دیگری از اسید کروماتیک که از زنگ ‌زدگی جلوگیری می‌ کند، تقویت می‌ شوند.

ورق دامپا فلزی بیشتر برای گاراژها، سوله ‌های حیاط ‌خلوت، ساختمان باغ‌ ها، روکش ‌های خانگی، سقف ‌های صنعتی و بسیاری موارد دیگر استفاده می ‌گردند. آن‌ ها با وجود استحکام و دوام، سبک ‌وزن و دارای نصبی آسان هستند. این نوع ورق ‌ها در رنگ ‌ها و طرح ‌های مختلف و مطابق با نیاز شما عرضه می ‌شوند.

ورق ‌های سقف فلزی بسیار بادوام هستند و در نتیجه طول عمر بالایی دارند. این ورق‌ ها بسیار مقاوم در برابر آب ‌و هوا و با قابلیت عایق‌ کاری عالی هستند. ورق ‌های فلزی اگر دارای ضخامت استاندارد مواد باشند از نشتی جلوگیری می ‌کنند. طول عمر ورق دامپا فلزی را می ‌توانید با پوشش آسفالت آلومینیومی نیز افزایش دهید. همچنین این نوع ورق دامپا سازگار با محیط‌ زیست است. زیرا اغلب از مواد بازیافتی ساخته می ‌شود. به‌ علاوه، فلز به‌ عنوان یک عایق صوتی خوب، سر و صدای باران را کاهش می ‌دهد و یک روکش بافت یا صاف ارائه می ‌نماید.

ورق دامپا فلزی معمولا در مقایسه با سایر مصالح سقف، گران ‌تر هستند که یکی از معایب اصلی آن ‌ها همین مورد است. با این ‌حال، ورق ‌های فلزی به دلیل عمر طولانی ‌شان، هزینه‌ های خود را جبران می‌ کنند.

ورق دامپا پلاستیکی

ورق های پلاستیکی سقف ممکن است کمترین دوام را در انتخاب داشته باشند. اما آنها مزایای زیادی را دارند. اکثر مردم از مواد پلاستیکی برای سازه های کوچک یا موقت استفاده می کنند. دوام آن به نوع پلاستیک استفاده شده برای این ورق بستگی دارد. هر چه مواد مستحکم تر باشد، هزینه آن بیشتر است. یکی دیگر از مزایای ورق های پلاستیکی این است که بسیار ارزان هستند. این ورق ها همچنین به ‌راحتی تمیز می ‌شوند، سبک وزن، بادوام، مقرون به صرفه و نصب آسان دارند.

یکی از معایب ورق های دامپا پلاستیکی این است که از نظر زیبایی نسبت به ورق های فلزی بافت دار کمتر به نظر می رسند. برخی از مردم شکایت دارند که باران صدای بلندی در پلاستیک ایجاد می کند. همچنین ورق های پلاستیکی فقط برای سقف های غیر مسکونی مناسب است.

ورق دامپای راه راه

حضور چین‌های تکراری در این محصول علت نام‌گذاری آن است. تشدید یکپارچگی سقف با موج‌های این ورق به‌ راحتی صورت می‌گیرد. دوام و پایداری ثابت آن موجب شده تا به‌ شکل گسترده در مکان‌هایی چون ایوان‌ها، کانکس‌ها، گاراژها و … استفاده شوند. اگر به‌ دنبال مواد سازگار با محیط ‌زیست می‌گردید این محصول را انتخاب کنید. در ادامه، چهار نوع ورق دامپا راه ‌راه را برای گسترش گزینه ‌های شما معرفی کرده ‌ایم:

dampa sheet tejaratfoolad 3 300x188 - ورق دامپا چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق فولادی گالوانیزه

این ‌یک ورق فولادی کربنی می ‌باشد که با روی پوشش داده‌ شده است. ورق فولادی گالوانیزه از طریق فرآیند غوطه ‌وری مداوم و گرم شدن تولید می ‌شود. این ورق دامپا را می ‌توان به‌ صورت ساده یا رنگ ‌آمیزی شده استفاده کرد.

ورق ‌های رنگ ‌شده پلی ‌استر

از این نوع، بیشتر برای سازه‌ های کشاورزی به دلیل طول عمر متوسط ​​آن استفاده می ‌شود. اگرچه این ورق، گزینه ارزان ‌تری است، اما باید هر پنج یا ده سال یک ‌بار تعمیر یا تعویض شود. نصب و نگهداری این ورق دامپا باید با دقت انجام گردد زیرا مستعد خراش است.

پی ‌وی ‌سی پلاستیزول

یک ورق فولادی می ‌باشد که با رنگ پرایمر متمایز شده است و سپس پی‌ وی ‌سی روی آن قرار می‌ گیرد. ورق ‌های روکش پلاستیکی پی ‌وی‌ سی که به دلیل دوام ‌شان شناخته ‌شده ‌اند، به‌ راحتی محو نمی ‌شوند و خراش نمی ‌بینند. پیش ‌بینی می‌ شود این ورق دامپا تا سی سال دوام داشته باشند. همچنین آن‌ ها در برابر آب‌ و هوا مقاوم هستند و وزن کمی نیز دارند.

قیر

ورق دامپا راه ‌راه ساخته ‌شده از قیر، ضد آب است. ضمنا ماندگاری و دوام بالایی دارد.

مشخصات فنی

مشخصات فنی این محصول از نظر ضخامت، ابعاد و وزن به طور مختصر به شرح زیر است:

ضخامت

ضخامت ورق دامپا بسته به جنس آن متفاوت است. ورق دامپا با جنس روغنی ضخامتی از 6 تا 7 میلی‌متر یا 8 تا 9 میلی‌متر دارد. برای تولید ورق دامپای رنگی از ضخامت 4 تا 5 میلی‌متر استفاده می‌شود. جنس آلومینیوم این ورق به دو شکل آلومینیوم و آلومینیوم رنگی در بازار عرضه شده‌ است که ضخامتی برابر با 5 میلی‌متر دارد. ضخامت‌های رایج این محصول 18، 20، 30، 35، 40 و … میلی‌متر است.

ابعاد

معمولا این ورق با سایز کوتاه و بلند تولید می‌شود که سایز کوتاه آن 100×200 میلی‌متر و سایز بلند آن 250×125 میلی‌متر است. بعد از فرمینگ سایز ورق دامپا تغییر می‌کند به‌ گونه‌ای که دامپای کوتاه به سایز 200×84 و دامپای بلند به سایز 250×100 می‌رسد.

وزن

وزن این محصول بسته به جنس و سایز آن متفاوت است. به طور مثال ورق با ضخامت 5 میلی‌متر سایز کوتاه حدود وزن استاندارد آن 8 کیلوگرم است.

ویژگی ورق‌های دامپا

به طور خلاصه می‌توان به مزایای ورق دامپا اشاره کرد، این‌ها عبارتند از:

  • این ورق‌ها قابل اشتعال نیستند.
  • نصب ورق دامپا سریع و آسان است.
  • کیفیت بسیار بالایی دارند و در نتیجه عمرشان طولانی است.
  • این نوع ورق را می‌توان شست یا رنگ‌آمیزی کرد.
  • آن‌ها در برابر عوامل جوی مانند گرما، سرما، باد و طوفان مقاومت دارند.
  • این ابزارهای پوششی انعطاف‌پذیرند و به زیبایی سازه کمک می‌کنند.
  • حمل و نقل این ورق بسیار آسان است.
  • این ورق ها وزنی سبک دارند.
  • آن‌ها عایق‌های خوبی برای رطوبت محسوب می‌شوند.
  • در برابر زلزله مقاومت بالایی دارند.
  • این صفحات پوششی عایق خوبی برای صدا به حساب می‌آیند.
  • آن‌ها بار مرده ساختمان را کاهش می‌دهند و بنابراین هزینه طراحی سازه را پایین می‌آورند.

shakhes 300x119 - ورق دامپا چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد ورق‌های دامپا

ورق دامپای فلزی، بیشتر برای گاراژها، سوله‌‌های حیاط ‌خلوت، ساختمان باغ‌ها، روکش‌های خانگی، سقف‌های صنعتی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شوند. ورق دامپای پلاستیکی بیشتر برای ساختمان‌هایی که به استحکام کمتری نیاز دارند و همچنین سازه‌های موقت استفاده می‌شوند. گلخانه، باغ، ساختمان بیرونی و گاراژ از جمله مواردی هستند که این محصول در آنها به کار می‌رود.

ورق دامپای راه راه به دلیل دوام و پایداری آن (در مقایسه با انواع مسطح) به ‌طور گسترده و برای اهداف مختلف از جمله گاراژها، سوله‌ها، کانکس‌ها، ایوان‌ها و دیگر موارد ایده‌‌آل است. نمونه‌ای از کاربردهای ورق دامپا را می‌توان در سقف های کاذب مشاهده کرد.

انواع سقف کاذب ساخته شده با دامپا

سقف کاذب دامپا ساده

سقف‌های کاذب دامپا ساده با عرض 10 و 20 سانتی‌متر و طول حداکثر 6 متر تولید می‌شوند. معمولا از این نوع سقف کاذب برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به عایق صدا ندارند.

سقف کاذب دامپا سوراخ‌دار

سقف‌های کاذب دامپا سوراخ‌دار از ورق‌های آلومینیومی پانچی با عرض 10 و 20 سانتی‌متر تولید می‌شوند و روی آن‌ها سوراخ‌های یک و دو میلی‌متری تعبیه شده‌است. وجود لایه‌ای از کاغذ سیاه رنگ در پشت این سوراخ‌ها، خاصیت آکوستیک بودن صوت را در این سقف‌ها ایجاد می‌کند.

نحوه اجرای سقف کاذب دامپا

در گام اول برای اجرای سقف های کاذب دامپا باید مانند سقف های کاذب شبکه ای، خط تراز سقف را مشخص نمود. سپس باید ناودانی پوشاننده از جنس آلومینیوم یا استیل را روی لبه دیوار با روش های مختلف نصب کرد و لبه ورق لمبه به راحتی در داخل این پروفیل های ناودانی شکل قفل و بست می شوند. برای اتصال به سازه از تسمه های آویز و U پانل ها استفاده می شود که دارای لبه های زیاد برای قفل شدن لبه پانل های لمبه روی آن می باشند.

تعداد آویز ها و فواصل U پانل ها از یکدیگر با توجه به طول پانل های دامپا، وزن سازه و تجهیزاتی که روی سقف های کاذب دامپا تعبیه خواهند شد، تعیین می شوند. بنابراین اگر قصد استفاده از سقف های کاذب دامپا را دارید پیشنهاد می کنیم اجرای آن را به صورت اصولی انجام دهید تا علاوه بر زیبایی، استحکام کافی را نیز پس از نصب در مقابل شرایط مختلف جوی داشته باشند.

کدام ورق دامپا برای سقف مناسب است؟

سقف‌ های پلاستیکی برای کاربردهای سقف تخت و ظاهر سنتی عالی هستن. این سقف ‌ها برای استفاده در گلخانه ‌ها، باغ ‌ها، ساختمان ‌های بیرونی و گاراژها مناسب می ‌باشند. برای سازه ‌ای که به سقف انعطاف ‌پذیرتر و مستحکم ‌تری برای اطمینان از پایداری سازه نیاز دارد، ورق دامپا پلی کربنات موج ‌دار، می ‌تواند گزینه ‌ای عالی برای اجرای سریع، آسان باشد.

از طرف دیگر، ورق دامپا فلزی می ‌تواند برای سازه ‌هایی که به دوام نیاز دارند، فوق‌ العاده عالی باشد. بسیاری از سقف‌ های کلیساها از فولاد ضد زنگ ساخته‌ شده ‌اند که حتی پس از سال ‌ها ساخت، امروزه پابرجا هستند. ورق‌ های فلزی در کنار ناودان‌ های فلزی، برای ظاهری مدرن و زیبا در خانه ‌های قدیمی و جدید استفاده می ‌شوند.

24 300x225 - ورق دامپا چیست و چه کاربردی دارد؟

خرید ورق دامپا

شما عزیزان می‌توانید جهت خرید و استعلام قیمت ورق دامپا و انواع ورق های دیگر مانند ورق شیروانی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و … وارد سایت شوید و قیمت‌ها را به صورت آنلاین مشاهده کنید.

جمع بندی پایانی

این محصول با توجه به متریال ساختشان، انواع مختلفی دارند که ورق فلزی و پلاستیکی دو نوع رایج آن‌ ها هستند. قبل از انتخاب ورق موردنظر می ‌بایست مشخصات آنها مانند طول عمر، هزینه، نحوه نصب و غیره را بررسی نمایید تا انتخاب درستی داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.