راهنمای کامل کار با سامانه جامع تجارت

راهنمای ثبت نام و ورود به سامانه جامع تجارت از آنجایی اهمیت زیادی پیدا می‌کند که عدم اطلاع و ثبت نام در آن شامل جریمه می‌شود. با توجه به طرح جدید وزارت صمت تمام فعالین حوزه آهن ملزم به ورود و ثبت اطلاعات در این سامانه هستند.

ما در این مقاله به شما یاد خواهیم داد:

  1. چطور در سامانه جامع تجارت عضو شوید؟
  2. چطور در سامانه جامع انبارها ثبت نام کنید؟
  3. چگونه بارنامه را در سامانه جامع تجارت رد یا تایید کنید؟

 راهنمای ویدیویی استفاده از سامانه جامع تجارت

با دیدن این ویدیو کامل متوجه خواهید شد که چطور در این سامانه عضو شوید، انبار خود را ثبت کنید و بارنامه ‌های ارسالی را تایید یا رد کنید. این ویدیو تنها حدود 4 دقیقه وقت شما را خواهد گرفت ولی در عوض به تمام سوالات شما در مورد این سامانه پاسخ خواهد داد.

چطور در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام و عضویت ابتدا باید وارد سایت ” ntsw.ir ” شوید. برای عضویت در این سامانه روی گزینه “ثبت نام” در بالای صفحه سمت چپ  کلیک کنید.

اگر دارای تابعیت ایرانی هستید روی گزینه “ثبت نام کاربران ایرانی” کلیک کنید. حالا باید صفحه زیر برای شما به نمایش در بیاید.

سامانه جامع تجارت ایران ntsw ir 11 12 2021 6 17 05 PM - راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت

 

در این صفحه شما باید اطلاعات هویتی خود را شامل کد ملی، تاریخ تولد، تلفن همراه، تلفن ثابت محل سکونت، کد پستی محل سکونت، پست الکترونیکی فردی و تصویر پرسنلی را وارد نمایید.

نکات مهم در ثبت نام در سامانه جامع تجارت

  1. ابتدا مطمئن شوید که قبلا نام و اطلاعات شما در سامانه وجود نداشته باشد. برای اینکار قبل از ثبت نام جدید؛  گزینه “فراموشی کلمه عبور” را انتخاب کنید. اگر از قبل ثبت نام انجام شده باشد، کلمه عبور جدید برای تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.
  2. دقت کنید که شماره تلفن باید به نام خودتان باشد و با شماره ملی که ثبت نام را انجام می‌دهید، مطابقت داشته باشد.

اطلاعاتی که وارد می‌کنید به صورت آنی توسط پست و ثبت احوال بررسی می‌شود و در صورت مغایرت اجازه رفتن به مرحله بعد را نخواهید داشت.

در قسمت نام کاربری همان “کد ملی” را وارد کنید و رمز عبور شما باید حداقل 8 کاراکتر و شامل حروف بزرگ و کوچک و علائم باشد. اگر مایلید که امنیت حساب کاربری خود را بالا ببرید می‌توانید گزینه “مایل به استفاده از رمز دو عاملی هستم” را فعال کنید. با فعال کردن این گزینه برای هر با ورود، جدای از رمز عبوری که خودتان انتخاب کردید، یک رمز 14 رقمی یک بار مصرف نیز برای شما ارسال می‌شود.

بعد از تکمیل اطلاعات روی گزینه “ذخیره اطلاعات و ادامه” کلیک کنید تا وارد صفحه زیر بشوید. حالا منتظر بمانید تا شناسه اعتبار سنجی برای شما پیامک شود. سپس کد دریافتی را در کادر مورد نظر وارد کنید.

Screenshot 2020 12 14 راهنمای ثبت نام ، معرفی شرکت  و بارگذاری صلاحیت هادر سامانه جامع تجارت ایران راهنمای1 600x285 1 - راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت

 

بعد از وارد کردن کد اعتبار سنجی روی گزینه “تکمیل ثبت نام” کلیک کنید تا اطلاعات شما ثبت شود. به این طریق ثبت نام شما در سامانه جامع تجارت انجام خواهد گرفت.

راهنمای ثبت انبار در سامانه جامع تجارت

برای ثبت انبار حتما باید از قبل در این سامانه ثبت نام کرده باشید. در مرحله قبل به شما یاد دادیم چطور ثبت نام خود را انجام دهید. برای ثبت انبار خود در این سامانه وارد حساب کاربری خود شوید و سپس مطابق تصویر زیر از بالای صفحه سمت چپ نقش “تاجر حقیقی یا حقوقی” را نسبت به وضعیت خود انتخاب کنید.

 

ثبت نام در سامانه جامع انبار آهنک - راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت

بعد از تعیین نقش خود،  به منوی سمت راست بروید و “عملیات لجستیک داخلی” و بعد روی گزینه “مدیریت واحد های انبار” کلیک کنید. حالا وارد صفحه زیر خواهید شد.

ثبت انبار در سامانه جامع تجارت آهنک 1024x576 - راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت

در صورتی که قبلا انبار شما در سامانه جامع تجارت ثبت شده روی گزینه “بروز رسانی” کلیک کنید تا اطلاعات انبار مورد نظر شما نمایش داده شود.

اگر انبار جدیدی را میخواهید ثبت کنید روی گزینه “افزودن انبار جدید” کلیک کنید. با کلیک بر روی این گزینه صفحه زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

یبسیبسیبسیب - راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت

وارد کردن بهره بردار در سامانه جامع تجارت

با وارد کردن “کد پستی” و زدن دکمه “جستجو”، به صورت خودکار از سامانه جامع انبار، استعلام گرفته می‌شود. در صورت وجود بهره بردار نیز، در فیلد “بهره بردار” اطلاعات نمایش داده می‌شود.

ثبت بهره بردار در سامانه جامع تجارت آهنک - راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت

اگر بهره بردار مورد نظر شما در لیست وجود داشت، انتخابش کنید و بعد روی دکمه “ثبت” کلیک کنید.

در غیر این صورت با زدن تیک “معرفی و ثبت انبار جدید در سامانه جامع انبارها” صفحه‌ای مطابق شکل زیر، شامل فیلدهایی برای معرفی انبار نمایش داده می‌شود.

ثبت انبار جدید در سامانه جامع انبارها آهنک - راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت

بعد از پر کردن اطلاعات روی دکمه “ثبت” کلیک کنید تا انبار مورد نظر، به نام شما در سامانه جامع انبار ثبت شود و قابل استفاده در سامانه جامع تجارت باشد.

چگونه بارنامه را در سامانه جامع تجارت رد یا تایید کنیم؟

برای رد یا تایید کردن بارنامه ابتدا باید برای شما پیامکی با عنوان ” کاربر گرامی تعدادی بارنامه داخلی برای شناسه ملی یا کذ ملی صادر گردیده است. ضروری است با ورود به سامانه جامع تجارت نسبت به تایید یا رد بارنامه خود اقدام نمایید.” ارسال شده باشد.

بعد از دریافت این پیامک وارد سامانه به آدرس ” ntsw.ir ” شوید. حالا با ورود به حساب کاربری که قبلا ثبت کرده اید؛ مطابق تصویر زیر از بالای صفحه سمت چپ، نقش خود را انتخاب کنید.

تایید یا رد بارنامه در سامانه جامع تجارت آهنک - راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت

اگر در متن پیامک ارسال شده کد ملی قید شده است نقش “تاجر حقیقی” و اگر شناسه ملی قید شده، نقش “تاجر حقوقی” را انتخاب نمایید.

حالا مطابق تصویر زیر از منوی سمت راست “عملیات لجستیک داخلی” و سپس “مدیریت اسناد حمل داخلی” را انتخاب نمایید.نحوه رد یا تایید بارنامه در سامانه جامع تجارت آهنک - راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت

 

بعد از انتخاب این گزینه وارد صفحۀ زیر خواهید شد. در این صفحه مطابق شکل زیر ابتدا بازه زمانی قید شده در پیامک ارسالی را وارد نمایید.

سپس بنابر فرستنده یا گیرنده بودن بار، نوع سند حمل را “ارسالی” یا “دریافتی” انتخاب و سپس روی گزینه “جستجو” کلیک کنید.

اطلاعات مورد نیاز برای تایید یا رد بارنامه در سامانه جامع تجارت آهنک - راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت

حالا اطلاعات بارنامه مطابق شکل زیر برای شما به نمایش در می‌آید. برای بررسی بارنامه‌ها، در قسمت “بارنامه”، روی “جزئیات بارنامه” کلیک کنید تا اطلاعات لازم، نمایش داده شود.  اگر اطلاعات درست بود روی گزینه تایید و اگر مشکلی وجود داشت آن را رد کنید.

Untitled - راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت

به این طریق می‌توانید به راحتی بارنامه‌های خود را در این سامانه مدیریت نمایید.

ممنون که تا پایان این مقاله با آهنک همراه بودید. اگر سوالی دارید، برای ما بنویسید تا در سریع‌ترین زمان به شما پاسخ دهیم.