10 نکته مهم برای انبار کردن میلگرد و نگهداری از آن

میلگردها، یکی از اصلی‌ترین مصالح موجود، در دنیای ساخت و ساز امروز هستند. بنابراین روش های انبار کردن مییلگرد و نگه داری آن بسیار برای ساختمان سازان یا فروشندگان این کالا مهم است. نکاتی مانند قیمت میلگرد، نوع آن، جنس و ماده اولیه در تولید و تشخیص کیفیت میلگرد مواردی هستند که باید در هنگام خرید میلگردها به آن‌ها دقت کنیم. احتمال خرابی و فرسودگی میلگردها نکات مهم دیگری هستند که حین تهیه این محصول، باید به آن‌ها توجه کنیم. به همین علت، روش‌های انبار کردن میلگرذ، یکی از موارد ضروری‌ای است که سازندگان و صنعتگران باید به آن‌ها آگاه باشند. در فرایند ساخت سازه‌ها و محصولات و همچنین در حین وقوع وقفه‌های احتمالی ممکن است به میلگردها آسیب برسد، از این رو، عدم آگاهی از این روش‌ها، ممکن است آسیب‌های زیادی به فرایند کار ایجاد کند.

ما در این مقاله برای شما دلایل نگهداری از میلگردها، روش‌های انبار کردن میلگرد و محافظت از آن‌ها و نحوه نگهداری از چند نوع خاص میلگردها را به همراه چند نکته دیگر از جمله روش های ترمیم میلگردهای آسیب دیده را بیان خواهیم کرد.

چرا از میلگردها نگهداری می‌کنیم؟

بد نیست که ابتدا، یک بار دیگر مرور کنیم که میلگرد چیست؟ میلگردها معمولا از جنس فولادی هستند. این کالای پرکاربرد نوعی پروفیل است که سطح مقطعی گرد دارد و داخل آن پر است. مهم‌ترین ویژگی این سازه پر کاربرد فولادی، وجود انعطاف کششی و مقاومت بالا است. امروزه انواع بسیار مختلفی از میلگردها تولید و مصرف می‌شوند.

اما به پاسخ سوال اصلی بپردازیم. برای تولید هر سازه، تعداد زیادی از میلگردها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمی‌توان گفت که میلگردها، کالای پرهزینه و گرانی نیستند. خراب شدن آن‌ها، دو مشکل بزرگ برای پروژه‌ها ایجاد می‌کند که این دو مشکل بزرگ عبارت است از:

۱. ضرر اقتصادی

نا آگاهی به روش‌های انبار کردن میلگرد، باعث می‌شود تا تمام هزینه‌ای که سازندگان برای تهیه این سازه فولادی کرده‌اند، از بین برود. از طرف دیگر، در فرایند تکمیل اکثر پروژه‌های صنعتی و یا ساختمانی، تعداد زیادی میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتی در پروژه‌هایی که ابعاد بزرگی ندارند. از این رو، هزینه تهیه میلگردها برای بسیاری از پروژه‌ها، مقدار کمی نیست.

۲. ایجاد وقفه زمانی در ساخت

تهیه دوباره میلگردها زمان‌بر است. قطعا، هرچقدر زمان تولید یک ساختمان یا محصول صنعتی طولانی شود، سازنده ضرر زیادی می‌بیند. این ضررها می‌تواند اعم از، پرداخت دستمزد بیشتر به کارکنان فرایند ساخت، نارضایتی مالکان و … شود.

از این رو، نمیتوان مرحله خرید را، پایان مراحل تهیه میلگرد در نظر گرفت.

حال، پیش از اینکه نکات مهم نگهداری از میلگردها را بیان کنیم، نیاز داریم تا بدانیم که چه خطراتی، سلامت میلگردها را تهدید می‌کند.

Factors affecting rebar failure min - ۱۰ نکته طلایی برای روش‌های انبار کردن میلگرد
زنگ زدگی مهم ترین عامل خرابی میلگرد

چه عواملی باعث خرابی میلگرد می‌شود؟

با توجه به شرایط آب و هوایی ایران عمده تولید کنندگان میلگرد، از میان جنس های متفاوت میلگرد، نوع سیاه آن را تولید می‌کنند. مهم‌ترین عامل تهدید کننده میلگردها، انواع شرایط آب و هوایی است. مجموعا، عوامل از بین رفتن این سازه پرمصرف فولادی را، میتوان در پنج دسته بیان کرد.

۱.‌ آب و هوا

بدترین آب و هوا برای سازه‌های آهنی، آب و هوای مرطوب است. رطوبت موجب زنگ زدگی و از بین رفتن سطح میلگردها می‌شود. همچنین از آنجایی که زمین خاصیت جذب رطوبت را دارد، نمی‌توان برای مدت زیادی، میلگردهای مورد استفاده را روی سطح زمین قرار داد.

علاوه بر آب و هوای مرطوب، گرمای زیاد نیز برای میلگردها مخرب است. تابش مستقیم خورشید و گرمای بالا، سطح این قطعات فولادی را فرسوده می‌کند. مورد مخربی که در اثر تابش خورشید به میلگردها دیده شده، پوسته پوسته شدن این ابزار ساخت و ساز است. همچنین، تابش آفتاب به فولاد منجر به گرم شدن آن می‌شود و امکان کاشت میلگرد داغ بر روی بتن وجود ندارد.

۲. ضربه

سطح بسیاری از انواع میلگردها، در اثر ضربه خراب می‌شود. به همین علت موقعیت قرار دهی میلگردها در محل نگهداری بسیار مهم است. همچنین ضربه‌های شدید‌تر موجب خمیدگی و از دور خارج شدن میلگرد می‌شود.

۳. مواد شیمیایی

ماده اولیه در تهیه اکثر میلگردها، فولاد است. این ماده بسیار حساس به مواد شیمیایی است و در صورت قرار گرفتن در معرض آن، باعث از بین رفتن سطح، ذوب شدن مقطعی و یا زنگ زدن میلگردهای فولادی می‌شود.

۴. چسبیدن مواد مختلف به میلگردها

گاها ملات‌های مورد استفاده در ساخت و ساز و یا مواردی مانند گِل، شن و ماسه به میلگرد میچسبند. اگر این مواد در دو، سه ساعت اول از میلگرد جدا نشوند، جدا کردن آن‌ها از میلگردها سخت می‌شود و ممکن است در اثر فرایند جداسازی، میلگردها آسیب ببینند.

۵. گرد و خاک

گرد و خاک خاصیت خورندگی دارد که به میلگردها آسیب می‌زند. همچنین گرد و خاک، رطوبت را به خود جذب می‌کند.

حال ببینیم تا چگونه می‌توان از این آسیب‌ها جلوگیری کرد.

rebar ahanak 150x150 - ۱۰ نکته طلایی برای روش‌های انبار کردن میلگرد

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,200 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد
Ten important tips for rebar maintenance min - ۱۰ نکته طلایی برای روش‌های انبار کردن میلگرد
در این بخش به توضیح این نکات مهم خواهیم پرداخت.

روش‌های انبار کردن میلگرد و ۱۰ نکته طلایی در مورد آن

در قسمت‌های پیشین مقاله به اهمیت این ابزار فولادی و خطراتی که آن را تهدید میکند پرداختیم. اینک در این بخش، هدف اصلی این مقاله، یعنی معرفی روش‌‌‌های انبار کردن میلگرد و حفاظت از میلگردها را خواهیم گفت.

۱. چک کردن مشخصات میلگرد

اولین مرحله‌ای که در روش‌های انبار کردن میلگرد بیان خواهیم کرد، مرحله پیش از نگهداری است. حتما به این نکته توجه کنید که مشخصات محصولات خریداری شده را با فاکتور و پلاک آن‌ها مطابقت دهید تا از وقوع مشکلات احتمالی پیش‌گیری کنید. اگر به این مرحله توجهی نداشته باشید و بعدا دچار مشکلی در این مورد شوید، دردسرهای بسیاری پیش روی شماست.

۲. دسته بندی کردن میلگردها بر اساس سایز و تولیدکننده

بعد از تهیه محصولات، انواع مختلف این کالاها را در دسته‌های مجزا قرار دهید. برای این‌ کار می‌توانید قسمتی از آن‌ها را رنگ کنید. روش دیگر برای این کار، حک کردن نوع میلگرد بر روی پوشش آن است. همچنین بهتر است تا پلاک و مشخصات درج شده بر روی میلگردها را در قسمتی قرار دهید که قابلیت مشاهده آن را داشته باشید.

۳. تفکیک میلگردهای جدید و قدیمی

مانند هر محصول صنعتی دیگری، سازه‌های فولادی نیز، هر چقدر، زمان بیشتری بدون استفاده بمانند، بیشتر در معرض فرسودگی خواهند بود. به همین جهت لازم است تا میلگردهایی که در زمان‌های مختلف تهیه کردید را، به ترتیب دسته بندی کنید.

۴. نگهداری در انبار سربسته و معتدل

برای جلوگیری از انواع آسیب‌های آب و هوایی، لازم است تا میلگردها را در فضای سربسته‌ای قرار دهید. فراموش نکنید که این فضا دمای معتدلی داشته باشد و امکان کنترل دما در آن وجود داشته باشد. همچنین، انبارهای سرپوشیده، میتوانند از صدمات احتمالی و کثیفی جلوگیری کنند. در واقع بسیاری از افرادی که میلگردهای خود را انبار می‌کنند، اعتمادی به انبارهای بیرونی ندارند.

۵. استفاده از پوشش ضخیم (کاور میلگرد)

برای حفظ این قطعات در برابر انواع آسیب‌ها مانند مضرات آب و هوایی، مواد شیمیایی و یا ضربه خوردن، بهتر است که از پوششی ضخیم که بتواند به خوبی از این ابزار فولادی حفاظت کند، استفاده کنید. بهتر است پیش از استفاده از پوشش‌ها، از سالم و خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین پوشش استفاده شده باید تمامی قسمت‌های میلگرد را بپوشاند.

۶. نظافت انبار میلگرد

انباری که حافظ این محصولات کاربردی آهنی است، باید زود به زود نظافت شود تا از نشستن گرد و غبار و سایر آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. در واقع هیچکس انبار کثیف را برای نگهداری از سرمایه‌ای که دارد انتخاب نمی‌کند. اما در مورد انبار کردن میلگرد، باید حساسیت خود نسبت به پاکیزگی را افزایش دهید.

۷. دوری از مواد خورنده

موادی که خاصیت‌های شیمیایی و یا خورندگی باشند، نباید در یک انبار با این تولیدات فولادی قرار گیرند. نفوذ این مواد بر کالاهای فولادی، آن‌ها را تضعیف و غیرقابل استفاده می‌کند. اگر به دنبال جایگزینی برای سازه‌ای فولادی در کارگاه‌های مواد شیمیایی هستید، ممکن است بتوانید از پروفیل‌های UPVC استفاده کنید.

۸. فاصله از سطح زمین

این مورد، یکی از مهم‌ترین موارد در روش‌های انبار کردن این محصول فولادی است. به هیچ وجه این محصول را روی سطح زمین قرار ندهید. رطوبت و گرد و خاک زمین، به شدت موجب خرابی میلگرد می‌شود. برای سالم ماندن میلگرد در برابر این نوع از آسیب‌ها، لازم است تا میلگرد را، حداقل ۱۵ سانتی متر از سطح زمین فاصله داشته باشند. این نکته را در نظر داشته باشید که این فاصله، با استفاده از ابزاری مناسب برقرار شود. زیرا اگر حد فاصل میلگرد و سطح زمین، برخی از انواع فولاد یا سازه‌ای بتنی قرار دهید، عملا از خطری جلوگیری نکرده‌اید.

۹. تکیه گاه محکم برای انبار کردن میلگرد

این مورد را نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا کوچک‌ترین کوتاهی در رعایت آن، باعث می‌شود تا میلگرد آسیب زیادی ببیند. اگر تعداد میلگردهای موجود در انبار زیاد است، لازم است تا تکیه‌ گاه محکم و مناسبی برای‌شان در نظر بگیرید. قفسه‌های فولادی، یکی از ابزارهای مناسب برای استفاده در انبار میلگردها هستند.

۱۰. رنگ زدن میلگردها با سیمان پلاست

میلگردی که با سیمان پلاست رنگ شود، ممکن است هرگز زنگ نزند. در واقع یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از زنگ زدن محصولات فولادی، رنگ‌آمیزی آن‌ها با سیمان پلاست می‌باشد. مهم‌ترین مانع انجام این کار، هزینه انجام آن است که بسیاری از مصرف کنندگان را از انجام آن منصرف می‌کند.

با این همه، دسته‌های خاصی از میلگرد فولادی وجود دارند که حساس تر از انواع دیگر این تولیدات فولادی هستند. میلگرد ضد زنگ، میلگردهایی که پوشش اپوکسی دارند و میلگردهای استنلس استیل، سه دسته‌ای هستند که برای انبار کردن آن‌ها، علاوه بر رعایت نکات قبلی، ملزم به رعایت نکات بیشتری در نگهداری از این میلگردها هستید. اگر شما از این قطعات استفاده می‌کنید، در ادامه مقاله، با ما همراه باشید.

شرایط نگهداری از میلگرد تولید شده با فولاد ضد زنگ

این دسته از تولیدات فولادی خاص، عمر بالایی دارند و علاوه بر مقاومت بالا در برابر فشار، با انواع شرایط آب و هوایی و مواد خورنده سازگار هستند. در ساخت سازه‌هایی مانند سد یا کشتی که در معرض برخورد با آب و رطوبت قرار دارند، از میلگرد ضد زنگ استفاده می‌شود. همچنین به دلیل طول عمر بالای این قطعه فولادی ضد زنگ، گاها در پروژه‌های عمرانی مانند احداث پل از آن استفاده می‌کنند. از همین جهت، نمیتوان اهمیت بالای میلگردی که با فولاد ضد زنگ تولید شده را کتمان کرد. نگهداری از این مصالح ضد زنگ، نیاز به رعایت سه اصل دارد.

۱. اگر می‌خواهید این میلگردها را در فضای باز قرار دهید، حتما از یک پوشش مطمئن استفاده کنید. ورق پلی‌اتیلن، گزینه مناسبی برای این کار است.

۲. اشیا کربنی موجب خرابی فولاد ضد زنگ می‌شود، آن‌ها را از محصولاتی که با این نوع فولاد تولید شده‌اند، دور نگه دارید.

۳. اگر میلگرد ضد زنگ را همراه میلگردهای دیگر نگهداری می‌کنید، میلگرد فولاد ضد زنگ را در قسمت‌های بالاتر قرار دهید.

شرایط نگهداری از میلگردهایی با پوشش اپوکسی

میلگردهایی که پوشش اپوکسی دارند، پوشش سبک و غیر مضری دارند. خاصیت اصلی آن‌ها مقاومت در برابر خوردگی است. برای انبار کردن این میلگرد، حتما باید پوشش اپوکسی آن را در نظر داشته باشد. پوشش اپوکسی، در اثر اصطکاک آسیب بالایی می‌بینند. نکته اصلی برای محافظت از این مصالح آهنی خاص، جلوگیری از اصطکاک است، برای این کار می‌توانید آن‌ها را با تسمه‌های مصنوعی کنترل کنید. همچنین اگر قصد دارید تا تولیدات اپوکسی را برای مدت زیادی نگهداری کنید، میان آن‌ها فوم قرار دهید.

شرایط نگهداری از میلگرد استنلس استیل

این میلگرد همان شمش آلیاژي از جنس استیل می‌باشد. در صنایع بسیار خاصی مانند تولید لوله‌های غیر ساز از این شمش‌های آلیاژ دار استفاده می‌کنند.

شمش‌های آلیاژی استیل، به شدت حساس هستند و نباید در معرض برخورد با هر سازه آهنی دیگری قرار گیرند. اما اگر ناچار به این کار بودید، بهتر است این محصولات استیلی را، در قسمت‌های بالایی انبار قرار دهید. همچنین آن‌ها را در معرض برخورد با فولاد کربی قرار ندهید.

اگر نتوانستید این روش‌ها در انبار کردن میلگرد را رعایت کنید، یا به هر دلیل دیگری، میلگردی که انبار کرده‌اید دچار خرابی شد، بخش بعدی این مقاله برای شماست.

Sand Blast min 300x300 - ۱۰ نکته طلایی برای روش‌های انبار کردن میلگرد
ترمیم میلگردهای فرسوده به روش سند بلاست

راهکارهای موثر برای ترمیم میلگردهای آسیب دیده

اگر میلگردی که تهیه کرده‌اید آسیب دیده، اما از دور خارج نشده،ممکن است بتوانید آن‌ها را دوباره به چرخه استفاده بازگردانید. یکی از شیوه‌های تشخیص فرسودگی میلگرد، بررسی سطح مقطع آن است. اگر اندازه سطح مقطعی میلگردها دچار تغییر شود، دیگر نمیتوان از آن استفاده کرد. در این قسمت ما روش‌های متداول برای ترمیم میلگرد را بیان خواهیم کرد،‌ اما پیش از انجام این کار، بهتر است تا با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

۱. استفاده از سند بلاست برای رفع زنگ زدگی

سند بلاست یا ماسه پاشی، روشی است که با استفاده از آن میتوان انواع سطوح را از آلودگی پاک کرد. در این فراینده نوعی ساینده، با قدرت بالا به سمت سطح میلگرد پرتاب می‌شود و سطح رویی میلگرد که آسیب دیده است را از بین می‌برد. بعد از انجام فرایند سند بلاست، ممکن است بتوان از میلگرد زنگ زده استفاده کرد.

۲. آب پاشی میلگردها پیش از نصب

اگر خرابی در اثر گرما، تغییر زیادی در میلگرد ایجاد نکرده باشد، می‌توانید با استفاده از آب، دمای آن‌ها را به حداقل رسانده و در بتن نصب کنید.

۳. ماسه پاشی برای رفع پوسته برداشتن میلگردها

بالاتر توضیح مختصری در مورد روش ماسه پاشی یا سند بلاست ارائه کردیم. اگر سطح میلگرد تهیه شده، پوسته برداشته است، میتوانید با استفاده از این روش سطح پوسته پوسته شده را حذف کنید. بعد از این کار، باید قطر میلگرد را مورد بررسی قرار دهید. اگر قطر آن تغییر زیادی کرده باشد، به این معناست که سطح پوسته‌ها عمیق بوده و میلگرد، دیگر قابل استفاده نیست، در غیر این صورت، ممکن است تا بتوانید از میلگرد استفاده کنید.

Ahanak Storage min - ۱۰ نکته طلایی برای روش‌های انبار کردن میلگرد
محصولات فولادی به بهترین شکل در انبار آهنک نگهداری میشوند.

خرید میلگرد از انبار آهنک

ما در آهنک تلاش می‌کنیم تا روش‌های انبار کردن میلگرد را به شکل دقیق رعایت کنیم. مجموعه آهنک دارای انبار مجهز در تهران برای نگهداری انواع محصولات آهنی می‌باشد. این محصولات پیش از رسیدن به دست شما، در بهترین انبارهای موجود نگهداری می‌شوند. همچنین پیش از تحویل انواع محصولات خریداری شده توسط شما، تمامی کالاها مورد بررسی و بازبینی متخصصان ما قرار می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده قیمت میلگرد روی انبار آهنک کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله روش‌های انبار کردن میلگرد را برای شما به شکل کامل شرح دادیم. شما می‌توانید با رعایت این ده نکته مهم و موثر از این کالای سرمایه‌ای محافظت کنید. همچنین به بیان آسیب‌های رعایت نکردن این نکات پرداختیم و در پایان، برخی از شیوه‌های ترمیم و تعمیر این سازه‌های فولادی مستحکم را برای شما عزیزان گفتیم. در نهایت، باید این نکته را ذکر کنیم، که انبار کردن درست میلگردهایی که تهیه کرده‌اید، موجب حفظ سرمایه و اعتبار شماست.

قیمت انواع میلگردها در سایت آهنک به شکل روزانه قابل رویت است. اگر در مورد خرید میلگرد، نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، کارشناسان ما در آهنک (با شماره ۹۱۰۰۶۰۰۷-۰۲۱) آماده پاسخگویی هستند. همچنین می‌توانید نظرات و سوالات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.