پروفیل UPVC چیست؟ کاربرد، مزایا، انواع و ویژگی های آن

پروفیل ها دنیای بزرگی دارند و یکی از انواع آن پروفیل UPVC است. پروفیلی که بسیار در صنعت ساخت و ساز و به ویژه در ساخت درب و پنجره ساختمان اهمیت ویژه ای دارد. مجموعه آهنک همیشه تلاش کرده تا انواع محصولاتی که امروزه در بازار آهن مورد استفاده است را به بهترین قیمت تهیه کند و در اختیار شما عزیزان قرار دهد. شما می‌توانید برای تهیه عایق و درب و پنجره روی لینک قیمت پروفیل درب و پنجره کلیک کنید و بعد از رویت قیمت روز این محصولات، خرید خود را نهایی کنید.

امروز ما قصد داریم تا پروفیل upvc را به همراه کاربردها و ویژگی‌هایش به شما معرفی کنیم. ماده‌ای که امروزه، تولید کنندگان مصالح و ابزارآلات ساختمانی بسیاری از فراورده‌های این محصول اعم از کالاهای ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند و روز به روز استفاده آن در میان سازندگان رواج بیشتری پیدا می‌کند.

آشنایی کلی با پروفیل یو پی وی سی (UPVC)

حتما همه ما، مخصوصا آنهایی که با عرصه ساخت و ساز در ارتباط بوده‌اند، بارها نام پروفیل به گوششان خورده است. به مقطع‌‌هایی که می‌توانند باز یا بسته شده باشند و بر اساس مواد اولیه، وزن، کاربرد، روش تولید و … به انواع مختلفی تقسیم شوند پروفیل می‌گویند. از انواع پر استفاده آن می‌توان به نبشی‌ها و یا همین upvc اشاره کرد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و کلی تر می‌توانید مقاله راهنمای شناخت انواع پروفیل را مطالعه کنید.

پروفیل upvc در واقع مخفف کلمات (Unplasticised Poly Vinyl Chloride) کلرید پلی وینیل غیر پلاستیکی است. در گذشته از پروفیل هایی استفاده می‌شد که ماده ای پلاستیکی داشتند که آن را با عنوان PVC می‌شناسیم. اما پی‌وی‌سی‌ها بعد از مدتی خیلی سریع فرسوده و غیر قابل استفاده می‌شدند. استفاده کنندگان این پروفیل خیلی زود ناچار به تعویض و یا جایگزینی آن می‌شدند. در این زمان بود که upvc، خود را به بازار و نیازمندان معرفی کرد. این محصول شیمیایی که غالباً توسط کارخانه‌های پتروشیمی تولید می‌شود همان پی‌وی‌سی بود، با یک تغییر که در آن ماده پلاستیکی حذف می‌شد. این تغییر باعث شد تا ماده‌ای سخت به دست بیاید که امروز در اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به راحتی فرسوده و غیر قابل استفاده نمی‌شود.

قبل از رفتن به سراغ نحوه تولید و سایر مزایا، کاربرد و ویژگی های این پروفیل کارآمد، بد نیست کمی هم در مورد تاریخچه و کشف این نوع پروفیل بدانیم.

profil ahanak 1 150x150 - پروفیل upvc چیست؟ کاربردها و ویژگی‌های آن

خرید پروفیل

شروع قیمت 38,000 تومان
آرشیو قیمتی پروفیل

تاریخچه پروفیل upvc

پروفیل UPVC بیش از سه دهه بعد از آغاز قرن نوزدهم توسط “ویکتور رگنالت” کشف شد. این دانشمند با ایجاد تغییراتی بر روی پلیمرازیسیون منومر وینیل کلراید توانست ماده پلیمری جدیدی را به نام pvc طراحی کند. سی و هفت سال بعد “بومان” که به وجود این ماده آگاهی یافته بود شروع به استفاده و واکاوی آن کرد تا این ماده به طور مستقیم وارد صنعت شود.

شروع تولید و استفاده upvc در جهان

بعدها در سال 1960 در اروپا صنعتگران که با پی‌وی‌سی به مشکل خورده بودند، شروع به تولید یو‌پی‌وی‌سی کردند. عمده تولید آن هم برای درب و پنجره بود. یکی از دلایلی که این ماده صنعتی امروزه در اروپا رواج یافت، آب و هوا بود. سازه‌ها گاها نمی‌توانستند در برابر آب و هوای سرد و شرجی اروپا مقاومت کنند و با از دست دادن دوام خود، خرج زیادی را بر روی دست صاحبان املاک می‌گذاشتند.

همچنین ساخت آنها از جنس چوب، آّهن، آلومینیوم و سایر تولیدات فولادی پرهزینه شده بود. درب و پنجره‌های چوبی، لوله‌های چدنی و … بی‌جایگزین شده بودند و pvc هم نتوانسته بود خود را ثابت کند، از این رو کشور آلمان سازه‌های upvc را که از درب و پنجره شروع شد، تولید کرد و آن را به سایر کشورهای اروپایی از جمله انگلیس معرفی کرد و هنوز هم اروپا بزرگترین تولید کننده و توزیع کننده سازه‌های این ماده سخت و کاربردی است.

 اولین کارخانه Upvc در ایران

اولین کارخانه سازنده محصولات این پروفیل پرمصرف در ایران، اطراف بندرانزلی در دهه ۵۰ شکل گرفت. امروزه با توجه به گسترش و تداوم استفاده از این پروفیل سخت، تعدادی از بهترین برندهای تولید کننده پروفیل UPVC در ایران فعالیت و اقدام به تولید فراورده‌های یو‌پی‌وی‌سی می‌کنند. افزایش عرضه و تقاضا این محصول نیز طبیعتا باعث تغییرات روزانه قیمت پروفیل در کشور می‌شود.

UPVC profile production min - پروفیل upvc چیست؟ کاربردها و ویژگی‌های آن
تولید پروفیل UPVC در کارخانه

نحوه تولید پروفیل upvc

حال به بررسی نحوه تولید یوپی‌وی‌سی می‌پردازیم که پروسه‌ای بسیار حساس و سخت می‌باشد و غالبا در سه مرحله انجام می‌شود.

این تولیدی پرکاربرد از گاز ترکیب نشده و یا نفت خام به دست می‌آید و با استفاده از ترکیبات مختلف به شکل نهایی خود می‌رسد. ابتدا با همه مواد اولیه آن آشنا شویم.

۱.مواد اولیه برای تولید پروفیل upvc

  • ضرب‌ گیرها : ماده‌ای که با استفاده از آن دوام محصولات تولیدی در برابر ضربه‌ها و فشارها افزایش خواهد یافت.
  • پایدار کننده : پایدار کننده، پروفیل را در برابر حرارت و اشتعال مقاوم میکند.
  • فیلر یا پرکننده : پر کننده‌ها برای افزایش مقاومت و حفظ سطح پروفیل‌ها در برابر انواع ضربه‌ها و یا صدمه‌ها احتمالی به روند تولید افزوده می‌شوند.
  • رنگ صنعتی : در صورت نیاز و برای شکل دهی ظاهری نیز می‌توان از رنگ‌های صنعتی استفاده کرد.
  • عنصر NaCl : همچنین سازندگان در فرایند تولید گاها برای بهبود ترکیبات شیمیایی از عنصر NaCl استفاده می‌کنند.
  • روان کننده : از دو نوع داخلی و خارجی هستند که بیشتر برای ظاهر استفاده می‌شوند و شفافیت و جنس سطحی پروفیل‌ها را شکل می‌دهند.
  • همه این مواد در نهایت با نفت خالص و tio2 ترکیب می‌شوند و اولین مرحله تولید را تکمیل می‌کنند.

۲.فرایند اکسترود

دستگاه‌های اکسترودر با میله‌های حلزونی شکل خود فرایند اکسترود کردن را طی می‌کند و مواد اولیه نام برده شده را به شکل یک ماده یکدست در می‌آورند. با ایجاد چرخش، ماده تهیه شده را به سمت قالب هدایت می‌کنند. قالب تشکیل شده در قسمت پایانی دستگاه دمای حدودا ۲۰۰ درجه‌ای دارد که امکان شکل دهی و تغییر را پس از قالب‌گیری فراهم می‌کند.

۳.آماده شدن upvc

پس از انجام همه فرایند‌ها، پروفیل‌ها در حمام مخصوص قرار می‌گیرند تا به دمای محیط برسند. سپس به عرضه و استفاده می‌رسند و در انواع مختلف به بازار عرضه می‌شوند.

همچنین باید این دو نکته را در نظر داشت که با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی در این عصر ممکن است تولیدی‌ها با توجه به تجربه و دانش خود، تغییراتی را در خط تولید پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی ایجاد کنند.

در نهایت باید گفت که روش‌های تولید پروفیل کاری سخت و ظریف است و آنچه که گفته شده تنها خلاصه‌ای از آن است.

Types of UPVC profiles min - پروفیل upvc چیست؟ کاربردها و ویژگی‌های آن
با انواع پروفیل UPVC آشنا شوید

انواع پروفیل upvc

این محصول شیمیایی اینک به دلیل صرفه‌های اقتصادی و  سهولت در جابه‌جایی‌ها، نصب و همچنین فراوانی آن، امروزه در اشکال و انواع مختلفی تولید می‌شود و خریداران نیز مصارف متعددی از آن دارند. اینک با چهار دسته از کالاهای متداول و اصلی پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی آشنا خواهیم شد.

پروفیل درب و پنجره

پروفیل‌های درب و پنجره upvc به دو دسته سه محفظه و پنج محفظه تقسیم می‌شوند.

امروزه بیشترین کاربرد این پروفیل حرارت دیده در ساخت درب و پنجره‌ها می‌باشد. می‌توان گفت چیزی حدود ۵۵ درصد از تولیدات یو‌پی‌وی‌سی به درب و پنجره ساختمان‌ها و منازل تعلق دارد که می‌توان یکی از دلایل مهم آن را به صرفه بودن قیمت پروفیل درب و پنجره پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی دانست. همچنین خود این نوع از پنجره‌ها انواع مختلفی مانند پروفیل‌های انزو یا پروفیل‌های فوبوس دارند.

پروفیل صنعتی

این پروفیل که معمولا در شاخه‌های ۱۲ متری به فروش می‌رسد کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارد. ساخت خرپاهای بزرگ، استفاده در صنایع خودروسازی، تولید دستگاه‌های صنعتی، ساخت اسکلت فلزی ساختمان، پروژه‌های عمرانی مانند سدسازی از مواردی هستند که میتوان از پروفیل صنعتی در فرایند تولید آنها استفاده کرد. سبکی و قیمت پروفیل‌های صنعتی از مواردی است که باعث می‌شود صنعتگران از این نوع محصول پروفیلی استفاده کنند.

پروفیل ضد آب

این نوع از این پروفیل بیشتر در مکان‌هایی که در معرض همیشگی خیس شدن قرار دارند نصب می‌شود، مانند کناره استخرها. عمده دلیل این استفاده عدم فرسودگی و مقاومت بالای این نوع پروفیل در برابر ترکیب‌های شیمیایی و آب می‌باشد.

پانل دوجداره

این نوع بیشتر برای عایق‌های بزرگ‌تر اماکن، مانند سقف کاذب یا بعضی از دیواره‌ها استفاده می‌شود، زیرا که به راحتی قابل جا‌به‌جایی و نصب می‌باشند و وزن چندانی ندارند.

UPVC profile application - پروفیل upvc چیست؟ کاربردها و ویژگی‌های آن

کاربردهای پروفیل upvc

مجموعا، سهولت در استفاده و ویژگی‌های فراوان این سازه غیرپلاستیکی باعث شده تا سازندگان آن را در اشکال مختلفی به کار گیرند و از آن استفاده‌های فراوانی کنند. پنج مورد از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کاربردهای آن به شرح زیر می‌باشند.

  1.  سازه‌های پی‌وی‌سی سخت که آن را با نام upvc می‌شناسیم، می‌تواند جایگزین مقاوم‌تر و کم هزینه‌تر نسبت به سازه‌های چوبی باشد، همچنین نصب، انتقال، جابه‌جایی و تعویض آن به مراتب راحت‌تر از محصولات چوبی مشابه است.
  2. به دلیل اینکه سازه‌های این پلاستیک سخت واکنشی در برابر مواد شیمیایی ندارد، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در انتقال شریانات فاضلاب و نخاله‌‌های مختلف باشد، همچنین به همین دلیل، می‌تواند گزینه خوبی برای استفاده در مکان‌هایی که از مواد و ترکیبات خاص استفاده می‌کنند، باشد.
  3. اصلی‌ترین کاربرد این محصولاتی از جنس پلاستیک سخت، برای تولید پنجره‌هاست زیرا که عایق‌های بسیار خوبی در برابر انواع آلودگی‌ها و مضرات آب و هوا هستند.
  4.  علاوه بر پنجره‌ها، در روف‌ لاین‌ها (کناره‌های پشت بام) نیز از این پروفیل‌ها استفاده می‌کنند.
  5.  در زه‌کشی در شکل‌های مختلف می‌توان از مصالح پروفیلی استفاده کرد، زیرا که آب و دمای کم برای آن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

با این حال ممکن است بتوانید برای موارد دیگری نیز از این ماده کاربردی و تولیدات آن استفاده کنید.

ویژگی‌های پروفیل upvc

در مجموع می‌توان گفت که پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی محصولات جدیدتری را نسبت به محصولات مشابه خود به بازار عرضه کرده است. استفاده از محصولات قدیمی مانند چوب، آهن و یا چدن معایب فراوانی داشت که پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی توانسته‌اند بسیاری از آن‌ها را از بین ببرند.

امروزه پروفیل upvc را جایگزینی مناسب برای چوب می‌دانند. تولید و تهیه چوب علاوه بر سختی‌هایی که دارد، پرهزینه است. محصولات آهنی در بعضی از استفاده‌ها جای خود را به تولیدات پروفیلی داده‌اند. تولیدات آهنی وزن بسیار بالایی دارند و در برابر ترکیبات شیمیایی حساس هستند. کالاهای حاصل از یو‌پی‌وی‌سی توانسته‌اند بسیاری از ایرادات را برطرف کنند و صرفه اقتصادی نیز، داشته باشند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یو‌پی‌وی‌سی این است که مزایای بیشتری نسبت به معایب دارند. در ادامه به اصلی‌ترین مزایا و معایب انواع محصولات پروفیل یو‌پی‌وی‌سی خواهیم پرداخت.

profil ahanak 1 150x150 - پروفیل upvc چیست؟ کاربردها و ویژگی‌های آن

خرید پروفیل

شروع قیمت 38,000 تومان
آرشیو قیمتی پروفیل

مزایای استفاده از پروفیل‌های upvc

  • قیمت مناسب: این ماده نسبت به مشابه‌های چوبی و آهنی خود قیمت کمتری دارد و مجموعا از محصولات به صرفه بازار است.
  • عایق دما و نور: استفاده از این پروفیل، خصوصا پنجره‌ها و راه‌های ورودی و خروجی بسیار پرطرفدار است زیرا که سازه‌های آن به شدت عایق خوبی هستند و می‌توانند در برابر دما، نور و انواع اشعه مقاومت کنند.
  • دوام و استحکام: ماندگاری محصولات یو‌پی‌وی‌سی بسیار بالا است و نیاز به تعمیر ندارند.
  • سازگار با شرایط آب و هوایی: این محصولات برای هر آب و هوایی مناسب می‌باشند و می‌توانند تا درصد بالایی از ورود گرما، سرما و یا رطوبت جلوگیری کنند.
  • ضد زنگ بودن: این ماده ضد زنگ است و نیاز به رنگ ندارد.
  • عایق صدا: عایق‌های یو‌پی‌وی‌سی، صدا را از خود عبور نمی‌دهند. از همین جهت است که در مکان‌های درمانی و بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها سعی می‌کنند تا خود را به این نوع سازه‌ها مجهز کنند.
  • عایق در برابر برق: رسانا نیستند و عایق در برابر الکتریسیته هستند.
  • سهولت در نظافت: به راحتی قابل نظافت و تمیز شدن است.
  • ضد آب: ضد آب هستند و اگر در معرض رطوبت و یا خیس شدن قرار بگیرند، مقاوم خواهند بود.
  • حفظ انرژی: پروفیل‌های upvc به صرفه برای حفظ انرژی هستند. زیرا گرما و سرما به راحتی از آن‌ها خارج نمی‌شود.
  •  سازگار با محیط زیست: قابل بازیافت هستند و به چرخه طبیعت آسیبی نخواهند رساند.
  • مقاوم در برابر آتش سوزی: در برابر آتش مقاوم و ضد اشتعال هستند.
  • سهولت در نصب و اجرا: غالب سازه‌های پروفیل upvc به سرعت و آسانی نصب می‌شوند.

معایب استفاده از پروفیل‌های upvc

علی‌رغم مزایای زیادی که استفاده از پروفیل‌های upvc برای مصرف کنندگان و سازندگان دارد، معایبی نیز دارند.

  •  به دلیل وزن کمی که این سازه‌ها دارند، در صورت اینکه وزن سنگینی بر آنها متحمل شود، دچار خرابی‌هایی مانند کج یا خم شدن می‌شوند.
  • همچنین اگر حرارت بالایی بر پروفیل یو‌پی‌وی‌سی وارد شود که از حرارت‌های عادی مانند گرمای هوا که در روز می‌بینیم بیشتر باشد، موجب اشتعال نمی‌شود، اما ممکن است منجر به آب شدن پروفیل و تغییر شکل آن شود.

قیمت پروفیل upvc

تغییر قیمت ارز، بالا و پایین رفتن قیمت محصولات پتروشیمی و تغییر قیمت نفت و همچنین شرایط کلی بازار از مواردی هستند که تاثیر زیادی بر روی تعیین قیمت پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی می‌گذارند. با این وجود، این پروفیل سخت همواره یکی از اقتصادی‌ترین انتخاب‌های موجود است. شما می‌توانید با کلیک بر روی قیمت پروفیل از قیمت به روز انواع این محصول مطلع شوید.

profil ahanak 1 150x150 - پروفیل upvc چیست؟ کاربردها و ویژگی‌های آن

خرید پروفیل

شروع قیمت 38,000 تومان
آرشیو قیمتی پروفیل

سخن پایانی

سعی کردیم تا ابتدا توضیحات کلی از آنچه که آن را تحت عنوان Unplasticised Poly Vinyl Chloride می‌شناسیم ارایه کنیم. به تاریخچه پیدایش و استفاده آن در جهان و ایران پرداختیم. سپس به طور کلی با خط تولید و مواد اولیه موجود در پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی آشنا شدیم. انواع محصولات پروفیلی که امروزه آن‌ها را در اطراف خودمان می‌بینیم را نام بردیم. بعد به سوالات اصلی این مقاله یعنی دلایل مهم کاربرد و ویژگی‌های محصولات یو‌پی‌وی‌سی پاسخ دادیم. عوامل تاثیرگذار بر قیمت و فروش این کالا که روزانه در سایت آهنک قابل مشاهده است را نیز برای شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم. اگر سوالی در مورد این نوع پروفیل داشتید، می‌توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در سریع‌ترین زمان به شما کمک کنیم.

اگر نیاز به راهنمایی بیشتر جهت خرید و یا هرگونه مشاوره درمورد پروفیل‌ upvc را دارید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما می‌باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر کافیست با شماره 91006007-021 تماس بگیرید.