تشخیص کیفیت میلگرد

مشخصات میلگرد خوب چیست؟ تشخیص کیفیت میلگرد به ما کمک می کند تا ساختمانی با استحکام کافی بسازیم و از بروز خسارات زیاد جلوگیری کنیم. باید دقت کنید که هر کارخانه تولید کننده میلگرد علامت و مشخصات خاص خود را روی میلگرد قرار می دهد که به تشخیص کیفیت میلگرد کمک می کند. بر اساس استاندارد 3132 میلگرد لازم است فقط روی میلگردهای آجدار نشانه گذاری صورت گیرد و میلگردهای ساده نیازی به نشانه گذاری ندارند.

نحوه تشخیص کیفیت میلگرد

در حال حاضر میلگرد های مختلفی با کیفیت های متنوعی در بازار وجود دارند. شاید با دیدن میلگرد های ارزان قیمت در بازار وسوسه به خرید این میلگرد ها شوید. در حالی که کاربرد میلگرد تماما به کیفیت آن بستگی دارد و این میلگردها کیفیت مناسبی ندارند و خرید یک میلگرد بی کیفیت خسارات مالی و جانی زیادی را در پی خواهد داشت. لازم است با نحوه تشخیص کیفیت میلگرد آشنا باشید. باید دقت کنید که هر کارخانه تولید کننده میلگرد علامت و مشخصات خاص خود را روی میلگرد قرار می دهد که به جهت تشخیص کیفیت میلگرد کمک می کند. بر اساس استاندارد 3132 میلگرد لازم است فقط روی میلگرد های آجدار نشانه گذاری صورت گیرد و میلگرد های ساده نیازی به نشانه گذاری ندارند، برای مثال میلگرد های آجدار مارپیچ دارای نشانه های J و L، میلگرد های آجدار مرکب نشانه های S و F، میلگرد های آجدار جناغی دارای C و H و میلگرد های ترمکس دارای نشانه های T هستند و میلگرد هایی که با روش غیر از ترمکس تولید می شوند دارای حرف نشانه U هستند.

rebars quality detection - تشخیص کیفیت میلگرد

جدول تشخیص کیفیت میلگرد

 انواع میلگرد  حروف انگلیسی شاخص  سایز آج
میلگرد آج دار مارپیچ  J آج ۳۴۰
میلگرد آج دار مارپیچ  L  آج ۳۵۰
میلگرد آج دار جناغی  C  آج ۴۰۰
میلگرد آج دار جناغی  H  آج ۴۲۰
میلگرد آج دار مرکب  S  آج ۵۰۰
میلگرد آج دار مرکب  F  آج ۵۲۰

میلگرد هایی که دارای حرف انگلیسی T هستند به روش ترمکس (خنک کاری) تولید شده اند و انواعی که دارای حرف U هستند به روش آلیاژسازی و انواعی که دارای حرف A هستند به روش استاندارد مندرج در شناسه محصول تولید شده اند.
نحوه علامت گذاری میلگرد ها به این صورت است که در سمت چپ علامت اختصاری اسم شرکت تولید کننده روی میلگرد حک می شود و سپس کد مربوط به مشخصه و در آخر کد مربوط به نوع فرآیند تولید میلگرد روی آن حک می شود.

برای مشاهده قیمت آهن و قیمت روز لوله با ما همراه باشید

استاندارد و آنالیز کیفیت میلگرد

عوامل مختلفی در تعیین استاندارد میلگرد و تشخیص کیفیت میلگرد نقش دارد که اولین مورد در تعیین استاندارد مشخصات ظاهری میلگرد می باشد. کارخانه های تولید کننده میلگرد، میلگرد های خود را با قطر و طول متفاوت تولید می کنند که جدول وزنی آن بر اساس طول و قطر میلگرد تهیه می شود بنابراین این جدول بر اساس استاندارد های مختلف در شرکت ها تفاوت دارد. استاندارد های مختلفی در سطح بین الملل برای میلگرد وجود دارد. از جمله این استاندارد ها می توان به ATSM (استاندارد انجمن مواد و آزمون آمریکا)، JIS (استاندارد ژاپن)، DIN (استاندارد آلمان که به فولاد به کار رفته در بتن مسلح) و ISO (سازمان بین المللی استاندارد) اشاره کرد. از جمله استاندارد های میلگرد در ایران می توان به استاندارد روسی اشاره کرد اما از استاندارد های دیگری که در ایران در تولید میلگرد استفاده می شود می توان به استاندارد DIN، استاندارد روسیه و استاندارد ISIR 3132 اشاره کرد.
قیمت میلگرد تا حد زیادی تحت تاثیر خواص مکانیکی میلگرد قرار دارد. برای محاسبه قیمت میلگرد باید این خوا را هم در نظر داشته باشید تا بتوانید به تخمین درستی برسید. برای مثال مثال در استاندارد ATSM برای انواع مختلف فولاد استاندارد مشخصی در نظر گرفته شده است که خواص مکانیکی قابل قبول این فولاد ها در یک جدول بیان می شود. در استاندارد ASTM در دو ستون اول سایز میلگرد و در ستون های بعدی سطح مقطع و جرم نوشته می شود.
عوامل موثر بر خواص مکانیکی میلگرد شامل موارد زیر می باشد:

  • Grade یا نمره: بر اساس مواد اولیه به کار رفته در میلگرد و این که تحت تاثیر چه دمایی قرار گرفته است میلگرد ها به 4 گرید A1، A2، A3 و A4 تقسیم می کنند.
  • نقطه تسلیم (YIELD POINT) : این شاخص بیانگر میزان فشاری است که میلگرد بدون خم شدن تحمل می کند.
  • استحکام کششی نهایی (TENSIL STRENGTH): این شاخص تشخیص کیفیت میلگرد بیانگر حداکثر تنشی است که یک میلگرد قبل از کوچک شدن سطح مقطع می توان آن را تحمل کند.
  • افزایش طول (ELONGATION): این شاخص جهت تشخیص کیفیت میلگرد بیانگر درصد افزایش طول تا زمانی است که یک فولاد شکسته می شود، می باشد.

standard and analysis - تشخیص کیفیت میلگرد

مشخصه تجاری

جهت تشخیص کیفیت میلگرد روی بسته های انواع میلگرد آجدار و ساده باید یک پلاک مشخصات فلزی روی آن درج شده باشد که این پلاک حاوی اطلاعات زیر باشد:

  • اسم و آرم شرکت تولید کننده میلگرد
  • شماره استاندارد ملی 3132 بعد از گرفتن پروانه کاربرد علامت استاندارد
  • علامت مشخصه میلگرد
  • قطر اسمی میلگرد (میلی متر)
  • شماره ذوب
  • طول میلگرد
  • اسم کشور تولید کننده میلگرد
  • وزن بسته حاوی میلگرد