میلگرد ترانس چیست؟ هر چیزی که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید

امروزه، میلگرد ترانس یکی از محصولات فولادی پرکاربرد به حساب می‌آیند. به طور کلی میلگرد یکی از اصلی‌ترین محصولات در ساخت و سازهای بزرگ و کوچک محسوب می‌شود. آشنایی کامل با میلگردها و اطلاع از قیمت میلگرد یکی از دغدغه‌هایی است که خریداران و مصرف کنندگان امروز با آن درگیر هستند و ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. در این مقاله قصد داریم تا نوعی از میلگردها به نام ترانس را به همراه انواع آن به شما معرفی کنیم. در سایت آهنک شما میتوانید به صورت روزانه قیمت میلگرد ترانس در دسته محصولات مفتولی را به شکل روزانه مشاهده کنید.

پیش از آشنایی با میلگرد ترانس بد نیست که به طور مختصر به این سوال پاسخ دهیم که میلگرد چیست؟

میلگرد یک مقطع کاربردی فولادی در ساختمان سازی است که تقریبا در همه بناها از آن استفاده میشود. به علت اینکه بتن‌، علی‌رغم سختی و مقاومتی که دارد، به اندازه کافی منعطف نیست؛ از میلگرد در ساخت سازه‌ها استفاده میشود که به آن خاصیت کشش و انعطاف در مقاومت را اضافه کند.

whats trans rebar min - هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید
نمایی از یک بندل میلگرد ترانس

فهرست مطالب

میلگرد ترانس چیست؟ ( trans rebar)

ترانس، نوعی از میلگردهای بدون آج است. هنگامی که میلگردهای تولید شده را در فرایندی که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت، صیقل و کشش می‌دهند، میلگرد ترانس به دست می‌آید. این میلگرد در واقع نوع ظریف و زیباتر میلگردهای معمولی است. با تغییراتی که سازنده‌ها بر روی میلگردهای معمولی ایجاد میکنند، شکل ظاهری آن را زیباتر می‌کنند. در عین حال مقاومت این میلگرد حفظ می‌شود.

اساس تولید ترانس، نورد گرم است. شکل نهایی آن نیز با انجام یک یا دو بار پولیش به دست می‌آید. از مجموع این فرایند میلگرد ترانس یا روغنی به دست می‌آید که اندازه آن متغیر است و میتواند بر اساس سفارش مشتری نیز تعیین شود.

Tensile rebar production factory min - هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید

نحوه تولید میلگرد ترانس

روش معمول تولید این ابزار کاربردی در ساخت و ساز، کشش یا (Tensile round bar) می‌باشد. فرایند کلی تولید این کالای فولادی، غالبا در پنج مرحله انجام می‌شود.

مرحله اول: میلگردها به روش نورد گرم آماده می‌شوند. سپس سطح میله‌ها را از آلودگی‌ها پاک میکنند.

مرحله دوم: انجام مرحله دوم وابسته به اندازه نهایی محصول می‌باشد. در این مرحله سر میلگردها را تراش میدهند و اصطلاحا سرتراشی می‌کنند. به عنوان مثال، برای تهیه سایز ۱۲ این کالای فولادی، سر آن را به اندازه دو میلی متر تراش میدهند.

مرحله سوم: در این قسمت از دستگاهی که آن را به اسم دستگاه کشش میلگرد می‌شناسند، استفاده خواهد شد. میلگردهای آماده شده را وارد این دستگاه میکنند. دستگاه فرایند کشش که قسمت اصلی تولید این محصول است را بر روی میلگردها اعمال میکند. در نتیجه این فرایند قطر محصول نهایی کم و به طول آن اضافه می‌شود.

مرجله چهارم: در چهارمین مرحله نیروی انسانی وارد کار میشود و عیب و ایرادهای جزیی میلگردها مانند انحراف، خم شدن و یا آلوده شدن آن‌ها را برطرف میکند.

مرحله پنجم: در این مرحله، محصولات به تعداد دفعات مورد نیاز پولیش می‌شوند.

بدانیم که این فرایند پنج مرحله‌ای تنها یک نوع از شیوه‌هایی است که با استفاده از آن‌ها میتوان به تولید این محصول فولادی پرداخت.

حال به سراغ آن می‌رویم تا با انواع این میلگردهای به اصطلاح تزیینی آشنا شویم.

rebar ahanak 150x150 - هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

انواع میلگرد ترانس

این فراورده آهنی، در ۹ شکل به تولید و مصرف می‌رسد. اما از این ۹ دسته، دو دسته وجود دارد که سایر بخش‌ها، غالبا زیر مجموعه این دو هستند. میلگرد‌های تک پولیش و دو پولیش، دسته‌های اصلی این محصول هستند که بر اساس تعداد پولیش از یکدیگر جدا می‌شوند و سایر تولیدات مانند میلگردهای بلبرینگ‌خور از زیرمجموعه‌های این دو دسته هستند. پس از معرفی این دسته‌ها به بیان کاربرد هر یک خواهیم پرداخت.

trans rebar 1 min 300x300 - هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید

1.میلگرد ترانس تک‌ پولیش

میلگرد ترانس تک پولیش در سایزهای 7 الی 130 میلی‌متر وجود دارد. این نوع از ترانس‌ها ساده‌ترین نوع‌ از آن هستند. تمام خاصیت‌های این محصول را دارا می‌باشند. صرفا به علت اینکه میلگردهای دو پولیش سطح شفاف‌تری دارند و زیبایی آن‌ها بیشتر است، از این محصول در بخش‌های داخلی بیشتر استفاده می‌کنند. در بخش کاربردها، به استفاده‌هایی که از این محصول می‌شود اشاره خوهیم کرد. استاندارد تولید برای این محصول ST37 است. به میلگردهای دارای این استاندارد، میلگردهای آلیاژی نیز می‌گویند.

trans rebar 2 min 300x300 - هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید

2.ترانس دو پولیش

این دسته از میلگردها به علت دو بار پولیش شدن سطحی آینه‌ای دارند و مهم‌ترین ویژگی آن در کنار حفظ مقاومت، زیبایی‌اش است. بیشتری استفاده از این نوع سازه‌های فولادی، در مکان‌هایی است که در معرض دید قرار دارند. مرحله دوم پولیش در فرایند تولید، توسط دستگاه‌های دقیق و سنگ زن سنترلس انجام می‌شود.

Transmission rebar min 300x300 - هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید

3.ترانسمیسیون

این دسته را به نام میلگردهای روغنی نیز می‌شناسند. این سازه‌ها در ابعاد بزرگ تولید می‌شوند و طول آن‌ها غالبا بین سه تا شش متر می‌باشد. قطر آن‌ها نیز حداقل ده و حداکثر ۶۰ میلی متر است. مواد اولیه تولید این نوع از ترانس‌ها فولاد و فروآلیاژها هستند  که آن را به همان نام فولاد آلیاژدار می‌شناسیم.

Corroded rebar min 300x300 - هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید

4.میلگرد سنگ‌ خورده

تفاوت این مصالح فولادی با سایر موارد، در خط تولید است. برای تولید این محصول، به جای پولیش از روش سنگ‌زنی استفاده می‌کنند. این فرایند اکثرا با دستگاه لیدکوپینگ انجام می‌شود. این دستگاه، علاوه بر دقت بالا، توانایی تولید سازه‌ها را در ابعاد مختلفی دارد. این دستگاه می‌تواند محصولات را از قطر ۳ تا ۱۰ میلی متر تولید کند. میلگردهای سنگ خورده شامل دو دسته میلگردها سر زرد (ST) و سر قرمز (CK) هستند. رنگ قرمز و زرد نمایانگر به معنی این است که محصول نهایی به روش ترمکس یا خنک کردن و فرایند بازگشت تحت کنترل تولید شده است. هر کدام از این دو روش‌ باعث پدید آمدن ویژگی‌های متفاوتی در میلگردهای سنگ خورده می‌شوند.

ball bearings rebar min 300x300 - هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید

5.میلگرد ترانس بلبرینگ خور

ماده اولیه ساخت این میلگردها فولاد ck45 است. ترانس‌های بلبرینگ خور، زیر مجموعه‌ای از میلگردهای دو پولیش هستند. ویژگی اصلی این محصول، قابلیت نصب بلبرینگ بر روی آن‌ها است. میلگردهای ترانس بلبرینگ خور جزو ارزان‌ترین دسته‌های این محصولات فولادی می‌باشند.

Four sided rebar min 300x300 - هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید

6.میلگرد ترانس چهار پهلو

چهار پهلو، تنوع سایزی بسیار بالایی دارد. این قطعه را میتوان از ابعاد بسیار کوچک تا بزرگ تولید و مصرف کرد. به همین جهت در صنایع بسیاری قابل استفاده است.

hexagon rebar min 300x300 - هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید

7.میلگرد ترانس شش پر

این میلگردها از فولاد st37 تهیه می‌شوند. برای تولید این محصول استانداردهای متنوعی وجود دارد، زیرا که آن را با توجه به شرایط آب و هوایی کشورها می‌سازند. در ایران، معمولا از استانداردهای کشور روسیه استفاده می‌شود.

میلگردهای شش پر به دلیل شکل و تراشکاری خاصی که دارند مورد استفاده قرار میگیرند. این سازه دارای شش سطح مقطع با اندازه‌های متغیر می‌باشد و به زبان ساده‌تر، شکل آن‌ها شش ضلعی است. ترانس‌های شش پر جزو گران‌ترین محصولات این دسته می‌باشند.

belt rebar min 300x300 - هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید

8.میلگرد تسمه

این محصول به سه شیوه از جمله نوردی، ماشین کاری و ترانسی تولید می شود. این نوع از میلگردهای ترانس دارای چهار سطح مقطعی هستند و غالبا مستطیل یا مربع شکل هستند و طیف اندازه‌ای گسترده‌ای دارند.

wire REBAR min 300x300 - هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید

9.میلگرد ترانس مفتول

سازه‌های مفتولی، انعطاف بالایی دارند و این فولاد مفتولی به علت قابلیت خم شدن و تغییر شکل مورد استفاده سازندگان قرار می‌گیرد. ترانس مفتولی تمام ویژگی‌های این دسته از میلگردها را اعم از زیبایی و مقاومت دارد و از قطر سه تا ۱۴ میلی متر به تولید می‌رسد.

rebar ahanak 150x150 - هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

Trans rebar application in industry and construction min - هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید

9 کاربردهای میلگرد ترانس در صنعت و ساختمان سازی

به دلیل تنوع زیاد میلگردهای ترانس، کاربردهای این مصالح آهنی را به تفکیک هر دسته که در بخش قبل توضیح دادیم، بیان می‌کنیم.

 1.کاربرد میلگردهای ترانس تک پولیش در صنعت

بیشتر کاربرد این محصولات، در صنایع خودرو سازی و برای قطعات هیدرولیکی است. همچنین در تولید ماشین‌آلات صنعتی نیز میلگرد تک پولیش را می‌بینیم.

2.کاربرد میلگردهای ترانس دو پولیش در صنعت و ساختمان

ترانس‌های دو پولیش، بیشتر در قطعات بیرونی سازه‌های صنعتی که در معرض دید قرار دارند استفاده می‌شوند، مانند نمای ساختمان‌ها.

3.کاربرد میلگرد ترانسمیسیون در ساخت و ساز 

ترانسمیسیون را به علت ابعاد بزرگی که دارد، در تولید سازه‌های ساختمانی یا صنعتی به کار می‌گیرند. بیشترین استفاده از این محصول، در ساخت پیچ‌های بلند ساختمانی است.

4.کاربرد میلگردهای سنگ خورده در سازه

ترانس‌های سنگ خورده، صنعتی‌ترین محصولات این میلگردها هستند که به علت دقت بالا در تولید، در سازه‌های بسیار دقیق و حساس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

5.کاربرد میلگردهای ترانس بلبرینگ خور در خودروسازی

به دلیل ویژگی مهم این میلگردها یعنی قابلیت نصب بلبرینگ، صنایع خودروسازی، اصلی‌‌ترین مشتریان این کالا هستند. سایر مصرف کنندگان این سازه، تولید کنندگان یراق و ابزارآلات هستند.

6.کاربرد میلگردهای ترانس چهار پهلو در ساختمان سازی

به دلیل در دسترس بودن این محصول در ابعاد کوچک، در بسیاری از کارهای تزیینی و صنایع کوچک مانند قفل سازی، از چهار پهلو‌ها استفاده می‌شود. ابعاد بزرگ‌تر آن نیز برای ساخت نرده و یا حفاظ‌ پنجره‌ها تولید می‌گردد.

7.کاربرد میلگردهای ترانس شش پر در تولید خودرو

صنایع نساجی، از مصرف کنندگان اصلی میلگردهای شش پر هستند. همچنین مانند بسیاری از میلگردهای ترانس که در فرایند تولید خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند، ترانس شش پر نیز مورد مصرف خودروسازان است.

8.کاربرد میلگردهای ترانس تسمه‌ای در سازه

میلگردهای تسمه‌ای تزیینی‌ترین دسته میلگردهای ترانس هستند. سازندگان و طراحان داخلی، برای تنوع در دیزاین و ساخت طرح‌های جدید، میلگردهای تسمه‌ای را در سازه خود به کار می‌گیرند.

9.کاربرد میلگردهای ترانس مفتولی در صنایع

مفتولی بودن میلگردهای این دسته، توجه فعالان صنعت مبل را به خود جلب کرده است و برای فرفوژه سازی مبل و صندلی استفاده می‌شود. همچنین گاها در ساخت نرده‌های تزیینی و ساخت محصولات دکوری از ترانس‌های مفتولی استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های میلگرد ترانس

اصلی‌ترین دلیل استفاده از این میلگردها، ظاهرشان است. این نوع از سازه‌های فولادی امکان آن را دارند که در مکان‌هایی قرار بگیرند که حفظ ظاهر اهمیت دارد. زیرا که سطح آن‌ها صاف و مانند آینه است و شکل صنعتی به خود ندارد. این را فراموش نکنیم که تنها خاصیت آن‌ها در ظاهر خلاصه نمی‌شود، بلکه مقاومت و استحکام بالایی دارند.

اینک میتوان به مزایا و معایب این کالای آهنی به شکل مجزا پرداخت.

مزایای استفاده

  • زیبایی و مقاومت: وجود هم‌زمان دو عنصر زیبایی و مقاومت در این میلگرد، توجه بسیاری از سازندگان، معماران و طراحان داخلی را به خود جذب کرده.
  • تنوع: انواع مختلف این سازه فولادی که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداختیم، کاربردهای متنوعی دارند که در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده‌‌های فراوانی می‌شود. در ادامه از انواع این ابزار کاربردی خواهیم گفت.
  • سهولت در تولید: به شیوه‌های مختلفی میتوان این دسته از میلگردهای فولادی را تولید کرد. از این رو کارگاه‌ها و کارخانه‌های مختلفی میتوانند دست به تولید این محصول بزنند.

معایب استفاده

  • قیمت تمام شده: قیمت تمام شده این کالای فولادی، بیشتر از قیمت میلگردهایی مانند میلگردهای آجدار است. از این رو، این میلگرد بدون آج را محصول اقتصادی‌ای نمی‌دانند.

محاسبه وزن و قطر میلگرد ترانس

محاسبه وزن و قطر این قطعات فولادی کاربردی، دقیقا مانند محاسبه وزن و قطر میلگردها در شکل عادی‌شان انجام می‌شود و تفاوت فاحشی با وزن میلگرد عادی ندارد. هر چند محاسبه اینکه در فرایند تولید، هر میلگرد عادی در فرایند کشش و تبدیل شدن به ترانس، چه مقدار تغییر خواهد کرد، کار متخصصان این حرفه است.

 برآورد هزینه میلگردهای ترانس

میلگردهای ترانس، مجموعا جزو دسته‌های پر هزینه میلگرد محسوب می‌شوند. از آنجایی که این محصول با ایجاد تغییراتی بر روی میلگرد معمولی تهیه می‌شود، سه عامل بر تعیین قیمت آن اثرگذار است.

عوامل موثر بر قیمت میلگردها

عرضه و تقاضا در بازار، نرخ ارز، قیمت مواد اولیه مانند سنگ آهن و هزینه‌های حمل و نقل، عوامل مهم تغییر قیمت میلگرد هستند.

هزینه دستگاه‌های مورد استفاده

در فرایند تولید ترانس‌ها از دستگاه‌هایی مانند دستگاه کشش یا لیدکوپینگ استفاده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا هزینه خرید، استهلاک و مصرف انرژی این دستگاه‌ها، در قیمت میلگردهای ترانس نظر گرفته شود.

دستمزد نیروی انسانی

بعضی از مراحل فرایند تبدیل میلگردهای ساده به این میلگردهای آلیاژی توسط نیروی انسانی انجام می‌شود. در تعیین قیمت نهایی، فروشندگان هزینه‌های نیروی انسانی که بسته به میزان کار و تخصص او پرداخت می‌شود را در نظر می‌گیرد.

در سایت آهنک میتوانید قیمت میلگرد آلیاژیو قیمت میلگرد ساده را به شکل لحظه‌ای مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا این میلگردهای مقاوم و زیبا را به شما عزیزان معرفی کنیم. ابتدا به توضیح کلی و روش تولید این محصول پرداختیم. سپس ویژگی‌های کلی این میلگردهای مقاوم را بیان کردیم. ۹ نوع مختلف آن را نام بردیم و کاربرد هر یک را بیان کردیم. شیوه محاسبه وزن و قیمت ترانس‌های فولادی را مرور کردیم و عوامل موثر بر قیمت را گفتیم. اگر برای خرید و استفاده از این میلگردها نیاز به راهنمایی دارید، مشاوران ما در آهنک با شماره ۹۱۰۰۶۰۰۷-۰۲۱آماده پاسخگویی هستند. همچنین اگر سوالی در مورد این مقاله دارید، در بخش نظرات بنویسید تا ما در سریع‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ دهیم.