راهنمای کامل اندازه گیری قطر و و زن میلگرد-آهنک

میلگرد یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است. این کالای پرمصرف گرانقیمت، اگر بیشتر از مقدار مورد نیاز خریداری شود، هزینه‌های اضافی زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. پس اندازه گیری قطر و وزن میلگرد برای هر مهندس ساختمانی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. جدای از این هر مهندس عمران باید اطلاعات دقیقی از قطر و وزن میلگرد مورد استفاده در ساختمان داشته باشد. برای کسب اطلاعات کامل در مورد نحوه اندازه گیری این دو پارامتر تا آخر این مقاله با آهنک همراه باشید.

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد چیست؟ یک نوع میله فولادی است که از آن برای ایجاد مقاومت در بتن استفاده می کنند. در واقع افزودن میلگرد به بتن, باعث استحکام آن می شود. بتن مقاومت بالایی در برابر نیروی فشار دارد. و به راحتی خرد نمی شود و ترک نمی خورد. ولی در برابر نیروهای چرخشی و کششی از مقاومت کمتری برخوردار است. وجود میلگرد در بتن می تواند این ضعف بتن را جبران کند. و مقاومت سازه را تا حد زیادی بیشتر کند و میلگرد در سه نوع ساده, آجدار و کلاف تولید می شود.

61700591 - اندازه گیری قطر و وزن میلگرد

اندازه گیری قطر میلگرد و وزن میلگرد

برای استفاده از میلگرد اطلاع از مشخصات مکانیکی و شیمیایی آن امری بسیار ضروری است. و ابعاد میلگرد از ویژگی‌های مهمی است که برای محاسبه آن از روش‌ها و ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. اندازه‌گیری طول میلگرد عموماً راحت است. اصولا میلگردها با اندازه‌ های استاندارد ساخته می‌شوند؛ ولی اندازه‌گیری قطر این محصول کمی متفاوت است.

میلگردها با توجه به استانداردهای مختلف هر کشور قطر و وزن متفاوتی دارند. عموما قطر میلگردها در بازه (6 میلی متر الی 32 میلی متر) است که به صورت بندیل تولید می شوند. در صورت نیاز به طول‌های کوتاه‌تر باشد، به صورت کلاف و سفارشی عرضه می‌شوند. اندازه گیری قطر میلگرد نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد, در زیر به چند روش اندازه گیری قطر میلگرد اشاره شده است.

روش های متداول اندازه گیری قطر میلگرد

روش‌های زیادی برای اندازه‌گیری این محصول استفاده می‌شود که ما متداول‌ترین روش‌های آن را به شما توضیح می‌دهیم:

روش تجربی محاسبه قطر میلگرد

برخی از مهندسین و پیمانکاران ساختمانی در کار خود ماهر هستند. زیرا, به محض مشاهده میلگرد می‌توانند قطر آن را تشخیص دهند ولی این کار برای افراد تازه‌ کار چندان ساده نیست.

با استفاده از فرمول

به وسیله فرمول زیر به راحتی می‌توان قطر میلگرد را محاسبه کرد:

4 / (3.14 * d^2 ) یک متر۷۸۵۰ (وزن مخصوص) = قطر میلگرد

در اینجا عدد ۷۸۵۰ همان چگالی فلز است.

اندازه گیری قطر میلگرد به وسیله انگشت

روشی سریع و حرفه ای برای مهندسین و معماران حرفه ای و با تجربه است. در این روش از قبل اندازه بند انگشتان خود را اندازه گیری می کنند. با گذاشتن انگشتان دست خود بر روی میلگرد، اندازه آن را مشخص می‌کنند. این روش بسیار سریع و آسان می‌باشد و دقت نسبتا خوبی دارد. ولی برای مقایسه دو میلگرد با قطر ۱۶ و ۱۸ که تنها دو میلیمتر اختلاف دارند، کار سختی است. و دقت آن پایین می‌آید. بهتر است از این روش برای مقایسه اندازه قطر دو میلگرد استفاده نکنید. فقط در صورتی که سرعت عمل ملاک است از این روش استفاده شود.

اندازه گیری با اسفاده از طناب یا بند

استفاده از طناب یا بند ساده ترین و ابتدایی ترین روش اندازه گیری قطر میلگرد است در این روش ابتدا، ریسمان را به دور میلگرد می‌پیچانند. و بعد آن را اندازه می گیرند. سپس, محیط آن را اندازه می‌گیرند تا اندازه قطر میلگرد مشخص شود. یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای اندازه گیری قطر میلگرد استفاده از این روش می باشد.

محاسبه قطر میلگرد به وسیله ی کولیس

افرادی که در زمینه ساختمان و یا صنعت فعالیت دارند. یکی از روش‌ها برای اندازه گیری دقیق قطر میلگرد را استفاده از وسیله‌ای به نام کولیس می دانند. بر روی دسته این وسیله یک خط کش با اندازه گذاری بسیار دقیق وجود دارد و سر آن یک لبه تیز دارد.

کولیس برای اندازه گیری دقیق طول داخلی و خارجی و عمق میلگرد است. طریقه خواندن اندازه‌ ی میلگرد، به نوع سنجش کولیس بستگی دارد. برای اندازه گیری به وسیله کولیس با قطر اسمی میلگرد ساده و آجدار آشنا می شویم.

Untitled 4 - اندازه گیری قطر و وزن میلگرد

قطر اسمی

قطر اسمی میلگرد ساده اطلاعاتی است که در برگ شناسایی آن مشخص می‌شود. در واقع معادل قطر دایره‌ای است که مساحت آن برابر با مساحت مقطع عرضی میلگرد است.

  • قطر زمینه بدون احتساب آج :

برابر است با قطر میلگرد آجدار با فرض این که روی میلگرد آج وجود ندارد.

  • قطر خارجی با احتساب آج :

در قطر خارجی, قطر میلگرد آجدار با آج آن محاسبه می‌شود. درنتیجه برای روشن شدن موضوع قطر میلگرد آجدار 16 به این صورت است که قطر اسمی برابر 16، قطر زمینه‌ای برابر 15 و قطر خارجی برابر 18 است.

به کار گیری آچار فرانسه برای اندازه گیری قطر میلگرد

به این صورت است که شما دهانه آچار فرانسه را باز کنید و روی میلگرد قرار دهید. سپس دهانه آچار فرانسه را به وسیله متر اندازه گیری کنید. به این ترتیب قطر میلگرد به راحتی بدست می آید.

 

IREGA adjustable wrench 77 8 300x300 - اندازه گیری قطر و وزن میلگرد

شابلون اندازه گیری قطر میلگرد

شابلون‌های مخصوصی برای اندازه گیری این محصول ساخته‌شده‌اند. و جهت اندازه گیری آرماتور از آنها استفاده می شود. شکل ظاهری آن مانند یک قیچی مندرج شده است. به وسیله ی این شابلون راحتی می توان اندازه قطر میلگرد را محاسبه کرد.

WhatsApp Image 2021 06 12 at 9.19.44 PM 1 - اندازه گیری قطر و وزن میلگرد

گیج اندازه گیری قطر میلگرد

گیج در واقع یک شابلون می‌باشد که از جنس فولاد ضدزنگ ساخته شده است. با استفاده از گیج می‌توان اندازه انواع میلگرد آجدار را تعیین کرد. ابتدا, میلگرد را در دهانه باز گیج قرار داده سپس, هرجایی که سطح بیرونی میلگرد با گیج کاملا مماس شدند به راحتی می‌توان قطر میلگرد را از طریق اعداد ثبت شده بر روی گیج محاسبه کرد.

 

73c65dd66912f9de90d51e867cecff55d0b14190 1605018127 300x300 - اندازه گیری قطر و وزن میلگرد

 

اندازه گیری قطر میلگرد ممان منفی

میلگرد ممان منفی یکی از آیتم های مربوط به عملیات آرماتور بندی سقف های تیرچه بلوک می باشد. وقتی در سقف تیرچه بلوک، تیرچه ها با دهانه ساده باشند. اگر در قسمت تکیه گاه مقدار لنگر آن ها صفر باشد، باعث می شود که در عمل به خاطر یکپارچه بودن دال بتنی مقداری لنگر منفی ایجاد شود. بنابراین میلگردهای شماره 8، 10، 12 و حتی 14 را در قسمت فوقانی دال بتنی قرار می دهند.

به این دلیل نیروی کششی که به خاطر لنگر منفی در قسمت بالای دال ایجاد شده است را خنثی می کند. به این عملیات و فرآیند اجرایی که برای تحمل لنگر انجام می شود «ممان منفی» می گویند.

میلگردهایی که در تیرچه به کار برده می شود توان تحمل لنگر را ندارند. به همین دلیل در سیستم دیافراگم سازه از لنگر منفی در طرفین برای تکیه گاه استفاده می کنند. معمولا قطر تیرچه به این صورت (16 میلی متر ≥ قطر میلگرد کششی ≥ 8 میلی متر) می باشد. درنتیجه قطر میلگرد های عرضی از (5 میلی متر تا 10 میلی متر) متغیر است.

نحوه اندازه گیری وزن میلگرد

میلگرد‌ها بر اساس سایز وزن‌های متفاوتی دارند. همان طور که می‌دانید میلگردها در طول‌های 6 متری تا 12 متری تولید می‌گردند. محاسبه وزن آن ها با استفاده از ترازو کار سختی است. وزن میلگرد از چند روش زیر قابل اندازه گیری است. روش سریع برای محاسبه وزن میلگرد که بیشتر در کارگاه ها استفاده می‌شود عبارت است از:

نمره میلگرد به توان ۲ تقسیم بر ۱۶۲
بعنوان مثال وزن یک شاخه میلگرد ۸ به طول ۱۲ متر اینگونه محاسبه می‌گردد که ۸ را در ۸ ضرب و تقسیم بر ۱۶۲ می نماییم و جواب را در طول که همان ۱۲ هست ضرب می‌کنیم که جواب ۴ می‌شود. وزن یک شاخه میلگرد ما ۴کیلوگرم است.

 

با استفاده از فرمول زیر به راحتی میتوان وزن میلگرد با قطر مختلف و طول متفاوت را محاسبه کرد.

 

formul milgerd - اندازه گیری قطر و وزن میلگرد

شعاع و طول میلگرد بر حسب میلی‌متر بیان می‌شود. و وزن هر شاخه میلگرد ۱۲ متری باتوجه به استاندارد جهانی (استاندارد DIN) محاسبه شده است.

1 Copy - اندازه گیری قطر و وزن میلگرد

جدول وزن استاندارد میلگرد

[table id=20 /]

اندازه گیری وزن میلگرد با استفاده از جدول اشتال

جدول اشتال یا همان (STAHLBAU Table) مرجعی بین‌المللی برای وزن استاندارد انواع مقاطع فولادی است. شما می‌توانید با کلیک بر روی جدول اشتال میلگرد، اطلاعاتی نظیر سطح مقطع میلگرد، قطر میلگرد، حجم یک شاخه میلگرد و وزن هر متر میلگرد را به دست آورید.

خانم اشنایدر بورگر (Martha Schneider-Bürger) در سال 1938 برای اولین بار جدول اشتال را بر اساس استاندارد DIN آلمان تهیه و تنظیم کرد. با این حال, کلمه اشتایل واژه‌ای آلمانی و به معنای استیل است.

اهمیت اندازه گیری قطر میلگرد و وزن میلگرد

همانگونه که می‌دانید در هر قسمت از ساختمان باید از یک نوع میلگرد استفاده شود. با ابن حال, در مشخصات فنی ساختمان انواع میلگرد در بتن با وزن‌ و سایزهای متفاوت می‌تواند باعث افزایش مقاومت بتن گردد.

بنابراین, عدم آگاهی در مورد اندازه گیری این محصول می‌تواند مقاومت بتن و در نهایت ساختمان را مختل کند. با این حال, داشتن قطر و وزن میلگرد کمک می‌کند که میلگرد به اندازه مورد نیاز سفارش داده شود. و از خرید مازاد و غیرضروری میلگرد جلوگیری شود.

 

48618 1 - اندازه گیری قطر و وزن میلگرد

مزایای استفاده از میلگرد

  • استفاده از میلگرد بتن را به آسانی در جای خود مستحکم می کند.
  • بنابراین, وجود میلگرد در بتن از ترک خوردگی و شکستگی در بتن جلوگیری می کند.
  • ترکیب میلگرد و بتن درسازه  مقاومت کششی و چرخشی را برای بتن فراهم می کند.
  • استفاده از میلگرد به دلیل دوام و استحکام بیشتر باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود. و عمر سازه را بیشتر می کند.

قیمت میلگرد

قیمت میلگرد در دو نوع آجدار و ساده در آهنک قابل مشاهده می باشد. درنتیجه, میلگرد A1 یا ساده برای عملیات آهنگری و جوشکاری استفاده می شود. و میلگردهای آجدار A2 و A3 برای عملیات خاموت‌ زنی و سیویل صنعتی و ساختمانی مناسب هستند.

مجموعه آهنک قیمت روز میلگرد را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر ارائه و عرضه می‌کند.

کارخانه های تولید کننده میلگرد

در سطح کشور کارخانه های زیادی مشغول تولید انواع میلگرد ساده و آج دار برای صنایع مختلف هستند و در لیست زیر به تعدادی از آن ها اشاره شده است:

  • کارخانه ذوب آهن اصفهان.
  • صنایع فولاد کرمان.
  • مجتمع فولاد خراسان.
  • کارخانه فولاد آذربایجان.
  • مجتمع فولاد جنوب.
  • مجتمع فولاد آناهیتا گیلان.
  • صنایع فولاد کاوه.
  • مجتمع فولاد سیرجان.
  • مجتمع فولاد بافق.
  • کارخانه فولاد بناب.
  • کارخانه سرمد ابرکوه یزد.

اسامی بالا کارخانه های پیشکسوت و معتبر در زمینه تولید میلگرد هستند. درنتیجه, شما می توانید برای سهولت کار خود قیمت لحظه ای میلگرد را در سایت آهنگ دنبال کنید…