فرمول محاسبه نمره تیرآهن

همان طور که می دانید تیرآهن یکی از مصالح اصلی برای ساخت انواع سازه می باشد که نقش آن تحمل تنش های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی ناشی از بارهای وارده بر آن است. محاسبه نمره و مسائل مربوط به تیرآهن همواره برای پروژه های ساختمانی مهم و حیاتی بوده است، برای این کار ابتدا باید با توجه به نوع سازه بر اساس عملکرد و تعداد تیر، محاسبات را انجام داد. تیرهای مورد نیاز در سازه معمولا به سه دسته تیر اصلی، فرعی و کلاف تقسیم می شوند که بعد از تعیین نوع ساختمان و عملکرد تیرها می توان تعداد تقریبی تیرآهن های مصرفی را برآورد کرد. عواملی مانند قیمت تیرآهن و سایر آهن آلات مصرفی، می توانند تاثیر به سزائی در محاسبات و هزینه های نهایی پروژه داشته باشند. برای تهیه و خرید تیرآهن در سایزهای مختلف می توانید به فروشگاه اینترنتی آهنک مراجعه نمایید. در فروشگاه اینترنتی آهنک انواع تیرآهن بال پهن یا همان هاش، لانه زنبوری و … با قیمتی مناسب عرضه شده است.

بهترین نمره تیرآهن برای سازه

در واقع تیرآهن ها به صورت مقاطعی سازه ای هستند و در ساختمان یا سازه به صورت افقی و شیب دار نصب می شوند و بار قائم بر محور را به ستون که به عنوان تکیه گاه عمل می کند، انتقال می دهند و بر اساس محل مورد استفاده و کاربردی که دارند نمره یا سایز آن تعیین می گردد. تیرآهن ها به دلیل طرز قرار گیری که دارند تحت تنش های کششی و فشاری قرار می گیرند. در سازه ها از 5 نوع تیرآهن به شرح زیر استفاده می شود:

  • شاه تیر (تیر اصلی)
  • تیرچه (تیر فرعی)
  • نعل درگاه
  • کناری (تیر لبه ای)
  • لاپه

به طور کلی میزان باری که بر تیرها وارد می شود با توجه به مکانی که قرار گرفته و نقشی که در سازه دارد، متفاوت است زیرا این بار ممکن است به صورت متمرکز، گسترده و یکنواخت، غیر یکنواخت و خطی و یا ترکیبی به تیرها وارد شود. اگر نسبت طول به عرض دال سقف بیشتر از 2 باشد، دال را یکطرفه و در غیر این صورت دال دو طرفه می باشد، باری که بر تیرهای اصلی وارد می شود بستگی به دال یکطرفه و دو طرفه دارد به گونه ای که اگر تیر اصلی بار را از دال یکطرفه بگیرد وسط به وسط دو دهانه مجاور است.

beam size calculationformula - فرمول محاسبه نمره تیرآهن

نحوه محاسبه وزن و نمره تیرآهن

برای محاسبه وزن و نمره تیرآهن باید به نوع آن و وزن مخصوصی که در جدول اشتال وجود دارد، رجوع کرد به عنوان نمونه برای پیدا کردن وزن مخصوص تیرآهن نوع IPE20 با طول 12متر از فرمول زیر استفاده می شود:

وزن تیرآهن = 12 * 22/40(وزن مخصوص در جدول اشتال) = 268/80

یا برای محاسبه تیرآهن IPE18 با طول 6 متر از فرمول زیر استفاده خواهد شد:

وزن تیرآهن = 6 * 18/8(وزن مخصوص در جدول اشتال) = 112/8

با توجه به نوع سازه از تیرآهن لانه زنبوری در انواع سازه برای افزایش مقاومت خمشی استفاده می کنند به گونه ای که تیرهای معمولی را به شکل لانه زنبوری برش می دهند و باز می کنند سپس به هم جوش زده و تیرآهن جدیدی با ظرفیت بالاتری تولید می کنند که برای محاسبه وزن آن با طول 10 متر از فرمول زیر استفاده می شود:

وزن تیرآهن لانه زنبوری = 10 * 10/33(وزن مخصوص در جدول اشتال) = 103/30

محاسبه تیرآهن های مصرفی و نمره آن ها به عوامل متفاوتی بستگی دارد و مهم ترین آن ها نوع اسکلت ساختمان می باشد که ممکن است فلزی یا بتنی باشد، اما محاسبه دقیق نمره و تعداد تیرآهن کاری مشکل است که در هر پروژه عددی متفاوت است و مهندسین سازه با محاسبات تخصصی می توانند آن ها را محاسبه و تحویل دهند.