روش ساخت تیر آهن

تیرآهن را می‌توان پایه و اساس ساختمان و بناهایی که امروزه ساخته می شوند دانست. بدون استفاده از تیرآهن در واقع ساختن هیچ بنایی میسر نخواهد بود. از دیر باز تا کنون تیرآهن را می توان پایه اصلی و اسکلت اساسی هر ساختمان دانست. تیرها ابتدا از جنس چوب ساخته می شوند. این تیرها با استفاده از تنه درختان تراشیده می شدند و بعد از مدت زمانی به دلیل مشکلاتی که داشتند با انواعی از فلزات جایگزین شدند. تیرهای چوبی به اندازه تیرآهن هایی که از فلزات مختلف به خصوص آهن ساخته می شدند، مقاومت نداشتد. یکی از بارزترین نقش های تیرآهن در ساخت بناهای مختلف این است که بار افقی ساختمان را به ستون های عمودی منتقل کند. اما اینکه تیرآهن چگونه تهیه می شود و چگونه پروسه ساخت آن چگونه است، می تواند موضوع جذابی باشد.

تیرآهن چگونه تهیه می‌شود؟

نورد گرم را می توان یکی از روش هایی دانست که با استفاده از آن می توان انواعی از فلزات را شکل گیری کرد. در این روش ابتدا باید با کوره هایی که تا 1100 درجه سانتی گراد گرم شده اند فلزات مخصوص ذوب شوند. در این روش فلز مورد نظر در قطعات و شمش های مختلفی قالب گیری شده اند. این قطعات با استفاده از جک های هیدرولیکی در جایگاه های مخصوص خود قرار می گیرند. این جایگاه ها در میان جریان های گردابی قرار دارند. بعد از رسیدن این قطعات به دمای مورد نظر قطعات مورد نظر به خط تولید ارسال می شود، این مرحله را به نام مرحله پخته شدن می شناسند. بعد از مرحله پخته شدن نوبت به مرحله رافینگ می رسد در این مرحله قطر شمش هایی که در دمای بالا قرار گرفته بودند، کم می شود و طول آن ها بیشتر خواهد شد. مرحله رافینگ تحت دمای مشخص و با کارشناسی های معینی انجام خواهد شد. در این مرحله فلز مورد نظر برای قطعه قطعه شدن آماده خواهد شد. در این مرحله با استفاده از قیچی های صنعتی مخصوصی که به آن قیچی متراژ می گویند با توجه به استاندارد های لازم ساخت تیرآهن برش هایی بر روی قطعات ایجاد می شود. در آخرین مرحله از ساخت تیرآهن بسته بندی انجام خواهد شد. این بسته بندی در بندیل های مخصوصی انجام می شود.

method making beam - روش ساخت تیر آهن

انواع برش تیرآهن

برش تیرآهن و نوع آن با توجه به نوع استانداردهایی که تیرآهن ساخته می شوند، معین می گردد. در یک نگاه کلی تیرآهن ها با روش های برنول و کوپال برش داده می شوند:

  • در روش برنول برش های ایجاد شده توسط لوبه برنول ایجاد می شود. این فرآیند باعث ایجاد شعله بنفشی از گاز اکسیين و استیلن خواهد شد.
  • روش کوپال با استفاده از دستگاه قطع کن انجام خواهد شد. این برش با نام برش گیوتن شناخته می شود. در این روش خطوط مشخص شده توسط دستگاه قطع کن برش داده می شود.

قیمت هاش یا  تیرآهن ها با توجه به سایز، وزن و کاربردی که در ساختمان دارند متغیر خواهند بود. برای اطلاع از قیمت روز تیرآهن به فروشگاه اینترنتی آهنک مراجعه نمایید.