تیرآهن چیست؟

تیرآهن چیست؟

تیرآهن پروفیلی است که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود و وظیفه آن تحمل نیروی وارده از نیروی برشی و لنگر خمشی است. تیر آهن ها را به شکل آی و اچ و با آلیاژ های مختلف تولید می کنند. تیرآهن ها را بر اساس نسبت اندازه بال و ورق و عرض آن در گروه های مختلف طبقه بندی می کنند و کاربرد گسترده ای در ساختمان دارد.

در گذشته در ساخت و سازها از تیرهای چوبی استفاده می کردند، اما امروزه آن تیرهای چوبی جایشان را به تیرهای آهنی داده اند. تیرآهن بسیار پرکاربرد و موثر در ساختمان سازی است و جنس آن فولادی می باشد که انواع مختلفی دارد. تیرآهن ها به طور کلی به دو شکل I و H انگلیسی موجود هستند. امروزه هیچ سازه و یا ساختمانی بدون تیرآهن وجود ندارد. هر تیرآهن دو بخش اصلی دارد؛ بخش میانی و یه به عبارتی تنه ی تیر که جان نام گرفته و لبه ها و قسمت های کناری آن که بال نامیده شده است. برای تهیه و اطلاع از قیمت تیر آهن در انواع مختلف به فروشگاه اینترنتی آهنک مراجعه نمایید.
از مزایای استفاده از تیرآهن موارد زیر می باشند:

  • بار وارد شده بر ساختمان به واسطه ی مصالح را تحمل می کنند و آن را بر روی تمام تیرها تقسیم می کنند.
  • استحکام و دوام به ساخت و ساز می بخشد.
  • با جوش دادن می توان چندین قطعه تیرهای آهن را به هم وصل کرد و ساخت و ساز را گسترش داد.
  • در ساخت و سازهایی که در ارتفاعات بالا انجام می شوند، بهترین و محکم ترین گزینه می باشند و کار با انواع تیرهای آهن بسیار سریع صورت می گیرد.

what is beam 300x180 - تیرآهن و جان تیرآهن چیست؟

کاربرد

از موارد استفاده تیرآهن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با ساخت آسمان خراش های مدرن امروزی، بهترین گزینه برای ساخت اسکلتی محکم، استفاده از تیرهای آهن می باشد. دقت به این نکته ضروری است که تیراهن مناسب برای ساختمان سه طبقه با تیرآهن مناسب برای برج های بلند متفاوت است.
  • برای اتصال کفی ستون به ستون اصلی از تیرهای آهنی استفاده می شود و با جوشکاری و پیچ و مهره پایه ها و ستون ساختمان را محکم می کنند. نوعی دیگر به نام کرومیت وجود دارد که از سطح نشیمنگاه آن به تیر اصلی وصل می شود. بسیار واضح است که در ساخت هر ساختمانی ستون بسیار مهم است و ستون ها از تیرهای آهنی می باشند و جالب تر این که باید از سقف هر طبقه بیرون بزنند تا بتوان برای ساخت طبقه ی بعدی از آن ها استفاده کرد.
  • استفاده از شاه تیر، که خود نوعی تیر از جنس آهن است؛ برای اتصال ستون ها به یکدیگر استفاده می شود. نحوه استفاده از شاه تیر این گونه است که به صورت افقی بر روی ستون ها قرار گرفته و به کمک پلیت ها، ستون ها را به هم وصل می کنند.
  • استفاده از تیرهای آهنی در ساخت خرپا و تیرک میانی.

what is beam1 300x180 - تیرآهن و جان تیرآهن چیست؟

ویژگی

انواع تیرآهن عبارتند از IPE,INP,IPB و تیرآهن لانه زنبوری یا CPE. هر تیرآهن ویژگی های خاص خود را دارد و با در نظر گرفتن آن ویژگی ها از آن ها استفاده می شود.

  • تیرآهن هایی که طبق استاندارد های کشورهای چین و روسیه ساخته می شوند و به شکل I هستند؛ به INP معروف است.
  • تیرآهن دیگری که به شکل I است ولی بر طبق استاندارد های کشورمان ایران و اروپا ساخته می شود IPE نام نهاده اند. از ویژگی های آن می توان غیر قابل تغییر بودن آن و یکسان بودن بال ها در سراسر تیر اشاره کرد.
  • تیرآهن دیگری وجود دارد که آن را هاش می نامند، این تیر نام دیگری هم دارد، IPB ، که از ویژگی های آن دو بال عریض و بسیار پهن است و دو نوع سنگین و سبک دارد( L و V).
  • تیرآهن های پر کاربرد در ساختمان عبارتند از: بال پهن، که در ستون و خرپا استفاده می شوند، نیم پهن، اروپایی و لانه زنبوری؛ همان طور که از نامش مشخص است دارای سوراخ هایی است که از معایب آن می باشند و استحکام را کاهش می دهند.
  • اگر تیرآهن ساده باشد با حرف اختصاری I و یا همان NP نامیده می شود و از این نوع تیر در ستون ها و خرپا و نعل درگاه و پوشش سقف و پل زنبوری استفاده می کنند زیرا ارتفاعی مابین 80 تا 600 میلی متر دارند و بسیار کاربردی هستند.

 

جان تیرآهن چیست؟

وقتی از سطح مقطع تیرآهن به آن نگاه کنیم دو بال و یک ورق ضخیم وجود دارد. این دو بال به صورت عمود بر تیر قرار گرفته اند. ورق ضخیم که تیر نام دارد و ارتفاع پشت تا پشت تیراهن را تعیین می کند را جان تیراهن می گوییم. در ساختار تیرآهن های آی و اچ تفاوت هایی وجود دارد که در نوع کاربرد آن تاثیرگذار است. هر نوع از این تیرآهن ها بر اساس شکل ظاهری سطح مقطعشان نام گذاری شده اند. انواع تیرآهن عبارتند از:

  • تیرآهن IPE: این نوع تیراهن را مهندسین ایرانی ابداع کرده اند که در بال های ابتدا و انتهایی است ضخامت ثابتی دارد و بر اساس استاندارد های اروپا ساخته می شود.
  • تیرآهن INP: تفاوت تیرآهن INP با IPE در ضخامت بالهاست. به این صورت که در تیرآهن INP هر چه بال از جان تیرآهن فاصله بگیرد ضخامتش کاهش میابد. این نوع بر اساس استاندارد های چین و روسیه ساخته می شود.
  • تیرآهن بال پهن H: تیرآهن بال پهن IBP یا هاش اولین بار توسط شرکت بثهلم به تولید رسید و صنعت را متحول کرد. در این نوع تیرآهن بال های تیرآهن با جان تیرآهن برابر است و به همین دلیل به آن تیرآهن بال پهن گفته می شود. این نوع در سایز 100-1000 به تولید و عرضه می رسد. انواع تیرآهن بال پهن با علامت اختصاری آن به شرح زیر می باشد:
    – تیرآهن بال پهن سبک HEA( علامت اختصاریL)
    – تیر اهن بال پهن سنگین HEB(علامت اختصاریV)
    – تیرآهن سنگین TPB
    علت تفاوت در وزن این تیرآهن ها تفاوت در ضخامت آنهاست. برای مثال تیرآهن سبک در سایز 10، 200 کلیوگرم وزن دارد و نوع سنگین آن 240 کیلوگرم است.
  • تیرآهن I: تیر آهن I شکل قبل از تیر آهن هاش تولید شده بود و تیرآهن معمولی است و بر اساس شکل ظاهری آن که بال های کوچکتر از جان تیرآهن را داراست به این اسم نام گذاری شده است.
  • تیرآهن لانه زنبوری:وظیفه ی اصلی یک تیرآهن تحمل نیروی لنگر خمشی است. برای بیشتر شدن تحمل تیرآهن آنرا به شکل لانه زنبوری می سازند. یعنی در جان تیرآهن شکل های ذوزنقه و شش ضلعی را برش دهی می کنند و زیر آنرا جوش می زنند. بدین سبب تیرآهن شکل لانه زنبور دارد. مزایای لانه زنبوری عبارتند از:
    – وزن سبک
    – تحمل نیروی لنگر خمشی
    – وجود حفره های تو خالی برای جاگیری تاسیسات
    معایب لانه زنبوری عبارتند از:
    – نیاز به جوشکاری سرتاسر تیرآهن
    – وجود حفره سبب کاهش مقاوت برشی در محل اتصال پل به ستون می شود.

what is web of beam - تیرآهن و جان تیرآهن چیست؟

مزایای استفاده از تیرآهن

مزایای استفاده از تیرآهن به شرح زیر می باشد:

  • نصب و اجرا با سرعت بالا
  • امکان توسعه سازه
  • اتصال قطعات متعدد
  • کاربرد گسترده در ارتفاع زیاد

برای اطلاع از قیمت تیرآهن و خرید این محصول می توانید به فروشگاه اینترنتی آهنک مراجعه نمایید.