8 عامل مهم تغییر قیمت پروفیل

دانستن تغییرات قیمت پروفیل برای سازندگان ضروری است. زیرا امروزه، این محصول مهم در شکل‌ها و برای کاربردهای متفاوت تولید می‌شود. این موضوع، آن را تبدیل به یکی از اصلی‌ترین ابزار برای ساخت پروژه‌های مختلف صنعتی و ساختمانی می‌کند. از انواع مختلف این سازه کاربردی می‌توان به پروفیل‌های UPVC ، سپری، نبشی و … اشاره کرد. بسیاری از این مشتقات پروفیل را امروزه در اطراف خودمان مشاهده می‌کنیم. در این مقاله قصد داریم تا ضمن معرفی کلی پروفیل‌ها، عوامل موثر بر تغییر بهای این کالای پرمصرف را بیان کنیم.

Getting to know the profile min - ۸ عامل موثر بر تغییرات قیمت پروفیل

 

آشنایی با پروفیل‌

سازه‌هایی که در تمام طول خود سطح مقطع یکسانی دارند؛ این ساده‌ترین تعریف برای پروفیل‌هاست. غالب کالاهای پروفیلی که امروز می‌بینیم، ساخته شده از انواع ورق‌های فولادی است. تولید کنندگان بعد از تهیه این اوراق فولادی، شکل نهایی پروفیل را معمولا با یکی از روش‌های نورد سرد یا گرم، فشردن مواد اولیه یا کشش شکل می‌دهند. پروفیل‌هایی که مصرف می‌شوند، می‌توانند به روش‌های بسیار مختلفی شکل نهایی خود را پیدا کنند. از این رو، تولید کنندگان بسیاری امکان فراوری این مصالح صنعتی و ساختمانی را دارند.

تقسیم بندی پروفیل‌ها

پروفیل را می‌توان از دو جهت، به شکل کلی دسته بندی کرد.

پروفیل سبک و سنگین

پروفیل‌های سبک از ورق‌های سیاه ساخته می‌شوند و ضخامت‌شان، زیر ۱.۵ میلی متر می‌باشد. پروفیل‌های سنگین معمولا از ورق‌های روغنی به دست می‌آیند و ضخیم تر از ۱.۵ میلی متر هستند.

پروفیل صنعتی یا ساختمانی

این دسته بندی را بخاطر تمایز پروفیل‌ها در کاربرد انجام می‌دهند. از آنجایی که این پروفیل‌ها در ساختمان سازی یا فعالیت ‌های صنعتی به کار می‌روند، این دسته بندی بسیار مهم و کاربردی است. شما باید با آگاهی کامل نسبت به پروژه خود اقدام به خرید پروفیل صنعتی یا ساختمانی کنید.

profil ahanak 1 150x150 - ۸ عامل موثر بر تغییرات قیمت پروفیل

خرید پروفیل

شروع قیمت 38,000 تومان
آرشیو قیمتی پروفیل

کاربردهای پروفیل‌ها

تولید درب و پنجره، انواع اتصالات ساختمانی و ساخت اسکلت فلزی ساختمانی از مهم‌ترین مواردی هستند که برای ساخت و پرداخت ‌آن‌ها اقدام به خرید پروفیل‌های ساختمانی می‌کنند. پروفیل‌های صنعتی بیشتر در صنایع خودروسازی و تولید ماشین‌های صنعتی کاربرد دارند.

اخیرا در ساخت برخی از تجهیزات پزشکی مانند ابزار اتاق عمل و تخت‌های بیمارستانی از این سازه‌های فولادی استفاده می‌کنند.

factors affecting the price profile change min - ۸ عامل موثر بر تغییرات قیمت پروفیل

۸ مورد اثرگذار بر تغییرات قیمت پروفیل

قطعا یکی از مهم‌ترین موضوعات در ساخت هر پروژه، صرفه اقتصادی است. از این جهت سازندگان باید، اطلاعات خوبی از قیمت انواع محصولات و عواملی که ممکن است باعث تغییر قیمت آن‌ها شود داشته باشند. اگر قصد استفاده از انواع پروفیل را در پروژه خود دارید، دانستن این هشت مورد می‌تواند به هزینه‌های پروژه شما کمک کند.

۱. قیمت مواد اولیه

هر چند که بیشتر پروفیل‌های تولیدی از جنس فولاد است، اما می‌‌توان این محصول کاربردی را در جنس‌های متنوع ساخت. مانند هر محصول دیگری، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت کالای نهایی، قیمت ماده اولیه مورد استفاده باشد. همچنین مرغوبیت ماده اولیه تولید، عامل تاثیرگذار بر قیمت آن است.

۲. روش تولید پروفیل

روش تولید پروفیل به دست آمده، تاثیر بسزایی در کیفیت نهایی آن دارد. پروفیل‌هایی که با دستگاه‌های دقیق‌تر تولید شده‌اند قیمت بالاتری دارند. همچنین تعداد افراد موثر بر تولید اعم از متخصصان از مواردی است که بر قیمت نهایی این ابزار کاربردی اثرگذار است.

۳. تاثیرات درصد تورم بر تغییرات قیمت پروفیل

بهای هر کالا در هر کشور، وابسته به شکل کلی اقتصاد آن منطقه است. میانگین بهای پرداختی برای انواع تولیدات در کشورهایی که درصد تورم بالایی دارند، بیشتر است. همچنین اگر تولیدات یک منطقه، وابسته به واردات باشد، ارزش پول و قیمت ارز بر قیمت نهایی محصولات اثر گذار خواهد بود. علاوه بر این مورد،‌ سه عامل دیگر بر تورم، و در نهایت تعیین قیمت این کالای کاربردی تاثیر دارند.

  • رویدادهای منطقه‌ای و جهانی

امروزه پیچیدگی‌های اقتصاد جهانی، فراتر از حوصله این مقاله است. اما به شکل خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، یکی از موارد دیگری که بر قیمت پروفیل و انواع محصولات تولیدی کشورها اثرگذار است، رویدادهایی است که در مناطق مختلف رخ می‌دهند. بهتر است با یک مثال این مورد را بیان کنیم. فرض کنید کشوری صادر کننده پروفیل است. در این کشور جنگی رخ می‌دهد. این جنگ موجب کاهش قیمت پروفیل خواهد شد زیرا، کشور جنگ زده سعی می‌کند تا درآمدش قطع نشود و به هر قیمتی اصرار به فروش محصولات خود دارد. همچنین خطراتی که مبادله با این کشور و حمل و نقل محصولات، کشورهای خریدار را تهدید می‌کند، از عوامل دیگر کاهش بهای محصول نهایی می‌باشند.

  • تغییرات قیمت نفت

در تولید بسیاری از مواد اولیه تهیه پروفیل‌ها، از نفت استفاده می‌شود. از طرف دیگر یکی از محصولات حیاتی دنیای امروز که قیمت آن،‌ بر قیمت تمام شده سایر محصولات تاثیر دارد نفت است. به این دو دلیل، قیمت نفت بر تغییرات قیمت پروفیل اثر می‌گذارد.

  • تحریم‌ها

دانستن این مورد فقط برای کشورهایی مثل ایران که در تحریم است، مهم است. کشوری که تحریم شده، برای تهیه محصولات مورد نیاز خود، مجبور است به بازار سیاه و دلالان کالا رجوع کند. قطعا خرید از این عوامل، پرهزینه‌تر از خرید عادی انجام خواهد شد. همه محصولات تولید پروفیل مانند دستگاه‌های خط تولید و مواد اولیه، در ایران تولید نمی‌شوند. از این رو،‌ سازندگان ایرانی برای تهیه ابزار و مواد مورد نیاز تولید، مجبور به پرداخت هزینه بیشتری هستند. به همین خاطر، تحریم موجب افزایش قیمت پروفیل خواهد شد.

۴. وزن پروفیل چه تاثیری بر تغییرات قیمتی آن دارد؟

در تولید پروفیل سبک، از مواد اولیه کمتری استفاده می‌شود. همچنین اساس ساخت پروفیل‌های سبک ورق سیاه است. اما در تولید پروفیل‌ها از نوع سنگین از ورق روغنی استفاده می‌کنند. قیمت ورق روغنی، به علت پیچیده‌تر بودن فرایند تولید، تقریبا دو برابر ورق سیاه می‌باشد. به همین دو علت، پروفیل‌های سنگین قیمت بالاتری نسبت به پروفیل‌هایی که در دسته سبک قرار می‌گیرند، دارند.

۵. میزان عرضه و تقاضای بازار

میزان عرضه و تقاضای هر کالا در بازار، عامل مهم تعیین قیمت آن است. هنگامی که عرضه بیش از تقاضا باشد، قیمت محصولات برای فروش نزولی خواهد بود و زمانی که میزان تقاضا از عرضه بیشتر باشد، قیمت کالا افزایش خواهد شد. این اصل شامل قیمت پروفیل نیز می‌شود.

۶. روش جا به جایی پروفیل

در دنیای مدرن، امکان حمل و نقل بسیاری از کالاهای مختلف در فاصله‌های کم و زیاد وجود دارد. هزینه‌های حمل و نقل، بر اساس، فاصله مبدا و مقصد، نوع مسیر انتقال (انتقال دریایی، از طریق جاده و …) و وسیله منتقل کننده (کشتی، کامیون، قطار و …) تعیین می‌شوند. از این جهت، هرچقدر انتقال پروفیل‌ها، از تولیدکننده به خریدار سخت‌تر باشد، هزینه این ابزار ساخت و ساز افزایش خواهد یافت. رویدادهای طبیعی نیز، بر هزینه‌های حمل و نقل کالا، اثر گذار هستند. زیرا که بعضی از فصول و شرایط، حمل و نقل را سخت می‌کنند.

۷. شرکت سازنده پروفیل مصرفی

شرکت‌های معتبر تولید پروفیل، به علت موجودی بالای محصولاتی که دارند، همچنین بخاطر تضمین کیفیت و سلامت محصول، پروفیل‌ها را به قیمت بالاتری نسبت به تولیدی‌های کوچک و ناشناخته به فروش می‌رسانند. همچنین قیمت نهایی‌ای که این شرکت‌ها بر محصول خود میگذارند، بر قیمت کلی پروفیل‌های موجود در بازار اثرگذار است. اکنون در کشور ما، حدود ۲۰ شرکت مطرح تولید انواع پروفیل وجود دارد که از برجسته‌ترین‌های آن‌ها، می‌توان به شرکت جهان پروفیل پارس (از ۱۳۶۱)، شرکت نورد لوله یاران (از ۱۳۸۲)، شرکت نیکان (از ۱۳۶۴) و شرکت صدرا پروفیل (از ۱۳۸۱) اشاره کرد. یکی از اولین تولیدکنندگان محصولات پروفیلی در ایران، گروه صنعتی سپاهان است که فعالیت خود را از سال ۱۳۵۲، در اطراف اصفهان آغاز کرد.

۸. تاثیر رقابتی بودن بازار بر تغییرات قیمت پروفیل

بازار انحصاری، دست تولید کننده را باز میگذارد. یعنی تولید کننده بخاطر اینکه رقیبی در بازار ندارد که جایگاهش را تهدید کند، می‌تواند به قیمت دلخواه پروفیل‌ را به فروش برساند. همچنین در بازار انحصاری، تولید کننده می‌تواند ضررهای خود را از طریق افزایش قیمت محصولات جبران کند. بازار رقابتی موجب می‌شود تا تولید کنندگان محصولات پروفیلی، همواره در تلاش باشند که بهترین محصول را به بهترین قیمت به مشتری عرضه کنند.

ممکن است برخی از این موارد، علاوه بر پروفیل، بر تغییرات قیمت انواع کالاهای مصرفی نیز اثرگذار باشند.

Buy profile from Ahanak min - ۸ عامل موثر بر تغییرات قیمت پروفیل

خرید پروفیل از آهنک

در این مقاله، به عواملی که بر تغییر قیمت پروفیل اثرگذار است را ذکر کردیم. اینک اگر تصمیم خود را درمورد استفاده از محصولات پروفیلی گرفته‌اید، می‌توانید به سایت آهنک مراجعه کنید. در دسته‌بندی‌های محصولات سایت آهنک، به بخش پروفیل‌ها رفته و پروفیلی که میخواهید خریداری کنید را انتخاب کنید. در نهایت با چند قدم ساده، خرید خود را نهایی کنید. همچنین شما عزیزان می‌توانید در سایت ما به صورت روزانه قیمت پروفیل‌های درب و پنجره، قیمت پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی و همچنین قیمت پروفیل زد را مشاهده کنید. اگر برای تهیه و استفاده محصولات پروفیلی نیاز به کمک دارید، مشاوران ما در سایت آهنک با شماره ۹۱۰۰۶۰۰۷-۰۲۱ آماده پاسخگویی به شما هستند.

سخن نهایی

در این مقاله ما به طور کلی با پروفیل، انواع و کاربردهای آن آشنا شدیم. سپس به مبحث اصلی، یعنی عوامل موثر بر تغییرات قیمت پروفیل پرداختیم و آن‌ها را در ۸ مورد بیان کردیم. هر مورد را مختصرا شرح دادیم و علت تاثیر هر کدام از موارد را بررسی کردیم. امیدواریم در پایان این مقاله، شما با مولفه‌های تغییر قیمت پروفیل، آشنایی کامل پیدا کرده باشید. همچنین اگر در مورد این مقاله نظر و یا سوالی دارید، آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.