پروفیل زد چیست؟

امروزه با افزایش فعالیت صنایع مختلف و ساخت و ساز، ابزارهای کار این دو حوزه در طیف وسیع و متنوعی به تولید می‌رسند. یکی از این ابزارها پروفیل‌ها هستند. از این رو شناخت انواع پروفیل‌ها، آشنایی با کاربردهای این محصولات و اطلاع از قیمت پروفیل، امری مهم برای سازندگان و صنعتگران می‌باشد. به مقاطعی با طول معین که سطح مقطعی یک‌دست دارند، پروفیل می‌گویند. از انواع پروفیل‌ها می‌توان به نبشی‌، ناودانی، پروفیل سپری و پروفیل زد اشاره کرد. ما در این مقاله قصد داریم تا پروفیل z را به شما معرفی کنیم. همچنین به روش تولید، ویژگی‌ها، کاربردها، جداول وزنی، نحوه نصب و خرید این پروفیل خواهیم پرداخت.

get to know the profile z min - پروفیل زد چیست؟

با پروفیل زد آشنا شوید

به این پروفیل، پرلین زد نیز می‌گویند. پرلین z یکی از انواع مصالح ساختمانی است که به حرف z شباهت دارد. این کالا در دسته محصولات پروفیلی با مقاطع باز قرار می‌گیرد. از پروفیل‌های دیگر این دسته می‌توان به نبشی و تیرآهن اشاره کرد. این پروفیل افقی بیشتر برای پشتیبانی سازه در معماری و برای ساخت سقف انواع سازه‌ها به کار می‌رود. همچنین در تولید دیواره‌ها نیز از این محصولات استفاده می‌شود. این سازه‌های مهندسی را می‌توان به عنوان پشتیبان سازه و اعضای فریم فولادی ثانویه دانست. در ادامه به روش تولید پرلین z خواهیم پرداخت.

Profile z production method min - پروفیل زد چیست؟

پروفیل Z چگونه تولید می‌شود؟

ماده اولیه تولید اکثر این پروفیل‌ها، ورق سیاه است. ضخامت‌های این ورق‌ها بیشتر ۲، ۲.۵ و ۳ میلی متر می‌باشد. پرلین زد حاصل نورد گرم است و در چهار مرحله تولید می‌شود. در این بخش ما به توضیح این چهار مرحله خواهیم پرداخت.

  • تهیه و برش رول‌های فلزی: این رول‌ها بعد از ورود به کارخانه، به روش‌های مختلف و بسته به اندازه نهایی برش می‌خوردند.
  • شکل‌دهی و خم‌کاری: در این مرحله رول‌ها وارد دستگاه‌های مخصوص ساخت پرلین زد می‌شوند. این دستگاه خم‌های متعددی به روی ورق ایجاد می‌کند و آن‌ها را به شکل نهایی پروفیل‌های z نزدیک می‌کند.
  • تولید مقاطع متعدد: در مرحله سوم تولید این مقاطع، رول‌های آماده شده وارد قسمت دیگری از دستگاه می‌شوند. در این قسمت، دستگاه شکل و مقطع نهایی رول‌ها را شکل می‌دهد و آن‌ها را به مقاطع متعددی تبدیل می‌کند.
  • پانچ: در مرحله آخر، تولیدکنندگان بسته به نیاز مصرف کننده، پروفیل‌ها را در اندازه‌های خواسته شده پانچ می‌کنند.

این چهار قسمت همه مراحل تولید پرلین زد را شامل می‌شود. هر تولید کننده، دستگاه تولید کننده پروفیل متفاوتی را در اختیار دارد. این پروفیل‌ها با استانداردهای اروپایی، استاندارد ملی ایران به شماره ۵۷۲۲ و استاندارد ملی ایران به شماره ۳۶۹۴ تولید می‌شوند. در قسمت بعد به توضیح ویژگی‌های این تولیدات خواهیم پرداخت.

Profile z applications and features min - پروفیل زد چیست؟

ویژگی‌های پروفیل زد

پروفیل z ویژگی‌های متعددی دارد که می‌تواند بسته به روش تولید و مرغوبیت مواد اولیه در تولید این محصول تغییر کند. ما در ادامه ویژگی‌های مهم این پروفیل را به طور کلی ذکر خواهیم کرد.

  • تحمل بار کششی: این محصولات در تحمل بار کششی، فوق‌العاده عمل می‌کنند. از این رو در همه سازه‌های فلزی از پرلین z استفاده می‌کنند.
  • کاهش وزن سازه: استفاده از این پروفیل در سازه‌ها، به جای انواع ابزارهای فلزی، وزن سازه را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.
  • قابل بازیافت: این سازه‌های مهندسی قابل بازیافت هستند و آسیب چندانی برای طبیعت و محیط زیست ندارند.
  • مقاوم در برابر حوادث: در سازه‌هایی که در معرض انواع حوادث طبیعی مانند زلزله قرار دارند، از این پروفیل‌ها استفاده می‌کنند. زیرا که در افزایش استحکام کلی سازه تاثیر بسزایی دارند. همچنین استفاده از این مقاطع باز در چارچوب‌های فلزی ساختمان، موجب حفظ مقاومت ساختمان در برابر فرسایش خاک و طوفان می‌شود.
  • تعویض آسان: از آنجایی که این محصولات پروفیلی به وسیله پیچ و مهره در سازه به کار گذاشته می‌شوند، در صورت ایجاد مشکل، به راحتی قابل تعویض یا حذف هستند.
  • سهولت حمل و نقل: حمل و نقل این مصالح کار سختی نیست و اگر نکات ایمنی حمل و نقل به خوبی رعایت شود، آسیبی به این پروفیل‌ها نخواهد رسید.
  • انعطاف‌پذیری بالا: به این دلیل که زوایای این محصولات کمتر از ۹۰ درجه است، انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند.
  • وزن مناسب: وزن این محصولات، در بیشترین حالت معمولا ۱۰ کیلوگرم است که وزن بالایی محسوب نمی‌شود.
  • چیدمان و کار گذاشتن آسان: طراحی این پروفیل‌ها به شکلی است که می‌توان آن‌ها را روی هم چید و نصب کرد، از این رو استفاده از آن‌ها گزینه بسیار مناسبی برای ساخت بناهای وسیع می‌باشد.

اینک ببینیم پروفیل‌هایی که این ویژگی‌ها را دارند،‌ در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربردهای پروفیل Z

عمده کاربردهای پروفیل زی مربوط به ساخت و اجرای قاب ثانویه ساختمان و پشتیبان مضاف بر سقف می‌شود. علاوه بر این دو مورد در ساخت و پرداخت پروژه‌های صنعتی ساختمانی دیگر نیز از پرلین زد استفاده می‌کنند که در این بخش به توضیح همه این کاربردها خواهیم پرداخت.

اجرای قاب ثانویه ساختمان

اجرای قاب یا سازه ثانویه، در سازه‌های فلزی اهمیت بالایی دارد. قاب ثانویه ساختاری به شکل داخلی یک ساختمان می‌دهد که از لحاظ شکل و عملکرد بسیار شبیه به تیرهای متقاطع در یک بنای چوبی است. قاب ثانویه به دو هدف در سازه‌های فلزی اجرا می‌شود. اول اینکه این قاب وزن و فشار وارد شده بر سازه را به قسمت‌های مختلف تقسیم می‌کند و از فشار بر یک بخش یا ضعف آن جلوگیری می‌کند. دومین هدف استفاده از قاب ثانویه این است که پشتیبانی طولی به ساختمان اضافه شود و مقاومت بنا را در برابر انواع ضربه‌ها و حوادثی مانند طوفان شدید و زلزله حفظ کند.

علاوه بر پرلین z، پروفیل سی نیز در اجرای قاب ثانویه استفاده می‌شود. استفاده از این دو پروفیل در اجرای قاب ثانویه، مقاومت دیواره‌ها را تا دو برابر افزایش می‌دهد و موجب افزایش تحمل بار عمودی ستون‌ها می‌شود. استفاده از این پروفیل، موجب افزایش قدرت چسبندگی و روکش دیواره‌ها نیز می‌شود.

پشتیبان اضافی برای سقف

ایجاد پشتیبان سقفی با استفاده از این پروفیل‌ها، در بسیاری از سازه‌های فلزی انجام می‌گردد. استفاده از این مصالح مستحکم به صورت افقی موجب می‌شود تا استحکام سازه‌ها، بدون توجه به سایر متریال به کار رفته در تولید بنا،‌ افزایش پیدا کند. این امر موجب می‌شود تا سقف‌ها قادر به تحمل وزن بسیار بیشتری شوند. استفاده از پرلین زی موجب افزایش پایه اصلی و وسطی سقف می‌شود. این کار موجب می‌شود تا بتوان ساختمان‌های بزرگی را بدون استفاده از ستون‌های متعدد ساخت.

سایر کاربردهای پروفیل زد

علاوه بر این دو مورد، پرلین زد در موارد زیر به کار گرفته می‌شود.

  • استفاده از این پروفیل‌ها در فرایند تولید کشتی
  • ساخت انواع ریل‌ها و پایه‌ها
  • ساخت فریم فلزی
  • ساخت انواع روکش و پارتیشن
  • تولید انواع خودرو
  • ساخت ایستگاه‌های عرضه سوخت
  • به عنوان پوشش، برای ساخت سوله و انواع سالن‌های ورزشی

این موارد، از مهم‌ترین عواملی هستند که پرلین زد در فرایند ساخت و پرداخت آن‌ها استفاده می‌شوند. علاوه بر این موارد ممکن است سازندگان یا فعالان صنایع مختلف تصمیم بگیرند تا در پروژه‌های خود از این نوع پروفیل‌ها استفاده کنند.

Profile z weight table min - پروفیل زد چیست؟

جدول وزن پروفیل زد

این پروفیل‌ها در سایزهای متنوعی تولید می‌شوند. این پروفیل‌ها معمولا در هفت سایز تولید می‌شوند. سایز بندی استاندارد این محصولات از Z12 شروع می‌شود و با افزایش دو عددی بین هر سایز، تا سایز Z26 تولید می‌شود. همانطور که گفته شد وزن این محصولات بین چهار تا ده کیلوگرم می باشد. اگر مایل به مشاهده جدول وزن پروفیل زد هستید، کلیک کنید.

profil ahanak 1 150x150 - پروفیل زد چیست؟

خرید پروفیل

شروع قیمت 38,000 تومان
آرشیو قیمتی پروفیل

نحوه نصب پروفیل Z

از آنجا که پرلین z در پروژ‌ه‌های متفاوتی به کار می‌رود، بهتر است تا پیش از نصب این پروفیل، از مهندس و طراح پروژه مشورت بگیرید. اما به طور کلی اگر بخواهیم بگوییم، بهتر است این مقاطع یک‌دست را در دو جهت مخالف هم استفاده کنید. مخصوصا هنگامی که می‌خواهید از این پروفیل به عنوان پشتیبان سقف استفاده کنید.

خرید پروفیل زد

شما می‌توانید برای خرید این پروفیل‌های مستحکم، به سایت آهنک مراجعه کردی و در دسته‌بندی‌ها محصولات پروفیل را انتخاب و زیردسته پروفیل زد را انتخاب کنید. شما می‌توانید در این قسمت به شکل روزانه از قیمت پروفیل زد آگاهی پیدا کنید و اگر محصول مورد نظر خود را پیدا کردید، با طی کردن چند مرحله، خرید خود را نهایی کنید. اگر مایل به آگاهی از عوامل تعیین قیمت نهایی پروفیل‌ها هستید، مقاله ۸ عامل موثر بر تعیین قیمت نهایی پروفیل را در وبلاگ آهنک مطالعه کنید. همچنین اگر برای خرید و استفاده از این پروفیل نیاز به مشاوره داشتید، متخصصان ما در آهنک با شماره ۹۱۰۰۶۰۰۷-۰۲۱ آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا پرلین زد را به شما معرفی کنیم. سپس روش تولید این محصول در ۴ مرحله را ذکر کردیم و به ویژگی‌ها و کاربردهای این محصول مقاوم پرداختیم. بعد از این موارد، نکاتی را درمورد وزن پروفیل z، نحوه نصب و خرید آن شرح دادیم. امیدواریم با پایان این مقاله شما توانسته باشید تا آشنایی خوبی با این کالای مهم دنیای ساخت و ساز آشنا شده باشید. شما می‌توانید دیدگاه‌ها و سوالات خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید. ما در سریع‌ترین زمان پاسخگوی شما خواهیم بود.