پروفیل سبک و سنگین چه تفاوتی دارند؟

امروزه طیف بسیار متنوعی از پروفیل‌ها، در ساخت سازه‌های مختلف یا در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. به سازه‌ای که طولی مشخص با مقطعی یکدست دارد پروفیل می‌گویند. از انواع پروفیل‌ها می‌توان به نبشی‌، ناودانی و … اشاره کرد. از این رو اطلاع از قیمت پروفیل‌ها، آشنایی با انواع محصولات پروفیلی و یا شناخت تفاوت انواع محصولاتی که تحت عنوان پروفیل ساخته می‌شوند، امری مهم برای سازندگان و فعالان حوزه صنعت می‌باشد. در دسته بندی کلی پروفیل‌ها، این محصولات کاربردی را به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌کنند. ما در ادامه به معرفی کلی پروفیل‌های سبک و سنگین خواهیم پرداخت و سپس تفاوت پروفیل سبک و سنگین را شرح خواهیم داد.

Familiarity with light and heavy profiles min - تفاوت پروفیل سبک و سنگین چیست؟

آشنایی کلی با پروفیل سبک

به این دسته از محصولات پروفیلی سبک، پروفیل مبلی نیز می‌گویند. به انواع محصولات پروفیل که ضخامت کمتر از ۱.۵ میلی متر داشته باشند، پروفیل مبلی یا سبک می‌گویند. این محصولات در کشور ما غالبا با دو استاندارد DIN2394 و EN10219-2 عرضه می‌شوند. ماده اولیه تولید این محصولات ورق نورد سرد می‌باشد. ورق نورد سرد را با عنوان ورق روغنی نیز می‌شناسیم. از محصولاتی که در این دسته قرار می‌گیرند، می‌توان به ناودانی‌های سایز ۱۰، ۱۲، ۱۸ و نبشی‌هایی که سایز بال آن‌ها کمتر از ۵۰ میلی‌متر است اشاره کرد. اینک به ویژگی‌های دسته سبک پروفیل‌ها بپردازیم.

ویژگی‌های پروفیل سبک

  • گاها محصولات این دسته، از زیبایی ظاهری برخوردار می‌باشند و برای استفاده در سازه‌هایی که در مقابل چشم قرار دارد مناسب می‌باشند.
  • این دسته از محصولات در ابعاد بسیار گوناگونی تولید می‌شوند.
  • تولید این محصولات، با دقت خاصی انجام می‌شود، از این رو اندازه ابعاد این محصولات، دقیق می‌باشد.
  • پروفیل‌های سبک، خاصیت جوش پذیری بسیار بالایی دارند.
  • کیفیت سطح این محصولات، ظرافت و مرغوبیت بالایی دارد.

اینک که با ویژگی‌های مهم پروفیل‌های سبک آشنا شدیم وقت آن است تا بدانیم که این دسته از مقاطع، چه کاربردهایی دارند.

کاربردهای پروفیل سبک

  • در تولید مبلمان و صندلی از این مقاطع سبک استفاده می‌کنند.
  • در صنایع خودروسازی و ساخت اگزوز خودروها از این سازه‌های سبک و دقیق استفاده می‌کنند.
  • در ساخت دوچرخه از این دسته از تولیدات پروفیلی استفاده می‌کنند.
  • برای ساخت و تولید انواع کانتینر، پروفیل‌های سبک به کار گرفته می‌شوند.

این موارد، مهم‌ترین استفاده‌هایی است که از این مقاطع سبک می‌شود، به جز این موارد ممکن است سازندگان و صنعتگران تصمیم به استفاده از این محصولات در موارد دیگری بگیرند.

آشنایی کلی با پروفیل سنگین

این دسته از محصولات را در دو مقطع مربع و مستطیل تولید می‌کنند. همچنین انواع سازه‌های سنگین این دسته به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌شوند. نوع سنگین پروفیل‌ها، از ورق سیاه تولید می‌شوند و ضخامت آن‌ها کمتر از ۱.۵ میلی‌متر می‌باشد.

ویژگی‌های پروفیل سنگین

  • سختی و مقاومت بالای پروفیل‌های سنگین
  • این محصولات،‌ مانند سازه‌های سبک،‌ خاصیت جوش پذیری بالایی دارند.
  • سطح این دسته از محصولات در برابر ضربه‌ها و آسیب‌های احتمالی مقاوم می‌باشد.
  • توان تحمل وزن بالا

این چهار مورد، از مهم‌ترین ویژگی‌های محصولات پروفیلی سنگین هستند. اینک ببینیم که این محصولات چه مصارفی دارند.

کاربردهای پروفیل سنگین

  • در ساخت ساختمان‌ها به عنوان قوطی استفاده می‌شود.
  • به عنوان ستون پنجره‌ها به کار گرفته می‌شوند.
  • این دسته از مقاطع سنگین در ساخت انواع دستگاه‌های صنعتی کاربرد دارند.
  • برای ساخت شاسی انواع ماشین‌آلات از این محصولات مقاوم استفاده می‌کنند.

The difference between light and heavy profiles min - تفاوت پروفیل سبک و سنگین چیست؟

پروفیل سبک و سنگین چه تفاوتی باهم دارند؟

در این بخش به بحث اصلی این مقاله، یعنی بیان همه تفاوت‌های پروفیل‌های سبک و سنگین خواهیم پرداخت.

تفاوت پروفیل‌های سبک و سنگین در وزن

همانطور که از نام این دو دسته از مقاطع مشخص است، وزن‌ آن‌ها با یکدیگر تفاوت زیادی دارد.

تفاوت قیمتی انواع پروفیل سبک و سنگین

قیمت پروفیل‌های سبک از پروفیل‌های سنگین بیشتر است. اما به این علت که این سازه‌ها بر اساس وزن به فروش می‌رسند، در مقیاس یک تنی، تعداد بیشتری پروفیل سبک نسبت به نوع سنگین آن جا می‌گیرد. این امر، تفاوت قیمت این مقاطع سبک و سنگین را خنثی می‌کند. اگر مایل به آگاهی از عوامل موثر بر تعیین قیمت پروفیل‌ها هستید، کلیک کنید.

کاربرد پروفیل سبک و سنگین

به علت استحکام بسیار بالاتر پروفیل‌های سنگین، این دسته از محصولات بیشتر در مواردی که نیاز به مقاومت زیاد است، از پروفیل‌های سنگین استفاده می‌شود. پروفیل‌های سبک نیز به خاطر اینکه در تولید به ظاهر آن‌ها توجه می‌شود، مناسب مصارفی در بناها، که جلوی چشم قرار دارد می‌باشند.

تفاوت ماده اولیه تولید پروفیل سبک و سنگین

ورق روغنی اساس ساخت مقاطع یکدست سبک هستند،‌ در حالی که برای تولید نوع سنگین آن از ورق‌های سیاه استفاده می‌شود.

این موارد، مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع پروفیل می‌باشد. همچنین که دسته‌های مختلف این محصولات نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. برای مثال نبشی‌ها به دو نوع پرسی و فابریک تولید می‌شوند که تفاوت بین نبشی پرسی و فابریک زیاد است.

روش‌های تولید پروفیل‌های سنگین و سبک

پروفیل‌های سنگین بیشتر با روش نورد گرم تولید می‌شوند در حالی که ماده اولیه ساخت پروفیل‌های سبک ورق‌های نورد سرد می‌باشد. همچنین در سایر مراحل تولید پروفیل‌های سبک بیشتر از روش نورد سرد استفاده می‌شود.

خرید پروفیل از آهنک

شما می‌توانید به شکل روزانه، قیمت پروفیل را در سایت آهنک مشاهده کنید. همچنین می‌توانید در وبسایت آهنک،‌ صفحه کارخانه‌های مختلف تولید پروفیل را مشاهده و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. از برترین تولیدکنندگان پروفیل می‌توان به کارخانه‌هایی مثل نورد لوله یاران تهران، لوله و پروفیل سپاهان اصفهان، تولید پروفیل صابری و شرکت جهان پروفیل پارس اشاره کرد. در خرید این محصولات، باید به نوع محصولی که خریداری می‌کنید، قیمت آن در بازار، جنس و مرغوبیت پروفیل و مسافت تولید کننده این سازه‌ها با خود توجه داشته باشید. زیرا عدم توجه به هر یک از این نکات ممکن است موجب ضرر مالی سرمایه گذار پروژه شود. اگر برای خرید و استفاده از این محصول نیاز به مشاوره داشتید، متخصصان ما در آهنک با شماره ۹۱۰۰۶۰۰۷-۰۲۱ آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا پروفیل‌های سبک و سنگین را به همراه ویژگی‌ها و کاربردهایشان به طور کلی معرفی کنیم. سپس به بیان تفاوت پروفیل سبک و سنگین پرداختیم. این تفاوت‌ها در پنج مورد تفاوت وزن، قیمت، روش تولید، کاربرد و ماده اولیه بیان شدند. امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشید آنچه که در جستجوی آن بودید را پیدا کرده باشید. شما می‌توانید نظر خود درمورد این مقاله را در بخش نظرات برای ما بنویسید. همچنین شما می‌توانید سوالات خود را در همین بخش بنویسید تا ما در سریع‌ترین زمان به سوالات شما پاسخ دهیم.