راهنمای جامع انواع میلگرد فولادی-آهنک

استفاده از میلگرد فولادی در بتن به منظور جبران مقاومت کششی آن استفاده می شود. میلگردها با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند و در هر استانداردی طبقه بندی مشخصی با توجه به خواص مکانیکی فولادها وجود دارد. در ادامه مطلب به معرفی و بررسی انواع میلگرد فولادی خواهیم پرداخت.

میلگرد فولادی چیست؟

در صنعت ساختمان سازی و عمران, بیشتر از هر صنعت دیگری از فولاد در آن‌ها نقش بسیار مهمی دارد. به طوری که, اگر این آلیاژ فلزی وجود نداشت شاهد پیشرفت این صنایع نبودیم. امروزه از فولاد در تمام مراحل یک سازه دیده می‌شود. از ساخت فوندانسیون و پایه ها گرفته تا بعضی از کارهای ظریف در تزئینات ساختمان از آن استفاده می‌شود. حتی در ساخت بسیاری از وسایل داخل ساختمان, این آلیاژ فلزی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. برای هر مرحله از ساخت ساختمان, نیاز های گوناگونی برای استفاده از فولاد مطرح می‌شود. که هرکدام آن‌ها از یک مقطع فولادی ساخته شده‌اند.

میلگرد فولادی برای بهبود مقاومت کششی بتن استفاده می شود. زیرا بتن در تنش بسیار ضعیف است. در در عین حال مقاومت آن تحت فشار بسیار بالا است. برای افزایش مقاومت بتن از میلگرد فولادی استفاده می شود. زیرا کشیدگی فولاد به دلیل دمای زیاد (ضریب انبساط حرارتی) تقریباً برابر با بتن است.

نقش میلگردها در ساختمان‌ها

یکی از مهمترین و پراستفاده‌ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان‌سازی، میلگرد است. اختراع این مقطع فولادی، تحولی عظیم در صنایع عمرانی ایجاد کرد. و نقش بسیار مهمی را در به وجود آمدن ساختمان های بلند و برج ها داشت. استفاده از میلگردها، هم در ساخت ستون و چارچوب و راه‌پله کاربرد دارد. و هم این که می‌توان از آن، در ساخت فوندانسیون بنا استفاده کرد. یکی از اصلی‌ترین کاربردهایی که میلگرد در ساختمان سازی دارد، تحمل فشار بنا در فوندانسیون و انتقال آن به زمین، یا پایه‌ی بتنی است.

در قدیم، از میله‌های چوبی به جای میلگرد استفاده می‌شد. یکی از دلایل این کار، در دسترس نبودن فلز آهن بود. با توجه به این که تکنولوژی‌های معدنی و پالایش فلزات، به اندازه‌ی امروزی پیشرفت نکرده بود، استفاده از آهن هم کار چندان ساده و ارزان‌ قیمتی نبود. اما پس از انقلاب صنعتی، امکان استفاده‌ی گسترده از این فلز برای صنایع مختلف بوجود آمد. اما استفاده از میلگردها، به صورت استوانه‌های ساده‌ای بود که با ذوب و شکل دادن به آهن به دست می‌آمد.

fdhdfhdf 300x200 - میلگرد فولادی چیست؟

انواع میلگرد فولادی

این مقطع فولادی به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • میلگرد استنلس استیل
  • میلگرد کربن استیل

مشخصات میلگرد فولادی استنلس استیل

میلگرد استنلس استیل به متریالهای مختلفی تقسیم می‌شوند که رایج ترین آنها:

  • میلگرد 201، 202، 304، 309، 310، 316، 321، 347، 420 و 430

از ویژگیهای این میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میلگرد فولادی استنلس استیل یکی از گرانترین میلگردهای تقویت کننده در دسترس است. و قیمت آن هشت برابر گران تر از میلگرد با روکش اپوکسی است.
  • بهترین میلگرد در دسترس برای اکثر پروژه ها است. ولی از فولاد ضد زنگ بیشتر در پروژه ها استفاده می‌شود.
  • اما ، برای کسانی که دلیلی برای استفاده از آن دارند میلگرد فولادی کربن استیل توصیه میشود.
  • طبق آزمایشهای انجام شده, میلگرد فولادی ضد زنگ 1500 برابر بیشتر از میلگردهای فولادی در برابر خوردگی مقاوت دارد. نسبت به بقیه میلگرد ها مقاومت بیشتری در مقابل آسیب دیدن دارد.

مشخصات میلگرد کربن استیل (فولادی کربن)

این نوع میلگرد که به میلگرد فولادی کم کربن هم مشهور است, به 5 دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • میلگرد فولادی مات
  • طرحدار
  • روکش اپوکسی
  • روکش گالوانیزه
  • تقویت شده – پلیمر (GFRP)

در ادامه مقاله به بررسی و معرفی این 5 مدل میلگرد خواهیم پرداخت, با ما همراه باشید.

Steel rebar 1 1900 300x200 - میلگرد فولادی چیست؟

1. میلگرد فولادی مات (نرم)

:از ویژگی‌های این میلگرد موارد زیر مدنظر می‌باشد

  • سطح این مقطع فولادی مات و گرد است. در اندازه های مختلف از 6 میلی متر الی 50 میلی متر تولید می‌شوند.
  • از آن ها برای استفاده های خاص در بتن استفاده می‌شود.
  • سطح میلگرد فولادی معمولی مات صاف و گرد است.
  • آنها در اندازه های مختلف از 6 میلی متر تا 50 میلی متر در دسترس هستند.
  • میلگردهای فولادی نرم در بتن برای مقاصد خاص استفاده می شوند. مانند رولپلاک ها در اتصالات انبساطی، جایی که میلگردها باید در یک پوشش کاغذی یا فلزی قرار داده شوند. برای درزهای انقباضی در جاده‌ها و باند فرودگاه‌ها، و برای ستون های مارپیچ استفاده میشوند.
  • بدون آسیب دیدن, ایجاد برش و خم در آن‌ها آسان است. برای ساخت سازه‌های بزرگ مانند پل و دیگر سازه های سنگین، به دلیل لغزش و عدم استحکام موجود در پیوند بین فولاد و بتن، استفاده از آن ها توصیه نمی‌شود.

آنالیز میلگرد فولادی نرم

  1. میلگردهای فولادی معمولی درجه یک به عنوان Fe 410-S یا Grade 60 معرفی شده است.
  2. درجه دو که به عنوان Fe-410-o یا Grade 40 شناخته شده اند.
  3. میلگرهای با کشش متوسط که به عنوان Fe- 540-w-ht یا Grade 75 معرفی شده اند.

راهتمای خرید میلگرد 10 2 300x170 1200x675 1 300x169 - میلگرد فولادی چیست؟

2. میلگرد فولادی طرحدار (دفرمه)

این نوع میلگردهای تغییر شکل یافته دارای دنده ها, لبه ها و تو رفتگی در سطح میلگرد هستند. که این امر مشکلات ناشی از لغزش میلگردهای فولادی را کاهش می‌دهد. و اتصال مناسبی بین بتن و میلکرد بوجود می‌آید. خاصیت کششی آن در مقایسه با سایر میلگردها بیشتر است و در قطرهای 6 میلی متر تا 50 میلی متر تولید می‌شود.

rebar 300x215 - میلگرد فولادی چیست؟

انواع میلگرد فولادی دفرمه

A. میلگردهای TMT (میلگردهای ترمومکانیکی)

میلگرد های ترمومکانیکی، گرم و دارای مقاومت بالایی هستند که برای کار در بتن‌های سیمانی تقویت‌شده، استفاده می شوند. استانداردهای کیفیت بین المللی برای میلگرد‌های فولادی بر اساس ویژگی‌های استحکام، انعطاف پذیری، توانایی جوشکاری، قابلیت خم شدن، تعیین می‌شود.

ویژگی های میلگردهای TMT

  • چکش خوار هستند و قایلست شکل پذیری بالایی دارد.
  • از استحکام و سختی بالایی برخوردار است.
  • مقاومت بالایی در برابر خوردگی, حرارت های بالا و زلزله از خود نشان می‌دهد.
  • مقرون به صرفه هستند و استفاده از آن‌ها بی‌خطر است.
  • استحکام خود را در اتصالات جوش داده شده از دست نمی‌دهند. از الکترودهای معمولی برای جوشکاری اتصالات می‌توان استفاده کرد.

B. میلگرد های دفرمه با مقاومت بالا

میلگرد های فولادی پیچ خورده و سردی هستند که در سطح‌شان لبه، دنده، برجستگی یا تغییر شکل وجود دارد. میلگرد‌های دفرمه با مقاومت بالا اکثرا در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. این میلگردها در اندازه  4 میلی متر الی 50 میلی متر تولید می‌شوند.

ویژگیهای میلگرد فولادی HSD

  • مقدار کربن به کار رفته در آن‌ها کم است. که این امر سبب می‌شود, قابلیت شکل پذیری, استحکام بالا و توانایی جوشکاری خوبی داشته باشد.
  • هنگام استفاده در بتن از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند.
  • به دلیل اینکه کربن کمتری دارند, از قدرت جوشکاری 100% نسبت به میلگرد های معمولی برخوردار هستنند.
  • مقاومت کششی بالایی دارند و در فرایند ساخت و ساز که نیاز به خم شدن مجدد میلگرد است. بسیار موثر می‌باشند.
  • استفاده از آن‌ها دامنه گسترده‌ای دارد و در ساختمان های مسکونی, تجاری و صنعتی, پل‌ها و … کاربرد زیادی دارند.
  • وزن بسیار کم و مقاوت بالایی دارند. و برای تقویت فشرده سازی و تقویت تنش مناسب هستند.

C. انواع دیگر میلگرد فولادی طرحدار

با توجه به نوع مواد  استفاده شده در تولید میلگرد، دارای انواع مختلفی هستند. از جمله:

 میلگرد طرحدار اروپایی

این نوع میلگرد از منگنز تولید شده است. که این امر باعث می‌شود به راحتی خم شوند. استفاده از آن‌ها در مناطقی که دارای شرایط شدید آب و هوایی مانند زلزله، طوفان شدید وگردباد باشند, اصلا مناسب نیستند. از ویژگی خوب این میلگرد می‌توان به قیمت پایین آن اشاره کرد.

میلگرد طرحدار سیاه (فولادی کربن)

میلگرد طرحدار سیاه از جنس فولاد کربن ساخته شده است. و عموما بدلیل رنگ سیاه کربن، به عنوان میلگرد سیاه شناخته می شود. مشکل اصلی این میلگرد نداشتن ویژگی ضدزنگ است. که بر روی بتن و سازه اثر منفی می‌گذارد. نقطه ضعف اصلی این میلگرد این است که در برابر خوردگی مقاومت کمی دارد.

به دلیل ویژگی نرخ مقاومت کششی، میلگرد سیاه همچنان یکی از بهترین گزینه ها می باشد.

Data 300x121 - میلگرد فولادی چیست؟

3. میلگرد فولادی روکش اپوکسی

  • این نوع از میلگرد، همان میلگرد سیاه با یک روکش اپوکسی است که با آن مقاومت کششی یکسانی دارد اما از 70 تا 1700 برابر در مقابل خوردگی مقاوم‌تر است.
  • به دلیل اینکه میلگردهای اپوکسی ضخاومت باریکی دارند, هر مقدار صدمه بیشتری به روکش آن وارد شود, در برابر خوردگی مقاومت خود را از دست می‌دهد.

23448 2 300x300 - میلگرد فولادی چیست؟

4. میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه نسبت به میلگرد سیاه در برابر خوردگی 40 برابر مقاوم تر می‌باشد. آسیب رساندن به پوشش میلگرد گالوانیزه دشوارتر است. از این نظر، ارزش میلگرد گالوانیزه بیشتر از میلگرد روکش شده با اپوکسی است. به همین جهت, میلگرد گالوانیزه 40٪ گران تر از میلگرد روکش شده با اپوکسی است.

InstallingRebar 300x200 - میلگرد فولادی چیست؟

5. میلگرد فولادی تقویت شده (پلیمر GFRP)

جنس این میلگرد از فیبر کربن است. با این حال, قابلیت خم شدگی ندارد. در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و در مقایسه با سایر میلگردها مقرون به صرفه است.

4588177 300x300 - میلگرد فولادی چیست؟

مزایای میلگرد فولادی

از سازه‌ها پشتیبانی می‌کند

مهمترین مزیت میلگرد فولادی, پشتیبانی بسیار خوب از انواع مختلف سازه را فراهم می‌کند. در فوندانسیون‌ها, پایه ها, ستون ها و پوشش دیوارها از آن استفاده می‌شود. اکثر اوقات, یک میلگرد فولادی تنها به چنیدن میلگرد وصل می‌شود که چارچوب پایداری را تشکیل دهد. پوشش طرح دار این میلگرد سبب شده است, که به ترکیب بنن بچسبد و باعث استحکام و تقویت بتن شود.

هنگامی که مواد به پایان رسید، شبکه میلگرد داخلی به سازه اجازه می دهد تا محکم بایستد و در برابر هر گونه تنش خارجی که ممکن است بر کل سیستم ساختمان تأثیر بگذارد، مقاومت کند.

شکل پذیری بالا

بتن به تنهایی شکل پذیری کمی دارد. به دلیل شکنندگی مواد، مستعد ترک خوردگی و آسیب است. برای مثال، وجود رطوبت از قبل می تواند شکاف ها را در سنگدانه های بتن افزایش دهد که می تواند باعث شکست فیزیکی آن شود. به این ترتیب، میلگرد فولادی به یک منظره رایج در فعالیت های ساخت و ساز مبتنی بر بتن تبدیل شد. برخلاف بتن، فولاد بسیار انعطاف پذیر است. یک جزء کربن اضافی به راحتی می تواند شکل پذیری آن را افزایش دهد و به آن اجازه دهد در برابر خمیدگی ها و نیروهای فشاری که قرار است مواد را بشکنند مقاومت کند.

مقاوم در برابر ضربه

وجود میلگرد فولادی در ساختمان برای ایجاد مقاومت در برابر ضربه بالا بسیار مهم است.

در مواقع بلایای طبیعی مانند: زلزله، طوفان و … میلگردهای فو لادی می‌توانند یک ساختمان را به سازه ای مقاوم تبدیل کنند.

مونتاژ آسان

یکی دیگر از مزایای میلگرد فولادی این است که می توان آن را به راحتی در جای خود مونتاژ کرد – چه برای ستون ها، دال های پایه، سنگ فرش، زهکشی و غیره. میلگردها را می توان به راحتی با استفاده از موادی که به راحتی در دسترس هستند در یک مکان واحد منتقل و نصب کرد.

قابل بازیافت

انتخاب میلگردهای فولادی می تواند یک گزینه مقرون به صرفه باشد، نه تنها به دلیل وجود آنها در همه جا، بلکه به این دلیل که می توانند چندین بار بازیافت شوند بدون اینکه بر خواص آنها تأثیر بگذارد.

Data 1 300x180 - میلگرد فولادی چیست؟

تولید کنندگان میلگرد فولادی

از برترین تولیدکنندگان این محصول می توان به مراکز زیر اشاره کرد:

  • شرکت ذوب آهن اصفهان
  • کارخانه فولاد کویر کاشان
  • مجتمع فولاد خراسان
  • کارخانه فولاد میانه
  • فولاد آناهیتا گیلان
  • مجتمع فولاد روهینا
  • شرکت فولاد کوثر اهواز
  • فولاد بافق یزد
  • فولاد ابرکوه یزد
  • مجتمع فولاد شاهین بناب

قیمت میلگرد فولادی

قیمت میلگرد تاثیر زیادی در هزینه های پروژه دارد. میلگرد در سازه‌های بتنی نقش تقویت‌کننده را دارد که منجر به استقامت بیشتر ساختمان‌ می‌شود. هدف ما در آهنک معرفی بهترین میلگرد با توجه به نیازتان است. شما می‌توانید از طریق ما به صورت مستقیم از بزرگترین کارخانه‌های تولید میلگرد خرید کنید. اگر هم به دنبال تنوع در انتخاب هستید و برایتان زمان مهم است پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به انبار بزرگ ما بیاندازید. برای آگاهی از قیمت میلگرد به سایت آهنگ سر بزنید و جدیدترین قیمت ها را مشاهده کنید.