همه‌چیز درباره میلگرد استیل | انواع، کاربرد و مزایا آن

میلگردها از مقاطع فولاد بسیار پرکاربرد هستند که درانواع و خصوصیات گوناگونی تولید می شوند و یکی از انواع آن میلگرد استیل است. این میلگرد دارای مزایا منحصر به فردی همچون ضدزنگ، ضدخوردگی و ضد آب بودن است که باعث شده این نوع از مقاطع پرطرفدار در بین انواع دیگر میلگرد محسوب شود‌.

این میلگرد از نظر شکل ظاهری تفاوتی با سایر انواع میلگردها ندارد و از جنس فولاد ضد زنگ است. برای شناخت بهتر انواع، مشخصات، نحوه تولید، مزایا و عوامل موثر بر قیمت میلگرد استیل  این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

معرفی میلگرد استیل

همانطور که میدانید، میلگردها در انواع مختفلی مانند ساده، آج‌دار، بازالت و استیل تولید می‌شوند. میلگرد استیل از آلیاژ آهن و کربن، و مقادیر کمی از عناصر دیگر مانند نیکل و کروم ساخته می‌شود و نوع آلیاژ استیل آن 200، 300 و 400 است.

برای تقویت ساختمان‌ها و سازه‌ها از میلگرد استفاده می‌شود. از بزرگترین و پرهزینه‌ترین مشکلاتی که در این سازه‌ها با افزایش سن ایجاد می‌شود، خرابی بتن به دلیل خوردگی میلگرد درون بتن است. به همین دلیل بسیار مهم است که میلگردی که در این سازه‌ها استفاده می‌شود ضدزنگ و ضدخوردگی باشد.

استفاده از میلگردهای استیل دارای نیکل در ترکیب آلیاژی آن‌ها، باعث افزایش طول عمر و استحکام سازه شده و از هزینه‌های بازسازی می‌کاهد. علاوه بر این برای محیط زیست نیز بسیار مفید است.

مقاومت کششی میلگرد، درواقع مکمل مقاومت فشاری بتن برای ساخت سازه‌هایی است که به هر دو نوع این مقاومت‌ها نیاز دارند. بدین صورت خطر ناشی از شکستگی و ترک‌های ساختمان به حداقل رسیده و سازه دربرابر حرکات و فشارهای وارده مقاوم‌تر می‌شود.

وجود کروم در ترکیب شیمیایی این مقطع فولادی، باعث ایجاد ویژگی ضد خوردگی در این محصول شده است و اگر مقدار آن حداقل ۱.۵ درصد باشد، مقاومت دربرابر خوردگی در این نوع میلگرد افزایش می‌یابد.

با توجه به این مزیت‌هایی که این نوع میلگرد نسبت به سایر انواع دارد، از این محصول در صنایع مختلف بسیاری استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی انواع و کاربردهای این محصول می‌پردازیم.

rebar ahanak 150x150 - همه‌چیز درباره میلگرد استیل |انواع، کاربرد و مزایا آن

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

انواع میلگرد استیل

این میلگردها در 4 نوع مختلف از استیل تولید و هرکدام از آن‌ها از یک سری آلیاژ ساخته می‌شود. در این بخش قصد داریم انواع این محصول را معرفی نموده و برای شناخت بیشتر آن‌ها، توضیحی درباره هرکدام بدهیم.

stainless steel rebar min - همه‌چیز درباره میلگرد استیل |انواع، کاربرد و مزایا آن
نمایی از میلگرد استیل استینلس

1. میلگرد استیل استینلس (میلگرد نگیر)

این میلگرد ضدزنگ، یکی از پرطرفدارترین انواع میلگردهای استیل محسوب می‌شود که مهم‌ترین ویژگی آن مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. این ویژگی باعث شده بتوان از آن در محیط‌هایی استفاده کرد که امکان اکسایش یا خوردگی در آن‌ها وجود دارد.

مقدار عناصر نیکل و کروم در ترکیبات آلیاژی این نوع زیاد است، که همین امر باعث شده این نوع میلگرد فاقد خاصیت مغناطیسی بوده و درنتیجه به راحتی اکسید نشود. این نوع عموما در قطرهای 6 تا 40 میلی‌متر تولید می‌شود.

بیشترین کاربرد نوع ضدزنگ یا نگیر این میلگرد، در مکان‌هایی است که در مجاورت آب، هوا، میکروارگانیسم‌ها و فلزات خورنده قرار دارند و استفاده از این نوع در این مکان‌ها، بسیار مقرون به صرفه بوده و باعث می‌شود هزینه‌ها بسیار کاهش یابند.

کاربردهای میلگرد استینلس:  از این میلگرد در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، ساختمان‌سازی و ساخت انواع اسکلت فلزی و صنایع غذایی و لبنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گریدهای میلگرد استینلس

این نوع میلگرد، از آلیاژهای سری 300 تولید شده و شامل گریدهای 304 و 316 می‌باشد. در اینجا به معرفی این دو گرید می‌پردازیم.

1.1 گرید 304

در ترکیبات این گرید، 8 تا 10 درصد عنصر نیکل و 18 درصد عنصر کروم قرار دارد که این موضوع باعث می‌شود مقاومت بالایی بدست آورد و ایمنی و طول عمر سازه را افزایش دهد. طول عمر این میلگرد بسیار از نوع فولاد کربنی بالاتر بوده و حدود 75 سال است.

1.2 گرید 316

برای ساخت گرید 316 از فولاد ضدزنگ آستنیتی استفاده شده است که حاوی عنصر مولیبدن می‌باشد. وجود عنصر مولیبدن باعث می‌شود که این نوع میلگرد دربرابر خوردکی مقاومت بسیار بالایی بدست آورد. این میلگرد غیرمغناطیسی بوده و از نظر حرارتی، غیرقابل سخت شدن است.

استحکام کششی آن 80000Psi و ازدیاد طول آن 50درصد می‌باشد. از این نوع در صنایعی مانند هسته‌ای، نساجی، هوافضا، هوانوردی، داروسازی و شیمیایی که در معرض خوردگی شدید هستند استفاده می‌شود.

Carbon steel rebar min - همه‌چیز درباره میلگرد استیل |انواع، کاربرد و مزایا آن
نمایی از میلگرد استیل کربنی

2. میلگرد استیل کربنی (میلگرد بگیر)

میلگرد نوع کربنی، دارای عنصر کروم است که به آن خاصیت مغناطیسی و قابلیت جذب شدن به آهن‌ربا می‌دهد.این نوع استحکام و انعطاف‌پذیری بالایی دارد، اما به دلیل داشتن خاصیت مغناطیسی، به سرعت اکسید می‌شود، به همین دلیل در مکان‌هایی که میزان رطوبت آن بالاست مناسب نیست.

کاربردهای میلگرد کربنی:  این نوع در صنایع نفت و پتروشیمی، کشاورزی، ساختمان‌سازی و آرماتوربندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گریدهای میلگرد کربنی

این نوع شامل گریدهای 410، 420 و 431 می‌باشد:

2.1 گرید 420

این گرید دارای ویژگی 4 ساختاری است و از آن در قسمت‌هایی که امکان ساییدگی و اصطکاک وجود دارد استفاده می‌شود. از کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ساخت اتصالات، ساخت شفت، ساخت بولت، ساخت میله‌های پیستون، ساخت محرک‌ها، ساخت اسپیندل، صنعت خودرو، صنایع غذایی و آشامیدنی، صنعت پتروشیمی، اجزا پمپ و شیرآلات، تجهیزات هیدرولیک و مهندسی مکانیکی.

Alloy steel rebar min - همه‌چیز درباره میلگرد استیل |انواع، کاربرد و مزایا آن
نمایی از میلگرد استیل آلیاژی

3.میلگرد استیل آلیاژی

در ساخت این نوع میلگرد، علاوه بر عناصر کروم و نیکل، از آلیاژهای آلومینیوم و مس نیز استفاده می‌شود. انواع میلگرد آلیاژی شامل st52 ،ck60 ،ck55 ،ck45 ،ck10 و mo40 است.

Refractory steel rebar min - همه‌چیز درباره میلگرد استیل |انواع، کاربرد و مزایا آن
نمایی از میلگرد استیل نسوز

4. میلگرد استیل نسوز

میلگرد نوع نسوز، مقدار زیادی کروم و نیکل در ترکیبات خود دارد که باعث شده است مقاومت بسیار بالایی دربرابر دمای زیاد داشته باشد. این نوع شامل گریدهای 309، 310 و 321 است که گرید 321 مقاومت بالاتری دارد.

کاربرد میلگرد استیل

این محصول به دلیل مزایای فراوانی که دارد، در صنایع و موارد گوناگونی استفاده می‌شود. این نوع میلگرد از انواع بسیار پرکاربرد و پرطرفدار محسوب می‌شود که ما در این بخش از مقاله قصد داریم بخشی از کاربردهای آن را بیان کنیم.

  1. در سازه‌هایی که عمر بسیار طولانی دارند مانند بناهای تاریخی که به تعیر و مرمت نیازمندند.
  2. برای ذخیره زباله های هسته ای
  3. در محیط‌های دارای پاشش (یعنی دارای امکان خیس شدن و هوادهی مکرر) مانند گذرگاه‌ها، لنگرها، پل‌ها، گذرگاه‌های ترافیکی، مخازن تصفیه فاضلاب و گاراژهای پارکینگ
  4. در ساختمان‌سازی و ساخت انواع اسکلت فلزی، به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری بالا برای افزایش استحکام و مقاومت سازه
  5. در مکان‌های مجاور گیاهان نمک‌زدا و محیط‌های خورنده مانند آب دریا و حتی مناطق دارای آب و هوای گرم
  6. در محیط‌ها و مکان‌هایی که امکان بازرسی و یا تعمیرات تقریبا غیرممکن است و یا بسیار گران است.
  7. در مناطق لرزه‌ای که ممکن است ساختار بتن آرمه به دلیل خوردگی تضعیف شده باشد و درصورت زلزله سقوط کند.
  8. در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، در تجهیزات مورد استفاده در عملیات حفاری، فراوری، ذخیره و تولید تحت فشار فراوان
  9. در صنایع غذایی برای ساخت ماشین‌ها و دستگاه‌های مورد استفاده در ساخت مواد غدایی مانند اتصالات لوله‌ها، ورق‌ها و سایز قطعات استفاده می‌شود تا محصولات از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار داشته باشند و آسیب نبینند. همچنین از میلگرد استیل ضد زنگ برای ساخت همزن در کارخانجات صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
rebar ahanak 150x150 - همه‌چیز درباره میلگرد استیل |انواع، کاربرد و مزایا آن

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

فرآیند تولید میلگرد استیل

برای تولید این محصول، از قراضه‌ها به عنوان ماده اولیه و از عناصر نیکل، کروم، مولیبدن و … نیز برای ترکیبات آلیاژی آن استفاده می‌شود. مراحل تولید آن به شرح زیر است:

  1. قراضه‌ها را به درون کوره قوس که نوعی کوره الکتریکی است و نرخ ذوب بالایی دارد ریخته و حرارت می‌دهند.
  2. مواد ذوب شده به درون کوره‌هایی به نام کوره خلا (VOD) و یا کوره تحت گاز خنثی (AOD) ریخته می‌شوند.
  3. در این مرحله، به نواد ذوب شده درون کوره عناصر آلیاژی مانند نیکل، کروم و … افزوده شده و توسط ریخته‌گری پیوسته قراره می‌گیرد. در اینجا مقاطع میانی استیل تولید می‌شوند.
  4. پس از افزودن عناصر آلیاژی، مواد مذاب فولاد ضدزنگ، از درون قالب‌های مسی آبگرد عبور کرده و حالت نیمه‌جامد پیدا می‌کنند.
  5. در مرحله بعد، ریخته‌گری همچنان ادامه پیدا می‌کند تا انجماد مواد کامل شود.
  6. درمرحله آخر، که مرحله نورد نامیده می‌شود، مواد پس از انجماد از چندین مرحله غلتک عبور می‌کنند تا میلگرد مطابق استاندارد‌های مورد نظر تولید و در بازار عرضه شود.

مزایا و معایب میلگرد استیل

میلگرد استیل مزایا فراوانی در مقایسه با سایر انواع میلگردها دارد که باعث شده کاربردهای فراوانی نیز داشته باشد. در کنار این مزایا، معایبی نیز دارد که ازجمله مزایا و معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. مزایا:

  1. جوش‌پذیری بالا
  2. عدم نیاز به قلیایی بودن زیاد بتن برای محافظت
  3. ایجاد استحکام در سازه مورد نظر به دلیلی سختی زیاد
  4. مقاومت در برابر سختی‌های زمان حمل و نقل، ذخیره‌سازی، بسته‌بندی و قرار دادن در محل ساخت و ساز
  5. عدم محدودیت عمر کاری
  6. کاهش میزان پوشش بتن
  7. شکل‌پذیری زیاد و انعطاف‌پذیری بالا دربرابر بارهای بالاتر
  8. مقاومت بالا دربرابر آتش
  9. قابلیت بازیافت صددرصدی
  10. قابلیت نصب سریع و آسان
  11. مقاومت بالا دربرابر خوردگی و زنگ‌زدگی
  12. به طور کلی باعث کاهش تعمیر و نگهداری سازه شده و دوام آن را افزایش می‌دهد.
  13. در محیط‌های خورنده، به خصوص در برابر یون کلرید از خود مقاومت بالا و عملکرد خوبی نشان می‌دهد.

۲. معایب:

  1. هزینه بالا به دلیل گران بودن فولاد ضد زنگ
  2. نداشتن وزن سبک

قیمت میلگرد استیل

این محصول با توجه به کاربردهای فراوانی که دارد، از مقاطع محبوب و پرمصرف به حساب می‌آید که قیمت آن نیز با توجه به عوامل مختلفی روزانه درحال نوسان است. از جمله موارد تاثیرگذار بر قیمت این محصول ، قیمت مواد اولیه، نرخ ارز، شرایط بازار بورس، وزن، حجم و نوع میلگرد خریداری شده و … هستند.

شما می‌توانید این محصول را به صورت آنلاین و اینترنتی خریداری نموده و از طریق صفحه مربوط به قیمت‌ها، از قیمت روز میلگرد به صورت لحظه‌ای مطلع شوید و در صورت نیاز به راهنمایی برای خرید این محصول، می‌توانید با مشاوران ما در آهنک از طریق شماره تماس 91006007-021 درتماس باشید.

سخن پایانی

ما تلاش کردیم در این مقاله میلگرد استیل را به زبان ساده به شما معرفی کنیم و شما را با انواع، کاربردها، نحوه تولید و مزایا آن آشنا کنیم. شما با مطالعه این مقاله می‌توانید این محصول را به خوبی شناخته و خریدی درست و مطمئن انجام دهید.

اگر سوالی در ذهن شما ایجاد شده است که پاسخ آن را در مطالب بالا نیافتید، می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات با ما درمیان گذاشته تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ دهند و یا با آن‌ها از طریق شماره تماس در ارتباط باشید.