blog resized 420 240 141 1626694455 rebar price chart 1401 - نمودار قیمت میلگرد در سال 1401

یکی از دغدغه‌های اساسی فعالان بازار آهن‌آلات و مقاطع فولادی از جمله میلگرد پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال 1401 است. از ابتدای سال 1401 کشور ما تحولات گوناگونی را تجربه کرده است. در ادامه این سال نیز شاهد تحولات گوناگون دیگری نیز خواهیم بود. باید توجه داشت تمامی تحولات اجتماعی و سیاسی در سطح جهانی و داخلی همگی بر قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی اثر مستقیم دارند. بررسی نمودار قیمت میلگرد در سال 1401 تا حدود زیادی کمک خواهد کرد تا بدانیم قیمت واقعی میلگرد چقدر است؟ و با دید بازتری آن را پیش‌بینی کنیم.

عوامل مؤثر بر پیش‌بینی قیمت میلگرد

پیش‌بینی قیمت میلگرد به چند پارامتر بستگی دارد. تحلیل‌گران بنیادی و تکنیکال کار پیش‌بینی قیمت میلگرد را بر اساس قیمت فولاد انجام می‌دهند. تحلیل‌گران بنیادی بر اساس اخبار و تحولات بازار می‌توانند روند قیمت را در بازار، در بلند مدت پیش‌بینی کنند. اما تحلیل‌گران تکنیکال به تحولات اتفاق افتاده در بازار کاری ندارند و بر اساس نمودار قیمت و الگوهایی که در این نمودارها ایجاد می‌شود هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت می‌توانند روند قیمت را پیش‌بینی کنند. این تحلیل‌گران معتقدند تمام اخبارها و تحولات اثر خود را در نمودار قیمت نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد یک تحلیل ترکیبی که هم پیش‌بینی تحلیل‌گران بنیادی را دربردارد و هم پیش‌بینی تحلیل‌گران تکنیکال را، بهترین تحلیل می‌تواند باشد.
پیش‌بینی قیمت میلگرد به عواملی همچون قیمت ارز، قیمت جهانی فولاد، میزان بودجه اختصاص یافته به بخش عمرانی، روند دلار نیمایی و آزاد، عوارض و … بستگی دارد.

rebar price chart in 1401 - نمودار قیمت میلگرد در سال 1401

نمودار قیمت میلگرد در سال 1401 چگونه است؟

یکی از عوامل تأثیرگذار بر پیش‌بینی قیمت میلگرد 1401، روی کار آمدن دولت جدید است. سیاست‌های دولت جدید می‌تواند بر بسیاری از قیمت‌ها از جمله قیمت محصولات فولادی و نیز قیمت میلگرد اثرگذار باشند. سهم اختصاص یافته به بودجه عمرانی در لایحه بودجه سال 1401 یکی از عوامل مؤثری است که تا حدود زیادی می‌تواند قیمت میلگرد را تغییر دهد. چنانچه این سهم کاهش یابد و بخش عمرانی از اولویت‌های دولت جدید نباشد، مسلما در بازار مسکن شاهد رکود خواهیم بود. بر همین اساس تقاضا برای میلگرد و سایر محصولات فولادی کاهش یافته و به تبع آن قیمت میلگرد نیز کاهش خواهد یافت.

روند قیمت سنگ‌آهن نیز بر قیمت میلگرد بسیار مؤثر است. در اواخر سال گذشته میلادی قیمت سنگ آهن روند صعودی داشت. بنابراین طبق پیش‌بینی تحلیل‌گران در اواخر سال 2022 میلادی باید شاهد روند صعودی قوی‌تری برای قیمت سنگ آهن باشیم. بنابراین تولید فولاد خام در سطح آسیا و اروپا افزایش یافته، همچنین تقاضای کشور چین نیز برای فولاد خام بالا رفته است و این خود یکی از عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله میلگرد خواهد بود.

قیمتی که به عنوان قیمت پایه در بازار بورس کالا وضع می‌شود بر اساس دلار نیمایی است. باید توجه داشت افزایش نرخ دلار نیمایی باعث افزایش قیمت پایه میلگرد در بورس کالا و به تبع آن افزایش قیمت میلگرد در بازار خواهد شد. از آنجا که سیاست‌های ارزی بانک مرکزی به سمتی پیش می‌رود که قیمت دلار نیمایی را به قیمت آزاد ارز نزدیک‌تر کنند در آینده شاهد افزایش نرخ دلار نیمایی و به تبع آن افزایش قیمت پایه میلگرد در بورس و نهایتا افزایش قیمت میلگرد در بازار آزاد خواهیم بود.
فاکتور آب و هوا یکی از عوامل بسیار مؤثر بر قیمت میلگرد می‌باشد. تجربه نشان می‌دهد در نیمه اول سال و به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی ساخت و سازها گسترش یافته و تقاضا برای مصالح ساختمانی و از جمله میلگرد افزایش می‌یابد. افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت در این ایام خواهد شد.

factors affecting rebar price forecast1 1 - نمودار قیمت میلگرد در سال 1401

نمودار قیمت میلگرد 1401

قیمت میلگرد در بهار 1401 مانند هر بازار دیگری متأثر از دوره جدید ریاست جمهوری بود و تا حدودی دچار رکود شده بود. بیشتر فعالان بازار منتظر نتیجه انتخابات بودند تا بر اساس آن بتوانند در بازار تصمیم گرفته و فعالیت کنند. با فرا رسیدن فصل تابستان این رکود همچنان ادامه داشته و هنوز رونق خود را بازنیافته است.

-پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال 1401

همان گونه که شاهد هستید انتخابات تأثیر خود را از ماه‌ها قبل بر همه بازارها از جمله بازار فولاد و میلگرد گذاشته است و این تأثیر همچنان تا ماه‌ها بعد اثر خود را خواهد داشت. انتظار می‌رود که شاهد افزایش قیمت چندانی برای محصولات فولادی از جمله میلگرد نباشیم. با پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال 1401 توسط تحلیل‌گران انتظار می‌رود که این قیمت، یک روند صعودی با شیب کم باشد. چرا که قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی به میزان زیادی به نرخ ارز بستگی دارد و چون پیش‌بینی می‌شود قیمت ارز افزایش یابد پس به تبع آن شاهد افزایش قیمت میلگرد نیز خواهیم بود البته با شیب کم.

برای اطلاع از قیمت میلگرد و نمودارهای مربوط به نوسانات آن می توانید با ما در فروشگاه آهن آلات آهنک همراه باشید تا به روزترین اطلاعات را دریافت کنید.