راهنما کامل شناخت میلگرد بازالت و کاربردهای آن

اغلب مردم میلگردها را با جنس فولادی می‌شناسند، اما میلگرد بازالت یکی از خاص‌ترین انواع میلگردها محسوب می‌شود. این میلگرد در اکثر کشورها به خصوص کشورهای پیشرفته بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مقایسه با سایر مقاطع فولادی پرطرفدارتر است.

امروزه این نوع میلگرد برای بهبود خواص سخت شدن بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر کارایی بتن تاثیر بسزایی دارد. این مقاله به معرفی بیشتر مشخصات این محصول، نحوه تولید، کاربردها و مزایای آن می‌پردازد. همچنین شما می‌توانید در این مقاله از قیمت روز میلگرد نیز اطلاع پیدا کنید.

آشنایی با میلگرد بازالت

میلگردها از پایین‌ترین تا بالاترین نقطه ساختمان برای تقویت مقاومت کششی بتن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول ساختمانی در نمونه‌های مختلفی ساخته می‌شود که یکی از آن‌ها میلگرد پلیمری تقویت شده با بازالت (Basalt Fiber-Reinforced Polymer) یا BFRP می‌باشد.

میلگرد بازالت، نوعی آرماتور است که ماده اصلی  و اولیه آن، الیاف بازالت نبوده و با اتصال تعداد زیادی از الیاف بازالت، پیوند محکمی ایجاد می‌شود تا دوام و پایداری در ساختمان ایجاد کنند. از مهم‌ترین کاربردهای این میلگرد تقویت مقاومت کششی بتن و ایجاد استحکام در سازه است.

این الیاف بازالت برای آب و هوا سمی نبوده و مقاومت شیمیایی بسیار بالای آن باعث شده تا با هیچ‌یک از اجزا بتن واکنش ندهد. همچنین برای استفاده در محیط‌های شیمیایی، اسیدی و قلیایی بسیار مناسب است. 80% اجزا تشکیل‌دهنده این میلگرد الیاف بازالت و 20% آن رزین اپوکسی است.

rebar ahanak 150x150 - راهنما کامل شناخت میلگرد بازالت و کاربردهای آن

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

مشخصات میلگرد بازالت

این میلگرد معمولا در قطرهای 4 تا 25 میلی‌متر و به صورت شاخه یا کلاف تولید می‌شود. همچنین کلاف‌ها نیز معمولا به طول 500 تا 800 متر بسته‌بندی می‌شوند. وزن میلگردها نیز به ازای هر متر، 25 تا 992 گرم و حدود یک‌سوم وزن آرماتورهای فولادی است.

این میلگرد حدود 2.5 برابر قوی‌تر از میلگرد فولادی بوده و نسبت مقاومت به وزن آن 7.5 برابر بهتر است.

1. مشخصا سنگ بازالت

وزن این سنگ معمولا 2.7 تا 3.3 گرم به ازای هر سانتی‌متر مکعب است و مقاومت فشاری آن نیز 3000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

2. مشخصات الیاف بازالت

این فیبرها ضریب انبساط حرارتی بسیار نزدیکی به بتن دارند، درنتیجه از ترک‌خوردگی آن جلوگیری می‌شود. مشخصات فیزیکی آن نیز به صورت زیر می‌باشد:

  1. مقاومت کششی: 3100 تا 4840 مگاپاسکال
  2. مدول الاستیسیته: 85 تا 95 گیگاپاسکال
  3. چگالی: 2.8 گرم بر سانتی‌متر مکعب
  4. میزان کشیدگی یا ازدیاد طول در نقطه شکست: 3.15%
How to produce basalt rebar min - راهنما کامل شناخت میلگرد بازالت و کاربردهای آن
نمایی از نحوه تولید میلگرد بازالت

نحوه تولید میلگرد بازالت

فرآیند تولید این محصول در 6 مرحله خلاصه می‌شود، اما نیاز است که قبل از توضیح مراحل تولید آن، ابتدا با ماده اولیه تولیدکننده این نوع میلگرد یعنی سنگ بازالت و الیاف بازالت آشنا شوید.

سنگ بازالت

سنگ بازالت درواقع یک سنگ سرد شده از گدازه‌های آتشفشانی، یا همان سنگ آذرین بیرونی بازیک است که غنی از عناصر آهن و منیزیم می‌باشد. وجود این عناصر باعث شده است که این سنگ خاصیت قلیایی یا بازیک پیدا کند.

میزان سیلیس موجود در گدازه‌های بازالتی بسیار کم است، به همین دلیل گرانروی آن نیز کم است و می‌تواند به راحتی برروی زمین جاری شود. سنگ بازالت، بیش از 90 درصد سنگ‌های آتشفشانی برروی کره زمین، و  بازالت، 70 درصد سطح زمین را شامل می‌شود. این سنگ معمولا به رنگ مشکی یا مشکی-قهوه‌ای بوده و درصورت هوازدگی، به رنگ قرمز-قهوه‌ای نیز دیده می‌شود.

برای ساخت این میلگرد، نیاز است که سنگ بازالت، ابتدا به نوعی الیاف یا رشته‌های محکم و غیرآلی تبدیل شود. این الیاف بازالت (Basalt Fibers) یا BF، از سه کانی اصلی تشکیل‌دهنده سنگ به نام‌های پلاژیوکلاز، پیروکسن و الیوین ساخته شده است.

این الیاف از طریق ریسنگی سنگ بازالت ذوب‌شده ایجاد می‌شوند و عایق حرارتی بسیار خوبی هستند. همچنین در حالت آمورف، ثبات شیمیایی آن نسبت به الیاف شیشه بسیار بالاست و در معرض آب 70درجه سانتی‌گراد، تا 1200 ساعت از خود مقاومت نشان می‌دهد.

Pultrusion min - راهنما کامل شناخت میلگرد بازالت و کاربردهای آن
نمایی از فرآیند پالتروژن (Pultrusion)

مراحل تولید میلگرد بازالت

در مراحل تولید میلگردهای بازالت، از فرآیند پالتروژن (Pultrusion) استفاده می‌شود تا بتوان BF تولید کرد. در این فرآیند، مواد کامپوزیتی از طریق قالب برروی سطوح مقطع ثابت کشیده می‌شود. این فرآیند به صورت مداوم بوده و در خط تولید انجام می‌شود.

مراحل تولید این مقطع فولادی به شرح زیر است:

  1. ابتدا سنگ بازالت فراوری و خردد شده و سپس شست و شو داده می‌شود.
  2. سنگ‌های خرد شده تا دمای 1500درجه سانتی‌گراد حرارت دیده و ذوب می‌شود.
  3. پس از آن، مواد ذوب شده از سرِ چند بوش خارج می‌شود.
  4. و در نهایت الیاف به صورت شش ضلعی و با قطر 13 تا 19 میکرون تولید می‌شوند.
  5. پس از تولید فیبرهای بازالت، هزاران فیبر در کنارهم قرار گرفته، فشرده شده و به شکل استوانه‌ای در می‌آیند.
  6. این استوانه فشرده را با رزین آپوکسی که مانند چسب عمل کرده و برای مرطوب کردن و ایجاد اتصال اسفاده می‌شود، پوشش می‌دهند.

برای تولید رشته‌های بازالتی، برخلاف الیاف شیشه‌ای، به مواد ذوب شده هیچ ماده شیمیایی اضافه نمی‌شود. به همین دلیل در محیط زیست، ایجاد آلودگی ایجاد آلودگی نمی‌کند. همچنین بزرگترین مزیت این الیاف‌ها، خاصیت ضد احتراق آن‌هاست.

برای ایجاد چسبندگی بین بتن و میلگرد، در اطراف الیاف فشرده، یک رشته داکرون پیچیده و باعث تعییر شکل آن می‌شود. همچنین گاهی از روکش ماسه‌ای برای ایجاد چسبندگی بین بتن و میلگرد استفاده می‌کنند، و یا سطح میلگردها را به صورت آج‌دار می‌سازند.

کاربرد میلگرد بازالت

با توجه به این که این محصول از الیاف قوی و مستحکمی ساخته شده و مقاومت بسیاری در تقریبا تمام محیط‌ها دارد، از آن در صنایع بسیار و ساخت سازه‌های مختلفی استفاده می‌شود. همچنین ویژگی‌ها و مزایای فراوان آن نیز باعث شده است این میلگرد، از مقاطع فولادی بسیار پرطرفدار محسوب شود.

کاربردهای میلگرد بازالت شامل:

  1. ساخت رابیتس برای تقویت کردن جاده‌ها و بزرگراه‌ها
  2.  ساخت بتن‌های مسطح
  3. ساخت برج‌های مخابراتی و ایستگاه‌های تلویزیونی و رادیویی
  4. ساخت جاده‌ها و بزرگراه‌ها
  5. احداث تونل‌ها
  6. ساختمان‌سازی
  7. ساخت فرودگاه‌ها و اماکن نظامی
  8. ساخت عایق‌های خطوط فشار قوی
  9. مهندسی هیدرولیک
  10. صنایع دریانوردی
  11. ساخت موانع یا حصارهای بتنی
  12. ساخت ایستگاه‌های لرزه‌نگاری

مزایا میلگرد بازالت

این نوع میلگرد از ویژگی‌های بسیاری برخوردار است که باعث شده است در صنعت ساختمان و عمران نقش زیادی داشته باشد و جایگزین بسیار خوبی برای میلگردهای فولادی در بیشتر موقعیت‌ها شود. از مزایای بسیار این محصول، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وزن سبک ( 4برابر سبک‌تر از میلگرد فولادی)
  2. مقاوم دربرابر نیرو الکتریکی و مغناطیسی و عایق الکتریکی
  3. مواد اولیه قابل دسترس
  4. مقاومت بالا دربرابر مواد شیمیایی، خوردگی و زنگ زدگی
  5. استحکام کششی بالا
  6. قیمت مقرون به صرفه و مناسب
  7. مقاومت بالا دربرابر نیروهای وارده
  8. طول عمر بالا
  9. عدم امکان رشد باکتری و میکروب
  10. حمل و نقل آسان
  11. دارای ضریب حرارتی معادل ضریب حرارتی انبساط بتن
  12. مدول الکتریسیته 18% بیشتر از میلگرد فولادی
  13. اجرای برش آسان
Comparison of basalt rebar and steel rebar min - راهنما کامل شناخت میلگرد بازالت و کاربردهای آن
نمایی از میلگرد بازالت (BFRP) و میلگرد فولادی (FRP)

مقایسه میلگرد بازالت و میلگرد فولادی یا FRP

میلگرد بازالت (BFRP) و میلگرد فولادی (FRP) تفاوت‌های بسیاری دارند که در ادامه به مقایسه این دو نوع میلگرد و بیان تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

  1. میلگرد بازالت در مقایسه با میلگرد فولادی، نارسایی الکتریمی بالایی دارد.
  2. میزان مقاومت نوع فولادی حدود 3 برابر کمتر از نوع بازالتی است.
  3. مقاومت و استحکام نوع بازالتی در مقایسه با نوع فولادی دربرابر ساییدگی، زنگ زدگی و خوردگی بسیار بالاتر است. به طوری که نوع فولادی به دلیل مواد به کار رفته در آن در محیط‌های مرطوب و یا در مجاورت با مواد شیمیایی به سرعت دچار زنگ زدگی و خوردگی می‌شود.
  4. وزن نوع بازالتی بسیار کمتر بوده و وزن نوع فولادی حدود 4برابر وزن بازالتی است.
  5. مراحل تولید این نوع، نسبت به تولید نوع فولادی آسانتر است.

قیمت میلگرد

میلگردها مانند تمامی محصولات فولادی و آهنی دیگر قیمت تعیین شده و ثابتی ندارد و برای خریدن این محصول نیاز است که از  قیمت روز میلگرد به صورت لحظه‌ای اطلاع پیدا کنید. از عوامل تاثیرگذار و تعیین‌کننده قیما این محصول، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شرایط بازارهای جهانی
  2. شرایط بورس و قیمت ارز
  3. قیمت مواد اولیه
  4. برند و شرکت‌های تولیدکننده
  5. وزن و صخامت میلگرد خریداری شده
  6. نوع و جنس میلگرد و …

همانطور که می‌دانید میلگردها در دو نوع ساده و آج‌دار تولید می‌شوند که قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آج‌دار نیز باهم متفاوت است. همچنین شما می‌توانید این مقطع فولادی را به صورت آنلاین و اینترنتی در سریع‌ترین زمان ممکن خرید خود را انجام دهید.

برای داشتن اطلاعات بیشتر، می‌توانید با مشاوران ما در آهنک با شماره تماس 91006007-021 در ارتباط باشید و از راهنمایی آن‌ها بهره‌مند شوید.

rebar ahanak 150x150 - راهنما کامل شناخت میلگرد بازالت و کاربردهای آن

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

سخن پایانی

در مقاله بیان کردیم که میلگردها علاوه بر فولاد، در جنس‌های دیگری نیز تولید می‌شوند و ما شما را با نوعی دیگر از میلگردها آشنا کردیم که میلگرد بازالت نام دارد. این مقاله مشخصات، کاربردها و نحوه تولید این نوع میلگرد را بیان کرده و آن را با نوع فولادی مقایسه نموده است.

شما با مطالعه این مقاله می‌توانید با این محصول به درستی آشنا شده و با ویژگی‌ها و مزایای آن آشنا شوید تا بتوانید انتخاب درستی داشته و سازه‌ای مستحکم و مقاوم بسازید. درصورت داشتن هرگونه سوال درباره این محصول، می‌توانید آن را در قسمت نظرات با کارشناسان ما درمیان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.