معرفی انواع کوپلر میلگرد و 6 کاربرد مهم آن

در ساختمان‌سازی، برای اتصال میلگردها به یکدیگر از روش‌ها و ابزارهای بسیار متنوعی استفاده می‌شود که یکی از این ابزار کوپلر میلگرد نام دارد. در اجرای اسکلت فلزی یا بتنی ساختمان‌ها، از میلگردهایی که در جهات مختلف به هم متصل شده‌اند، به صورت آرماتور استفاده می‌شود.

با پیشرفت چشم‌گیر صنعت ساختمان‌سازی، مشکلات اتصال میلگردها به کمک وسایلی مانند کوپلر پشت سر گذاشته شدند. در این مقاله ما شما را با کوپلر میلگرد، انواع روش‌های اتصال میلگرد، انواع کوپلر و مزایای این محصول آشنا می‌کنیم.

آشنایی با کوپلر میلگرد

کوپلر میلگرد نوعی وصله‌ی مکانیکی به صورت استوانه‌ی توخالی و از جنس فولاد می‌باشد که برای اتصال میلگردها به یکدیگر هنگام آرماتوربندی در سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آرماتور نقش بسیار مهمی در ساختمان‌سازی و در استحکام فوندانسیون و سایر بخش‌های ساختمان بتنی ایفا می‌کند. در گذشته برای اتصال این میلگردها به یکدیگر، از روش‌های متنوعی استفاده می‌شد. این روش‌ها، هرکدام معایب و مشکلاتی در ساختمان‌سازی داشتند.

میلگردها به طور معمول، به طول 12 متر ساخته می‌شوند که برای استفاده در آرماتور، نیاز است به هم متصل شوند. اتصال میلگردها به هم در ساحتمان‌سازی، مرحله‌ی بسیار حساس و مهم است. به همین دلیل امروزه از کوپلر برای اتصال دو میلگرد در امتدادهم استفاده می‌شود.

برای استفاده از کوپلر نیاز است که هم دو سر کوپلر و هم دو سر میلگرد رزوه شده باشد، تا میلگرد درون کوپلر قرار گیرد و اصطلاحا کوپلر و میلگرد به هم جفت شوند. به اتصال دو سر رزوه شده‌ی میلگرد توسط کوپلر، کوپلینگ گفته می‌شود. روش کوپلینگ، بهترین و مطمئن‌ترین روش برای اتصال میلگردهاست.

rebar ahanak 150x150 - معرفی انواع کوپلر میلگرد و 6 کاربرد مهم آن

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,200 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد
Methods of connecting rebars min - معرفی انواع کوپلر میلگرد و 6 کاربرد مهم آن
تصویری از شیوه‌های اتصال میلگردها

شیوه‌های اتصال میلگردها

میلگردها در سازه‌های بتنی و ساختمان سازی از اهمیت بسیاری برخوردارند. گاهی برای ایجاد کردن عملکرد کششی در میلگرد‌ها، نیاز است که میلگردها به هم متصل شوند.
ساختمان‌های
مختلف، وسعت و طبقات متفاوت و خاص خود را دارند، به همین دلیل نمی‌توان از یک وصله برای اتصالات استفاده کرد. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

1. روش اتصال با وصله جوشی

در این روش از دو نوع وصله جوشی استفاده می‌شود:

1.1 روش فورجینگ

این وصله، از روش‌های مطمئن در اتصال میلگردهاست. در این روش که به آن جوش سر به سر نیز گفته می‌شود، با گرم کردن سطح مقطع تا دمای زیر نقطه‌ی ذوب و اعمال فشار، اتصال بین میلگردها برقرار می‌شود.

محل اتصال به کمک مشعل یا کویل القایی حرارت می‌بیند تا حالت خمیری بگیرد و سپس از طرفین فشار اعمال می‌شود. هزینه و زمان زیادی برای انجام این روش صرف می‌شود. برای استفاده از این روش باید نکات زیر رعایت شوند:

  • قطر میلگردها یکسان باشد. 
  • سر میلگردها صاف برش خورده باشند.
  • میلگردها باید بدون لغزش در گیره قرار بگیرند.
  • شرایط آب و هوایی مناسب باشد و سطح میلگرد قبل از جوشکاری گرم شود.
  • شعله به صورت عمود بر میلگردها قرار بگیره تا حرارت یکنواختی ایجاد کند.
  • برروی محل جوش نباید آب ریخته شود، چون باعث ایجاد ترک خوردگی و تردی میلگرد می‌شود.

1.2 روش جوشی ذوبی با الکترود

برای بهره بردن از این روش، نیاز است که آلیاژ مورد استفاده برای ساخت میلگردها برای این نوع جوشکاری مناسب باشد. درجه دما با توجه به قطر قطعه تعیین می‌شود.
اگر قطر میلگرد تا 19 میلی‌متر باشد، درجه حرارت 150 درجه، و اگر اندازه‌ی آن 22 میلی‌متر یا بالاتر باشد، درجه حرارت 260 درجه استفاده می‌شود. این اتصال از چند روش قابل انجام است: 

  1. اتصال سر به سر مستقیم
  2. اتصال سر به سر غیر مستقیم
  3. اتصال پوششی جوش شده
  4. وصله جوشی میلگرد سر به سر تحت فشار

2. روش اورلپ یا همپوشانی میلگرد

معمول‌ترین نوع اتصال آرماتوربندی است که دو میلگرد را به صورت موازی درکنار هم قرار داده و با مفتول بسته می‌شوند. این روش دو نوع متفاوت دارد.
اگر مقاطع پس از اتصال باهم در تماس باشند، وصله تماسی بود؛ و اگر از بتن برای پر کردن فاصله‌ی دو میلگرد استفاده شده و از ایجاد حفره جلوگیری شود، وصله از نوع غیر تماسی است

3. روش کوپلینگ

روش کوپلینگ، یکی از روش‌های بسیار رایج و کاربردی است. این روش، نوعی اتصال مکانیکی به شمار می‌آید که باعث ایجاد رفتار یکپارچه در میلگردها می‌شود. کوپلینگ از مزایای زیادی برخوردار است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم و بهترین جایگزین برای وصله‌ی پوششی میلگرد می‌باشد.

برای برقراری اتصال بین میلگردها به این روش، از یک سری قطعات به صورت یک بست استفاده ‌شود که به آن‌ها کوپلر گفته می‌شود. در ابتدا باید دو سر میلگردها تا طول مشخصی رزوه‌کاری شوند. سپس از کوپلر استفاده می‌شود که درون آن نیز رزوه‌کاری شده است. دو سر میلگردها مانند پیچ درون کوپلر قرار گرفته و محکم می‌شوند.

جالب است بدانید که در ساخت این نوع وصله مکانیکی، از میلگرد به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای خرید میلگرد از طریق این لینک اقدام نمایید.

 

Types of rebar couplers min - معرفی انواع کوپلر میلگرد و 6 کاربرد مهم آن

انواع کوپلر میلگرد

کوپلرها دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام با توجه به کارایی و مزیت‌های خود و نوع میلگرد کاربرد متفاوتی دارند. در ادامه به معرفی انواع کوپلر می‌پردازیم.

1. کوپلر استاندارد

کوپلر استاندارد که با نام “کوپلر رزوه راستگرد” نیز شناخته می‌شود، از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع کوپلر است. رزوه داخلی کوپلر، به صورت راستگرد می‌باشد، به همین دلیل به آن کوپلر راستگرد نیز می‌گویند.

از این کوپلر برای اتصال میلگردها با سایزهای یکسان استفاده می‌شود و در تمامی قسمت‌های سازه‌های بتنی، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به شرطی که حداقل یکی از میلگردهای درون آن، امکان چرخش داشته باشد.

2. کوپلر پیچی

کوپلر پیچی یا کوپلر پیچی قفل شونده نوع خاصی از وصله‌های مکانیکی به حساب می‌آید. استفاده از این کوپلر، بهترین روش برای ادامه دادن میلگردهای انتظار کوتاه، تعمیر و مقاوم‌سازی بتن است که باعث یکپارچه شدن اتصال میلگردها می‌شود.

این کوپلر برای آرماتورهایی که 20 سانتی‌متر هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیازی به رزوه‌کاری در سر میلگرد ندارد. همچنین احتیاجی به چرخاندن آرماتور در داخل کوپلر نیست. کاربرد این نوع اتصال در سازه‌های پیش‌‌ساخته، شمع‌ها، ستون‌ها و تیرها می‌باشد.

انتهای آرماتور داخل کوپلر به وسیله‌ی دو حائل دندانه‌دار احاطه شده و پیچ‌هایی که روی کوپلر قرار دارند، برروی آرماتور محکم می‌شوند. برای اجرای نوع کوپلر تنها به یک آچار استاندارد نیاز است.

3. کوپلر جوشی

از این کوپلر برای برقراری اتصال بین میلگرد و سازه فلزی مورد استفاده قرار میگید، مانند اتصال میلگرد A3 که قابلیت جوشکار خوبی ندارد به یک صفحه‌ی فلزی. این وصله امکان اتصال آرماتور به سازه فلزی را ایجاد می‌کند و برای ساخت آن از فولاد نرم استفاده می‌شود، به همین دلیل برای جوشکاری نیاز به گرمایش ندارد و جوشکاری به راحتی انجام می‌شود.

برای استفاده از آن، یک سر آرماتور را رزوه کرده و به کوپلر پیچ می‌شود، و کوپلر به عنوان واسط بین میگرد و صفحه‌ی فلزی، به صفحه جوش داده می‌شود.

rebar ahanak 150x150 - معرفی انواع کوپلر میلگرد و 6 کاربرد مهم آن

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,200 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

4. کوپلر چپ و راست

از این نوع کوپلر در مکان‌هایی استفاده می‌شود که هیچ‌یک از آرماتورها امکان چرخش ندارند. یک سمت کوپلر دارای کوپلر دارای رزوه‌های راستگرد و طرف دیگر دارای رزوه چپگرد است، و رزوه‌های ایجاد شده در انتهای دو میلگرد نیر یکی راستگرد و دیگری چپگرد هستند.
با چرخاندن کوپلر رزوه‌های میلگرد و کوپلر باهم درگیر شده و میلگردها درون کوپلر بسته می‌شوند.

5. کوپلر انتهایی

برای ساخت سازه‌های مستحکم نیاز است که میلگردهای بیشتری در بتن قرار بگیرند. با توجه به این موضوع، برای استفاده از میلگردهای بیشتر، از مقاطع کوچکتر استفاده می‌شود که این کار باعث کاهش فضا و شلوغی میلگردها در بتن می‌شود.

همچنین وجود میلگردهای نود درجه مشکلاتی را ایجاد می‌کند که موجب سختی در بتن ریزی می‌شود. برای رفع این مشکلات و کم شدن تعداد میلگردهای استفاده شده در بتن، از کوپلر انتهایی استفاده می‌کنند که سختی بتن ریزی را 60 درصد کاهش می‌دهد.
این نوع کوپلر در پی، شمع‌‌ها و ستون‌ها کاربرد دارد.

6. کوپلر گروتی

از این نوع کوپلر بیشتر برای ساخت سازه‌های پیش ساخته مانند تیر، ستون، دیوار و … استفاده می‌شود. در این نوع، دو قطعه داریم که در قطعه اول، قسمتی از سر میلگرد بیرون و رزوه شده است.
در قطعه دوم، میلگردها درون کوپلر قرار گرفته و بتن روی کوپلر را می‌پوشاند تا کاملا در بتن پنهان شود. آن قسمت از بتن که شیار خورده است روی کوپلر قرار می‌گیرد و دو قطعه با فشار روی هم قرار می‌گیرند.

7. کوپلر تبدیل

این نوع کوپلر امکان اتصال دو آرماتور با قطرهای متفاوت را ایجاد می‌کند. در ابتدا میلگرد با قطر بیشتر بسته می‌شود و این کوپلر بین دو میلگرد قرار می‌گیرد و آن‌ها را به هم متصل می‌کند. کوپلر تبدیلی در دسته‌ی کوپلرهای میانی قرار دارد.

8. کوپلر موقعیت

این نوع کوپلر دارای یک قسمت نر و ماده و یک مهره‌ی قفل کننده است. از این کوپلر در مکان‌هایی که دو آرماتور به طور جدا از هم در دو قسمت سازه بتنی قرار گرفته باشند و قادر به حرکت نباشند، استفاده می‌شود.

9. کوپلر برای آرماتورهای فشاری

به این نوع کوپلر غلاف فشاری نیز گفته می‌شود و امکان اتصال به یک میلگرد را دارد. از غلاف فشاری برای میلگردهای با قطر 20 میلی‌متر و بیشتر استفاده می‌شود که تحت فشار باری هستند.

به کار بردن این نوع کوپلر در سازه، باعث می‌شود بار فشاری بین میلگردها تقسیم شده و جلوی شکستن آن‌ها گرفته شود. این نوع کوپلر را برای ساخت شبکه مش میلگرد مورد استفاده قرار می‌دهند.

کاربردهای کوپلر میلگرد

استفاده از کوپلر در ساخت سازه‌ها، روشی بسیار و محکم و مقاوم است و باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف مواد اولیه می‌شود. برای ساخت هر سازه‌ی بتنی که به استحکام بالا نیاز دارد، استفاده از روش کوپلینگ حرف اول را می‌زند.

در ادامه به چندمورد از کاربردهای این وصله‌ی مکانیکی اشاره می‌کنیم.

  1. به دلیل کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها در پروژه‌‌های ساخت و ساز، در سازه‌های مرتفع نقش بسیار مهمی دارد.
  2. ساخت تونل‌های طولانی و با عمق زیاد مانند مترو
  3. در سد‌سازی و ساخت پل‌ها
  4. در ساخت سازه‌هایی مانند برج‌ها، خانه‌های مسکونی، پل‌ها، ستون‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و … و همچنین تعمیر و بازسازی ساختمان‌ها
  5. نقش در ساخت دیوارهای دیافراگمی که طول آن‌ها به 40 متر می‌رسد
  6. ساخت مراکز حساس مانند پتروشیمی، صنعت نفت و گاز و …

مزایا استفاده از کوپلر میلگرد

روش کوپلینگ مزایای بسیار زیادی در مقایسه با سایر روش‌ها دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  1. تنوع بسیار زیاد و کاربرد در هر قسمتی از بتن
  2. کاهش تعداد میلگردها در محل اتصالات
  3.  آسان‌تر شدن فرآیند قراردادن میلگرد درون شبکه
  4. کاهش هزینه‌های مختلف در پروژه
  5. افزایش چندین برابری سرعت کار
  6. ایجاد یکپارچگی و استحکام بیشتر در سازه
  7. تحمل بار و فشار وارده در سازه به‌جای بتن و میلگرد
  8. اجرا آسان
  9. ایجاد انسجام بیشتر در سازه
  10. کاهش ابعاد ستون سازه
  11. اقزایش مقاومت سازه دربرابر حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و …
  12. نیاز به نیروی کار کمتر
  13. افزایش اطمینان کار
  14. سبک‌تر شدن سازه با کاهش میلگردهای اضافی
rebar ahanak 150x150 - معرفی انواع کوپلر میلگرد و 6 کاربرد مهم آن

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,200 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، برای اتصال میلگردها به یکدیگر روش‌های بسیاری وجود دارد، اما روش کوپلینگ، یکی از رایج‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌هاست. ما در این مقاله به معرفی انواع کوپلر، کاربردهای آن پرداختیم و با مزایای استفاده از این نوع وصله مکانیکی آشنا کردیم.

درصورت داشتن هرگونه سوال درباره این محصول، میتوانید سوالات خود را با کارشناسان ما در بخش نظرات درمیان بگذارید، تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ داده شود.