هزینه خرید میلگرد برای ساختمان 4 طبقه در سال 1401

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سازندگان ساختمان به ویژه در سال‌های اخیر محاسبه مقدار دقیق میلگرد مورد نظر برای صرف هزینه دقیق‌تری برای خرید این کالای مهم ساختمانی است. در این مقاله با به طور کامل شما را با هزینه خریذ میلگرد برای ساختمان 4 طبقه آشنا می‌کنیم.

برای آشنایی با مواردی که بر هزینه خرید میلگرد تاثیر گذار هستند تا پایان مقاله همراه ما باشید.

پیش بینی هزینه خرید میلگرد در سال 1401

عوامل زیادی بر قیمت میلگرد تاثیر گذار هستند که صورت خلاصه به تعدادی از آن ها خواهیم پرداخت.

  • نخست اینکه درگیری و تنش در منطقه ادامه دار خواهد بود و جنگ به سمت فرسایشی شدن پیش می رود و یا با توجه به افزایش هزینه های مالی و انسانی پوتین یک راه خروج آبرومند از این بحران خواهد یافت.
  • موج افزایشی ایجاد شده در حوزه Cis قیمت شمش و قیمت میلگرد صادراتی ایران را تا چه اعدادی خواهد رساند آیا فاصله معمول 50 تا 70 دلار بین محصول صادراتی ایران و حوزه Cis حفظ خواهد شد و یا کمتر و یا بیشتر خواهد شد؟
  • وزارت صمت و سازمان حمایت و… در میان این بحران چه موضعی اتخاذ می کنند و با توجه به شرایط خاص بازار داخل آیا بازار داخلی و خارجی را به یک چوب می رانند یا فکری به حال بازار داخل خواهند کرد.
  • موج ایجاد شده در بازار مقاطع تا چه اعدادی توسط خریداران بورسی حمایت شود و خریداران تا چه اعدادی ریسک خرید کالا در کانال های بالا را قبول خواهند کرد.
  • و از همه مهمتر، اینکه این موج تا چه کانالی توسط سمت مصرف و مصرف کننده نهایی حمایت شود و واکنش بازار مصرف به ورود قیمت آهن به کانال های جدید چه خواهد بود؟

چرا پیش بینی هزینه خرید میلگرد اهمیت دارد؟

میلگرد پرمصرف‌ترین مقطع فولادی در ساختمان‌سازی است و تغییرات قیمت آن، تأثیر زیادی روی قیمت ساختمان و هزینه ساخت‌وساز خواهد داشت. اهمیت هزینه خرید میلگرد زمانی مشخص می‌شود که بدانید از فراز و فرودهای قیمتی و میزان عرضه و تقاضا برای آن، در تحلیل وضعیت بازار آهن و فولاد استفاده می‌شود.

البته علت این که میلگرد به مهم‌ترین مقطع فولادی تبدیل شده، به افزایش قیمت آهن در سال‌های اخیر بازمی‌گردد. فراز و فرودهای بازار آهن‌آلات همواره در جهت افزایش قیمت بوده و همین موضوع باعث شده که بیشتر سازندگان، به سراغ سازه بتنی بروند، چرا که این نوع سازه در مقایسه با سازه فولادی، به میزان آهن کمتری نیاز دارد. این در حالی است که ساخت سازه بتنی به مراتب بیشتر از سازه فولادی طول می‌کشد و به همین دلیل، بازگشت سرمایه در پروژه‌های دارای سازه بتنی، دیرتر اتفاق می‌افتد.

به عنوان مثال، ساخت هر طبقه از این نوع سازه، یک ماه طول می‌کشد. چرا که گیرایی کامل بتن به یک ماه زمان نیاز دارد و قبل از این مدت نمی‌توان روی آن فشار ایجاد کرد.

1129655 278 - خرید میلگرد برای ساختمان 4 طبقه در سال 1401

پیش بینی هزینه خرید میلگرد در سال 1401 به چه عواملی بستگی دارد؟

با توجه به تعیین‌کننده بودن هزینه خرید میلگرد و حساسیت‌ها در مورد آن، عوامل مؤثر بر آن نیز متعدد است. این عوامل به دو دسته موقت و دائم تقسیم‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال، قیمت دلار، قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا و … همواره بر هزینه خرید میلگرد تأثیر می‌گذارند، اما عواملی مثل جنگ روسیه و اوکراین، در دسته عوامل موقتی قرار می‌گیرند. چند مورد از عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد در سال 1401 به شرح زیر می‌باشند.

  • قیمت دلار
  • قیمت مواد اولیه
  • میزان عرضه و تقاضا
  • قیمت نفت و انرژی
  • سیاست های اقتصادی دولت
  • عوامل خارجی: برجام و جنگ روسیه و اوکراین
rebar ahanak 150x150 - خرید میلگرد برای ساختمان 4 طبقه در سال 1401

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

پیش بینی قیمت آهن در سال 1401

لازم به ذکر است که پیش بینی قیمت آهن نیازمند دو روش تحلیل بنیادی و تکنیکال به صورت همزمان است. در تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی، کارشناس یا تحلیل‌گر الگوهای قیمتی روند بازار در کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت را بررسی کرده و بر این اساس پیش‌بینی خود را انجام می‌دهد.

در تحلیل بنیادی فرد کارشناس و تحلیل‌گر طبق اخبار و عوامل موثر بر قیمت‌ها، روند بازار را در دراز مدت پیش بینی می‌کند. همان طور که مشاهده کردید، برای انجام دقیق‌ترین پیش بینی قیمت آهن و میلگرد، باید هر دو نوع تحلیل‌ها را در کنار هم قرار داده و طبق آن به پیش بینی قیمت‌ها بپردازیم؛ چراکه هرکدام از این تحلیل‌ها بدون دیگری ناقص بوده و دقت پیش‌بینی را کم خواهد کرد.

قیمت نفت، هزینه‌های موردنیاز برای حمل‌ونقل، تورم جهانی، نوسانات ارزی، وضعیت صنایع وابسته، روند عرضه و تقاضا، قیمت مواد خام و اولیه برای تولید آهن‌آلات، بورس کالا، نوسانات مسکن و بسیاری از عوامل دیگر همگی در پیش بینی قیمت آهن تاثیرگذار هستند.

تحلیل نمودار قیمت آهن در کنار تاثیر این عوامل کمک خواهد کرد تا تحلیلی درست، منطقی و دقیق از پیش بینی قیمت آهن داشته باشیم تا افراد با استفاده از این پیش بینی‌ها، تصمیمات درست‌تری در حوزه فعالیت خود بگیرند.

ذکر این نکته هم الزامی است که در پیش بینی هزینه خرید میلگرد و آهن، تنها عواملی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند که قابل پیش بینی هستند؛ اما باید بدانید که برخی شرایط و اتفاقات غیرقابل پیش بینی نیز بر قیمت این محصولات تاثیر می‌گذارند. برای مثال حوادثی همچون اعمال تحریم‌های جدید و یا سوانحی همچون سیل و زلزله غیرقابل پیش بینی بوده و در پیش بینی خرید میلگرد و آهن در نظر گرفته نمی‌شوند.

chart 05 - خرید میلگرد برای ساختمان 4 طبقه در سال 1401

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان

شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را در سال 1401 به شرح زیر اعلام نموده است.

  • ساختمان های 1 و 2 طبقه متری 6 میلیون و 237 هزار تومان
  • ساختمان های 3 تا 5 طبقه متری 7 میلیون و 170 هزار تومان
  • ساختمان های 6 و 7 طبقه متری 8 میلیون و 215 هزار تومان
  • ساختمان های 8 تا 10 طبقه متری 9 میلیون و 234 هزار تومان
  • ساختمان های 11 و 12 طبقه متری 9 میلیون و 717 هزار تومان
  • ساختمان های 13 تا 15 طبقه متری 10 میلیون و 717 هزار تومان
  • ساختمان های 16 طبقه به بالا متری 11 میلیون و 54 هزار تومان

براساس اعلام رئیس سازمان نظام مهندسی درصدهای تعدیل 3 ماهه توسط سازمان برنامه و بودجه در سال 1401 به ارقام فوق افزوده خواهد شد.

با این حال بررسی هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال 1401 به دلیل نوسانات زیاد قیمت محصولات فولادی و حتی قیمت زمین کار بسیار دشواری می باشد و تمامی این ارقام تقریبی است.

پیش بینی عرضه و تقاضای آهن در سال 1401

هرچند التهاب در بازار و کمبود مقاطع فولادی در بازار داخلی، می‌تواند ناشی از این کاهش تولید باشد، اما بنا به نظر برخی از فعالان بازار، این کمبود می‌تواند با هدف افزایش قیمت آهن و مقابله با بازار دستوری، به‌طور مصنوعی به وجود آمده باشد. البته شایعات ناشی از تعطیلی مراکز تولیدکننده فولاد به علت قطعی برق در تابستان 1401 نیز به این آشفتگی دامن خواهد زد.

عواملی که باعث افزایش تقاضای داخلی می‌شوند:

  • رشد اقتصادی مثبت و پایان تورم (که مطمئناً تا آینده‌ای نزدیک امکان‌پذیر نیست)
  • پایان رکود در صنایع مصرف‌کننده
  • شروع پروژه‌های دولتی ساخت و ساز

به دلیل رکود در بازارهای داخلی، بدون شک مصرف داخلی فولاد از میزان تولید آن کمتر بوده و بیشترین امید تولیدکنندگان به درآمد ارزی و صادراتی از مازاد فولاد تولیدی است؛ اما وضع عوارض صادراتی، ظهور رقیبان جدیدی در بازار آسیا مانند روسیه، اختلال در تولید و مشکلات در صادرات، مواردی هستند که می‌توانند باعث تصمیم به کاهش تولید و در نتیجه رکود بازار در دو طرف عرضه و تقاضا شود.

rebar ahanak 150x150 - خرید میلگرد برای ساختمان 4 طبقه در سال 1401

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

هزینه ساخت تا 4 طبقه - خرید میلگرد برای ساختمان 4 طبقه در سال 1401

تخمین هزینه اسکلت بتنی برای ساختمان ۴ طبقه

پیش از شروع هر پروژه ی ساختمانی یکی از نخستین کارهایی که هر سازنده ای انجام می دهد برآورد هزینه های ساخت است. در واقع سازنده یا پیمانکار می خواهد بداند که به چه میزان سرمایه برای تکمیل مراحل مختلف ساختمان نیاز دارد تا بر اساس آن بتواند به برنامه ریزی و تامین موجودی بپردازد.

هر چند این برآورد تقریبی باشد اما یک دید کلی از هزینه های پروژه به دست می دهد که می تواند بسیار راه گشا باشد. از آن جا که در کشور ما بیشتر ساختمان ها با اسکلت بتنی ساخته می شوند برآورد هزینه های ساختمان با اسکلت بتنی از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

در ابتدا با بررسی میزان میلگرد مصرف شده برای این ساختمان خواهیم پرداخت. به طور متوسط برای هر مترمربع از ساختمان با اسکلت بتنی چه در فونداسیون و چه در سقف و ستون ها بین 40 تا 50 کیلوگرم میلگرد مصرف می شود. با در نظر گرفتن مقدار 50 کیلوگرم میلگرد برای هر مترمربع زیربنا، مقدار کل میلگرد مصرف شده برای ساختمان مذکور برابر با مقدار زیر خواهد بود.

کیلوگرم 30000 = 600 * 50

هزینه خرید میلگرد مصرفی

قیمت میلگرد  در بازار با توجه به کارخانه تولیدکننده متغیر است اما در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم میلگرد را به طور تقریبی می توان 18 هزار تومان در نظر گرفت اما با در نظر گرفتن سایر هزینه ها مانند حمل و نقل و انبارداری و … هر کیلوگرم میلگرد را 20 هزار تومان در نظر می گیریم.

به این ترتیب هزینه کل میلگرد مصرف شده برای این ساختمان برابر با مقدار زیر است.

 تومان 600000000 =20000 * 300000

با توجه به محاسبات هزینه خرید میلگرد ساختمان برابر با 600 میلیون تومان خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد در سال 1401 و پیش بینی این روند را بررسی کنیم. با توجه به این اطلاعات حالا دید دقیق‌تری برای برآورد هزینه خرید میلگرد به خصوص در ساختمان های 4 طبقه خواهید داشت.

شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را در مورد این موضوع با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان به سوالاتتان پاسخ دهند. همچنین برای مشاوره دقیق قیمت روز میلگرد و خرید این کالای اساسی ساختمان کافیست با شماره تلفن 91006007-021 تماس حاصل کنید.