میلگرد گالوانیزه چیست؟

میلگرد گالوانیزه یکی از مدل‌های مختلف میلگرد است که در ساخت و ساز و صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه استفاده از میلگرد گالوانیزه در صنایع گوناگون به دلیل ویژگی ها و مشخصاتی که دارد بسیار رایج است. برای آشنایی بیشتر با این محصول با ما همراه باشید.

آشنایی با میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه میله‌ای فولادی است با مقطع عرضی دایره که براساس قطر مقطع عرضی دسته بندی می‌شوند که این قطر به میلی‌متر گزارش می‌شود. این نوع از میلگرد ها از جنس فولاد با روکش گالوانیزه ساخته شده است که استفاده اصلی آنها برای مقاومت سازی سازه ها در ساخت و ساز است. میلگرد گالوانیزه در برابر خوردگی 40 برابر بهتر از میلگردهای بدون پوشش است ؛ و در کل پوشش گالوانیزه دیرتر آسیب می‌بیند. در واقع گالوانیزه یک پوشش محافظ است که از فولاد محافظت می‌کند.

rebar ahanak 150x150 - میلگرد گالوانیزه چیست؟

خرید میلگرد

شروع قیمت 22,350 تومان
آرشیو قیمتی میلگرد

انواع میلگردهای گالوانیزه

میلگرد‌های گالوانیزه از نظر اندازه متفاوت هستند. همچنین آن‌ها از نظر آج نیز به دو صورت زیر عرضه می‌شوند:

  • میلگردهای گالوانیزه آج‌دار
  • میلگردهای گالوانیزه بدون آج

میلگردهای گالوانیزه آج‌دار

شکل ظاهری میلگرد گالوانیزه آج‌دار به‌صورت بافته شده بوده که دور تا دور میلگرد به حالت مارپیچ درآمده است. در واقع این نوع میلگردها شیاردار هستند و جهت محکم‌سازی سازه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. استانداردهای مرتبط با این نوع میلگرد در کشورهای روسیه و ایالات‌متحده آمریکا درحال ارائه است. از انواع میلگردهای گالوانیزه آج‌دار می‌توان A1- A2-A3-A4 را نام برد که تفاوت آن‌ها در طول و عرضشان است.

یکی از ویژگی‌های مهم میلگردهای گالوانیزه آجدار این است که هنگام جداسازی آسیبی به میلگرد، وارد نمی‌شود و یا به هنگام زلزله، اتفاقی برای مصالح دیگر رخ نمی‌دهد. از نمونه‌های این نوع میلگرد می‌توان‌ به میلگرد آج‌دار فولادی، میلگرد آج‌دار فولاد استنلس و میلگرد گالوانیزه فولاد کربن اشاره کرد.

میلگردهای گالوانیزه بدون آج

از میلگردهای گالوانیزه بدون آج نمی‌توان در ساخت‌‌وساز استفاده کرد. این نوع میلگرد بیش‌تر در صنعت و برای ساخت قطعه کاربرد دارد. از ویژگی‌های میلگرد گالوانیزه بدون آج می‌توان به خاصیت بالای جوشکاری و همچنین انعطاف پذیری آن، اشاره کرد.

روش‌های گالوانیزه کردن

روش‌های مختلفی برای گالوانیزه کردن میلگرد وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

پرکاربردترینانواعمیلگردهادربازاروصنعت 300x200 - میلگرد گالوانیزه چیست؟

گالوانیزه گرم

همان‌طور که از نام آن نیز مشخص است، این روش براساس عملیات حرارتی صورت می‌پذیرد؛ این روش شامل فرو بردن فلز فولادی و هر فلز دیگری در استخر مذاب روی می‌شود. برای این‌کار ابتدا فلز پایه را به‌صورت شیمیایی و مکانیکی تمیز می‌کنند که هدف از این فرایند، افزایش کیفیت در پیوند است.

سطح میلگرد گالوانیزه، درواقع از واکنش متالورژیکی آهن و روی تشکیل می‌شود به فولاد زیرین، می‌چسبد. این پوشش از بالا به پایین، دارای چهار بخش زیر است:

  • اتا یا Eta: که شامل 100 درصد روی و شاخص سختی 70 DPN است.
  • زتا یا Zeta: که شامل 94 درصد روی و شش درصد آهن و شاخص سختی 179 DPN است.
  • دلتا یا Delta: که شامل 90 درصد روی و 10 درصد آهن و شاخص سختی 244 DPN است.
  • گاما یا Gama: که شامل 75 درصد روی و 25 درصد آهن و شاخص سختی 250 DPN است.

پس از لایه گاما، خود فولاد میلگرد است که سختی آن هم معمولا 159 DPN است.

الکترو گالوانیزه

در الکتروگالوانیزه نیازی به استفاده از استخر مذاب نیست. این روش از جریان الکتریکی موجود در محلول الکترولیت به‌منظور انتقال یون روی فلز پایه استفاده می‌کنند. در این حالت خاصیت الکترولیکی یون روی با کمک بار مثبت این فلز کاهش پیدا کرده و بعد بر ماده‌ای با بار مثبت رسوب می‌کند.

از مزایای این روش می‌توان به ضخامت دقیق و پوشش یکنواختی اشاره کرد که بر تمام سطح ایجاد می‌شود. لازم‌به‌ذکر است که در این روش ضخامت پوشش از شیوه گالوانیزه گرم نازک‌تر است.

خواص مکانیکی میلگرد گالوانیزه

برخی از پوشش‌ها به راحتی در هنگام حمل و نقل و یا از طریق برخورد خشن در محل کار آسیب می‌بینند. این پوشش‌ها مانند رنگ با ایجاد خراش آسیب دیده و قابل تفوذ هستند اما پوشش گالوانیزه حتی با وجود خراش هم همچنان می‌تواند از طریق حفاظت کاتدی مانع از صدمه دیدن میلگرد فولادی شود. قابل ذکر است که پوشش گالوانیزه از نظر الکتروشیمیایی فعال‌تر از فولاد است.

همین موضوع باعث شده با قرار گرفتن میلگرد گالوانیزه در محیط خورنده، به صورت ترجیحی خورده شود و پوششی فدا شونده باشد.

استفاده از تقویت کننده‌های فولادی به منظور جلوگیری و مانع شدن از شکست ترد در بتن است. بنابراین خواص مکانیکی بتن را بهبود بخشیده و افزایش می‌دهد. اما خواص مکانیکی تقویت کننده‌های فولادی مانند استحکام کششی، استحکام تسلیم، استحکام نهایی و کرنش شکست پارامترهای مهم و اثرگذاری محسوب می‌شوند.

از طرفی برای محافظت میلگرد در برابر خوردگی از روش غوطه‌وری داغ پوشش گالوانیزه ایجاد شد و شاید به نظر برسد این روش پوشش دهی امکان دارد خواص میلگرد فولادی را تحت تاثیر قرار دهد. اما بررسی‌ها ثابت کرده‌اند گرچه از روش دما بالا برای پوشش دهی میلگرد استفاده می‌شود اما خواص مکانیکی آن افت نمی‌کند.

خم کردن میلگرد قبل و بعد گالوانیزاسیون

یکی از نگرانی‌هایی که در مورد میلگرد گالوانیزه وجود دارد، این است که در صورت خم کردن آن، پوشش گالوانیزه ترک بخورد. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که درصورتی‌که شعاع خمش کم باشد، این آسیب‌دیدگی به حداقل خواهد رسید. به‌طورکلی، ترک‌خوردگی و عرض آن‌ها به موارد زیر بستگی دارد:

  • شعاع خم
  • قطر میلگرد
  • زاویه خمش
  • ضخامت پوشش

هرچه شعاع خمش کمتر باشد، ترک‌های ایجادشده روی سطح گالوانیزه، بزرگ‌تر خواهند بود. همچنین، هرچه ضخامت پوشش بیشتر باشد، شدت ترک‌خوردگی هم بیشتر می‌شود. در مورد زاویه خمش هم باید گفت که در خمش‌های 90 درجه ممکن است، ترک‌هایی در طول میلگرد اتفاق بیفتد.
هنگامی که ترک، باعث جدا شدن موضعی پوشش گالوانیزه و فولاد پایه شود، دوام میلگرد گالوانیزه شده به خطر خواهد افتاد. در غیر این صورت، ترک‌ها خطری برای پوشش گالوانیزه نخواهند داشت چراکه فلز روی، همچنان از طریق حفاظت کاتدی از میلگرد، محافظت خواهد کرد. به دلایل ذکرشده، مشخص است که حتی‌الامکان باید خمش را قبل از گالوانیزه کردن میلگرد، انجام داد.

Galvanized rebar4 - میلگرد گالوانیزه چیست؟

اجزای تشکیل دهنده میلگرد گالوانیزه

از مهم ترین موادی که در این نوع میلگرد استفاده شده می توان به:

  • فلزات
  • فیبر شیشه ای
  • فیبر بازالت
  • پلاستیک تقویت شده اشاره کرد.

کاربردها و ویژگی های میلگردهای گالوانیزه

به طور کلی توصیه می شود که در هر سازه ای از میلگرد گالوانیزه به ‌جای میلگرد عادی استفاده گردد اما این میلگردها کاربردهای دیگری هم دارند که برخی از آنها عبارتند از:

  • ساخت تیر و ستون
  • دال‌ های بتنی
  • عناصر روکش پیش‌ ساخته
  • ستون‌ ها و پایه‌ های در معرض نوسانات جزر و مدی و آب‌ های زیرزمینی (مثل سازه ‌های نزدیک دریا)
  • واحدهای شیب‌ دار
  • زیرساخت ‌های حمل‌ و نقلی مثل جاده ‌ها، پل ‌ها و بزرگراه ‌ها
  • برج‌ های خنک ‌کننده
  • دودکش ‌ها
  • سازه ‌هایی که در معرض مواد شیمیایی خورنده هستند
  • سقف تونل
  • مخازن ذخیره آب
  • تیرهای چراغ‌ برق
  • اسکله ‌ها و سکوهای ساحلی

مزایای میلگردهای گالوانیزه

  • روی باعث ایجاد محافظت کاتدی روی سطوح فولادی در معرض دید میلگرد می شود که در هنگام عملیات های ساخت و ساز مانند برش یا جوشکاری آرماتور یا زمانی که از نظر مکانیکی آسیب می بیند، این محافظت بسیار مفید است و طول عمر سازه را افزایش می دهد.
  • در این نوع میلکرد، چسبندگی بین فولاد و بتن بهتر و مناسب تر از نوع گالوانیزه نشده محاسبه شده است، که به استحکام هر چه بیشتر سازه منجر می شود.
  • ریزش بتن و پوسته پوسته شدن و ترک خوردن آن رخ نمی دهد.
  • در این صورت دیگر خطر تغییر رنگ نما در اثر زنگ زدگی و پوسیدگی میلگرد ساختمان را تهدید نمی کند.
  • از میلگردهای گالوانیزه می توان از بتن مسلح در محیط های تهاجمی تر استفاده کرد.
  • خوردگی روی منجر به تغییر حجم کمی می شود. بر خلاف خوردگی فولاد، هیچ تاثیر نامطلوبی بر بتن اطراف وجود ندارد. به این صورت که در هنگام تماس بتن با میلگرد گالوانیزه، خوردگی تسریع شده فقط در اولین ساعات پس از ریختن بتن اتفاق می افتد. پس از آن، همان طور که گفتیم فرآیند خوردگی و پوسیدگی میلگرد به اصطلاح “غیرفعال” می شود. در نتیجه پوشش روی به میزان بسیار کمی دچار خوردگی می شود.
  • به علت کمتر بودن فرسایش و خوردگی ها، می توان از پوشش بتنی نازکتری استفاده کرد.
  • هنگامی که هزینه و سایر پیامدهای آسیب خوردگی یک ساختمان مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، هزینه ی اضافی استفاده از میلگرد گالوانیزه بسیار ناچیز است. تقریبا می توان آن را به عنوان حق بیمه ی کل ساختمان در نظر گرفت که فقط یک بار باید پرداخت شود.

milgerd galvanize - میلگرد گالوانیزه چیست؟

مزایای میلگرد گالوانیزه نسبت به میلگرد معمولی

ایجاد پیوند قوی تر با بتن

میلگرد گالانیزه نسبت به میلگرد های دیگرپیوند قوی تری با بتن ایجاد می کند که این پیوند در آخر سازه ی قوی تری را ایجاد میکند.

استحکام بیشتر نسبت به فولاد

زمانی که روکش مخصوص را به فولاد اضافه میکنند سختی آن افزایش پیدا میکند که این سختی بیشتر از فولاد و میلگرد معمولی است.

از مزایای دیگر این میلگرد میتوان به مقاومت بالا در برابر خراشیدگی و تراشه شدن در زمان بسته بندی، حمل و نقل و هرگونه آسیب دیگر را در نظر گرفت.

میلگرد ارزان قیمت

این میلگرد قیمت ارزانتری نسبت به پوشش های ضد زنگ دیگر دارد.

خود ترمیم کننده

از ویژگی های مهم میلگردهای گالوانیزه خاصیت خود ترمیم کنندگی است یعنی اگر خسارتی به میلگرد وارد شود کمترین اثر را از خود به جای می گذراد.

حفاظت کاتدیک

سطح میلگرد گالوانیزه علاوه بر انکه فلز داخلی را در برابر خوردگی مصون می کند حفاظت کاتدیک نیز به وجود می آورد که این به این معناست که لایه حفاظت فوری را در سطح فولاد ایجاد می کند.

مقاومت بالا در برابر خورندگی

پوششی که در فرآیند تولید میلگرد گالوانیزه به کار می برند و از میلگرد در برابر خوردنگی محافظت می کند یعنی در واقع به عنوان یک مانع عمل میکند.

ویژگی های پوشش گالوانیزه

خواص مکانیکی میلگردهای گالوانیزه با خواص سایر میلگردها تفاوت چندانی ندارد. اما به هر حال چندین ویژگی میلگرد گالوانیزه را نسبت به سایر میلگردها متمایز می‌کند. از جمله این که پوشش دهی میلگرد گالوانیزه باعث محافظت فولاد زیر روکش، در برابر آسیب، خش و صدمات مختلف می شود. به میلگرد گالوانیزه میلگرد فدا شونده نیز اطلاق می شود. زیرا اگر در محیط خورنده قرار بگیرد با پوششی که دارد مانع خوردگی فولاد زیرین روکش می شود.

استحکام کششی میلگرد گالوانیزه تا بیش از 600 مگاپاسکال برآورد شده است که از ترک خوردن بتن، زنگ زدگی اسکلت و کاهش مقاومت سازه جلوگیری می کند. مقاومت این نوع میلگرد نسبت به میلگرد سیاه در برابر خرابی و آسیب حدود 40 برابر بیشتر است.

روش گالوانیزه و حرارت اعمال شده در فرایند تولید فولاد گالوانیزه تاثیری در کاهش شکل پذیری فولاد و ویژگی های خاص آن مانند استحکام نهایی، خمش، الزامات کششی، تسلیم و غیره ندارد. استحکام تسلیم میلگرد گالوانیزه به بیش از 355 مگا پاسکال هم می رسد.

انواع میلگرد گالوانیزه و استانداردهایش در صنعت

  • میلگردهای گالوانیزه با سایز 5.5 و استانداردهای 1006 – A3
  • سایز 12 و استانداردهای 1006 – A3
  • سایز 16 و استانداردهای 1006 – A3
  • سایز 5.5 و استانداردهای 1006 – A3
  • سایز 18 و استانداردهای 1006 – A3
  • سایز 22 و استانداردهای 1006 – A3
  • سایز 25 و استانداردهای 1006 – A3

عملکرد میلگرد گالوانیزه در بتن

بتن، عموما از مخلوط سنگ‌دانه، پودر سیمان و آب تشکیل‌شده است. دو جزء آخر، خمیر سیمان را تشکیل می‌دهند که پس از مدت کمی که از ریخته شده بتن گذشت، در فرآیندی به نام هیدراتاسیون، سخت می‌شود.
همان‌طور که خمیر سیمان، سخت می‌شود، سنگ‌دانه‌ها مانند یک شبکه به هم می‌چسبند که به بتن توانایی تحمل بار و دوام لازم را می‌دهد. آب، باعث می‌شود که منافذی، حاوی ماده‌ای ژل‌مانند در شبکه بتن ایجاد شود. گازهای آلاینده جو و آب باران، می‌توانند از طریق این منافذ به ساختار بتن، نفوذ کنند. به‌این‌ترتیب، آب باقی‌مانده در این منافذ با مواد شیمیایی بتن، اشباع شده و یک محیط بسیاری قلیایی با PH 12.5 را ایجاد می‌کند. این عدد به نوع پودر سیمان بستگی دارد.
میلگرد تقویت ‌کننده‌ای که درون بتن قرار می‌گیرد، تحت این محیط قلیایی، غیرفعال می‌شود. بااین‌حال، گاهی گازهای جوی، شامل دی‌اکسید کربن و دی‌اکسید گوگرد در منافذ ذکرشده نفوذ کرده و باعث اسیدی شدن محیط آن می‌شوند. به این فرآیند، کربناته شدن می‌گویند که یکی از دلایل اصلی استفاده از میلگرد گالوانیزه محسوب می‌شود.
حداقل PH موردنیاز برای غیرفعال شدن یا اصطلاحاً به خواب رفتن میلگرد 11.5 است. با رد شدن PH محیط از این مقدار، فولاد شروع به زنگ‌زدن می‌کند. حاصل چنین فرآیندی، افزایش تدریجی حجم میلگرد است. این افزایش حجم، باعث وارد شدن فشار و تنش بیشتر به بتن اطراف شده و ترک خوردن و ریزش آن را سبب می‌شود.

میلگرد گالوانیزه 1 - میلگرد گالوانیزه چیست؟

نکته:

علاوه بر کاهش PH و کربناته شدن، اتفاق دیگری نیز برای میلگرد گالوانیزه نشده می‌افتد و آن، آزاد شدن یون‌های کلرید است. این یون‌ها از محیط اطراف سازه در منافذ ژله‌ای ذکرشده، وارد و در آن حل می‌شوند. به این طریق، آن‌ها هم به سطح میلگرد نفوذ کرده و تخریب بیشتری را سبب می‌شوند. به این فرآیند، کلریداسیون می‌گویند.
روند و سرعت تخریب میلگرد گالوانیزه نشده به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • میزان آلودگی محیط به عوامل خورنده
  • چرخه‌های مرطوب و خشک شدن، مانند بارندگی
  • تخلخل و ترکیب شیمیایی بتن
  • حجم سازه بتنی
  • طول میلگرد
  • عمق پوشش میلگرد تعبیه‌شده

قیمت میلگرد گالوانیزه

همانطور که مطلع هستید قطر میلگر‌دها و مقاومت های آنها با هم متفاوت هستند و بر روی قیمت انواع میلگر‌‌د تاثیر گذارند. شما می‌توانید از طریق کارشناسان فروش آهنک و یا وبسایت شرکت از آخرین اخبار فروش و قیمت امروز میلگرد گالوانیزه و انواع محصولات فلزی مطلع شوید. شما می‌توانید با شماره گیری 91006007-021 قبل از خرید محصولات آهنی از کارشناسان ما مشاوره رایگان دریافت کنید.

جمع بندی پایانی

گالوانیزه نه محصولی مشخص و نه جنسی متفاوت است بلکه گالوانیزه پوششی است که بر روی مقاطع آهنی اعمال می‌شود تا طول عمر و بازدهی آن‌ها را بالا ببرد. گفته می‌شود قطعاتی که با پوشش گالوانیزه تولید شده‌اند می‌توانند تا 70 سال بدون عیب کار کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آهنک تماس بگیرید.