علت افزایش قیمت میلگرد امروز

قیمت میلگرد فولادی مورد استفاده در ساخت بتن آرمه، طی یک سال اخیر در مناطق مختلف دنیا تقریباً دو برابر شده است. میلگرد به عنوان یک ماده اصلی از مصالح ساختمانی می باشد. افزایش ناگهانی قیمت میلگرد فولادی منجر به نوسان قیمت سایر اقلام ساختمانی مانند کابل، بتن، گچ و سایر موارد شده است که خود منجر با بالا رفتن قیمت ساختمان و مسکن می گردد. بنابراین علت افزایش قیمت میلگرد با توجه به شرایط مختلف و عوامل گوناگون باید بررسی شود.

دلیل افزایش قیمت میلگرد

افزایش قیمت میلگرد ساده و آجدار به عوامل اقتصادی زیادی نسبت داده شده است که هرکدام از آن ها باید بررسی شوند.

کاهش مواد اولیه (کمبود سنگ آهن و آهن قراضه)، افزایش تقاضای جهانی، افزایش قیمت نفت و سوخت، افزایش هزینه های حمل و نقل و بیمه از عواملی هستند که روی یکدیگر و نهایتا افزایش قیمت میلگرد اثرات محسوسی دارند. به طور کلی، در کشورهایی که اقتصاد آن ها بیشتر به نفت وابسته است، افزایش قیمت نفت و سوخت بالاترین تاثیر را در بالا رفتن قیمت میلگرد دارد. در مرحله بعدی افزایش تقاضا و بالا رفتن میزان ساخت و ساز باعث نوسان و بالا رفتن قیمت میلگرد می شود. با رشد روند ساخت و ساز، میزان تقاضای درخواست میلگرد بالا می رود که منجر به صعود قیمت ها شده است. عامل مهم دیگر نیز نوسانات قیمت ارز می باشد که قیمت نهایی اکثر کالاها، به خصوص فولاد و میلگرد را تحت تاثیر قرار داده است. در چند سال گذشته، افزایش چند برابری نرخ ارز منجر به افزایش زیاد قیمت میلگرد شده است. کمبود آهن اسفنجی، آهن قراضه به عنوان عامل دیگر افزایش قیمت میلگرد شناخته شده است. در فروشگاه اینترنتی آهنک می توانید قیمت لوله و قیمت میلگرد ۲۰ و سایر سایزهای میلگرد پرمصرف در صنایع را بررسی و مشاهده کنید.

reason increase rebar prices today - علت افزایش قیمت میلگرد

نقش زنجیره تامین فولاد در افزایش قیمت میلگرد

زنجیره تامین فولاد کشور به طور کلی به دو گروه تقسیم می شود: (الف) زنجیره تولید ثابت و (ب)زنجیره تولید خصوصی.

  • فرآیند تولید در زنجیره تولید ثابت: گلوله و سنگ معدن >> آهن اسفنجی (1٪) و قراضه (1٪) >> شمش قوس>> محصول نهایی. هر سه این محصولات از صفر تا صد تولید داخلی هستند و تا حد زیادی در تولید آن ها خودکفا هستیم. تولید این محصولات توسط دولت حمایت می شوند و در صادرات، هر سه محصول اولیه، میانی و نهایی نقش فعالی دارند و به یک میزان اهمیت دارند.
  • فرایند تولید در زنجیره تولید خصوصی: آهن اسفنجی (1٪) و قراضه آهن (1٪) >> فرایند قوس القایی >> محصول نهایی. در فرایند القا و ذوب خصوصی، تولید کننده میلگرد، مجبور به خرید آهن اسفنجی و ضایعات آهن می باشند چرا که آن ها تولید کننده آهن نیستند. آن ها باید آهن اسفنجی را از تولید کننده (الف) خریداری کنند، در حالی که زنجیره تولید (الف) یا صادر شده و یا به شمش تبدیل می شود و محصول نهایی به بخش خصوصی فروخته نمی شود. تولیدکنندگان زنجیره تولید میلگرد باید شمش های خود را خریداری کنند. بنابراین مشکل اینجاست که تولید کننده مواد اولیه یا آهن اسفنجی یک زنجیره، تمایلی به خدمت به تولید کننده در قسمت القایی یا ذوب ندارد و شمش های خود را صادر می کند. زیرا در صادرات اقتصاد بهتری است، ارز را به دولت باز می گرداند و دولت از آن حمایت می کند.
    برای بررسی چگونگی کنترل قیمت میلگرد و عوامل موثر بر آن مقاله کنترل قیمت میلگرد را در وبلاگ آهنک مطالعه نمایید.