محاسبه میلگرد ساختمان

اگر قصد ساخت یک آپارتمان یا واحد مسکونی را دارید پیش از هر چیزی باید بودجه خود را تعیین و آن را به خوبی مدیریت کنید. از آن جایی که مصالح مورد نیاز باید طبق اصولی خاص خریداری شوند، رعایت یک سری نکات به هنگام این کار ضروری است. مصالح ساختمانی روز به روز در حال گران شدن هستند و همین امر لزوم مدیریت بودجه مورد نظر در قبال خرید آن‌ها را ضروری کرده است. به طوری که پیش از خرید میلگرد، آهن، سیمان یا هر چیز دیگری باید مساحت و تعداد طبقات ساختمان را در نظر گرفت و متناسب با آن‌ها اقدام به خرید مصالح نمود. ما در این مطلب از سایت آهنک قصد داریم تا شما را با نحوه خرید میلگرد و روش محاسبه آن آشنا کنیم تا هنگام خرید در بودجه خود صرفه‌جویی کنید. همچنین شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت روز میلگرد برای کاربرد های گوناگون به فروشگاه اینترنتی آهنک مراجعه نمایید و میلگرد را با قیمتی مناسب تهیه کنید. در مقاله استاندارد میلگرد تمام مواردی که در استاندارد گذاری میلگرد دارای اهمیت می باشند مورد بررسی قرار گرفته است، شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات در این زمینه به مقاله مذکور مراجعه نمایید.

نحوه محاسبه میلگرد ساختمان

برای محاسبه مقدار مورد نیاز میلگرد برای ساختمان ابتدا باید تعداد طبقات و مساحت ساختمان را محاسبه نمود. به طور استاندارد، به ازای هر متر مربع حدود 60 الی 67 کیلوگرم میلگرد نیاز است. با داشتن این مقادیر، به راحتی می‌توان سطح مقطع آپارتمان را نسبت به تعداد طبقات آن محاسبه کرد و رقم به دست آمده را در 60 – 67 ضرب کرد. البته، تمامی ساختمان‌ها به جز طبقات و نمای ظاهری دارای یک فونداسیون (پی) نیز هستند که در زیر ساختمان وجود داشته و بار کلی ساختمان را بر دوش می‌کشد. اما برای محاسبه میلگرد آجدار مورد نیاز برای فونداسیون ابتدا باید سه مقطع طولی، عرضی و تقویتی آن را برآورد کرد.

  • محاسبه وزن میلگرد فونداسیون: برای محاسبه سطح مقطع به ترتیب می‌توانید از فرمول‌های زیر استفاده کرده اعداد به دست آمده را با هم جمع کنید.

(طول کاور × 2) – (طول خم × 2) + طول مقطع = طول میلگرد طولی
(طول کاور × 2) – (طول خم × 2) + عرض مقطع = طول میلگرد عرضی
طول میلگرد × (تعداد + وزن واحد طول میلگرد) = میلگردهای تقویتی در فونداسیون

  • محاسبه تقریبی میلگرد موردنیاز برای اسکلت ساختمان: برای محاسبه میلگرد مورد نیاز برای اسکلت، ابتدا باید نوع اسکلت ساختمان را بدانیم. چراکه برای هر نوع اسکلتی یک مقدار معین میلگرد تعریف شده است.

میلگرد مورد نیاز برای اسکلت فولادی با مهاربند: 45 الی 65 کیلوگرم
میلگرد مورد نیاز برای اسکلت فولادی با قاب خمشی: 65 الی 90
میلگرد مورد نیاز برای اسکلت بتنی با قاب خمشی و دیوار برشی: 35 الی 45 کیلوگرم
میلگرد مورد نیاز برای اسکلت بتنی: 40 الی 55 کیلوگرم

  • محاسبه‌ی تقریبی میلگرد موردنیاز برای ستون‌ها و سقف: به طور کلی در ساختمان‌های اسکلت بتنی برای هر ستون 12 الی 18 کیلوگرم میلگرد نیاز است. اما برای محاسبه میلگرد مورد نیاز سقف لازم است تا نوع سقف را بدانیم:

میلگرد مورد نیاز برای سقف تیرچه بلوک: 5 الی 7 کیلوگرم
میلگرد مورد نیاز برای سقف کامپوزیت: 8 الی 12 کیلوگرم
میلگرد مورد نیاز برای سقف دال بتنی توپر: 10 الی 16 کیلوگرم

calculation buildingrebar - محاسبه میلگرد ساختمان

 

قیمت روز آهن و تیرآهن را از آهنک بخواهید.

محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه، دو طبقه و سه طبقه

حال فرقی نمی‌کند که ساختمان شما چند طبقه است؛ زیرا با داشتن مقادیر بالا به راحتی می‌توانید آن‌ها را در فرمول زیر قرار دهید و میلگرد مورد نیاز برای هر ساختمان با هر تعداد طبقه‌ای را محاسبه کنید:

Wt={(W1 + W2)} * A + W3

Wt: وزن کل میلگرد ساختمان
W1: وزن کل میلگرد در اسکلت
W2: وزن کل میلگرد در سقف
W3: وزن کل میلگرد در فونداسیون