تفاوت میلگرد ساده و آجدار

میلگردها تفاوت های زیادی با هم دارند که یکی از آنها تفاوت در نوع آج است. آج میلگردها بر اساس استانداردهای مختلفی ایجاد شده و دلیل آجدار کردن میلگرد نیز بهبود عملکرد آن در بتن است. به طوری که پس از کاشت دیگر تکان نخورده و به صورت محکم درون آن قرار گیرد. میلگردهای ساده تحت عنوان A1 تولید و در بازار عرضه می شوند. این میلگردها سطحی صاف و هموار داشته و از هر گونه پیچیدگی خاصی محروم می باشند. اما در مقابل، میلگردهای آجدار در انواع A2، A3 و A4 تولید و کاربرد فراوانی دارند. هر کدام از این میلگردها سطح تسلیم و کشش مخصوص به خود را داشته و از میزان آج های متفاوتی برخوردارند. برای درک تفاوت این میلگردهای ساده و آجدار ادامه مطلب را از دست ندهید.

کاربرد میلگردهای ساده و آجدار

میلگردهای ساده معمولا در پروژهای صنعتی کاربرد دارند. اما برای پروژهای مسکونی از میلگردهای آجدار استفاده می شود. دلیل این امر هم مقاومت میلگردهای آجدار در برابر ضربه و همچنین استحکام آنها درون بتن است. البته از میلگردهای ساده به عنوان خاموت در پروژه های مسکونی نیز استفاده می شود.

میلگردهای ساده برای مصارف صنعتی مناسب هستند. از این رو معمولا توسط شرکت های بزرگ و صنعتی خریداری می شوند. اما میلگرد آجدار که برای ساخت سازه های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند، در سه گرید A2، A3 و A4 به فروش می رسند. هنگام خرید این محصولات باید ابتدا به بودجه و سپس به محل ساخت سازه خود توجه کرد. این میلگردها هر کدام دارای سطح تنش، تسلیم و کششی هستند که برای کاربردهای خاص طراحی شده اند. از این رو هنگام خرید باید از کارشناسان باتجربه کمک گرفت.

 

آهنک کامل ترین مرجع خرید آهن

simple and ribbedrebar difference - تفاوت میلگرد ساده و آجدار

نحوه تولید میلگردهای ساده و آجدار

در تولید میلگرد ساده ابتدا شمش های مورد نظر در ردیف های مشخصی قرار می گیرند. سپس به کوره هایی با درجه حرارت 1100 سانتیگراد برده می شوند. هنگامی که شمش ها داخل کوره برده شدند به وسیله جریان آب آماده برای نورد می شوند. به طوری که شمش ها به دمای بالا رسیده تا به حالت پخت درآیند. پس از مرحله پخت نوبت به سایزدهی و ترخیص می رسد. اما در تولید میلگردهای آجدار از قالب هایی برای آجدار نمودن استفاده می شود. گفتنی است که مراحل کلی تولید این نوع میلگرد نیز مانند میلگردهای ساده است. با این تفاوت که تنها یک بخش، آن هم بخش آجدار کردن، به آنها اضافه می شود.

با توجه به توضیحات ارائه شده نتیجه می گیریم که تفاوت اصلی میلگردهای ساده و آجدار در نوع کاربرد و میزان استحکام آنها درون بتن است. میلگردهای آجدار مخصوص بتن آرمه و میلگردهای ساده مخصوص مصارف صنعتی و استفاده به عنوان خاموت طراحی شده اند. سطح این دو میلگرد نیز با هم متفاوت بوده و در نمونه های ساده که فاقد آج هستند، سطح میلگرد کاملا صاف و بدون شیار است. البته یک سری شیار های بسیار جزئی آن هم برای استفاده سطحی روی بتن روی آنها ایجاد شده است.