هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد

برای تاسیس کارخانه میلگرد عوامل مختلفی می توانند در بودجه مورد نیاز اثرگذار باشند. ابتدا باید سعی کنید محدوده کارخانه را مشخص کنید و نوع محصولی که قصد تولید دارید را مد نظر قرار دهید. برای آشنایی بیشتر با موارد تاثیرگذار در هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد با ما همراه باشید.

مهمترین عوامل تاثیرگذار در هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد

مهمترین عواملی که می توانند در برآورد هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد تاثیر داشته باشند عبارتند از:

مشخص کردن محدوده کارخانه و نوع محصول مورد نظر برای تولید

شما باید بدانید دقیقا چقدر فضا برای تولید میلگرد دارید و در این فضای مشخص چه نوع میلگردی را می توانید تولید کنید؟ درواقع فرم دهی فلزات یکی از اساسی ترین بخش های تولید میلگردها می باشد که با روش های مختلفی مانند ماشین کاری ریخته گری، پرس کاری متالوژی و … انجام می شود و هر کدام از این روش ها به تجهیزات خاصی نیاز دارند و در نتیجه روی هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد تاثیر زیادی می گذارند.

establishing rebar factory cost - هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد

موارد کاربرد محصول

شما باید بدانید میلگردهایی که قرار است در این کارخانه جدید تولید شوند برای چه کاربردهایی هستند. زیرا میلگردها بر اساس نوع کاربرد از نظر متراژ، سطح مقطع؛ نوع آلیاژ به کار رفته، فرایند تولید، نوع آج زده شده روی میلگرد و … متفاوت هستند.

بررسی اهمیت استراتژیک محصوص برای توسعه برنامه های اقتصادی کشور

همانطور که می دانید تولید میلگرد که با فولاد ساخته می شود، یکی از بخش های بزرگ تجاری و استراتژیک هر کشور محسوب می شود. بنابراین باید طرح کارخانه تولید میلگرد از این نظر نیز مقرون به صرفه و سودده باشد.

بررسی میزان واردات و قیمت میلگرد در 5 سال گذشته

شما برای تولید هر نوع میلگردی به شمش های آلیاژ مورد نظر ساخته شده از فولاد نیاز دارید. ممکن است آلیاژ مد نظر شما در ایران تولید شود و یا از کشورهای دیگر وارد گردد. بنابراین باید این موضوع را مشخص کرده و دقیقا محاسبه کنید برای میزان تولید مورد نظر چقدر آلیاژ لازم دارید و میزان واردات یا تولید آن در کشور و قیمت آن در 5 سال گذشته را بررسی کنید تا با محاسبه میانگین آن بتوانید یک قیمت حدودی برای هزینه مواد خام کارخانه در نظر بگیرید و در محاسبه هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد به عنوان یک فاکتور اساسی لحاظ نمایید.

تجهیزات مورد نیاز

برای ساخت میلگرد نیاز به دستگاه های مختلفی در کارخانه است تا بوسیله آن بتوانیم با استفاده از مواد اولیه، میلگرد را در انواع و اندازه های مختلف تولید کرد. برخی از این دستگاه ها عبارتند از:

  • کوره پیشگرم: از این دستگاه برای پخت شمش ها استفاده می شود.
  • ول های کوره: انتقال شمش جهت نورد به طرف رافینگ از طریق این دستگاه انجام می شود.
  • رافینگ: از رافینگ برای نورد و کاهش ابعاد شمش و افزایش طول آن استفاده می شود.
  • رول های رافینگ: رول های رافینگ انتقال مواد به طرف استند را انجام می دهد.
  • قیچی سرزن: برای جدا کردن ورقه های میلگرد استفاده می شود.
  • استند: این دستگاه شامل موتور گیربکس، گاردان، غلطک های مونتاژ شده و گاید های ورودی و خروجی است.
  • قیچی متراژ: برای برش میلگرد در طول های معین از قیچی متراژ استفاده می شود.
  • شانه های بسته بندی: از شاسه های بسته بندی جهت خنک کاری و آماده سازی برای بسته بندی استفاده می شود.

cost of setting up rebar production factory 300x180 - هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد

سایر عوامل موثر در هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد

سایر موارد مهم که باید برای محاسبه هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد در نظر بگیرید عبارتند از:

  • حجم تولید مورد نظر
  • هزینه انبارداری و حمل و نقل
  • تعداد نیروهای مورد نیاز
  • تجهیزات آزمایش کنترل کیفیت میلگرد
  • هزینه بسته بندی
  • هزینه مصالح مورد نیاز
  • هزینه اجرای طراحی انجام شده برای کارخانه

میزان سود تولید میلگرد

سود تولید میلگرد، با توجه به تقاضایی که برای تولید محصول وجود دارد، برآورد می‌شود. این مقدار سود، معمولا با توجه به تعداد ماشین‌آلات، تعداد نیروی انسانی، حجم تولید، شناخت بازار هدف و … بستگی دارد. بااین‌حال، طبق برآوردهایی که انجام‌‌ داده‌اند، سود تولید میلگرد تقریبا 28 تا 36 درصد برآورد شده‌ است.

حقوق پرسنل چه تاثیری بر هزینه راه اندازی کارخانه میلگرد دارد؟

با بالا رفتن ظرفیت تولید، تعداد پرسنل موردنیاز برای راه‌اندازی کارخانه میلگرد افزایش می‌یابد و پیچیده‌تر شدن روش تولید آن نیز نیاز به نیروی متخصص را افزایش می‌دهد. دستمزد نیروی متخصص نیز معمولا بیشتر است و این موضوع، هزینه راه‌اندازی شما را بالا می‌برد.

همچنین شما ملزم به رعایت اصول استاندارد ملی ISIRI 3132 برای تولید میلگرد هستید و این استاندارد، ساخت آزمایشگاه کنترل کیفی میلگرد را اجباری اعلام کرده است. طبیعی است که راه‌اندازی این آزمایشگاه، جدا از هزینه‌های تجهیزات، هزینه‌های مربوط به نیروهای متخصص را نیز افزایش می‌دهد.

establishing rebar factory cost1 - هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد

چگونه می‌توان یک کارگاه کوچک تولید میلگرد داشت؟

برای راه‌اندازی یک کارگاه کوچک تولید میلگرد، می‌توانید از ضایعات آهن به عنوان ماده اولیه استفاده کنید و انواع دستگاه تولید میلگرد را به‌صورت دست‌دوم بخرید. بیشترین هزینه در چنین کارگاهی، مربوط به خرید کوره ذوب ضایعات می‌شود. این کوره باید بتواند ضایعات آهن را بدون ایجاد سرباره و آلایندگی زیاد، دفع کند. همچنین قیمت خط تولید میلگرد ساخت کشورهای هند و چین، از قیمت انواع آلمانی و ایتالیایی آن کمتر است.

جمع بندی پایانی

همانطور که ملاحظه کردید موارد بسیار زیادی در هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد تاثیر دارند که بسیاری از آنها متغیر بوده و نمی تواند یک مقدار مشخصی را برای آن پیشنهاد داد. سعی کنید قبل از شروع کار، تمامی موارد گفته شده را لیست کنید و تک تک آن‌ها را بررسی کنید تا در نهایت بتوانید هزینه کلی ساخت کارخانه را مشخص کنید. اگر هم برای شروع هزینه و سرمایه چندانی ندارید، اصلا نگران این مسئله نباشید. می‌توانید فعالیت خود را را با یک محیط کوچک در مساحت کم آغاز کنید و بعد آن به مرور زمان فعالیت خود را گسترش دهید.